آکسا، شرکت بزرگ بیمه و دومین بزرگترین شرکت مالی با مجموع دارایی یک میلیارد دلار و سود سالانه شش میلیون دلار، محصول بیمه ای ارائه کرده است که از قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم استفاده می‌کند.

کنترل قراردادهای بیمه

این محصول که فیزی نام دارد و محصولی مشابه اتریکس است و اصطلاحا به آن تاخیر پرواز گفته می‌شود. در این محصول افراد با خرید این پوشش، برای پروازهایی که بیش از دو ساعت تاخیر دارند، خسارت می‌گیرند.

قسمت خودکار این قرارداد هوشمند از قوانین ساده اگر/آنگاه تشکیل شده است. اطلاعات پروازها توسط بخش سومی ارائه شده و با ابزارهای مختلف به قرارداد هوشمند مرتبط می‌شود. البته در فیزی فرآیند پرداخت حق بیمه و خسارت خودکار انجام نمی‌شود.

لارنت بنیچو، نماینده شرکت آکسا در این باره اینگونه می‌گوید: کار انجام شده بسیار پیچیده تر از حد انتظار بود. اطلاعات ترافیک هوایی به طور ۱۰۰% قابل دسترس نیست و تعیین پروازهای مناسب بسیار سخت است. در بیمه سنتی ما همه پروازها را بیمه می‌کردیم و این وظیفه مسافر بود که تاخیر را به اثبات رسانده و ادعای خسارت کند. اما این بار وظیفه شرکت بیمه است که خود تعیین کند آیا پروازی تاخیر داشته یا اتفاقی رخ داده که منجر به پرداخت خسارت شود.

کمترین مزیت این روش این است که آکسا نیاز به زمان و پرسنل کمتری برای اثبات ادعای مسافران دارد و از طرف دیگر حس رضایت نیز افزایش می‌یابد.

این محصول از سال ۲۰۱۷ ارائه شده است و ما تحقیقات خود را بر روی این پروژه از سال ۲۰۱۵ آغاز کردیم و متوجه شدیم که رقیب سرسختی به نام اتریکس داریم و به جز آن شرکت‌های رقیب دیگری نیز حضور دارند.

کنترل قراردادهای بیمه

ما قصد داریم در آینده پروازهای تحت پوشش را افزایش دهیم و ایمان داریم که حق بیمه پارامتری ابزار بسیار قدرتمندی برای حل مشکلات عمومی است. حق بیمه پارامتری نوعی بیمه مبتنی بر اگر/آنگاه است که برخلاف پرداخت خسارت برای کل زیان، می‌گوید اگر اتفاق x بیفتد آنگاه خسارت y پرداخت شود. این حوزه بسیار گسترده است. برای مثال فرض کنید اگر سیستم‌های آتش نشانی بروزرسانی شوند، آنگاه شرطی داریم که اگر خانه‌ای آتش گرفت و سوخت، آنگاه خسارت x بر اساس اطلاعات فراهم شده توسط آتش نشانی پرداخت شود.  البته در واقعیت قضیه خیلی پیچیده تر است. زیرا شما باید تشخیص دهید که آیا نصف خانه سوخته است یا کل آن. اما می‌توان تصور کرد که فرد سومی وجود دارد که اطلاعات دقیق را فراهم کند.

حال بر اساس این توضیحات، سوال این است که آیا بازاری برای فیزی وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت اگرچه پاسخ به این سوال برای محصولی جدید دشوار است، اما امروز یک بازار عمده برای آن وجود دارد. در واقع اگر شرکت‌های هواپیمایی بر اساس تقاضای مسافران خودشان این خدمت را به طور خودکار در اختیار همه مسافران قرار دهند، آنگاه فرصت تبدیل بازار به حالت ارتباط بین کسب و کارها یعنی شرکت بیمه و شرکت هواپیمایی فراهم می‌شود.

تهیه شده در مجله بیستک