آیا می توانید اولین سال و دوره های نخستین و بیشترین تجربه های خود از حرفه تان را به یاد بیاورید؟ اگر شما جز دسته اکثریت مردم هستید، احتمالا  در آن دوران پر از جاه طلبی بوده اید. و حتماً رویاها و اهداف بلند مدت زیادی داشته اید؛ به خودی خود دارای انگیزه بودید تا هرچه سریع تر چندین سال به جلو بروید و حالا حتماً فقط در حال حرکت هستید.

موفقیت در کار

و انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. این نشان می دهد که شما کار درست انجام داده اید و مطمئن هستید که چه کسی هستید. اما آیا احساس خوشنودی از خود  هم دارید و آیا از خودتان راضی هستید؟ این یکی از بدترین چیزهایی است که می توانید در مورد زندگی خود به آن برسید. در واقع، این خیلی بد است که بعضی از مردم به راحتی خود را ناشایست و ضعیف تلقی می کنند. در حالی که ممکن است  اغراق و گزافه گویی به نظر برسد، ولی من می توانم درک چرا چنین اتفاقی می افتد.

خودپسندی ، همانطور که کیس هارت در وبسایت مدیوم اشاره می کند،  می تواند پیشرفت و تغییر را متوقف کند. این احساس هم زمان  مانع از رسیدن به رویاهای تان می شود و از سوی دیگر شما را تشویق می کند تا متوسط  بودن خود را بپذیرید. به طور حرفه ای، این احساس خیلی ناراحت کننده بوده و می تواند منجر به اخراج، نادیده گرفتن خود برای ارتقاء و یا پیشرفت شود. (به خاطر داشته باشید حتی پاسخ C-suite (مدیران ارشد سازمان) به دیگران ، به معنای اعضای هیئت مدیره یا شرکای شرکت است.)

خودپسندی می تواند زندگی شخصی تان را نیز خراب کند. این موضوع ممکن است به سلامت شما لطمه وارد کند زیرا شما برنامه  مناسب ورزشی یا خوراک سالمی ندارید. همچنین می تواند روابط شما را تحت تاثیر قرار دهد، شما را از ایجاد ارتباطات جدید و یا تجربه فرصت های جدید منع کند. آیا کسی حاضر است داوطلبانه با کسی که هیچ تلاشی برای تقویت روابط با دیگران ندارد، بیرون برود و طرح دوستی بریزد؟

باید از خودپسندی اجتناب کرد، و بهترین راه این است که خودتان را به چالش بکشید. در این جا هشت راه وجود دارد که می توانید امروز خود را به وسیله آن محک بزنید و به چالش بکشید.

  1. برنامه نویسی هفتگی

استریلینگ کاکس در نشریه آنلاین Dumb Little Man پیشنهاد هایی داد که به گفته خودش در بخش مشاوره سال ها پیش به آن رسیده است و هنوز هم در حال استفاده از آن هست. “در انتهای هر هفته ۱۵ دقیقه تمرین کنید تا به آنچه انجام داده اید نگاهی تازه کنید.” “این کار با هدف شناسایی پروژه ها و فعالیت هایی است که شما را به طور حرفه ای به چالش کشیده و باعث شده که شما احساس کنید چرخ های چرخان خود را بیشتر چرخانده اید تا در نهایت مشخص کنید که چه جنبه هایی از شغل تان باید برای پیشرفت در نظر گرفته شود تا کار روزانه شما بیشتر و مفیدتر شود”.

همچنین می خواهم اضافه کنم که هر گونه فعالیتی که نگران آن هستید و یا اینکه به رشد شما کمک نمی کند یا اهداف تان را برآورده نمی کند، باید اعطا، برونسپاری یا خودکار شود. شما حتی می توانید این کارها را از برنامه خود پاک کنید، بنابراین می توانید بر روی فعالیت هایی که بیشتر به آن نیاز دارید و بر انجام آنها مصر هستید تمرکز کنید.

  1. هنگامی که یکی از هدف خود را به دست آورید، مجموعه ای از اهداف جدید را تنظیم کنید.

بیایید در مورد اهداف یک دقیقه صحبت کنیم. آن ها ضروری هستند، اما ممکن است شما را به عقب برگرداند. اگر اهداف شما واقع گرایانه نیستند یا شامل بازه زمانی معینی نیستند،  این که آنها را به زمانی دورتر موکول کنید می تواند مفید باشد. علاوه بر این، هر هدفی که تعیین می کنید باید “به همین دلیل” با گامهای عملی برای ایجاد یک واقعیت همراه باشد.

اما چه اتفاقی می افتد وقتی که به یک هدف برسید؟ چلسی بابین در Camden Kelly می نویسد که شما باید اهداف کاری خود را متنوع کنید. او می گوید: برنامه اهداف شما علاوه بر سه چیز مهم که باید برای هر روز انجام دهید، “اهداف ماهانه و سالیانه ای را نیز باید شامل شود و حاوی برنامه هایی برای ارتقاء تجربه فنی خود، تنوع مهارت های خود و تولید کار با کیفیت بالاتر باشد.” او اضافه می کند که این “ترکیبی از اهداف بلند مدت و کوتاه مدت، حس موفقیت دوره ای را به ارمغان می آورد و در آینده شما را به نقطه مشخصی می رساند”.

  1. برای وظایف و مسئولیت های جدید داوطلب شوید.

اگر فکر می کنید از انجام برخی مسئولیت ها راحت شده اید، یکی از بهترین اصلاحات این است که وظایف و مسئولیت های جدید را انجام دهید. این بدان معنی نیست که شما در کارهای اضافی وقت خود را صرف می کنید. اما اگر زمان کافی دارید، برای کارهایی که به نظر جالب یا چالش انگیز است، داوطلب شوید. محیط پیرامون خود را به مثابه  فرصت هایی برای توسعه مهارت های جدید، بهتر کردن مهارت های سطح متوسط ​​یا مشارکت با افراد جدید و ذینفعان مد نظر قرار دهید. شما از این طریق نه تنها مزایای مستقیم خواهید داشت، بلکه وظایف استاندارد نیز بینش بیشتری به شما می دهد.

  1. هر ازگاهی خود را در موقعیت های سخت و آسیب پذیر قرار دهید.

 فرانسیسکا ال- اتراش در شبکه اجتماعی آنلاین  GovLoop توصیه می کند  “اگر از قرار گرفتن در  یک رویداد در  شبکه ای از مردم معذب می شوید، یا چنانچه  دعوت از رئیس تان برای صرف فنجانی قهوه برایتان دشوار است و یا حتی سخنرانی در برابر دویست  نفر چیزیست که شما را می ترساند، بهتر است به  داوطلبانه  خود را حداقل یک بار در ماه به انجام آن تشویق کرده و آن را تجربه کنید، به طور کلی قرار گرفتن در موقعیتی که احساس می کنید که در معرض نگرانی بوده و کاملا ناراحت هستید را هر از گاهی تجربه کنید.

او می گوید حتی اگر “از هر لحظه ای که به آن رویداد منتهی می شود” متنفر باشید “و” به دنبال هر گونه عذر خواهی برای خروج از آن هستید “، یکی از بهترین راه های رشد شما به عنوان یک فرد در این قبیل تجارب نهفته است.

  1. کارهای خلاقانه انجام دهید.

دفعه بعد که دچار مشکل شدید، کاری خلاقانه انجام دهید. انجام  این کارهای نوآورانه می تواند به شما در کشف یک اشتیاق جدید کمک کند. حتی ممکن است عشق به چیزی که سال هاست در وجودتان نهفته بوده را یافته و در آن بسیار موفق عمل کنید.

اگر نیاز به یک مکان برای شروع دارید، با فعالیت های آسان برای پیاده سازی مانند نوشتن یا طراحی به روش Doodle(طراح در این سبک از طراحی،تمرکز اصلی را بر پیاده نمودن افکار و احساست خودش دارد.)  آغاز کنید. شما همچنین می توانید با همکارانتان بازی کنید. یکی دیگر از گزینه ها این است که با گزینه های کم هزینه ای که نیاز به مهارت و دید بیشتری دارند، مانند ایجاد فیلم ها یا رنگ پردازی در عکاسی،  تجربه های تازه را آزمایش کنید. یکی از افرادی که می شناسم بافتندگی را انتخاب کرد و گفت که نه تنها او را آرام کرده است، بلکه به او کمک کرده است تا راه حل های جالب تر برای حل مشکلات را پیدا کند – چیزی که او پیش از آن فقط از طریق پیاده روی می توانست انجام دهد.

  1. سیاست های جدیدی را در پیش بگیرید.

گاهی اوقات، ما خودمان را بیش از حد خسته و بی حوصله می کنیم، زیرا هر روز یک کار مشابه انجام می دهیم. برای خارج شدن از این چرخش، روال خود را تغییر دهید. یک یا دو روز در هفته در یک مکان دیگر کار کنید. سعی کنید که یک برنامه دیگر را تنظیم کنید که زمانی که بیشتر با انرژی هستید، بیشتر با آنها هماهنگ شود. در صورت امکان انجام کارها را با دستورالعمل دیگری تجربه کنید. حتی روشی متفاوت برای رفتن به خانه و یا سفارش یک ناهار متفاوت می تواند به شما در این مورد کمک کند.

  1. ترس را نابود کنید.

بنا بر تجربه شخصی من، گاهی اوقات خود ما مانع خودمان در انجام اموری می شویم زیرا می ترسیم. به عنوان مثال، شما تردید می کنید که از یک همکار برای یک پروژه دشوار کمک بخواهید زیرا از واکنش منفی او هراس دارید. یا ممکن است بخواهید مهارت جدیدی را یاد بگیرید و می ترسید که در آن چندان موفق نباشد.

فریب دادن خود با یک ترس خاص به دلیل ضعف قلب نیست. دکتر الن هاندریکسن.، می گوید این امکان وجود دارد که با اولین کار در بدترین حالت ممکن تا زمانی که به یک نتیجه گیری ایمن رسیده اید، کار کنید. سپس، این کار را ادامه دهید تا به بدترین ترس ها برسید. ببینید بدترین چیزی که ممکن است رخ دهد چیست، و چگونه می توانید به آن واکنش نشان دهید؟ سپس، ترس خود را یادداشت کنید، سپس یک تکذیب برای آن بیابید. برای به حداقل رساندن تاثیر ترس خود، آن را به قطعات کوچک تر و قابل کنترل تر تقسیم کنید

  1. بعضی از کمک های خارجی را دریافت کنید.

وقتی که شما خود انگیزه ای ندارید و وقتی در همه چیز ناکام می شوید، این را از خود دریغ نکنید که با یک مربی کار کنید. مربیان می دانند که چگونه به شما فشار وارد کنند. حتی راکی، میکی و آپولو کید مربی هایی داشته تا او را به سطح بعدی حرفه اش برساند. هیچ کس همه چیز را نمی داند، مهم نیست چقدر موفق باشد، بنابراین از کمک خارجی به عنوان نشانه ای از شکست یاد نکنید. این نشانه این است که شما می خواهید فراتر از آن جایی بروید که دانش خودتان  می تواند شما را به آن جا برساند.

اگر می خواهید موفق شوید، باید خودتان را به چالش بکشید، بنابراین شما خودخواه نیستید. این کار ممکن است باعث شود شما فراتر از منطقه امن خود گام بردارید اما ارزش آن را دارد.

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی