این داده ها بسیار واقعی و آشنا هستند. وقتی بحث بر سر افزایش سرمایه است، مردان به طور مداوم نسبت به زنان  پیشی می گیرند. بنابر نتایج برگرفته از تحقیقات انجام شده توسط اغلب ارگان های مرتبط، تنها ۱۵ درصد هزینه سرمایه گذاری سرمایه گذاران به کار آفرینان زن اختصاص داده می شود. مشکل بزرگ تر این است که علیرغم نگرانی و حمایت های  بسیاری که انجام شده، ما واقعا کار زیادی برای پرداختن به این اختلاف انجام نداده ایم. با این حال همه تحقیقات موسسه Raise  تایید می کند که نرخ رشد سرمایه گذاری تزریق شده به شرکت های تاسیس شده توسط زنان در طی چند سال گذشته افزایش یافته است.

میزان ناسازگاری مالی و عدم توازنی که در سرمایه گذاری بر کارآفرینان زن و مرد مشاهده می شود، ممکن است نشان دهد که این سرمایه گذاری ها سودآورتر هستند. این موضوع نمی تواند دور از حقیقت باشد. چشم انداز سرمایه گذاری با درنظرگرفتن مخاطرات مختلف منجر به ایجاد سدی آهنین در زمینه توانایی زنان برای جمع آوری سرمایه شده است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که سرمایه گذاران  در حین سرمایه گذاری، از کارآفرینان زن بیشتر در مورد مقوله “پیشگیری” سوال می کنند که مربوط به ایمنی و خطرات و احتمالات بالقوه است. در مقابل برای کارآفرینان مرد بیشتر سؤالاتی در خصوص “توسعه” و مسائل مربوط به امیدها، جاه طلبی ها و دستاوردهای آنها مطرح می شود. این تفاوت، در عملکرد تاثیر قابل توجهی بر بودجه نسبی تخصیص داده شده به هر جنس دارد.

خرافات و تعصبات، توانایی ما را برای واضح دیدن واقعیات محدود کرده است. هنگامی که به شواهد و تحقیقات نگاه می کنیم، می بینیم که سرمایه گذاری در کار آفرینان زن بسیار سودآور است. زنان دارای چندین صلاحیت، صفات و خواسته های کلیدی هستند که آنها را در زمینه ی سرمایه گذاری های کارآفرینی و خطر پذیر بسیار ارزشمند می کند.

—کار آفرینان زن از مردان پیشی می گیرند

ایجاد موقعیت تجاری کسب و کار برای سرمایه گذاران زن ساده است – کار آفرینان زن از همتایان مرد خود پیشی می گیرند. مطالعه اخیر گروه مشاوره بوستون ۳۵۰ شرکت را ارزیابی کرد که بخشی از برنامه ای با نام    MassChallenge  بودند. در این تحقیق مشخص شد که برای هر دلار سرمایه گذاری، شرکت های نوپایی که تحت سرپرستی زنان بودند حدود ۷۸ سنت درآمد ایجاد کرده اند در حالی که شرکت های نوپا با مدیریت مردان فقط ۳۱ سنت درآمد ایجاد کرده اند. همانطور که انتظار داریم، زنان علی رغم بالا بردن سود پول کم تر  یعنی ۹۳۵ هزار دلار در مقابل ۲.۱ بیلیون دلار از همتایان مرد خود پیشی گرفته اند.

این داده ها با چندین مطالعه دیگر سازگار است. به عنوان مثال، داده های جمع آوری شده توسط موسسه  First Round Capital نشان می دهد که شرکت هایی که یک مؤسس زن تامین مالی آن را انجام داده است ۶۳٪ بهتر از تیم های بنیانگذار مردان با وجود داشتن بودجه بیشتر  بوده اند. تحقیقات انجام گرفته توسط بنیاد Ewing Marion Kauffman نیز دریافتند که حتی با اضافه شدن اعتبار بیشتر،  تیم های تحت رهبری زنان بازدهی بالاتر از سرمایه گذاری و در حدود  ۳۵ درصد بیشتر نسبت به تیم های مردانه تولید می کنند.

—سرمایه گذاران زن کم تر از پول انگیزه می گیرند

کارآفرینان دارای انگیزه های مختلفی برای شروع کسب و کار هستند. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط موسسه  Illuminate Ventures، این انگیزه ها در میان مردان و زنان متفاوت است. به طور خاص، احتمال از دست دادن انگیزه در مردان تقریبا هشت برابر زنان است. انگیزه ۱۵٪ از کارآفرینان مرد در شرکت ها کسب سود و موفقیت های مالی است در مقابل تنها ۲٪ از کارآفرینان زن برای شروع انگیزه های مالی را مد نظر قرار می دهند. سرمایه گذاری در یک کارآفرینی سودآور می تواند کسب و کاری خطرناک باشد. داستان های ترسناک جفری اسکیلینگ و برنی مادوف در این مورد قابل تامل هستند. وقتی رهبران تنها با پول انگیزه می گیرند، بیشتر تمایل به تصمیم گیری هایی دارند که اغلب در جهت منافع بلند مدت شرکت نیست.

امتیازت و رتبه بندی این پژوهش نشان می دهد که پول مؤثرترین انگیزه نیست. یک مطالعه دیگر نیز  نشان داد افرادی که انگیزه های درونی قدرتمندی دارند در مقاطع سخت کاری و در مواجهه با موقعیت های دشوار عملکرد بهتری از خود نشان می دهند ولی افرادی که انگیزه های کاری شان منوط به منافع مالی است احتمال بیشتری برای دلسرد شدن در شرایط حساس کاری دارند. مطالعه دیگری که توسط امی رستیفسکی از دانشگاه ییل و همکارانش انجام شد، گروهی متشکل از ۱۱۰۰۰ دانشجوی افسری نظامی وست پوینت را طی ۱۴ سال ارزیابی کردند. رستیفسکی دریافت که دانشجویان افسری که در وست پوینت در نتیجه یک محرک خارجی (مانند سود مالی)ثبت نام کرده اند، به احتمال کمتری فارغ التحصیل شده، ارتقا شغلی دریافت می کنند، و در ارتش می مانند. در مقابل، سایر دانشجویان افسری که در نتیجه یک محرک درونی (مانند تمایل به رهبری دیگران)ثبت نام کرده اند این دوره را با موفقیت به انتها می رسانند.

برخلاف باور عمومی، کارآفرینی یک طرح ثروتمند سازی نیست. در حقیقت صاحب کسب و کار معمول، ۳۵ درصد کم تر از درآمد خود را کسب می کند، یا شاید برای فرد دیگری کار کند. موفق ترین کارآفرینان، پول را یک محصول فرعی و ثانویه از کارآفرینی می بینند. آن ها اشتیاق زیادی برای ایجاد چیزی معنی دار و داشتن تاثیر مثبت بر روی جهان دارند – تا آن را به مکان بهتری تبدیل کنند. وقتی کارآفرینان ذاتا دارای انگیزه هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که مسیر سخت و ناهموار را بیشتر ادامه دهند و از موانعی که سفر کارآفرینی را به چالش می کشند، عبور کنند. هنگامی که فشار کاری بیش از حد می شود، فداکاری نیازی ضروری خواهد بود برای به حداکثر رساندن طول عمر و چشم انداز دراز مدت کسب و کار.

سرمایه گذاری بر روی یک بنیانگذار زن به این معنا نیست که انگیزه های مالی در حال اجرا نیستند. به همین ترتیب، سرمایه گذاری در یک بنیان گذار نیز مرد به این معنا نیست که تنها انگیزه های مالی عامل کلیدی هستند. اما مهم است که بدانیم که منافع مالی به طور قابل توجهی بیشتر از زمانی که زنان در راس قدرت قرار دارند، نقش ایفا می کنند.

— کار آفرینان زن مسئولیت های اجتماعی شرکت با احتمال بیشتری در اولویت قرار می دهند

مقدار داده های تحقیقات نشان می دهد که شرکت های تحت رهبری زنان به احتمال زیاد اولویت بندی مسئولیت اجتماعی شرکت ها را تعیین می کنند. تحقیقات توسط کللی مک الهانی، بنیانگذار مرکز حقوق و مشروعیت جنسیتی در دانشگاه کالیفرنیا در مدرسه کسب و کار در برکلی، دریافت کرده است که شرکت هایی که زنان را در هیئت مدیره خود قرار می دهند بیشتر بر مسائل محیط زیستی، اجتماعی و دولتی متمرکز هستند،  تا شرکت های بدون عضو هیئت مدیره زن.

نگاهی دقیق تر به تحقیق، این که چرا زنان با احتمال بیشتری موارد اجتماعی را در اولویت قرار دهند، روشن می کند. در گفتگوی برنامه رادیویی NPR بین شاکر وندتام، خبرنگار علوم اجتماعی NPR و دیوید گرین، یکی از میزبانان برنامه صبحگاهی این رادیو، این موضوع مطرح  شد که مردان “استانداردهای اخلاقی متفاوتی نسبت به زنان” دارند. در حمایت از این موضوع، تحقیقی توسط لورا کری از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و مایکل هسلهان از دانشگاه ویسکانسین نشان داد که مردان احتمالا تصمیمات اخلاقی ضعیف و سو رفتار اخلاقی نسبت به زنان را توجیه می کنند. آن ها دریافتند که استانداردهای اخلاقی پایین مرد تا حدی با میل به اثبات مردانگی شان تحریک می شوند.

در اکوسیستم امروز، ۸۷ درصد از مصرف کنندگان مایل به خرید محصول یا دریافت خدمات در جهت حمایت از شرکت ها در مورد یک موضوع اجتماعی هستند. مشتریان می خواهند شرکت ها موضع قوی در مورد تغییرات اجتماعی و محیطی داشته باشند. و شرکت ها به طور فزاینده بر اساس اخلاق آنها ارزیابی می شوند. تحقیقات موسسه Ethisphere نشان می دهد که شرکت هایی که در لیست شرکت ها اخلاق مدار در جهان ثبت شده اند در لیست  ۵۰۰ S & P  با ۳٫۳٪ امتیاز در رتبه بهتری قرار دارند.

زمان آن فرا رسیده است که ما سرانجام زمینه ای برای از میان برداشتن تبعیض جنسیتی میان کار آفرینان زن و مرد به دنبال تامین مالی را فراهم کنیم. سرمایه گذاران خطرپذیر، سرمایه گذاران فرشته و دیگران که از چک ها استفاده می کنند، بیشترین قدرت را برای تغذیه دارند. با سرمایه گذاری برای کار آفرینان زن، شما قادر خواهید بود میزان تاثیر خود را افزایش دهید و یک پیشرفت بی سابقه در سرنوشت خود کسب کرده و پول خوبی به دست آورید.

 

 

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی