انواع مربیان مختلف در زمینه های گوناگون وجود دارند – مربیان زندگی ، مربیان اجرایی ، مربیان گفتگو ، مربیان رسانه ، مربیان حرفه ای ، مربیان صدا ، مربیان رهبری و البته مربیان تیم های ورزشی و ورزشکاران.

هر مربی – مانند هر شخص – رویکردی متفاوت به مربیگری و نحوه تصمیم گیری دارد. همانطور که جونی کارسول ، مدیرعامل ، موسسه غیرانتفاعی Texan By Nature که با محوریت لورا بوش ، بانوی اول سابق تأسیس شد ، به من گفت ، هرکدام از ما “یک روش منحصر به فرد برای تکمیل پازل داریم که هیچ کس دیگری آن را انجام نمی دهد.” از آنجا که من علاقه مند به نوآوری و یافتن راه های جدید برای حل چالش ها و به وجود آوردن ایده های جدید هستم و علاقه مندم که از سیاره  و روش های زیست سالم حمایت کنم ، هنگامی که با مدیر یک پادکست تماس گرفتم تا در اجرای یکی از قسمت ها حضور داشته باشم ، ضمن صحبت هایمان ، او از رویکردی موسوم به “مربیگری با طبیعت” ، سخن گفت و من بسیار مشتاق شدم تا در آن حیطه بیشتر بدانم.

مربیگری با طبیعت

نام او Tabitha Jayne است و دارای دو مدرک کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی است و قبلاً در یک بیمارستان روانپزشکی بومی در اسکاتلند مشغول به کار بوده است ، تا اینکه برادرش ۱۸ سال پیش در یک سانحه رانندگی ناگهان درگذشت و او تصمیم گرفت زندگی خود را در یک مسیر جدید ادامه دهد.

براساس تجربه شخصی که در پیاده روی های طولانی خود در طبیعت احساس آرامش و جهت یابی می کند ، جین این روش مربیگری منحصر به فرد را توسعه داد.

 جین مربیگری با طبیعت را به عنوان یکپارچه سازی طبیعت در روند مربیگری توصیف می کند تا باعث افزایش حس بهزیستی و الهام و خلاقیت شود که می توانیم وقتی در طبیعت هستیم ، همراه با اصول مربیگری برای تبدیل شدن به یک رهبر بهتر و یا دستیابی به  پتانسیل های بیشتر خود از آن بهره ببریم.

یکپارچه سازی طبیعت در تصمیم گیری

برای رسیدن به اهمیت این رویکرد ، من از جین خواستم سه کاری که افراد می توانند انجام دهند تا طبیعت را در تصمیم گیری خود بگنجاند توضیح دهد. پیشنهادات وی در اینجا آمده است:

  1. “اولین نقطه شروع از جایی است که شما قرار دارید.” جین توضیح داد: “از ذهن خود آگاه باشید، منظور من این است که به تجربه های حسی خود توجه کنید مثلا این که باد می وزد ، رنگ آسمان چگونه است ، روشی که برگ ها در باد حرکت می کنند ، به همه این ها توجه کنید زیرا این تجربیات حسی بخشی از آنچه است که درون ما ایجاد می کند آن ها تغییرات فیزیولوژیکی و در نهایت تغییرات ذهنی و درونی مغز را در ما ایجاد می کنند. این نقطه شروع است … بیشتر مراقب دنیای طبیعی اطراف خود باشید. ” وی اضافه كرد كه این امر می تواند از طریق تصویر طبیعت یا یك پنجره  نیز انجام شود ، به خصوص در شرایط محدود كنونی و این بیماری همه گیر.
  2. برنامه زمانی برای گذراندن در طبیعت: او اصرار داشت: “آن را در اولویت قرار دهید.” “ما تمایل داریم چیزهای دیگر را اولویت بندی کنیم اما وقتی واقعا بفهمیم که وقتی از خانه خارج می شویم و به طبیعت پناه می بریم، قادر خواهیم بود تصمیمات بهتری بگیریم ،” پس می توانیم آن را در اولویت بالاتری قرار دهیم و روزهای بیشتری را در تقویم های خود برای اینچنین برنامه هایی اختصاص دهیم.
  3. “اطمینان حاصل کنید که حداقل یک بار در هفته حداقل ۹۰ دقیقه زمان را در یک محیط طبیعی می گذرانید”: جین توضیح داد که این تحقیق براساس تحقیق انجام شده خود او است که ۹۰ دقیقه یک بار در هفته “وقتی مغز شما شروع به فاصله گرفتن از همه چیز می کند به ویژه از شلوغی، این زمانی است که متوجه می شوید افکارتان روشن تر می شوند. شما می توانید صدای درون خود را واضح تر بشنوید. ” او این پیشنهاد را برای “مشاهده و تأمل در مورد تجربه شخصی شما” در طبیعت و “اینکه تصمیمات مختلف چگونه به صورت متفاوت ایجاد می شوند” تحقیق کرد و این بازتاب ها را در قالب مهارت ها ، استعدادها و توانمندی هایی که در حرفه خود استفاده می کنید ادغام کرد. جین گفت که مشاهده کرده است که مددجویان و مربیان زن که مربیگری می کنند ، به اندازه مشتری های مرد به این موضوع اعتقاد ندارند.

” خیلی مهم است که به خودتان ایمان داشته باشید ، به تمام مهارت ها ، دانش و تجربیاتی که دارید اعتماد کنید و بر اساس آن ها تصمیم گیری کنید و آن ها را در مرحله بعدی خود تصور کنید هنگامی که ارتقا یافته اند و با هم ترکیب شده اند ، به طوری که بتوانید خود را در آن مرحله خوب ببینید. و باور کنید ، وقتی این مهارت ها را جمع کنید و به خودتان ایمان داشته باشید ، واقعاً زمانی فرا می رسد که معجزه ها شروع می شوند و در حرفه خود به جلو می روید. “

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی