اقتصاد رفتاری رشتهای است که با روش علمی در فضای روانشناسی شناختی، فاکتورهای مربوط به احساسات و اجتماع را در تحلیل و فهم بازارها و عوامل اقتصادی به کار میگیرد. ازآنجاکه واحد تحلیل در این دو علم، فرد و رفتار اوست، تعامل بین علم اقتصاد و روانشناسی میتواند برای نظریهپردازی اقتصادی مورداستفادهٔ اقتصاددانان قرار گیرد. این رشته به دنبال افزایش قدرت توضیحدهندگی علم اقتصاد از طریق واقعیتر کردن بنیانهای روانشناسی است. به زبان ساده اقتصاد رفتاری میگوید چیزهای کوچک باعث میشود رفتارهای عادی مانند خرید کردن، آنطور که افراد تصور میکنند نباشد؛ مثلاً بارها پیشآمده که هدفتان خرید یک کالا است اما سر از خرید چیز دیگر درمیآورید یا میخواهید مقدار معینی از پول را خرج کنید اما بیشتر از آن مقدار از حسابتان میرود. بنابراین ظاهراً سوای عقلانیت قواعدی سرانگشتی در میان انسانها وجود دارد که در تصمیمگیریهایشان مؤثر است.