۱- قیمت گذاری مزایده ای :   این روش با چکش حراج و مزایده شناخته می شود و فروشنده با انتشار آگهی و اطلاع رسانی خبر از فروش محصولی را می دهند و سپس با تعیین زمانی مشخص و دریافت پیشنهادهای مشتری ها اقدام به برگزاری مزایده و فروش محصول می کنند.

۲- قیمت گذاری پرستیژی : کمپانی ها با استفاده از روش قیمت گذاری پرستیژی نوعی از کیفیت بالا را به مصرف کنندگان القاء می کنند شما می توانید از روش قیمت گذاری پرستیژی که قیمت بالایی را برای محصولات و یا خدمات انتخاب می کند برای کالاهایی مانند ساعت ، لباس، عطر و ادکلن، جواهرات، فرش دستباف ، ماشین استفاده کنید.

۳-  قیمت گذاری روانی: در این استراتژی قیمت ها به گونه ای تعیین می شوند که خریدار احساس کند قیمت مناسبی برای کالا یا خدمات مورد نظر خود می پردازد. برای این منظور معمولا با اعداد بازی می شود مثلا فروش کالای به قیمت ۱۰۰ تومان فقط با هزار تومان

۴- قیمت گذاری رقابتی: در جهان کنونی مشتریان گزینه های بسیاری برای خرید پیش روی خود دارند و همیشه می خواهند کالای مورد نظر خود را با بهترین قیمت خریداری کنند. خرده فروشان می دانند داشتن قیمت رقابتی به همراه سرویس دهی مناسب به مشتریان سبب می شود که آنها در بین رقبا یک سر گردن بالاتر بایستند بنابراین تلاش می کنند تا از روش قیمت گذاری رقابتی استفاده کنند.

۵- قیمت گذاری به روش مارکاپ: قیمت گذاری مارکاپ بر اساس یک سود استاندارد یا قانونی از پیش تعیین شده تعیین می گردد.
در این روش قیمت گذاری، باید اطمینان حاصل کنید که قیمت شما به اندازه ای هست که تخفیف ها، کاهش قیمت ها، یا افت حجمی یا هزینه های پیش بینی نشده را پوشش دهد و هنوز برای شما منفعت کافی داشته باشد. خرده فروشانی که کالا های متنوعی دارند می توانند برای هر دسته از محصولات خود درصد مختص به خود را قرار دهند.

۶- قیمت گذاری چانه زنی فرد به فرد: در این روش فروشند با خریدار بر سر قیمت توافقی مذاکره می‌کنند تا به بالاترین قیمتی توافقی برای فروش برسند. چانه زنی فرد به فرد در کوچه و خیابان بسیاری از کشورهای در حال توسعه معمول می‌باشد. این روش برای فروش در مقیاس بالا مناسب نیست.

۷ – قیمت گذاری پر مایه و گران: وقتی محصول جدیدی به بازار عرضه می کنید با استفاده از این روش قیمت گذاری قیمتی بالا و پر مایه برای نو اوری یا بی نظیر بودن محصول تعیین می کنید در این روش هدف کسب سود زیاد برای دوره هایی کوتاه مدت است و با ورود رقبا برای حفظ یا افزایش سهم بازار قیمتها کاهش یافته و در سطح قیمت رقبا قرار می گیرد این روش قیمت گذاری در واقع فرصتی است برای جبران سرمایه گذاریهای کلان پیش از تولید و معرفی محصولات جدید به بازار و به شرکتها این امکان را می دهد تا در مدت کوتاهی هزینه های خود را جبران کنند.

۸-فروش فوری و ناگهانی: فروش فوری، تعیین قیمتی فوق العاده و همچنین زمانی برای اعتبار داشتن آن پیشنهاد، از آنجایی که نشان دهنده فوریت و محدود بودن زمان است، ابزاری بسیار مناسب برای قیمت گذاری مبتنی بر اصول روانشناسی است. مشتریان اغلب بخوبی متوجه چنین پیشنهاد هایی هستند و در اولین فرصت از آنها استفاده می کنند، چرا که بخوبی می دانند چنین پیشنهاد هایی از چنان استقبالی برخوردار می شود که موجودی فروشگاه مورد نظر ممکن است حتی تا پایان زمان تمام شده هم ادامه پیدا نکند.

تهیه شده توسط فاطمه باشتنی