شاید با خودتان عهد کرده باشید که امسال سالی باشد که در آن از جنبه های خاصی ارتقاء می یابید ، بهره وری تان را تحت کنترل خود در می آورید، یا سرانجام به تعادل میان کار و زندگی مطابق با آنچه در نظر دارید، دست پیدا می کنید. آرزوهای شما هرچه باشد، یک حقیقت همواره وجود دارد: تغییر سخت است.

عادت های کوچک

هیچ کس این را بهتر از کارشناس برجسته بین المللی در زمینه ایجاد عادات موثر، دکتربی. جی. فاگ ، نمی داند. دکتر فاگ رهبری آزمایشگاه طراحی رفتار در دانشگاه استنفورد را بر عهده دارد و بیش از ۴۰،۰۰۰ نفر را مربیگری کرده است – و تعداد بی شماری را تحت تأثیر قرار داده است، از جمله بنیانگذار اینستاگرام مایک کریجر و یکی از نویسنده های مطرح و پرفروش به نام تیم فریس.

کتاب جدید دکتر فا ، عادت های کوچک: تغییراتی کوچک که همه چیز را تغییر می دهد، این حقیقت را شرح می دهد که نحوه عملکرد ذهن انسان با استفاده از یک سیستم ذهنی مبتنی بر تغییرات چگونه می تواند به تغییرات الگوهای رفتاری منجر شود.

وایلدینگ: افراد موفق غالباً دوست دارند اهداف بزرگی را برای خود تعیین کنند، و بسیاری از آن ها با این رویکرد برنامه ریزی شخصی خود را انجام می دهند. چگونه می توان این رویکرد را اشتباه و یا بی نتیجه دانست؟ اساساً چرا اهداف کوچک بهترند؟

دکتر فاگ: من فکر می کنم همه افراد متعهد یا غیر متعهد، می توانند از فرآیند آموزشی عادات کوچک و آنچه در پشت آن نهفته است، درس های بسیاری یاد بگیرند. این موضوع در واقع یادگیری مهارت های ایجاد تغییر است. در کتاب عادت های کوچک ، من روشی منظم ارائه می دهم که هر کس می تواند از آن استفاده کند تا یاد بگیرد که چگونه این عادات را وارد زندگی خود کند. اگر در یک زمینه به موفقیت دست یافته اید – مثلاً اینکه واقعاً در امتحانات خوب عمل کرده اید یا در ارائه سخنرانی  بسیار خلاق بوده اید – غالباً تمایل داریم که فکر کنیم این موفقیت ها قابل تعمیم به تمامی زمینه های زندگیمان بوده و در سایر زمینه ها نیز توانایی بالایی داریم و به راحتی می توانیم هر چیزی را تغییر دهیم. این لزوما درست نیست. افراد موفق مانند هر کس دیگری انگیزه هایی درخود به وجود می آورند اما انگیزه با گذشت زمان کم و زیاد می شود. ما باید این واقعیت را بپذیریم و تصدیق کنیم که همه ما با مجموعه ای از مشکلات روبرو هستیم. دستاوردهای ما مستعد انتقاد و سختگیر بودن روی خودمان هستند. هنگامی که ما به اهداف بلندمدت و سخت دست نیافتیم ، فکر می کنیم “من در زمینه های دیگر استعداد دارم و همه چیز باید برای من آسان باشد”. در زندگی بارها با خود فکر کردم و به خودم گفته ام تو  در بسیاری از موارد خوب هستی ، اما این بدان معنی نیست که لزوماً در تغییر رفتار خود موفق باشی.” این یک درس مهم است.

وایلدینگ: برخی از رایج ترین کارها یا عادت های مربوط به افراد حرفه ای که سعی در پیشرفت دارند چیست؟

دکتر فاگ: بهره وری در اولویتی بسیار بالا است. این یک عادت نیست بلکه آرزویی است که بیشتر مردم دارند. در آزمایشگاه من ، ما سه مطالعه در مورد چگونگی آرزوی افراد برای ایجاد تغییرات موثر انجام دادیم. در حالی که بهره وری به معنای مفاهیم مختلف برای افراد مختلف است ، ما آن را به مفهومی کلی بیان کردیم: آنچه بهترین کارکرد را دارد. در این زمینه اغلب مردم گفتند که می خواهند در زمینه هایی که برایشان اهمیت دارد تولید بیشتری داشته باشند. افراد دیگر می خواهند ببینند که چگونه استرس شغلی خود را کاهش دهند و چگونه می توانند از فشار روزانه در زندگی شخصی خود جلوگیری کنند. دستیابی به اهداف بزرگ دشوار است زیرا ما الگوهای رفتاری مشخصی برای آن نداریم.

وایلدینگ: وقتی نوبت به ایجاد عادات شغلی جدید می رسد ، از کجا شروع می کنید؟

دکتر فاگ: اولین جایی که باید کار بر روی آن را شروع کنید این است که در مورد آنچه واقعاً می خواهید دست یابید با خودتان روراست و صریح باشید. بنابراین در مورد عادت های خاص فکر نکنید ، مانند “من باید روزانه ۶۰ دقیقه مطالعه داشته باشم “. اولین گام کوچک را که شفاف سازی آرزوهایتان است بردارید، و در مورد آنچه واقعاً می خواهید با دقت فکر کنید. چه چیزی است که شما واقعا و مصرانه آن را می خواهید؟ “کاهش استرس در محل کار” با  ایجاد “کارایی بالاتر” دو مقوله متفاوت هستند. “ساخت شبکه کسب و کار موفق”  با “ایجاد درآمد بیشتر” متفاوت است. بنا براین کمی وقت بگذارید و تأمل کنید تا تمامی موارد مختلفی را که می خواهید بنویسید.

وایلدینگ: چرا می گویید ما هرگز نمی توانیم “عادت” را بشکنیم؟

فاگ: عبارت “شکستن یک عادت” مدت طولانی با ما بوده است. دلیل اینکه من به دنبال این موضوع رفته ام این است که این امر انتظاری اشتباه از چگونگی رهایی خود از رفتارهای ناخواسته را ایجاد می کند. روشی که امروزه به وسیله آن از این اصطلاح استفاده می کنیم نشان می دهد که ما در یک لحظه فشار زیادی وارد می کنیم و با انجام آن کار تمام انرژی خود را از دست می دهیم تا یک عادت شکسته و برطرف شود. برای اکثر عادت ها این انتظار درستی نیست. دلیل دیگری که من مطرح می کنم اینست که برطرف نشدن یک عادت مخرب انتظارات کاملاً متفاوتی را به وجود می آورد. در هرحال باید همواره این موارد را به خاطر داشته باشید: شماره یک ، شما نمی توانید آن عادت را فورا حذف کرده یا تغییر دهید. درست مانند خاموش کردن چراغ های کریسمس رشته ای بزرگ ، این یک روند گام به گام و تدریجی است و نمی تواند فوراً انجام شود. شماره دو ، برای شروع نمی توانید از سخت ترین و پیچیده ترین نقطه فرآیند تغییر را آغاز کنید. بالعکس، باید از ساده ترین نقطه شروع کنید و به آرامی پیش بروید. و سوم ، شما به آن نقطه و جایگاه مطلوب خواهید رسید گرچه نمی توانید آن را یکباره انجام دهید ، اما غیرممکن نیست. به همین سه دلیل عمده و البته دلایل جانبی بیشتر ، تغییر دادن یک عادت  در طولانی مدت به شیوه تدریجی روشی مفید تر و عملی تر نسبت به حذف کامل آن در زمانی محدود و به صورت مقطعی و ناگهانی است.

وایلدینگ: من با بسیاری از رهبران حساس کار می کنم. یکی از بزرگترین نقاط قوت آن ها تفکر عمیق است ، اما آن ها همچنین می توانند در دام فلج تحلیلی و کمال پرستی گرفتار شوند. آیا می توانید در مورد سفسطه اطلاعات و عمل صحبت کنید و توضیح دهید چگونه مردم می توانند از این تله عبور کنند؟

دکتر فاگ: در اوایل کتاب ، من در مورد این صحبت می کنم که چرا اطلاعات به تنهایی نمی توانند با اطمینان و تضمین کامل رفتار افراد را تغییر دهند. یک استدلال غلط وجود دارد که می گوید اگر تنها به اطلاعات صحیح خود بسنده کنیم ، می توانیم تغییر  مورد نظر را ایجاد کنیم. اما مردم آنچه که می خواهند باور کنند را باور می کنند. بنابراین اطلاعاتی که نمی خواهند باور کنند ، برعکس بوده و نتیجه مورد نظر را حاصل نخواهد کرد. امروزه شما با وجود اطلاعات بسیار زیادی که در هر زمینه ای وجود دارد ، تمایل دارید که فقط با مواردی که به دنبال آن هستید روبرو شوید. من در استنفورد جایی که ۲۰ سال است آنجا تدریس می کنم با این مسئله روبرو شدم. در ادبیات دانشگاه استنفورد ، من آن را “مشکل بزرگ مغز” می نامم. دانش آموزان افراد باهوشی هستند که می دانند چگونه تحقیق و تحلیل کنند. اما حدس بزن مشکل چیست؟ این بدان معنا نیست که آن ها همان مقدار که در تحلیل و بررسی و امور پژوهشی قوی هستند در عمل هم به درستی اقدام می کنند. در حقیقت ، آن ها ممکن است با فکر کردن و صحبت کردن و تجزیه و تحلیل چیزها از هر زاویه ای در چرخه معیوب تکرار و سفسطه بیفتند و در نهایت این تحقیقات در عمل نتایجی مفیدی را حاصل نکند. شناخت و بررسی  این مشکل و سعی در بهبود آن امری ضروری و مفید است.

وایلدینگ: چگونه با این مشکل مقابله می کنید؟

دکتر فاگ: شما تا زمانی که کاری را به صورت واقعی در جهان مادی انجام ندهید ، چیزی یاد نمی گیرید. تنها تفکر انتزاعی و نظریه پردازی شما را در راستای توانمندسازی  یاری نمی دهد. یادگیری شامل بیرون رفتن از منطقه امن، اشتباه کردن و تجربه اندوزی و یادگیری از اشتباهات می باشد. ممکن است بنشینید و در مورد آنچه می خواهید تغییر دهید صحبت کنید ، اما فقط هنگام تبدیل این حرف ها به عمل و انجام کارها پیشرفت واقعی رخ می دهد. من اغلب در کلاس هایم مهلت هایی را به دانشجویان می دهم. برای مثال ، X باید تا دوشنبه ظهر اجرا شود و وارد دنیای واقعی شود. یا من به آن ها می گویم در حالیکه ۴۵ دقیقه در کلاس مانده ایم   تا زمانی که یک کار عملی کوچک انجام ندهند ، نمی توانند کلاس را ترک کنند. آن ها می گویند “ما نمی توانیم چنین کاری انجام دهیم!” اما من می گویم ، “چرا ، شما می توانید. تنها باید شروع کنید. ” همه آن ها این کار را انجام داده به موقع از کلاس خارج می شوند.

وایلدینگ: شما یک احساس جدید را با عنوان درخشش در کتاب خود معرفی کرده اید. آیا می توانید توضیح دهید که این احساس چیست و چگونه خوانندگان می توانند آن را در زندگی و امور مربوط به کار خود به ویژه در موارد خاص مانند مقابله با واکنش های منفی مانند شرم ، گناه و انتقاد از خود بکار گیرند؟

دکتر فاگ: این واقعاً مهمترین قسمت از کتاب عادت های کوچک است. درخشش نامی است که من به آن احساس عالی و مثبتی که هنگام موفقیت در کاری احساس می کنید داده ام. وقتی رفتاری انجام می دهید و احساس موفقیت می کنید ، مغز شما احساس خوشایندی را درک می کند، و می گوید  چه اتفاقی افتاده؟ من دوباره این کار را خواهم کرد. ” مغز شما از طریق  اعصاب و غدد، هورمورن های شیمیایی را آزاد می کند . وقتی شما آن واکنش مثبت شدید را تجربه می کنید ، این همان چیزی است که باعث عادت می شود نه تکرار. در کتاب عادت های کوچک ، من در مورد تکنیک قدردانی صحبت می کنم ، که می توانید از آن ها برای ایجاد سریعتر عادت های خوب استفاده کنید. من ۱۰۰ راه برای قدردانی در کتاب می دهم. انتخاب کنید چه چیزی برای شما مفید است. رسالت واقعی من این است که به مردم کمک کنم ، به مردم آموزش دهم و به مردم اجازه دهم که بدون درنگ کردن آن احساس درخشش  را تجربه کنند.

وایلدینگ: بیایید در مورد این احتمال صحبت کنیم که فرد سعی در ایجاد یک عادت جدید دارد ، اما در عمل کاری نمی کند. چگونه می توانید این مورد را عیب یابی کنید؟

دکتر فاگ: اولین کاری که شما با آن شروع می کنید این است که اولویت های خود را در زندگی جستجو کنید ، آیا من چیزی برای یادآوری به خود با هدف ایجاد عادات  مفید داشته ام؟ اگر اینطور نیست ، یک مورد جدید را ایجاد کنید. شما این کار را با موردی جدید آغاز نمایید و سپس اجازه دهید این کار به روال عادی انجام امور روزانه تان افزوده شود. به عنوان مثال ، “من بعد از روشن کردن قهوه ساز ، لیست کارهای روزانه خود را می آورم.” اگر به طور فعال از اعلان استفاده می کنید ولی کاربرد چندانی برایتان ندارد، به قسمت بعدی الگوی رفتاری ، که توانایی فرد در انجام اعمال ناشی از عادت است ، نگاه کنید. اگر انجام این عادت بسیار آسان است ولی هنوز هم آن را انجام نمی دهید ،باید بدانید که یک مشکل انگیزشی دارید، لذا باید در مورد اینکه می خواهید عادت دیگری انتخاب کنید یا نه، تصمیم بگیرید.

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی