ابتدایی‌ترین انگیزه برای کار کردن کسب درآمد و تامین نیاز‌های زندگی است. اما افزون بر حقوق خوب عوامل تاثیرگذار دیگری نیز بر رضایت شغلی وجود دارند.

جذب افراد متخصص و حرفه‌ای برای حفظ بهره‌وری تیمی بسیار ضروری است. بنابراین باید از عوامل رضایت شغلی این افراد آگاهی داشت و با تامین آن‌ها مانع از دست رفتن سرمایه‌های انسانی شرکت شد.

طی سال‌های اخیر، بسیاری از محققان به موضوع «توانمندسازی» کارکنان پرداخته‌اند. توانمندسازی به زبان ساده یعنی قدرت دادن به کارکنان؛ یعنی افزایش اختیارات و در نتیجه، مسوولیت داشتن کارکنان. توانمندسازی یعنی کارکنان استقلال و آزادی عمل بیشتری داشته باشند؛ یعنی بتوانند برای حل مشکلات یا بهبود خدمات یا عملکرد، خودشان تصمیم بگیرند و خودشان اقدام کنند. تحقیقات زیادی در این راستا انجام شده است. نتیجه بسیاری از این تحقیقات در یک جمله خلاصه می‌شود: میان احساس قدرتمند بودن کارکنان و عملکرد مثبت، رضایت شغلی و تعهد به سازمان، ارتباط مثبت وجود دارد.

یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده و تاثیرگذار بر تقویت یا کاهش احساس شادی در کار به ارتباط شادکاری با رضایت از کار و میزان مشارکت افراد در شغل شان مربوط می‌شود جایی که افراد به سه دسته «به شدت مشارکت جو»، «نسبتا مشارکت جو» و «غیرمشارکت جو یا مشارکت گریز» تقسیم می‌شوند. بررسی‌های محققان گالوپ حکایت از آن دارد که افراد به شدت مشارکت جو و کسانی که بعضی از فعالیت‌های کاری شان را به‌صورت خودجوش و داوطلبانه و خارج از زنجیره فرمان انجام می‌دهند دارای سطوح بالاتری از شادکاری و در نتیجه آن، رضایت شغلی هستند و کیفیت، بهره‌وری و عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به افرادی که فقط در چارچوب‌های تعریف شده کاری عمل می‌کنند ارائه می‌دهند که همه اینها در مجموع نشان‌دهنده اهمیت والای احساس شادی در کار بر این شاخص‌هاست.

نارضایتی کارکنان یک نگرانی عمده برای کسب و کار است. میلیاردها دلار هر سال به دلیل گردش مالی زیاد از دست می رود. با توجه به مطالعات، با افزایش مشارکت در محل کار، وضعیت را بهبود می بخشد. برای کسب اطلاعات بیشتر، اینفوگرافی زیر را مطالعه نمایید.

اهمیت رضایت شغلی