نظر سنجی Gallup Poll در سال ۲۰۱۶ نشان داد که از هر پنج جوان نسل هزاره یک نفر در سال اخیر شغل خود را تغییر داده است. علاوه بر این، سه نفر از این پنج نفر به صورت فعالانه به دنبال یافتن شغل بوده اند. هر شغل جدیدی فرصت های جدیدی را نیز در اختیار افراد قرار می دهد. اگر که حقیقتا تعریف ارائه شده در خصوص جوانان نسل هزاره درست باشد و آن ها را به عنوان نسل جویای کار و گزینه های شغلی در نظر بگیریم، بنابراین آن ها می توانند بیش ترین بهره و استفاده را از این فرصت ها داشته باشند.

 اولین روز کاری

آن دسته از جوانانی که قبل از نشستن پشت میز جدید کاری خود، برای کاری که می خواهند انجام دهند خودشان را کاملا آماده می کنند بیش ترین فایده را می برند. پیش از شروع هر کاری سازمان دادن خود و کار های تان به نظر امری منطقی و عاقلانه می آید.

Brad Goldoor می گوید: ” همه ی افراد به دنبال این هستند تا تجربه ی کارمندی خود را در مسیری درست شروع کنند و مساله ای که وجود دارد این است که سازمان یافتن جز برترین اولویت های هر فرد جویای کار است و در بالای لیست اولویت های کارمندان قرار دارد “.

سازمان یافته بودن چیزی بیش تر و بالاتر از سازمان دهی میز کار یا مرتب بودن محیط کاری است. مهم تر از همه ی این موارد، این سازمان یافته بودن در خصوص سازمان دهی ذهن و فکر است و همچنین در خصوص داشتن برنامه ای هدفمند تا به این وسیله بتوانند از فرصت هایی که قرار است تجریه کنند بیش ترین استفاده را کرده و از آن فرصت ها برای شکوفایی کارشان بهره ببرند. این امر به معنی داشتن یک سری ایده از هدف هایی است که شما می خواهید به آن ها دست یابید.

در این مقاله سه مشخصه ی گسترده از هدف هایی را ارائه می دهیم که شما باید آن ها را در اولین روز کار جدیدتان به همراه داشته باشید و آن ها را به کار بگیرید:

هدف شماره یک؛ یک برنامه ی رشد و ترقی حرفه ای داشته باشید

شما ممکن است به دلیل مسائل مالی شغل خود را تغییر دهید، اما چیزی که اهمیت دارد این است که به خاطر داشته باشید درخواست دریافت حقوق و در آمد بالاتر نیاز به افزودن ارزش های بیش تر و بالاتر نیز دارد. اگر که شما به دنبال برداشتن قدم هایی رو به جلو هستید و در فکر انجام کار های بیش تری می باشید، شما باید برای داشتن رشدی حرفه ای قبل از شروع کار جدید خود برنامه ریزی کنید.

به گفته ی Jeff Weber ” به دلیل بازار قوی کسب و کار جویندگان و متقاضیان کسب و کار در زمان تغییر شغل خود دست بالا را داشته و با دستی باز می توانند به دنبال کار باشند. و در حالی که کارفرمایان در حال فکر کردن و پیشنهاد دادن دستمزد ها و شرایط کاری جدید برای استخدام جوانان نسل هزاره و متقاضیان جدید کار می باشند، این شرایط کاری و مزایایی که ارائه می شوند در واقع جز مواردی نیستند که کارمندان برای بازه ی زمانی طولانی مدت به آن فکر کنند و در نظر داشته باشند. اولین چیزی که  در وهله ی نخست در زمانی که یک شغل جدید را شروع می کند در ذهن هر فردی می آید این است که چگونه آن ها می توانند به صورت حرفه ای در کار خود پیش بروند و در شغل جدید خود پیشرفت کرده و موارد تازه را یاد بگیرد.

اگر که هدف استراتژیک افراد رشد حرفه ای باشد، بنابراین مفید ترین تاکتیک پر تکاپو بودن و  پشتکار  است، در واقع افراد باید در این مسیر  با پشتکار باشند. به سرعت باید به دنبال این باشید که کشف کنید کارفرمای جدید شما چگونه کارمندان جدید را آموزش می دهد و چه فرصت های آموزشی و یادگیری را به کارمندان تازه ی خود پیشنهاد می دهد. همچنین باید ببینید در چه مکان و زمان هایی شما می توانید این آموزش ها و فرصت های یادگیری را به دست بیاورید.

Ilya Brotzky  مدیر عامل Van Hack در ونکوور، بریتیش کلمبیا می گوید: ” در نقش هایی که مقادیر کم و جزیی از آموزش و یادگیری مورد نیاز است، تنها راه به اثبات رساندن خودتان  به کار گیری آموزش های الزامی و مورد نیاز در سریع ترین زمان ممکن می باشد “. از همکاران خود برای داشتن دیدگاه های عمیق تر درخواست کنید – که چه اقداماتی بهترین کار ها هستند و بیش ترین تاثیر را دارند و این که چه کار های عملی می توانند باعث آسان تر شدن، سریع تر شدن و کارآمد تر شدن کار های شما شوند “.

هدف شماره ۲؛ یک برنامه ی رشد و ترقی شخصی را در پیش بگیرید

یک برنامه ی حرفه ای رشد و ترقی می تواند باعث شود که کارفرمای تان شما را دوست داشته باشد و شما نیز از کارفرمای خود خوشتان بیاید. اما در نظر داشته باشید اگر تمام فکر و دنیای شما به کار محدود شود بعد از گذشت مدتی شاید تمایل زیادی برای هیچ چیز نداشته باشید و جذابیت زندگی برای شما کم رنگ شود. با وجودی که شما بین کار و زندگی تان به یک فضا نیاز دارید اما دقت داشته باشید که این دو مورد مانند شاخه های در هم تنیده شده ای هستند که نمی توان آن ها را از هم جدا کرد و کاملا به هم مرتبط هستند. و در واقع می توان گفت چیزی که این دو را به هم مرتبط کرده و وصل می کند، درآمدی است که از کار وارد خانه می شود.

بنابراین باید گفت که کار به خودی خود یک هدف نهایی نیست و در واقع باید کار را به عنوان ابزاری برای رسیدن به هدف در نظر گرفت. تمامی تصمیماتی که در خصوص شغل جدید خود اتخاذ می کنید باید بر این محور استوار باشد که چگونه می توانید از این موقعیت ها برای بالا بردن و تقویت موقعیت مالی خود استفاده کنید تا از این طریق بتوانید هر چه سریع تر به اهداف شخصی تان دست یابید “. این نظریه بر اساس گفته های Kelley Long برنامه ریز ارشد مالی در Financial Finesse در شیکاگو و یکی از اعضای طرفدار انجمن آموزش مالی مشتریان است.

این موفقیت های مالی در نهایت می تواند سبب شود که میزان پس انداز بازنشستگی خود را افزایش دهید. علاوه بر این مزایای غیر مالی را نیز برای شما به همراه دارد که مهم ترین آن ها شناخته شدن در میان همکاران و همتایان شما می باشد. به گفته ی Sonya Sigler، مدیر عامل San Carlos در کالیفرنیا، ” افرادی که یک کار جدید را شروع می کنند در تلاش برای ارزیابی و بررسی این هستند که ببینند موفقیت در زمینه ی کاری آن ها به چه شکل خواهد بود و با بررسی شرایط ببینند که چه موفقیت هایی برای آن ها رقم خواهد خورد “. آن ها به شدت مشغول ملاقات با دیگر افراد هستند و مسائل مختلف را بررسی می کنند و به این طریق خودشان و کار خود را به دیگران معرفی می کنند.

این موضوع تنها به شناخته شدن محدود نمی شود. این امر شامل احساس کلی جامعی است که شما از محیط کار خود به دست می آورید. در همین زمینه Rebecca Bloom مدیر تحریریه آماوا در سن ماتئو کالیفرنیا، با یکسری از افرادی که به تازگی شغل خود را تغییر داده بودند یا به دنبال یافتن کاری جدید بودند ارتباط برقرار کرد. طبق گفته های او، ” بیش ترین و متداول ترین موضوعی که در ذهن این گروه از افراد جریان دارد، همکاری و کمک به اعضای تیم جدید و استفاده از مزایا و فرصت هایی که برای یادگیری و دستیابی به تعامل اجتماعی وجود دارد می باشد “.

هدف شماره ۳ : بهترین خود باشید

با شرایطی که پیش روی تان است رو به رو شوید. قطعا هنگامی که افراد کار جدیدی را شروع می کنند در خصوص آن بسیار هیجان زده هستند. شما در این زمینه احساس مهم بودن می کنید. موجی از اعتماد به نفس و انرژی در شما جریان پیدا می کند.  فکر می کنید اکنون زمان آن رسیده تا چیز بزرگ تری را به انجام برسانید. به گفته ی Goldoor زمانی که یک نیروی کاری تازه استخدام شده در اولین روز کاری خود پا به شرکت می گذارد آماده است تا دنیا را به دست بیاورد. انگیزه و الهام بخشی و آرزو تمامی تلاش های آن ها را در برمی گیرد تا از این طریق  بخواهند هر پروژه ای را به بهترین نحو انجام دهند “.

داشتن همچین احساسی طبیعی است. نباید فکر کنید که به صورت گسترده به همه چیز دسترسی پیدا می کنید. طبق گفته ی Brotzky، ” اولین چیز در ذهن هر فرد به واقع تنها بستگی به دیدگاه او نسبت به زندگی دارد “. توصیه ی ما برای تمامی کسانی که کاندید ورود به شغل های جدید هستند این است که همه چیز در خصوص آماده شدن برای شرایط کار جدید است و آن ها باید خودشان را آماده کنند. آن ها باید به دنبال برد های سریع و کوتاهی باشند که به کارفرمای آن ها نشان خواهد داد این افراد گزینه ی مناسبی برای شان هستند. اکثر افراد در زمان ورود به سیستم های کاری جدید تمایل دارند خود را راضی و خوشحال نشان دهند”.

اولین و عالی ترین تاثیر ماندگاری که به دست خواهید آورد همین تاثیر مثبت و حسن نیت اولیه و نتیجه ی موفقیت آمیزی است که شاهد آن خواهید بود. به گفته ی Kelley Steven- Waiss بنیان گذار Hitch در کالیفرنیا، ” فردی که به تازگی وارد دنیای جدید کسب و کار شده و کار جدیدی را شروع کرده است تمایل به ارزیابی بخش هایی از کارش دارد که می تواند در آن بخش ها تاثیر گذار باشد، همچنین به دنبال بررسی تاثیری است که می تواند در عملکرد تیمی داشته باشد “. او همچنین در ادامه افزود: ” این افراد به دنبال این هستند تا نقاط و بخش هایی که می توانند به سرعت برنده شوند را بیابند و بخش هایی را که می توانند در آن جا وارد شده و نفوذ کنند را پیدا کنند “. آن ها تا حدی روی تاثیر اولیه خود متمرکز می شوند تا بهترین نمایش را در روز اول خود داشته باشند به نحوی که مسیر موفقیت آینده خود را از این طریق تعیین کنند.

به منظور دستیابی به موفقیت های آینده، اقدامات کنونی شما نمی تواند به تنهایی و در خلوت اجرا شود. داشتن مخاطب برای تمرین این تاثیر گذاری اهمیت دارد. اما نه هر مخاطبی. مخاطبان شما باید حقیقی باشند. مخاطبی که اهمیت بدهد.

طبق گفته های David Levine، کسی که به تازگی کار جدیدی را شروع کرده است در حال آماده کردن خود برای دستیابی به موفقیت است، و دستیابی به این موفقیت دو مولفه ی کلیدی و شاخص دارد که شامل: ساختن روابط و دریافت و ارائه ی نتایج است. ساختن روابط از دو جنبه حائز اهمیت است، هم از بابت شادی و رضایت شخصی، و هم از جنبه ی پیشرفت و توسعه ی شرکا، منابع و کسب اعتبار اهمیت و ارزش دارد. ارائه ی نتایج نیز از این حیث اهمیت دارد که ثابت می کند شما برای نقشی که انتخاب شده اید گزینه ی مناسبی هستید. همچنین این نتایج مثبت ارائه شده می تواند به کسب سرمایه در آینده به شما کمک کرده و برای موفقیت در چالش های پیش رو و تثبیت موقعیت اجتماعی تان به شما کمک کند. از طریق این نتایج شما می توانید فرصت های ارزشمند و در دسترس را گسترش دهید و خودتان را برای رشد و پیشرفت در آینده آماده کنید “.

به شغل جدید تان تکیه کنید و برای دستیابی به تجربه های بیش تر از فرصت های موجود بیش ترین استفاده را کنید. در اولین روز حضورتان در کار جدید این اهداف را با خود به همراه داشته باشید. در نتیجه شما احساس رضایت بیش تری از کار جدید تان داشته و به موفقیت بیش تری در شغل خود دست خواهید یافت.

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  رویا رجایی