بازاریابی شبکه های اجتماعی برای صنعت بیمه رشد بسیار بزرگی را تجربه می کند. بر اساس گزارشی که توسط شرکت ITDS ارائه شده است:

  • ۱۰۰ درصد از ۲۰ شرکت اصلی و بزرگ بیمه ای در Face book فعال می باشند.
  • ۱۰۰ درصد از آن ها همچنین در شبکه های اجتماعی LinkedIn و YouTube نیز فعال می باشند.
  • ۷۵ درصد از آن ها در شبکه ی Twitter فعال هستند و ۷۵ درصد از آن ها از اینستاگرام استفاده می کنند.

اما در این جا چالش هایی نیز وجود دارد. در حالی بسیاری از تحلیل گران و ارائه دهندگان خدمات بیمه ای تشخیص داده اند که بازاریابی شبکه های اجتماعی شرکت های بیمه ای یکی از موارد ضروری و الزام آور برای رشد در آینده می باشد، اما بسیاری نیز در این باره معتقدند که باید با سرعت متعادل و آهسته به این سمت پیش رفت و نتایج حقیقی و درست را از تلاش های خود به دست بیاورند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی برای شرکت های بیمه

بازاریابی شبکه های اجتماعی برای صنعت بیمه: چالش ها

چیزی که وجود دارد این است که اکثریت افراد به سرعت به ارائه کنندگان بیمه اعتماد نمی کنند و به آن ها باور ندارند. این مورد یکی از بزرگ ترین موانعی است که برای بازاریابی توسط شبکه های اجتماعی برای شرکت های بیمه ای وجود دارد.

  • بر اساس تحقیق و مطالعه ای که توسط IBM انجام و ارائه شده است، تنها ۴۳ درصد از مشتریان به صنعت بیمه ای اعتماد دارند.
  • این عدم اعتمادی که به ارائه دهندگان بیمه ای وجود دارد از سال ۲۰۰۷ در سطح بالای ۵۰ درصد قرار گرفته و باقی مانده است.

یکی از هدف های کلیدی هر استراتژی بازاریابی بیمه ای در شبکه های اجتماعی این است که بتواند یک ارتباط معنی دار و همراه کننده ای را بر اساس و بر پایه ی اعتماد ایجاد کرده و برقرار بسازد.

پس بنابراین چگونه و از چه طریقی شما می توانید به نقطه ای دست پیدا کنید که در آن جا برند بیمه و یا آژانس بیمه ای تان قادر شود که الهام بخش و ارائه دهنده ی اعتماد میان مشتریان تان شود؟

در این جا تعدادی از باید ها و نباید ها را ارائه می دهیم که به شما کمک می کند تا بتوانید یک استراتژی موفق و برنده را برای بازاریابی بیمه ای از طریق شبکه های اجتماعی تان را ترسیم کرده و پیاده کنید.

کاری که باید انجام دهید: ارائه دهنده ی محتوا های با کیفیت و مفید باشید

صفحه ی Face book شما و یا حساب کاربری تان در اینستاگرام یک بیلبورد آنلاین نمی باشد. محتوایی که شما در شبکه های اجتماعی تان به اشتراک می گذارید باید کاملا به جای این که قالبی نمایشی و تبلیغاتی داشته باشد و صرفا جنبه ی فروش داشته باشد بسیار دارای محتوایی مفید و آموزنده و کاربردی و کمک کننده باشد.

در واقع باید گفت که مشتریان تنها برای اینکه ارائه دهندگان بیمه ای به آن ها یک بیمه نامه را بفروشند به دنبال آن ها نمی باشند و ان ها را دنبال نمی کنند، بلکه همچنین به دنبال این هستند تا توسط آن ها برای مراقبت و نگه داری اموال و با ارزش ترین دارایی های شان کمک کنند و به آن ها آموزش دهند.

در این جا تعدادی از ایده های محتوایی مناسب و خوب برای بازار یابی شبکه های اجتماعی بیمه ای را ارائه می دهیم:

  • یک ویدئوی بسیار سریع تا از این طریق بتوانید میزان و محدوده ی پوشش بیمه ای خود را توضیح بدهید.
  • ارائه ی تمامی جزئیات و مراحل کاری به صورت قدم به قدم و مرحله به مرحله بر اساس هر آن چه که ادعا کننده ی آن هستید.
  • ارائه ی یک خط ارتباطی با هزینه های تعاملی و یا زمینه های حساب رسی و سرمایه گذاری
  • ارائه ی پست های آموزشی مانند ” چیز هایی که باید پیش از خرید اولین ماشین تان بدانید و در نظر داشته باشید ” یا ” چگونه خود را برای شرایط اضطراری آماده کنید ؟ “

با به اشتراک گذاشتن محتوا هایی مانند این نمونه ها و از این دست ایده ها که مشتریان به طور ویژه ای به دنبال آن ها می باشند، شما می توانند پیش برنده و هدایت کننده ی بیش ترین و بالاترین میزان همراهی باشید و سطوح بالاتری از همراهی و ارتباط  را در شبکه های اجتماعی ایجاد نمایید. شما همچنین می توانید بیش ترین میزان اعتماد را به صورت کاراتری ایجاد نمایید و به صورت با لقوه میزان مراجعات خود را بیش تر کرده و مراجعین بیش تری را به دست بیاورید.

کار هایی که نباید انجام دهید: نادیده گرفتن قدرت شبکه ی LinkedIn

بازاریابی شبکه های اجتماعی برای شرکت های بیمه

بسیاری از آژانس ها و عوامل استفاده کننده از بیمه از شبکه های حرفه ای و سایت های شبکه ای مانند LinkdIn خارج شده و دیگر از آن استفاده نمی کنند. یا این که بسیاری از ان ها نیز از این سایت ها در مسیر درست و به جای خود استفاده نمی کنند. در این جا مثال ها و نمونه هایی را از قدرت LinkedIn در کار ارائه کرده ایم. یکی از آن ها برقراری ارتباط با بیش از هشت هزار فالوور می باشد، ارائه ی پست هایی که حاوی پیامی در ارتباط با اهمیت و عملی بودن استفاده از بیمه های عمر و داشتن آن می باشد: در واقع این پیام مانند غذایی برای فکر عمل می کند که به عنوان یک پیام تبلیغاتی و بازاریابی بسیار ظریف نیز عمل می نماید. این پست که در زمینه ی انتقال پیامی در خصوص اهمیت داشتن بیمه های عمر به اشتراک گذاشته شده است توسط ۴۷ نفر لایک شده است و پنج نفر نیز در خصوص آن کامنت ارائه داده اند. شاید اتفاق بسیار فوق العاده ای نیفتاده باشد، اما این نوع از پستی که توسط این فرد ارائه شده است منجر به همراهی و برقراری ارتباط گروهی از افراد و دوستان ان ها شده است تا در خصوص چیزی که او می گوید فکر کنند با او همراه شوند و به آن اشاره ای داشته باشند. دوباره اشاره می کنم که هدف کلیدی صنعت بیمه ای و شبکه های اجتماعی جذب اعتماد و اشتراک های ذهنی افراد می باشد. بر روی ارائه ی اطلاعاتی تمرکز کنید که می تواند پرورش دهنده ی اعتماد باشد. منابع و گزینه هایی را پیشنهاد کنید که به طور مداوم به مخاطبان تان مطالب و موضوع های آموزنده ای را در خصوص بیمه ارائه داده و آموزش دهد.

کاری که باید انجام دهید: از بررسی ها و گزارش های آنلاین استقبال نمایید

این امر برای ارائه دهندگان بیمه و آژانس های بیمه ای به طور کلی امری طبیعی و نرمال می باشد – در واقع غالبا برای اغلب صاحبان همه ی انواع کسب و کار ها – تا به نوعی به گزارش ها و نظراتی که در شبکه های اجتماعی در خصوص آن ها صورت می گیرد توجه کنند و مراقب بررسی های انلاین باشند.

بر اساس تحقیق و بررسی های صورت گرفته ۲۰ درصد از بیمه گران یک سری از بررسی ها و مطالعاتی را بر روی وب سایت خود نشان می دهند. و فقط ده درصد از ان ها به ملاقات کننده های وب سایت خود این اجازه را می دهند تا در خصوص این بررسی های پستی بگذارند و یا واکنشی و کامنتی را ارائه دهند؛ در این حال که ۹۰ درصد از کسانی که باقی مانده اند این گزینه ها را غیر فعال کرده اند.

اما باید در نظر داشت که این بررسی ها و نظرات باید بخش اساسی و مهم هر یک از بخش های بازار یابی بیمه ای در شبکه های اجتماعی برای اژانس های بیمه ای و ارائه دهندگان بیمه ای شود.

چه این بررسی ها به صورت بررسی های Yelp ارائه گردد یا به صورت پستی در Credit Karma و یا Landing Tree و یا یک کامنت انتخابی در Face book یا گوگل، این بررسی ها یکی از فاکتور های کلیدی و بسیار مهم در جذب اعتماد مشتریان به شرکت های بیمه ای می باشد و نقش مهمی را در نوع رفتار خرید مشتریان ایفا می نماید.

به بررسی ها و نظریات پاسخگو باشید. به فیدبک ها و بازخورد های مشتریان تان گوش کنید و به آن ها پاسخگو باشید. این امر می تواند به شما برای توسعه و پیشرفت موثر و کارامد تان کمک کند و به شما کمک می کند تا به اعتمادی بر پایه ی ارتباطی درست و قوی با مشتریان تان و بیمه شدگان تان دست بیابید.

کاری که نباید انجام دهید: غفلت کردن و نادیده گرفتن فیدبک ها در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی به پلت فرم های بسیار ارزش مند و اساسی برای مشتریان صنعت بیمه تبدیل شده است. این جا همان جایی است که می توانند به ان ها کمک کند تا بیمه ی خود را تعیین کرده و به دست بیاورند و یا در خصوص مطالبی که در خصوص آن ها ادعا شده است اطلاعات به دست بیاورند، از این جا به شکایات شان رسیدگی شود و به سرویس خدمات مشتریان دسترسی پیدا نمایند. از این رو از این فیدبک ها و نظریات ارائه شده در شبکه های اجتماعی غافل نشوید و آن ها را نادیده نگیرید.

در این جا یک سری آمار و اعداد را ارائه می دهیم که باعث تعجب و شگفتی شما خواهد شد:

  • ارزش دلار از فرصت هایی که برای شرکت های بیمه ای وجود دارد تا بتوانند نتایج دلخواه خود را از شبکه های اجتماعی و بازاریابی در این شبکه ها حاصل کنند چیزی بالای ۱۵ میلیون دلار در ماه می باشد.
  • در یک ماه، چیزی حدود ۳٫۷ میلیون توییت در خصوص بیمه وجود داشت و حدود بیست و چهار هزار کاربر در شبکه های اجتماعی داشتند که با قصد خرید از این سایت ها بازدید می کردند.
  • اما با شگفتی تنها یک درصد از این کاربران در فضای مجازی در این خصوص پاسخی دریافت می کردند.

البته، که شما می توانید از شبکه های اجتماعی برای ارائه ی سرویس خدمات مشتریان برای مشتریان تان استفاده کنید و یا از آن برای پاسخ گویی بسیار سریع به سوالات و پرسش های مشتریان تان و یا واکنش و پاسخ به شکایات و بازخورد های آن ها استفاده نمایید. اما این فضا ها همچنین می توانند به شما کنند تا نشان دهنده و اثبات کننده ی الزام و تعهد تان به تجربه های مشتریان تان باشید، که به این واسطه شما می توانید سازنده ی فضایی بر پایه اعتماد باشید و برای خود ارزش و اعتبار آنلاین فراهم آورید.

نکته ی بسیار مهمی که وجود دارد: در هنگام پاسخ گویی در شبکه های اجتماعی، این اطمینان را حاصل نمایید که نحوه ی ملاقات شما و طراحی صفحه و شبکه ی شما به گونه ای می باشد که از اطلاعات و حریم خصوصی مشتریان تان محافظت می نماید. اگر این طور نیست و یا این که شما در این خصوص شک و تردیدی دارید، همیشه در این خصوص با تیم اجرایی و یا تیم روابط عمومی خود مشورت کنید و آن ها را مطلع بسازید تا مشکل را برطرف نمایند.

کاری که باید انجام دهید: از شواهد و تصدیق نامه های تایید کننده استفاده نمایید

همان طور که اشاره شد، اعتماد یکی از اساسی ترین و قدرت مند ترین ثروت در کسب و کار های مرتبط با صنعت بیمه می باشد.

این به این معنی است که داستان ها، عکس ها و ویدئو های که بیان کننده ی موفقیت مشتریان تان می باشند یکی از عالی ترین راه ها برای انسانی کردن برند تجاری بیمه ای تان می باشد و می توانید از این طریق محتوا های مفید کاربری را در بازاریابی شبکه های اجتماعی تان بسازید و ارائه دهید.

از review widget ها برای نمایش دادن شواهد و مدارک تصدیق کننده ی خود بر روی وب سایت تان استفاده نمایید. یا این که بر روی پرفایل های شبکه های اجتماعی برند بیمه ای خود فیدبک های مثبت و کاربردی را به اشتراک بگذارید. اگر که شما نظر سنجی کافی را دریافت نکردید، از ان ها برای این بررسی ها درخواست نمایید. برای بیمه گران خود به عنوان بخشی از تولید کننده ی این بررسی ها و نظر سنجی های تان ایمیلی را ارسال نمایید. و آن را به عنوان بخشی از جریان و روند مرتبط با بیمه گران جدید تان و بررسی آن ها در نظر گرفته و قرار دهید.

در این موقعیت، امنیت و حفظ حریم خصوصی مشتریان تان باید جز بالاترین اولویت های شما قرار بگیرد. اگر شما شواهد و مدارک تصدیق کننده ای را از مشتریانی به دست آوردید که کاملا شاد و راضی هستند، از این امر اطمینان حاصل نمایید که برای استفاده از این محتوا ها و مدارک از آن ها کسب اجازه کرده اید و آن ها از این کار رضایت کامل دارند.

کاری که نباید انجام دهید: این که لایک ها و دنبال کردن ها را به عنوان آخرین هدف خود قرار دهید

بازاریابی شبکه های اجتماعی برای شرکت های بیمه ای بسیار بیش تر از داشتن و دریافت بیش از صد ها و هزاران لایک و یا رشد روز افزون جمعیت فالوور ها درگیری دارد و زمان بر می باشد. با داشتن یک سیستم بررسی کننده شما می توانید میزان و نتیجه های حاصل از فعالیت ها و تلاش های خود را به دست اورده و بررسی نمایید. از این طریق می توانید تعداد کاربران فعالی که به عنوان هوادار و خریدار شما مطرح می شوند را دنبال کرده و بررسی کنید و همچنین میزان و درصد همراهی افراد و جذب سرمایه را نیز بررسی نمایید و داده های حقیقی را به دست بیاورید.

این داده هایی که شما جمع اوری می نمایید به شما کمک خواهد کرد تا ابتکار ها و تلاش های آینده ی شبکه های اجتماعی خود را از نو تعریف نمایید. این کار همچنین به شما کمک خواهد کرد تا اولویت های سرمایه گذاری خود را سازگار کرده و به روز رسانی نمایید، بنابراین شما می توانید به مخاطبان درست و حقیقی تان دست پیدا کرده و با آن ها همراه شوید و آن ها را درگیر و همراه بسازید.

منبع: reviewtrackers
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم رویا رجایی