تغییر و تحولات دیجیتالی در تمامی بخش های بازار در حال رخدادن است. در حال حاضر بیش تر از هر زمان دیگری فشار برای دیجیتالی شدن هر معامله ای که یک مشتری یا مصرف کننده می تواند انجام دهد، وجود دارد. بیماران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در واقع هر روز خود را در این محیط دیجیتالی در بیمارستان سپری می کنند، اما با این حال گاهی اوقات، درست زمانی که آن ها به توجه و مراقبت های پزشکی احتیاج دارند، نیاز دارند تا کمی به عقب برگردند و از این محیط دیجیتالی فاصله بگیرند. در واقع، در حال حاضر هنوز هم بسیاری از بیمارستان ها به گزارشات کاغذی، تماس های تلفنی و فکس برای نقل و انتقال اطلاعات بیماران متکی هستند. در حالی که اسناد و مدارک الکترونیکی سلامتی (EHRs) بیش از پیش در حال رواج یافتن و گسترده شدن است، اما با این حال هنوز هم برخی ثبت مدارک آنالوگ کاغذی، مانند ثبت زمان های کاری پزشکان روی کاغذ همچنان استمرار دارد. ما کاملا به این موضوع واقفیم که تغییر و تحولات تکنولوژی و تکنولوژی های دیجیتالی در نهایت منجر به افزایش کارامدی و تسهیل استفاده آن برای کاربران می شود، اما با این وجود چرا بیمارستان ها بعضی اوقات در استفاده و گسترش این تکنولوژی های دیجیتالی در بخش های خود آهسته تر پیش می روند و در خصوص آن محتاط تر عمل می کنند؟

پاسخ این سوال، درست مانند سیستم مراقبت درمانی ایالات متحده آمریکا، بسیار پیچیده است. بیمارستان ها شبیه به دیگر کسب و کار ها و تجارت ها نیستند. آن ها به صورت متمرکزی به شدت توسط بخش های دولتی کنترل و اداره می شوند و هزینه های بالایی برای راه اندازی نیاز دارند. آن ها بر اساس شواهد و مدارک موجود پیش می روند و از مدل های آزمایش شده بهره می برند. در کنار همه ی این موارد، حوادث و رویکرد های غیر منتظره ای مانند پاندمی کوید -۱۹  نیز شرایط را از همیشه سخت تر و پیچیده تر کرده است. اغلب بیمارستان ها می خواهند که به عنوان نوآور و مبتکر دیده شوند، اما با این حال به هیچ عنوان ریسک پذیر نیستند. در ادامه چهار دلیل عمده را ارائه می دهیم که به این دلایل بیمارستان ها در به کار گیری تکنولوژی های دیجیتالی آهسته تر و محتاط تر پیش می روند. در مقابل نیز راه حل های بالقوه ای که برای این موانع وجود دارد را ارائه می دهیم:

۱. امنیت بیماران

در نظر بگیرید که شما از یک تکنولوژی دیجیتالی جدید در کسب و کار خود در بخشی از بازار استفاده می کنید. در صورتی که کاربرد این تکنولوژی جدید با شکست مواجه شود، تنها اتفاقی که می افتد این است که کارکرد و عملکرد برخی از کارمندان کند می شود و شما ممکن است برخی از سرمایه و پول خود را در نتیجه ی استفاده از این تکنولوژی و کاهش کارامدی از دست دهید. اما در صورتی که شما همین سناریو را در بیمارستان پیاده کنید، شکست و نامطلوب بودن این تکنولوژی می تواند به قیمت جان و زندگی بیماران تمام شود. ریسک استفاده و به کارگیری هر نوع محصول و تکنولوژی که مراقبت های بیمار یا اطلاعات سلامتی بیمار در دست آن است، بدون این که از پیش مورد آزمایش قرار گرفته باشد و عملکرد آن تایید شده باشد، بسیار بالا است یک قمار با جان و ایمنی بیمار محسوب می شود.

اما راه حل موجود برای این مورد چیست؟

تست کردن های متعدد و بیش تر. تنها راه حل مطمئن و قابل اطمینان برای این که مطمئن شوید ایمنی و سلامت بیمار حفظ می شود، استفاده از محصولاتی با بالاترین و بهترین کیفیت ها است. به هر حال، تمامی تکنولوژی هایی که در بیمارستان ها پیاده می شوند و به کار می روند، هدف شان مراقبت از بیماران نیست. در نتیجه هوشمندانه ترین ترفند برای بیمارستان ها این است که از فناوری هایی در بیمارستان خود بهره ببرند که فاقد رویکرد های مراقبتی از بیماران است و نیازی به رعایت پروتکل های حساس برای مراقبت از بیماران ندارد. بیمارستان ها باید تعادل لازم را میان ریسک های بالقوه و مزیت های استفاده از تکنولوژی ها را ایجاد کنند تا بتوانند در راستای افزایش نوآوری و ابتکار در بیمارستان های شان پیش بروند.

۲. گردش کار پزشکان و کادر درمانی

حجم کاری پزشکان و کادر درمانی در بیمارستان ها به صورت معمول بسیار زیاد است. مطالعات صورت گرفته در این خصوص نشان داده اند که افزایش حجم کاری پزشکان و کادر درمان در بیمارستان ها می تواند منجر به کاهش کارایی آن ها، فرسودگی کادر درمان و از همه مهم تر کاهش رضایت بیماران شود. بنابراین، اختلال یا اضافه کردن به این جریان کاری تنها یک گزینه نیست.

اما راه حل این مشکل چیست؟

تنها راه ممکن برای حل کردن این چالش مربوط به جریان کاری تولید یک محصول است که با عملکرد های روزانه کادر درمانی مطابقت و شباهت داشته باشد و به صورت یکپارچه با روند روتین یک پزشک همراه باشد. آیا تکنولوژی شما قادر است برخی از کارهای یکسانی که یک پزشک در حال حاضر روی کاغذ انجام می دهد را به دوش بکشد و انجام دهد؟ آیا محصول و فناوری شما می تواند برخی از فعالیت های دفتری را ساده تر کرده و انجام دهد تا دیگر نیاز نباشد پزشکان درگیر آن ها شوند و به جای آن بیش تر روی مراقبت کردن از بیماران تمرکز کنند؟ از همه مهم تر، این که آیا این تکنولوژی بر اساس ذهنیت یک پزشک یا کادر درمانی طراحی شده است؟ منظور این است که افراد طراحی کننده این محصولات تجربه ای مشابه را در بیمارستان پشت سر گذاشته اند و کاملا از مشکلات و موانع موجود بر سر راه کادر درمانی آگاهی دارند؟

۳. امنیت و حفظ حریم خصوصی اطلاعات بیماران

در سال ۱۹۹۶، کنگره پرتابل بیمه سلامت و پاسخ گویی بیمه ای را تصویب کرد. از آن زمان به بعد، امنیت و حفظ حریم خصوصی اطلاعات بیماران تنها به عنوان یک اولویت برای بیمارستان ها مطرح نمی شود، این امر به یک قانون تبدیل شده است. اما اطلاعاتی که بیمارستان ها باید از حفظ امنیت ان مطمئن شوند، چیزی فراتر از اطلاعات بیماران است. برای مثال، بیمارستان ها همچنین قرارداد های محرمانه ای را با پزشکان خود ( چه آن هایی که استخدام شده اند و چه پزشکان مستقلی که قراردادی با آن ها کار می کنند ) می بندند که حاوی اطلاعات حساسی است و نگه داری آن ها بر عهده بیمارستان است. از طرفی نیز خود این قرار داد ها با سطوح مختلفی از نظارت دولتی نیز همراه هستند. در نهایت، بسیاری از بیمارستان ها در سال های گذشته به دلیل نشر اطلاعات محرمانه شان متضرر شده اند، در نتیجه طبیعتا آن ها برای استفاده از راه حل های جدید مبتنی بر تکنولوژی های دیجیتالی آهسته تر پیش می روند.

اما راه حل موجود در این خصوص چیست؟

امنیت سایبری یک بخش بسیار پیچیده ای است که پیشروی در آن برای کسب و کار ها کمی پیچیده است. شرکت های تکنولوژی باید با داده های مربوط به بیمارستان ها درست مانند داده های مالی دیگر شرکت ها برخورد کنند و در همان سطح ارزشی از آن ها محافظت کنند. تکنولوژی های جدید می توانند با استفاده از محدودیت های دسترسی به شبکه ها، رمزگذاری ها و همچنین با استفاده از گزینه های تغییر گذر واژه در بیش تر مواقع به کمک بیمارستان ها بیایند. البته در زمانی که قرار است بیمارستان ها از تکنولوژی های جدید استفاده کنند، بحث آموزش استفاده صحیح از این فناوری ها نیز اهمیت دارد. از طرفی محدودیت دسترسی فیزیکی به دستگاه ها و استفاده از دیگر معیار های امنیتی به منظور جلوگیری از نشر اطلاعات می تواند کمک کننده و حائز اهمیت باشد.

۴. امور مالی

این روز ها حاشیه امنیت بیمارستان ها بسیار کم است. بیش تر از همیشه، بیمارستان ها در حال ارائه خدمات به تعداد بالاتری از ذینفعان هستند. آن ها مجبورند تا پول و سرمایه های بیش تری را برای چسبیدن بیش تر به قوانین دولتی صرف کنند و همچنین بخشی از هزینه های آن ها صرف درخواست های پرداختی برای بیماران و مواردی از این دست می شود. در نتیجه زمانی که بحث استفاده و صرف هزینه برای تکنولوژی های جدید مطرح می شود، همیشه دیگر اولویت های بیمارستان ها به عنوان یک مانع برای این امر عمل می کند و سرمایه گذاری بر فناوری های جدید را محدود می کند.

اما راه حل موجود برای این امر چیست؟

فناوری مورد استفاده باید خودش هزینه های مربوط به خود را در بیاورد. در واقع هر محصولی را که به عنوان تکنولوژی جدید مورد استفاده قرار می دهید باید در دیگر بخش ها آنقدر افزایش کارامدی داشته باشد که بتواند منجر به بازگشت سرمایه شود و تاثیر مثبتی در قبال این سرمایه گذاری به دنبال داشته باشد. برای مثال، یک تکنولوژی که کاربرد آن منجر به صرفه جویی در زمان کار های اداری می شود، کار هایی مانند کاغذ بازی های وقت گیر اداری و پیگیری های مربوط به آن می تواند منجر شود که پزشکان و کادر درمانی زمان آزاد بیش تری را برای ویزیت و مراقبت از بیماران داشته باشند. این افزایش کارامدی و بازدهی به نوبه ی خود منجر به بازگشت منافع مالی ناشی از پرداخت هزینه برای این فناوری می شود. از طرف دیگر یک مثال دیگر در این خصوص می تواند این باشد که یک تکنولوژی می تواند مسائل و شکایات متداول بیمارستان ها را حل کند و در نتیجه این امر به آن ها کمک کند تا از صرف هزینه برای دادخواست های پر هزینه جلوگیری کنند.

برای بسیاری از افراد، ویزیت یک بیمارستان بازگشت به عصر پیش از کاربرد تلفن های هوشمند همراه، برنامه ها و داده های بزرگ است. با وجودی که این امر در حال حاضر مطرح نیست، اما با این حال شرکت های تکنولوژی باید چالش هایی که پیش رو دارند را بفهمند. نوآوری در زمینه تکنولوژی های مراقبت از بیماران زمان بر است و به صبر و تحمل بیش تری نیاز دارد. اما مزیت های آن ها می تواند بسیار بالا باشد، نه تنها در وقت و هزینه صرفه جویی می کند، بلکه می تواند منجر به حفظ زندگی افراد نیز شود.

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  رویا رجایی