شما شاید بسیار به ندرت و به سختی جوان نسل هزاره ای را بیابید که در مسیری وقت خود را صرف اصلاح خود نکند و با این کار درگیر نباشد. بر اساس یک مطالعه، حدود ۹۴ درصد از جوانان نسل هزاره گزارش داده اند که آن ها برای ایجاد تعهدات اصلاح شخصی تمایل دارند و می گویند که مایل به صرف هزینه ای ماهانه معادل ۳۰۰ دلار به منظور اصلاح خود می باشند.

خود من حدود ده سال پیش تلاش های شخصی را برای بهبود و اصلاح خود پیش گرفتم و با شرکت در Land mark Forum برای بررسی و اطلاع از سمینار هایی در سراسر جهان تلاش کردم. از آن زمان به بعد من بیش از ده هزار دلار را در راستای پیشرفت خودم سرمایه گذاری کردم، از ثبت نام در دوره های تغییری گرفته تا شرکت کردن در رویداد های زنده… و حتی من را از عادت های روزانه ی خواندن نیز منع نمی کرد.

 این امر بهبود و اصلاح فردی یک ایده ی فوق العاده عالی به نظر می آید، که تضمین می کند تا به شما برای فراتر رفتن از محدودیت های تان کمک کند و پتانسیل های درونی تان را به عنوان یک انسان رمز گشایی و شکوفا سازد. اما زمانی که کمی در این موضوع عمیق تر می شویم، می توانیم متوجه شویم که اصلاح فردی یک سری بخش های مبهم و تاریک نیز دارد.

یک نویسنده ی جوان مدعی است که بحث خود اصلاحی یک طبیعت اعتیاد آور دارد که ما را در بخش مصرف گرایی نگه می دارد، که همه ی این ها می توانند دلیل و بهانه ای برای غیر فعال بودن شوند. زمانی که شما به آخرین صفحه ها می رسید، ناگهان یک حس بیماری مانند در آن مشاهده می کنید. در حالی که شما در حال خواندن یک کتاب برای کمک به خودتان هستید ، در حال گفتن این موضوع به خود هستید که شما در حال تولید کنندگی و بازده داشتن می باشید. مساله ی اصلی این است که زمانی که شما به پایان کارتان می رسید، شما یک مسئولیت پذیری را به دست آورده اید، شما مجددا به سمت کتاب بعدی می روید و این چرخه تکرار می شود.

Daniel Gefen ناشر کتاب The Self Help Addict را ملاقات کردیم و او در این باره این چنین گفت: بیش از حد وارد شدن اطلاعات به یک زندگی باعث تغییر شکل یافتن آن می شود. او یک کار آفرین است که چندین شرکت چند گانه را تاسیس کرده است و در حال حاضر نیز بیش ترین درصد و رتبه را دارد. او اخیرا به عنوان یکی از برترین افراد تاثیر گذار در بین ۲۵ نفر از بهترین های سال ۲۰۱۷ معرفی گردید.

در این هفته در پاد کست زندگی غیر متعارف و غیر سنتی، Gefen توضیح می دهد که چگونه فرایند خود اصلاحی و بهبود شخصی می تواند در صورت استفاده ی نادرست باعث اعتیاد و بروز مشکلاتی گردد. این بررسی و مطالعه را بخوانید تا اطمینان حاصل کنید شما در دام هیچ یک از این حقه های خود اصلاحی نمی افتید و شکست نمی خورید.

خود اصلاحی و بهبود شخصی شما را یک مصرف کننده نگه می دارد.

در حالی که شاید این طور به نظر بیاید که استفاده کردن و مصرف منابعی که به واسطه ی آن ها به خودتان کمک می کنید ممکن است به عنوان یکی از مطمئن ترین و سریع ترین راه ها برای پیش روی و دنبال کردن پیشرفت شخصی تان به نظر بیاید، به گفته ی Gefen این امر بسیار ضروری است که مراقب باشید در دام مصرف غیر فعالانه ی این منابع و فراموش کردن اجرای فعالانه ی آن ها در زندگی تان همان طور که باید باشند، نیافتید.

تعلیم دهنده ی روابط دوستانه، Jamie Thompson می گوید که اکثر جوانان به این دلیل که نسبت به تمرکز کردن حساسیت دارند، نسبت به فرایند های خود اصلاحی اعتیاد دارند. مساله ی اساسی این است که با این مسیر افراد به دنبال بروز بهبود سریع بعد از دستیابی به یک بهبود سریع می باشند و دنبال این هستند که حتما چیزی برای آن ها کاری انجام خواهد داد و همیشه به دنبال یک نتیجه ی آماده خواهند بود.

اگرچه مصرف بیش از حد از منابعی که کمک کننده به شما می باشند می تواند به شما برای رسیدن به اهداف تان کمک کند، اما در نظر داشته باشید که این کار درست نیست، به جای  این کار بهتر است تا از این منابع خود اصلاحی در صورتی که به آن ها علاقه دارید، به صورت فعالانه استفاده کنید و هر آن چه که از آن ها در جهان واقعی آموخته اید را به کار ببندید. پادکست Tony Robbins در این باره به ما می گوید که ” تمرین های مدام و پشت سر همی مانند شروع کردن مکالمه با افراد ناشناس و غریبه می تواند به واقع بسیار موثر واقع شود.

به شما یاد می دهد که فکر کردن به همان میزان ( و حتی اگه بیش تر نباشد ) عمل کردن اهمیت و ارزش دارد.

در جهان خود اصلاحی، اغلب اوقات به شما گفته خواهد شد که مقیاس اندازه گیری میزان پیشرفت شما بر اساس میزان تفکر و احساساتی که شما دارید و کیفیت این تفکر و احساس سنجیده می شود. شما احتمالا می شنوید که در این مواقع شما باید فقط به تفکرات مثبت بیاندیشید و در شرایط پر استرس و بحرانی مدام با خودتان افکار مثبت و پر انرژی را تکرار کنید. در حالی که شاید این توصیه بسیار مفید و مثبت به نظر بیاید، همچنین می تواند بسیار محدود کننده نیز باشد. برنامه ی ذهنی Head Space به ما می آموزد که این خط فکری می تواند ما را سریعا به کنترل و هدایت فکرمان هدایت کند، و برای خارج کردن و دور کردن افکار منفی بسیار موثر واقع شود.

در عوض Gefen به ما یاد آوری می کند که هدف ما دستیابی به ” خلوص اندیشه ” نمی باشد، اما در واقع، هدف ما احتمالا برای جداسازی تفکرات از یکدیگر مفید باشد. به گفته ی او، افکار و احساسات ما بر خلاف راه های دیگری که در اطراف مان وجود دارند ما را کنترل می کند.

انتخاب کنید که به واسطه ی عقب کشیدن افکار تان در پس زمینه ی آگاهی تان به جای این که در نقطه ی کانونی فکری تان بمانند قدرت کمتری بدهید. در واقع می توان گفت این نظریه به این معنی است که به جای حذف کامل افکار منفی و خالص سازی فکر و اندیشه تان، بهتر است آن ها را کنترل کنید و در عقب ذهن تان آن ها را محدود کنید.

این کار فعال بودن را مهار می کند.

به گفته ی Gefen، ” در قلمرو فکری تان گاهی اوقات شما با خود فکر می کنید که با مسیری که پیش می روید قصد رسیدن به موفقیت هایی مانند از دست دادن وزن، و یا به دست آوردن پول بیش تر را دارید. اما پس از آن افکار دیگری به سراغ شما می آید که به شما می گوید این طور پیش نمی روید و شما شکست خواهید خورد “.

زیاد از حد در افکار و اندیشه تان گیر افتادن می تواند شما را از انجام کار های تان و جلو رفتن تان باز دارد. این دلیلی است که بر اساس آن برخی از روانشناسان از نظریه ای به نام ” فعالیت معکوس ” استفاده می کنند، که از این رو شما را از قلمرو تفکر تان بیرون می کشد و شما را به سمت قلمرو عکس العمل و فعالیت تان حرکت می دهد، آن هم با این روش که بر عکس تفکرات شما شروع به کار می کند و رفتار می کند. برای مثال، اگر شما در خصوص ارائه ی چیزی به رییس تان نگران هستید، به کار بردن این روش به شما کمک خواهد کرد تا موقعیت تان را تغییر داده و خودتان را دست بالا بگیرید و با داشتن یک مکالمه هوشمندانه و زیرکانه کارتان را پیش ببرید. به گفته ی Alice Boyes، دکتر و نویسنده ی کتاب The Anxiety Tool kit، ” هدف اصلی این است که نیاز تان به پرهیز و امتناع کردن از کارها را کاهش دهید “.

این در ارتباط با درگیر شدن با افکار تان نمی باشد – و بحث و جدل با افکار تان – اما به جای آن، به معنی حل و فصل یک مساله یک بار برای همیشه می باشد.

 

 

 

 

 

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم رویا رجایی