ما در ارتباط با این که بازایابان حرفه ای در ارتباط با بازاریابی چه تفکری دارند کنجکاو بودیم. ما به تحقیقات و گزارش های اخیر در زمینه ی بازاریابی و اطلاعات به دست آمده نگاهی انداختیم و لیستی بر این اساس برای برترین استراتژی ها در بازار B2C تنظیم کردیم که از جمله روش های موفق و برتر در این زمینه بودند. در اینجا آن چه را که در یافته ایم بدون هیچ نظم و ترتیب خاصی بیان کرده ایم.

Cause Marketing

این استراتژی بازاریابی یک تلاش موثر و بر اساس همکاری بین یک کسب و کار سودمند و یک سازمان غیرانتفاعی است تا طی این همکاری از منافع اجتماعی و دلایل خیرخواهانه و دیگر دلایل بهره ببرند. به همین دلیل است که بازار یابی نمی تواند با شرکت های دولتی اشتباه گرفته شود که به دریافتی های مالی از سوی یک سازمان مرتبط می باشند. دلیل اصلی بازاریابی ایجاد روابطی است که بر اساس آن بتوان احساس بهتری داشت و بتوان به مشتریان این اطمینان را داد که شما تمایل دارید با همراهی آن ها دنیا را به جای بهتری تبدیل کرد.

واقعیت سریع : در هنگام انتخاب بین برند های قابل مقایسه ، به طور تقریبی بیش از ۹۰ درصد از مشتریان ایالت متحده ی آمریکا به دنبال یک برند تجاری برای یک محصول هستند.

Direct Selling

فروش مستقیم همانطور که از نام آن می توان فهمید به طور دقیق به معنی همراهی کردن مستقیم بازاریاب ها با مشتریان برای خرید و فروش محصولات می باشد.  در این مدل آژانس های فروش یک ارتباط رو در رو را با مشتریان ایجاد می کنند که به واسطه ی آن و با ایجاد یکسری تنظیمات می توانند محصولات را به صورت شخصی به شخص مورد نظر بفروشند خصوصا فروش محصول در منزل. سه تا از برترین و پر فروش ترین ها در زمینه ی فروش مستقیم در سال ۲۰۱۵ Amway، Avon و Herbalife بوده است.

واقعیت سریع : بیش از ۵۰ درصد از مشتریان طی ۱۲ ماه آینده به فروش مستقیم روی می آورند و خرید های خود را به صورت مستقیم انجام می دهند.

Cobranding and Affinity Marketing

همکاری بین دو برند یک روش نوین و موثر در امر بازاریابی است که طی آن دو برند با هم ادغام می شوند تا برای فروش یک محصول مشترک یا ارائه ی یک سرویس مشترک  با هم همکاری کنند. برند ها اعتبار حمعی خود را به اشتراک می گذارند تا تصور و ایده پردازی نسبت به محصول یا سرویس مورد نظر را افزایش دهند که نتیجه ی آن افزایش آگاهی نسبت به ارزش محصول و یا سرویس می باشد و به دنبال آن مشتریان را برای افزایش خرده فروش مشتاق کنند و آن ها را به خرید و پرداخت بیشتر ترغیب کنند. علاوه بر این، این همکاری بین دو برند می تواند مانع از آن شود که تولیدکنندگان خصوصی بتوانند از محصول کپی برداری کنند و بدین وسیله جلوی آن ها را می گیرند و مانع از کپی شدن محصول می شوند.

واقعیت سریع: مشتریان بیش از پیش به برندی که به آن اعتماد داشتند روی آورده و آن را با ارزش تر در نظر می گیرند که در نتیجه ی آن یک نام تجاری بالقوه و موثر در بین مشتریان نسبت به این برند مشترک ایجاد می شود.

Earned Media / PR

دستیابی به مدیا یا در واقع مدیای رایگان، یک راه تبلیغ سودمند در کنار تبلیغاتی است که برای آن باید هزینه پرداخت کنید. این دسترسی به مدیا می تواند فرم های متفاوت را شامل شود که از شبکه های اجتماعی، روزنامه ها، مقاله ها و تلویزیون و غیره متفاوت هستند اما تنها چیزی که وجود دارد و در این بین ثابت است : این رسانه های به دست آمده کاملا تصادفی و ناخواسته هستند و تنها می توانند به صورت ارگانیک و تصادفی به دست آیند. و این ها قابل خریداری یا کسب امتیاز مانند فرم های سنتی تبلیغات نیستند.

واقعیت سریع : ۹۲ درصد از مشتریان می گویند که آن ها به دسترسی های حاصل از مدیاها اعتماد دارند.

Point – of – Purchase Marketing ( POP )

بازار یابی POP به مخاطبانی که اسیر خرید هستند و در فروشگاه ها حضور دارند و اماده ی خرید هستند  محصولاتی را می فروشد که خریدار از قبل برنامه ای برای خرید آن محصول نداشته است. در واقع محصول به صورت یک پکیج آماده به مشتریان معرفی شده و در شلف های به خصوصی که کاملا در معرض دید هستند قرار می گیرند و یک معرفی کاملا از محصول ارائه می شود که به فروش آن کمک می کند.

واقعیت سریع : ۵ تا ۶ تا از خریدار ها در فروشگاه ها محصولاتی را می خرند که از قبل برنامه ای برای خریدش نداشته اند.

Internet Marketing

بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین وب سایت ها و ایمیل ها را برای تبلیغات و فروش محصول طی یک تجارت الکترونیکی با هم ادغام می کند.  صفحات شبکه های اجتماعی همچنین می توانند ارئه دهنده و ترویج دهنده ی محصولات باشند و در تلاش برای ترکیب شدن این روش  با روش های سنتی تبلیغات مانند تلویزیون، رادیو و روزنامه ها می تواند در معرفی محصول بسیار کاربردی باشد.

واقعیت سریع : تجارت الکترونیک جهانی در سال ۲۰۲۱ به ۴٫۵ تریلیون دلار خواهد رسید.

Paid Media Advertising

مدیاهای پولی روشی است که طی آن کمپانی ها برای افزایش ترافیک سایت هایشان از طریق پرداخت برای تبلیغات استفاده می کنند. یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین روش ها از طریق پرداخت با فشردن یک دکمه روی لینک می باشد. به طور اختصاصی یک شرکت با خرید حق امتیاز و یا اسپانسر شدن یک لینک این حق را به دست می اورد که با قرار دادن نام محصول یا سرویس خود در موتور جست و جو با هر سرچ اولیه ای نام برند و محصولش بالا آمده و تبلیغ شود. با هر بار سرچ کمپانی حق تبلیغ و سرچ را در موتور جست و جو پرداخت می کند و مشتریان نیز به راحتی به اطلاعات محصول دسترسی پیدا می کنند.

واقعیت سریع : همانطور که مشتریان تصمیم خود را برای خرید می گیرند، ۶۵ درصد بر روی پرداخت آگهی کلیک می کنند.

Word of Mouth Advertising

تبلیغات کلامی یک راه رایگان، ارگانیک و بسیار قدرت مند است چرا که طی آن شما می توانید چیز های جالب و خوبی را در ارتباط با محصول یا سرویس خود بیان کنید. در نتیجه می تواند پخش کننده ی اخبار خوب در ارتباط با محصول خود باشید. معرفی محصول به یک دوست صمیمی، اعضای خانواده و یا یک همکار و اشتراک تجربه ی خوب آن ها در ارتباط با محصول شما با سایرین می تواند تجربیات مثبت در ارتباط با برند تان را در بین جامعه افزایش دهد. در نظر داشته باشید که نکته ی مهم در این رابطه این است که تبلیغات کلمه ای زبانی الزاما کلامی نیستند و هرگونه بررسی و اظهار نظر انلاین در ارتباط با تجربیات استفاده از این محصول و ایده ها و اعتقادات نیز می تواند مفید و کاربردی باشد.

واقعیت مستقیم : تبلیغات کلامی به واسطه ی کلمات بیش از ۶ تریلیون دلار فروش سالانه را در بین مشتریان به خود اختصاص داده است و تخمین زده می شود که ۱۳ درصد از فروش مشتریان را به خود اختصاص دهد.

Social network and viral marketing

بازاریابی در شبکه های اجتماعی بر این اساس می باشد که زمینه ای را برای مشتریان ایجاد می کند که بر اساس تجربیات خود در استفاده از یک محصول بخواهند آن را از طریق صفحات مجازی خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند که نتیجه ی آن افزایش بازدید و ترافیک است. همچنین طی اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی نام محصول و تبلیغ آن در موتورهای جست و جو شبکه هایی مانند اینستاگرام، توییتر و یوتیوب و همچنین گوگل و یاهو قرار می گیرد و با جست و جوی نام محصول، تبلیغات نمایش داده می شود.

واقعیت سریع : ۵۲ درصد از شرکت های B2C اظهار داشته اند که شبکه های اجتماعی تاثیر به سزایی در تبلیغات آن ها و فروش شان داشته اند.

Story telling

بازگویی داستان یک برند از یک ارتباط آشنا و شناخته شده برای درگیر کردن مشتریان در زمینه ی احساسات استفاده می کند. جدای از برقراری ارتباط این روش می تواند این زمینه را برای شما فراهم کند که بگویید که هستید و چه کاری انجام می دهید و در زمان بروز مشکلات چگونه ان ها را برطرف می کنید و اینکه به طور کلی از ارزش های خود بگویید و اینکه چگونه با جامعه ی خود در ارتباط هستید و عمل می کنید.

واقعیت سریع : ۶۵ درصد از مردم به برقراری ارتباط حسی با برند اعتقاد دارند چرا که معتقدند این بدین معنی است که این برند به اشخاصی مانند آن ها اهمیت می دهد.

 

 

منبع: weidert
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم رویا رجایی