سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری به کاربران اجازه می‌دهند با هر دستگاه الکترونیکی و هر زمان که بخواهند، از طریق اینترنت به حجم زیادی از اطلاعات شخصی خود دسترسی داشته و پیدا کنند. در سال‌های اخیر که سرویس و اپلیکیشن‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر فضای ابری و کلاد از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری از سوی کاربران گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی برخوردار شده است، شرکت‌های بزرگی همچون گوگل و مایکروسافت به توسعه و ارائه سرویس‌های مختلفی که بر مبنای فضای ابری و کلاد ذخیره سازی اطلاعات شخصی کاربران را برعهده دارند، پرداخته‌اند تا به این وسیله بتوانند نظر و توجه خیل عظیمی از کاربران را به سمت و سوی خود جلب کنند. کاربران با استفاده از سرویس‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر فضای ابری و کلاد قادر خواهند بود تصاویر ، فایل و اطلاعات شخصی خود را روی پلت‌فرم سرویس‌های کلاد همچون گوگل‌درایو، وان‌درایو و دراپ‌باکس آپلود و ذخیره کنند.

بر اساس گزارشی که در وب سایت fortune آمده است، دراپ‌باکس در سال ۲۰۱۵ میلادی توانسته است با اختلاف زیادی از رقبای خود در رتبه نخست استقبال کاربران از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری بایستد و میزبان بالغ بر ۳۰۰ میلیون کاربر باشد. دو سرویس گوگل درایو و وان‌درایو مایکروسافت نیز به ترتیب ۲۴۰ میلیون و ۲۵۰ میلیون کاربر را در پلت‌فرم خود جای داده‌اند. البته کارشناسان بر این باورند که میزان استقبال کاربران از سرویس‌های ابری در سال‌های اخیر به شدت رشد و افزایش داشته است و آمارهای جدید بسیار بالاتر از اعداد ذکر شده در بالا هستند. این سرویس‌های ذخیره سازی مبتنی بر فضای ابری و کلاد با وعده ارائه فضای ذخیره‌سازی بیشتر به صورت رایگان به کاربران خود، سعی دارند که در رقابت تنگاتنگی که میان آنها جاری و برقرار است، پیروز شوند و به این ترتیب گوی سبقت را از رقبای قدرتمند خود بربایند. سرویس‌های آنلاین و اینترنتی ارائه دهنده فضای ذخیره سازی ابری و کلاد به کاربران خود تا حجم و ظرفیت معلوم و مشخصی امکان آپلود و ذخیره سازی فایل ، تصاویر و اطلاعات شخصی آنها را به صورت رایگان می‌دهند و در صورت تمایل کاربران به افزایش حجم ظرفیت موردنظر خود، از آنها به ازای ارائه حجم‌های مختلف ۱۰۰ گیگابایتی و ۲۰۰ گیگابایتی، ۱۰، ۲۰ و ۳۰ ترابایتی پول و حق اشتراک دریافت می‌کنند.

منبع: دنیای اقتصاد