گفتگوهایی که  هر سال در داوس در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد آغاز می شود، برای بسیاری از رهبران کسب و کار به مثابه زنگ خطری است در خصوص وقایعی که در سال بعدی پیش رو خواهند داشت. بسیاری از شرکت ها در اوایل ژانویه سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی برای داوس را آغاز می کنند.  اصولا مدیریت و برگزاری این نشست سالانه که ۳۰۰۰ شرکت کننده رسمی، از روسای دولت گرفته تا مدیران اجرایی از سازمان های چند جانبه، سازمان های غیر دولتی، گروه های رسانه ای، دانشگاهیان و دیگران، کاری پیچیده و  سخت است. در این میان  برنامه های رسمی و رویدادهای خصوصی نیز به صورت روزانه درحاشیه مراسم برگزار می شود.

برای من، بیش از هر چیز، نشست داوس،  امکان ارائه دیدگاهی نسبتا جذاب در مورد چگونگی تغییر دنیای پیرامون ما – با پیامدهای مستقیم برای رهبران کسب و کار در مورد این موضوع است که چگونه آنها باید با ذینفعان داخلی و خارجی خود را در شرایط موجود درگیر کنند.

پذیرش رهبران و دیدگاه های متنوع بیشتر

من برای اولین بار در دهه پیش در این جلسه سالانه شرکت کردم – این در حالی بود که زنان در میان شرکت کنندگان در اقلیت بودند و کم تر حضور فعال داشتند، عبارت جدید “نسل هزاره” هنوز به طور گسترده اتخاذ نشده بود و بسیاری از غول های تکنولوژی در بین شرکت کنندگان امروزی هنوز تاسیس نشده بودند. همچنین برندها به تازگی مفهوم پایداری در زمان تولد را فرا گرفته بودند.

در مقایسه با سال های گذشته، نشست سالانه این سال توسط شش رهبر منتخب در کنار ساتیا نادلا از شرکت مایکروسافت برگزار شد. همکاران، از جمله فعالین پناهندگی و پایداری و آموزش و پرورش از عراق در سوئد و از ایالات متحده در کلمبیا، گفتگو را درباره آن دسته از مهارت های رهبری که به منظور ایجاد یک دوره جدید برای جوامع متعالی تر، طراحی کرده، و گسترش داده اند را آغاز نمودند. جاسیندا کیت لورل آردِرْن  جوانترین رهبر زن در جهان، دارای چندین نقش برجسته در این برنامه بود و در مورد موضوعاتی مانند سلامت سیاره ما صحبت کرد. همچنین آردرن و پرنس ویلیام از نوبت خود برای گفتگو در مورد لزوم  از بین برداشتن خرافات سلامت روانی بهره بردند.

من بر این باور هستم که گفتگوی امسال به طرق مختلف، انعکاسی بود از اولویت های جهانیِ در حال تغییر، از جمله لزوم پرداختن به موضوعاتی که قبلا با عنوان سر و سامان دادن و آوردن رهبران و دیدگاه های مختلف بر سر میز مذاکرات مطرح می شد. همانطور که رهبران تجاری به نیروهای کار به چشم منبع که با سرعت در حال تغییر و اتمام است نگاه می کنند که با بالا رفتن سن، توانایی فیزیکی خود را از دست می دهد لذا بحث بر سر مفاهیمی چون فن آوری، اتوماسیون و تغییرات نسلی در محیط کار و تجربه های  حرفه ای در این نشست امری ضروری به نظر می رسد.

ایجاد انواع جدید همکاری

نشست داوس  شامل شرکت کنندگانی است که به نحوی نماینده بخش های مختلفی از جامعه هستند، از شرکت های برجسته گرفته تا رهبران سازمان های بین المللی، سازمان های غیر دولتی و رهبران جامعه مدنی. تعجب آور نیست که چندین طرح جدیدی در این سال راه اندازی شده است  یقیناً می تواند به توسعه استراتژی های کسب و کار برای آینده کمک کند.

به عنوان مثال، موضوع سرمایه انسانی و آیندۀ شغلی در دستور کار جهانی قرار گرفته است، همانطور که در گزارش جهانی سرمایه انسانی جهانی هم در سال ۲۰۱۷ و کنفرانس کار بیان شده است. افتتاحیه این برنامه که در سال ۲۰۱۷ با هدف اصلاح و بالا بردن ۱۰ میلیونی کارگران در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، اعلام کرد که “در حال حاضر تعهدات خود را برای آموزش بیش از ۱۷ میلیون نفر در سراسر جهان تأمین کرده است.” در عین حال، شرکت های پیشرو جهانی مانند BCG، Adecco، مایکروسافت (مشتری APCO) و گروه بیمه زوریخ یک پلت فرم جدید را متمرکز بر گفتگو و همکاری در آموزش و پرورش (و تمامی امور مربوط به آموزش) نیروی کار آینده راه اندازی کردند.

برای من روشن است که اتوماسیون، اختلالات تکنولوژیکی و نیروی کار چند نسلی باعث تبدیل شرکت ها به مرکزی برای استخدام و حفظ استعدادها می شوند. چندین روش وجود دارد که شرکت ها می توانند از آموزش نیروی جدید و مهارت های خلاقانه برای ساختن نسل آینده به منظور سرمایه گذاری در مهارت های مجدد یا ارتقاء کارکنان فعلی استفاده کنند. این استراتژی ها به شرکت های مختلف بستگی دارد و نیز به این که در چه بخشی از موسسه نیاز به این سرمایه گذاری احساس می شود، همچنین  رد پای تاثیرات جغرافیایی و اندازه نیروی کار نیز در این میان به چشم می خورد.

کسب و کارهای جهانی از جمله P & G، Unilever، Coca-Cola و دیگران، به طرح اولیه اتحادیه حلقه Terracycle’s Initial Recycling پیوستند، این حلقه که یک مفهوم جدید برای بسته بندی قابل استفاده مجدد و پایدار را ارائه می دهد، از یک جنبش بازیافت جهانی نشات گرفته است. ابتکاراتی از این دست نشان می دهد که شرکت ها باید انتظارات مصرف کننده را شناسایی کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهند (و حتی آن را پیش بینی کنند). ممکن است به اندازه کافی برای مسئولیت شرکت های بزرگ یا برنامه های تعامل اجتماعی مباحثی مطرح نشده باشد. بنگاه ها نیاز به بیان تعهد خود در قالب یک هدف وسیع تر – مصرف پایدار – با دیدگاهی نزدیک به  رویکرد Terracycle  دارند. این یک نمونه نشان می دهد که این روند بسیار گسترده است. این ابتکارات تنها تکه ای از یک کوه یخ است و در واقع نشان از مشارکت چند طرفه ای است که در سال جاری در داوس شکل گرفته و راه اندازی شده است.

چند مشخصه وجود دارد که ابتکارات موفق تر و مشارکت بیشتر از دیگران را برای من تعریف می کند، از قبیل:

  1. توانایی متحدان با دیدگاه هایی که کمتر سنتی هستن و تغییرات غیرمنتظره ای را به همراه می آورند.
  2. توانایی ارائه روش های ملموس برای ایجاد تأثیر اجتماعی روشن و اثربخش.
  3. پایبندی به کسب و کار اصلی و تمرکز بر توانایی شرکای نشست.
  4. توانایی هماهنگی با انتظارات گروه گسترده ی سهامداران – از جمله سرمایه گذاران، کارکنان، مشتریان، تنظیم کننده ها و دیگران.

بررسی مدل های جدید برقراری ارتباط و ارتباطات

داوس طی چند سال گذشته یک دگرگونی فیزیکی تدریجی داشته است. اکثر فعالیتهایی که من دیده ام به طور سنتی در بخشهایی از برنامه ی رسمی وجود دارند به طوری که به مرکز کنگره و تعدادی از هتل های مرکزی محدود شده اند. با گذشت زمان، متوجه  این موضوع شدم که محدوده جغرافیایی و تفکر حاکم بر نشست مجمع سالانه به طور چشمگیری ارتقاء یافته است. امروزه شرکت ها، دولت ها و سازمان های چند جانبه در شرایطی قرار می گیرند که تجارب منحصر به فرد و قابل تعامل خود را برای گروه وسیع شرکت کنندگان ارائه کنند. یک مثال نیروی فروش (مشتری APCO) است که بخشی از فضای خود را به یک برنامه روزانه در مورد مسائل اقیانوس و آب و هوا اختصاص داده است. من همچنین کشورهایی را دیدم که درهای غرفه خود را باز کردند تا برای شرکت کنندگان در داوس بیشتر درباره گردشگری، سرمایه گذاری و ابتکارات نوآورانه خود صحبت کنند.

این اقدامات با راه های جدید برای تشکیل و مشارکت با شرکای جدید و بالقوه فراتر از داوس است. چندین رویداد جهانی برنامه ریزی در سراسر سال وجود دارد – از G20 تا مجمع عمومی U.N. و بسیاری دیگر. رهبران تجاری باید بهتر از این فرصت ها در کلاس جهانی با هدف  جذب شرکای بالقوه در آینده و در جهت برطرف کردن چالش های جهانی، از تغییرات اقلیمی تا مبارزه با بیماری و کاهش شکاف های نابرابری اجتماعی، استفاده کنند.

 

 

 

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی