با وجود شروع تنها چند هفته از شروع سال جدید ۲۰۲۰، مدیران و سران کسب و کار ها و شرکت ها در حال حاضر در حال تصمیم گیری در خصوص راهکار هایی هستند که به واسطه ی آن ها بتوانند در سال جدید کسب و کار خود را به سمت پیشرفت و موفقیت هدایت کنند. با وجودی که در حال حاضر وارد یک دهه ی جدید می شویم اما، در این مسیر برخی از رویکرد ها مشابه قبلا باقی می ماند.

برنامه ریزی برای سال جدید

هر شرکتی در هر زمان و شرایطی باید به دنبال استفاده از رویکرد هایی باشد تا به واسطه ی آن ها خودش را بهبود ببخشد و به دنبال بهتر شدن باشد. برای بهترین بودن اما به برخی از تغییرات و ایجاد تحولاتی در رویکرد ها در طول سال نیاز است تا به کمک آن ها به هدف نهایی بهتر شدن و موفق شدن دست یابند. در همین زمینه حدود سی نفر از کارشناسان انجمن فوربس تعدادی از تکنیک ها را مورد آزمایش قرار داده اند که به کمک آن ها رهبران و مدیران کسب و کار ها می توانند مسیر موفقیت خود را بهبود ببخشند و با پیاده سازی آن ها برنامه ریزی برای سال جدید خود را شروع کنند. همچنین این کارشناسان توضیح می دهند که چرا استفاده و کاربرد این استراتژی ها برای دستیابی به موفقیت اهمیت دارند.

در ادامه به بررسی این استراتژی های ارائه شده خواهیم پرداخت.

۱- با خودتان صادق باشید

یکی از سخت ترین قسمت های برنامه ریزی و تعیین هدف، واقع بین بودن و رفتار واقع گرایانه داشتن است. تلاش برای تبدیل هر رویایی به یک هدف کار آسانی است اما، کار سخت دستیابی به این رویاها و اهداف است، یعنی تبدیل کردن رویاها به اهدافی قابل دسترس و رسیدن کار دشواری است و این بخش از کار است که حائز اهمیت می باشد. در نتیجه باید در زمان برنامه ریزی برای سال جدید تا جایی که می توانید کاملا واقع بین باشید. کار چها و نقش هایی که به صورت اتوماتیک زمان و توجه زیادی می طلبد را در نظر داشته باشید و مطمئن شوید از بازساری، احیا و استراحت کافی برخوردار باشید. در واقع تخصیص زمانی برای بازسازی روحی و فکری و داشتن استراحت کافی بسیار حائز اهمیت است. این امر می تواند به شما فضایی را اختصاص دهد تا فکر خود را باز کنید و تحقق اهداف تان را امکان پذیر کرده و آن ها را قابل دست یافتن کنید.

۲- یک تحلیل SWOT را در خصوص خودتان انجام دهید

آنالیز SWOT در واقع یک تکنیک برنامه ریزی استراتژیک است که به منظور کمک به افراد برای شناسایی نقاط قوت و ضعف شان مورد استفاده قرار می گیرد. از همین رو توصیه می شود که علاوه بر اجرای یک آنالیز تجاری و تعیین یک استراتژی بازاریابی و تجاری برای سال جدید، مطمئن شوید که استراتژی مدیریت و رهبری تان را با انجام یک آنالیز SWOT شخصی تعیین و اجرا می کنید. در همین خصوص در ارتباط با نقاط قوت و ضعف مدیریتی تان از همکاران قابل اعتماد و هدف مند خود سوال بپرسید و از آن ها بپرسید که برترین نقاط قوت و قدرت مدیریتی شما چیست؟ همچنین از آن ها در خصوص مشهود ترین نقاط ضعف تان نیز سوال بپرسید. طرح سوالاتی نظیر، فرصت های رشد و پیشرفتی که برای من وجود دارد چیست؟ و چه ذهنیت ها و طرز فکر های درونی و بیرونی ممکن است به موفقیت رسیدن من را تهدید کند، و سوالاتی از این حیث می تواند بسیار کمک کننده و تاثیر گذار باشد. بر اساس همین بازخورد ها اهداف تان را برنامه ریزی کرده و تعیین کنید.

۳- محیط کار خود را بر اساس اصول انسانی بنا کنید

برنامه ریزی کردن برای سال جدید با قدردانی و سپاس گذاری شروع می شود. همچنین بررسی فراز و فرود هایی که در سال گذشته پشت سر گذاشته اید نیز می تواند امر عاقلانه و محتاطانه ای باشد. برای مدیران و رهبران شرکت ها و کسب و کار ها نیز این امر بسیار مهم است تا اطمینان حاصل کنند که تمام کارمندان و اعضای تیم آن ها تمامی درگیری ها و اهداف، همچنین رویکرد های موفقیتی سازمان را به صورت کامل درک کرده اند. علاوه بر این، شما به عنوان یک مدیر باید این سوال را برای کارکنان خود مطرح کنید که مسیر پیش رو به چه شکل است و به چه سمتی می روید؟ همچنین این سوال را مطرح کنید که چه کار هایی را باید در مسیر پیش رو انجام دهیم. با این کار می توانید برنامه ریزی خود را بر اساس یک سری اهداف مشخص انجام داده و پیش ببرید.

۴- برای تیم تان یک برنامه رو به رشد و ترقی را فراهم کنید

گاهی اوقات مدیران و رهبران از آن چه که باید به دقت انجام دهند غافل شده و در این مسیر دچار سردرگمی می شوند. در این راه بررسی هر آن چه که در گذشته اتفاق افتاده است و کار هایی که باید در سال پیش رو و جدید تکمیل کنند، در هم پیچیده می شوند و در این راه اغلب مدیران از مهم ترین چیزی که باید به آن دقت کنند و بخش مهمی از هدف شان است، غافل می شوند، آن هم تیم شان است. آن ها گاهی این نکته را فراموش می کنند که این تیم شان است که آن ها را به سمت موفقیت هدایت می کند و عامل کلیدی دستیابی به موفقیت آن ها، اعضای تیم شان است. و از همه مهم تر رشد و ترقی تیم آن ها یک کسب و کار و مدیران را به سمت هر آن چه که می خواهند در سال جدید به آن دست یابند، هدایت خواهد کرد. پس مهم ترین بخش هدف هر مدیری باید موفقیت و رشد اعضای تیم باشد. در نتیجه مدیران باید با تک تک اعضای تیم خود کار کنند و به آن ها برای داشتن یک برنامه رشد و ترقی شخصی کمک کنند.

۵- زمانی را برای اندیشیدن در ارتباط با خودتان، اختصاص دهید

چیزی که بسیار حائز اهمیت است این است که مدیران زمانی را برای اندیشیدن در قبال هر آن چه که در سال گذشته پشت سر گذاشته اند، اختصاص دهند. آن ها باید زمانی را برای اندیشیدن و واکنش نشان دادن به تمامی هدف ها، فعالیت ها، ارزش ها، موفقیت ها و از همه مهم تر شاخص ترین شکست های سال گذشته اختصاص دهند و در ارتباط با همه ی این موارد خوب فکر کنند تا بتوانند واکنش مناسبی را در قبال آن ها داشته باشند. این زمان در واقع هدیه ای است که به مدیران داده شده است تا بتوانند به خوبی به کار هایی که باید در سال جدید انجام دهند و آن ها را کامل کنند و همچنین کار هایی که نباید انجام دهند فکر کنند. در خصوص مسیر هایی که باید در سال جدید در پیش بگیرند فکر کنند و با تلفیق تجربیاتی که در سال گذشته به دست آورده اند به همراه تمرکز بر اهداف پیش رو، بهترین تصمیم را برای هر آن چه که باید به آن دست یابند بگیرند.

۶- برای تقویت قوای جسمانی و ذهنی خود برنامه ریزی کنید

اکثر مدیرانی که تاثیر گذاری بالایی دارند و موفق هستند، در برنامه ریزی برای اهداف حرفه ای بسیار عالی هستند و عملکرد خوبی دارند، اما اکثر آن ها از اختصاص زمانی برای حفظ و بازیابی انرژی شان غافل می شوند. توصیه ای که در این خصوص مطرح می شود این است که به برنامه و تقویم سال پیش رو نگاهی بیاندازید و برای برنامه های خانوادگی، دید و بازدید دوستان و آشنایان، برنامه های تفریحی آخر هفته، تعطیلات تابستانی و تعطیلات زمستانی برنامه ریزی کنید. همه ی این برنامه ها و رویکرد ها این اطمینان را حاصل می کند که شما از لحاظ جسمانی و ذهنی برای سال جدید تقویت می شوید و در تعادل کامل به سر می برید.

۷- بر اولویت های محدودی تمرکز کنید

اکثر افراد در سال تعداد بیشماری از اهداف دور از دسترس و تا حدودی جاه طلبانه را مد نظر قرار می دهند و همین امر مسیر حرکت آن ها به سمت موفقیت را کند می کند و در بیش تر موارد مانع از رسیدن آن ها به هر آن چه که می خواهند می شود. اما در صورتی که تنها چند هدف اصلی و محدود را اولویت خود قرار دهید، به خوبی می توانید به چشم انداز پیش روی خود در سال جدید بنگرید. در همین رو توصیه می شود که لیستی محدود از اهداف اصلی و قابل دستیابی را انتخاب کرده و روی این اولویت ها متمرکز شوید تا چشم انداز روشنی از هر آن چه که باید در سال جدید انجام دهید داشته باشید. این اولویت ها باید آن دسته از اهدافی باشند که کلیدی ترین نقش ها را در کسب و کار و حرفه شما ایفا می کنند.

۸- از برنامه ریزی های SMART اهداف بهره ببرید و روی این دسته از هدف ها متمرکز شوید

زمانی که مدیران و رهبران کسب و کار ها برای سال جدید برنامه ریزی می کنند، چیزی که اهمیت دارد این است که با اهداف SMART این کار را شروع کنند. اما منظور از این اهداف چیست؟ این ها اهدافی استراتژیک، قابل اندازه گیری و ردیابی، قابل دستیابی، واقع گرایانه و دارای محدودیت زمانی هستند. بهترین هدف ها آن دسته از اهدافی هستند که شاخص های عملکردی مشخصی دارند و دارای مشخصاتی قابل اندازه گیری هستند، به نحوی که به واسطه ی آن ها بتوان در طول مسیر میزان موفقیت و رسیدن به اهداف را اندازه گیری و تعیین کرد. در واقع برنامه ریزی SMART اهداف به معنای برنامه ریزی برای موفقیت است.

۹- چابکی استراتژیکی خود را تقویت کنید و آن را مستحکم بسازید

ایجاد یک لیست بلند بالا از قوانین و باید ها و نباید ها می تواند باعث شود که اعضای تیم تان احساس ناراحتی کرده و این احساس به آن ها دست دهد که کارکرد آن ها کافی نیست. هرگز این نکته را فراموش نکنید که به اعضای تیم تان اجازه دهید که بدانند چه چیز هایی مهم است و اولویت دارد و چه چیز هایی را می توانند بر اساس نیاز کسب و کار تغییر دهند.

۱۰- برای دریافت و ارائه ی بازخورد ها آماده باشید

بر خلاف هر آن چه که شاید شما در خصوص دریافت فیدبک عملکرد کارکنان تان فکر می کنید، تحقیقات نشان می دهد که نه تنها آن ها متمایل به دریافت این بازخورد ها از جانب شما هستند، بلکه همچنین تمایل دارند تا فیدبک های عملکردی شما را نیز به شما بازگردانند. قریب به اتفاق ۶۵ درصد از کارگران حتی بازخورد های بیش تری را می خواهند. و حتی این عدد برای نیرو های جوان تر به ۸۰ درصد نیز ارتقا یافته است. و ۷۶ درصد آن ها نیز تمایل دارند که به رییس های خود فیدبک شان را انتقال دهند. در نتیجه در سال جدید تصمیم بگیرید که در قبال این فیدبک ها ملایم تر باشید و انتقاد هایی که از شما صورت می گیرد را با روی باز بپذیرید. در واقع در برابر فیدبک ها و انتقاد ها متعصبانه و سخت گیرانه برخورد نکنید.

۱۱- برد های تان و همچنین باخت های روشن شده تان را جشن بگیرید

وارد شدن به یک سال جدید و به خصوص یک دهه ی جدید بسیار هیجان انگیز است. مدیران همین طور که پیروزی ها و شکست های شان در سال گذشته را بررسی می کنند باید برای تکرار این پیروزی ها و استفاده از تجربیات به دست آمده از شکست های شان در سال جدید نیز آماده شوند و تکرار این پیروزی ها می تواند به شدت لذت بخش باشد. در نتیجه بهتر است پیروزی و برد های خود را مرور کنید و ببینید در چه مسیر هایی باز هم می توانید در سال جدید پیروزی تان را جشن بگیرید. همچنین با پذیرش خطا ها و شکست های تان مطمئن شوید که از آن ها به عنوان درس های عبرت آموز ارزشمندی استفاده خواهید کرد. با داشتن یک چشم انداز قانع کننده و دقیق به ایجاد انگیزه کافی برای سال جدید تان کمک کنید.

۱۲- برای خلق مالکیت تعامل داشته باشید

سعی کنید که در فرایند های برنامه ریزی و تعیین هدف تان، کارکنان خود را نیز مشارکت داده و از تعامل و همراهی آن ها نیز بهره ببرید. دیدگاه ها و نقطه نظرات آن ها را از دو بخش بخواهید و جویا شوید: ۱) از آن ها بخواهید تا مسائل و فرصت هایی که فکر می کنند برای موفقیت شرکت اساسی و حیاتی است را با شما در میان بگذارند. ۲) برترین اولویت های شرکت را با آن ها به اشتراک بگذارید و از آن ها بخواهید که بهترین رویکرد هایی که از نظر آن شرکت می تواند به بهترین شکل ممکن در مسیر این اولویت ها فعالیت کند را به شما ارائه دهند. به این ترتیب شما می توانید نقاط کور عملکرد تان را ببینید و به این ترتیب قدرت عمل اولویت های اصلی تان را در اختیار بگیرید.

۱۳- چشمان تان را روی سه خط فکری مشخص متمرکز کنید و به آن ها چشم بدوزید

سه افق فکری ارائه شده توسط Baghai، Coley و White در کتاب Alchemy of Growth یکی از بهترین و عالی ترین راه ها برای شروع مسیری روشن در سال جدید است تا با رویکردی روشن و هیجان انگیز سال جدید را شروع کنند. در خط فکری شماره ی یک شما باید در خصوص هسته ی اصلی و مرکزی کسب و کارتان  و نحوه ی گسترش آن روشن و مشخص باشید. در افق فکری شماره دو نیز شما باید روی آن دسته از زوایا و مشخصاتی از کسب و کار تان که برای رشد و موفقیت تان باید آن ها را بنا نهید، متمرکز شوید. و در نهایت نیز در افق فکری شماره ی سه، شما ایده های تازه ای را کشف می کنید که آن ها آینده کاری شما را شکل خواهند داد.

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  رویا رجایی