شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) یک روش دقیق برای اندازه گیری عملکرد کمپین های بازاریابی دیجیتالی شما است. شما می توانید آنچه را که می خواهید ردیابی کنید و آنچه را که مطابق میل شما نیست ، تغییر دهید ، از این طریق به خود امکان می دهید بودجه هایی را برای حداکثر بازده سرمایه گذاری (ROI) اختصاص دهید. در دنیای اینترنت ، به لطف داده های بزرگ ، تقریباً هر چیزی را می توانید اندازه بگیرید ، درست در حد ریزترین جزئیات. با این وجود ، انتخاب شاخص های عملکرد مناسب به منظور تصمیم گیری صحیح در هنگام انجام فعالیت های بازاریابی دیجیتال شما مهم است.

به عنوان مثال ، شما همیشه می توانید تعداد کلمات کلیدی مورد نظر خود را در صفحه اول Google پیگیری کنید. با این وجود ، ردیابی چنین “معیارهای پوچی” به شما اطلاعات چندانی نخواهد داد  همچنین در مورد نحوه همکاری مشتریان با وب سایت شما یا چگونگی عملکرد محتوای شما بازخورد قابل استنادی ارائه نمی دهد.

به طور خلاصه ، شما باید شاخص های عملکردی را که اهداف سازمان شما را آگاه می کند ، اندازه گیری کنید. به عنوان نمونه ، اگر شما یک شرکت نوپا هستید ، آگاهی از ساختمان ممکن است اولویت اصلی شما باشد. بنابراین ، اندازه گیری میزان دستیابی به جای تبدیل ، احتمالاً ایده بهتری  برای دیدن چگونگی عملکرد رقابت محتوای شماست.

شاخص های کلیدی عملکرد برای بازاریابی دیجیتالی

انتخاب شاخص های عملکرد مناسب

در دنیای دیجیتال ، سفر مشتری می تواند به طور گسترده به چهار مرحله تقسیم شود:

۱- سنجش: این جایی است که مشتری در حال جستجوی گزینه های موجود در بازار است. در مرحله سنجش ، شما باید با درگیر کردن آن ها به واسطه مطالب جذاب به مشتری های بیشتری دسترسی پیدا کنید.

معیارهای کلیدی که می توانید اندازه گیری کنید:

  • کشش: بسته به اینکه مرکز محتوای شما کجاست و شما چگونه آن را تبلیغ می کنید ، می توانید تعداد برداشت ها و نرخ کلیک را اندازه گیری کنید تا سطح آگاهی از محتوای خود را ببینید.
  • بانس ریت در سایت (Bounce Rate): بانس ریت یا نرخ دفع یک اصطلاح در زمینه بازاریابی آنلاین است. نرخ دفع، به‌طور معمول درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج می‌شوند و نشان دهنده جذابیت سایت برای بازدیدکننده است. هر چه درصد بانس ریت کمتر باشد بهتر است. اگر درصد پرش کاربران یا بانس ریت بالا باشد به این معناست که بازدیدکننده‌های بیشتری بعد از وارد شدن به سایت و بررسی یک صفحه به بازدید سایر صفحات تشویق نشده یا مورد جذابی برای حفظ کاربر در سایت وجود نداشته و کاربران بیشتری بلافاصله بعد از ورود سایت را ترک کرده‌اند.

 اگر مشتریانی را به وبلاگ خود هدایت می کنید،   بانس ریت می تواند نشانگر خوبی از جذاب بودن محتوای شما باشد. همین مسئله در مورد سایت هم اتفاق می افتد. اگر لازم است محتوای خود را افزایش داده یا در کل آن را تغییر دهید ، دومی را با میانگین صنعت مقایسه کنید تا سنجش کنید.

  • بازدیدکنندگان منحصر بفرد: همچنین می توانید تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فردی را که به وب سایت یا وبلاگ خود می گیرید اندازه گیری کنید. این احساس بهتری به شما می دهد که آیا برای افزایش آگاهی ، باید SEO[2] و استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی خود را تغییر دهید

۲- ارزیابی: مشتری در حال حاضر لیست های موجود در بازار را خلاصه می کند. در این مرحله ، او تمایل بیشتری به پیشنهاد شما نشان می دهد. این هدف می تواند به صورت عضویت در خبرنامه باشد و یا حتی از طریق صفحه تماس با ما به دست شما برسد.

معیارهای کلیدی که می توانید اندازه گیری کنید:

  • تعهد: در این مرحله ، شما باید به نوعی معیار های تعهد را اندازه بگیرید. معیار های تعهد به نوع فیلتر محتوا بستگی دارد. معیارهای تبدیل متداول در دنیای دیجیتال شامل موارد زیر است:
  • ثبت نام خبرنامه
  • پرس و جو از طریق فرم تماس

ثبت نام در یک جلسه آزمایشی

  • نظر دهی در مورد پست وبلاگ خود
  • انتشار پرسشنامه از طریق رسانه های اجتماعی
  • هزینه در هر کلیک: اندازه گیری هزینه برای هر کلیک ، حس بهتری را در مورد عملکرد کمپین دیجیتال شما ایجاد می کند. آن را در برابر میانگین صنعت مقایسه کنید ، و اگر خیلی زیاد است ، باید سیستم پیام گیر خود را تغییر داده و اصلاح کنید..

۳- خرید: این زمانی است که مشتری تصمیم میگیرد از کیف پول خود خرج کند. او محصول یا خدمات شما را خریداری می کند. در این مرحله شما باید معیارهایی را اندازه گیری کنید که بازده سرمایه گذاری تان را به شما باز گرداند.

معیارهای کلیدی که می توانید اندازه گیری کنید:

  • مقدار متوسط ​​سفارش: میانگین مقدار سفارش معاملات را دنبال کنید تا ببینید آیا کمپین های بازاریابی شما سودآور هست یا خیر.
  • هزینه در حین خرید: هزینه هر کسب و کار را اندازه گیری کرده و آن را با میانگین صنعت مقایسه کنید. اگر هزینه شما برای خرید بیش از حد بالا است ، برای بهبود عملکرد ، باید حضور دیجیتالی خود را در عرصه الکترونیک کمرنگ کنید.

۴- مشارکت پس از خرید: در این مرحله مشتری ها یا هوادار شما خواهند شد و بازاریابی شفاهی را برای تجارت شما انجام می دهند ، یا اینکه تصمیم می گیرند که دوباره با کسب و کار  شما درگیر نشوند. معیار هایی برای اندازه گیری هر دو نوع پاسخ وجود دارد.

معیارهای کلیدی که می توانید اندازه گیری کنید:

  • بازدید کنندگان در حال بازگشت: درصد بازدید کنندگان مکرر را اندازه گیری کنید. این معیار به ویژه در صورتی که به دنبال افزایش متوسط ​​عمر مشتری هستید مفید است. اگر در مقایسه با استانداردهای صنعت بسیار کم است ، باید مشتریان گذشته را خیلی بیشتر درگیر کنید.
  • سهام اجتماعی: تعداد افرادی را که محتوای شما را به صورت آنلاین به اشتراک می گذارند پیگیری کنید. این یک سنجش مستقیم برای اثربخشی محتوای شما است.

سفر مشتری هرگز یک مسیر مستقیم نیست

در دنیای آنلاین ، سفر معمولی مشتری هرگز مسیری مستقیم نیست. درعوض ، مشتری بالقوه در طی مراحل مختلف از طریق کانال های مختلف با شما ارتباط برقرار خواهد کرد. برای هر کانال شاخص های کلیدی عملکردی که اندازه گیری می کنید بسته به اهداف شما برای آن کانال متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال ، اگر شما آژانس مسافرتی هستید که بیشتر با مشتریان شرکت سر و کار دارید ، ممکن است تبدیل واقعی به صورت آفلاین انجام شود. با این حال ، شما ممکن است برای دسترسی و استفاده از رسانه های اجتماعی از وب سایت خود استفاده کنید ، جایی که آن ها از فرم تماس با ما استفاده می کنند یا برای دریافت ویژه نامه ایمیل ثبت نام می کنند. بنابراین ، می توانید معیار های رسیدن به کانال های رسانه های اجتماعی را اندازه گیری کنید ، در حالی که معیار های انتخاب را برای وب سایت خود مانند بانس ریت ، ثبت نام و غیره اندازه می گیرید.

شاخص های کلیدی عملکرد را محدود نگه دارید

هنگامی که شاخص های کلیدی عملکرد را که با اهداف تجاری شما مطابقت دارند ، صفر کردید ، مهم است که آنالیز را محدود نگه دارید. علاوه بر این ، شاخص های کلیدی عملکردی را انتخاب کنید که به راحتی قابل سنجش باشند و انتظارات شما را واقعی نگه دارند. عملکرد خود را در برابر استانداردهای صنعت مقایسه کنید تا درک بهتری از نحوه عملکرد وب سایت و کمپین های دیجیتال خود داشته باشید.

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی