بسیاری از ما در دوران کودکی، در جشن های هالووین لباس های  ابرقهرمان های مورد علاقه مان را می پوشیدیم. ما همواره توانایی های آن ها  را تحسین می کردیم و آرزو داشتیم که بتوانیم مانند آن ها بالای ابرها پرواز کنیم، بر روی دیوارهای آجری حرکت کنیم ، ذهن رقبایمان را بخوانیم و افراد در معرض خطر  را نجات  دهیم.   اما تنها کاری که اکثر ابر قدرت ها انجام داده اند درواقع  پیشرفت در  توانایی هایی است که همه ما در حال حاضر داریم.

در کسب و کار نیز، ما از آنها به عنوان  صلاحیت یا توانایی های اصلی یاد می کنیم. توانایی هایی که آنها را با سال ها مطالعه و نظم و انضباط برای غلبه بر چالش های آینده توسعه  بخشیده ایم. آنها توانایی های لازم برای تامین موفقیت در پروژه های استارت آپ را تضمین می کنند.

همه بنیانگذاران  پروژه های استارآپ برای رسیدن به نتیجه مطلوب راهی پر از چالش  و دشواری را در پیش رو دارند. طبق گفته انجمن تجارتهای کوچک، حدود ۵۲ درصد از فعالیت های تجاری بین سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۳ طی پنج سال اول با شکست روبرو شده اند  و حدود ۶۶ درصد در عرض ۱۰ سال اول شکست خوردند.

اگر شما در شرکتتان در معرض خطر قرار گرفته و با چالش خاصی مواجهید، انتظار نداشته باشید مرد آهنین در اتاق کنفرانس یک ابرقهرمان را بسازد و مشکلات را مرتفع کند بلکه همواره به خاطر داشته باشید تنها خودتان هستید که باید از موانع عبور کنید.

براون پاتریک از شورای فناوری فوربس، با بیش از ده سال تجربه کاری در حیطه ی  مدیریت دارایی های میلیارد دلاری، تحقیق در مورد رهبران صنعت، توسعه تکنولوژی، شبیه سازی کسب و کار و نیز همکاری با کارآفرینان ، توانسته ام شش قدرت فوق العاده که معتقدم هر پروژه استارآپ می باید داشته باشد را شناسایی کنم.

  1. برنامه ریزی ایده محور

اینچنین به نظر می رسد کارآفرینان زنجیره ای  مانند الون ماسک (Elon Musk) توانایی خارق العاده ای در ایجاد سبک مدیریت همگرا در شرکت های خود دارند. از دیدگاه من، شرکت های  تسلا  (Tesla)  و اسپیس ایکس (SpaceX) با رهبری مدیریت ارشد در زمینه ی برنامه ریزی عملیاتی تغییر صنعت و رویکرد های ویژه شرکت به دارایی چند میلیارد دلاری دست یافتند. اما این رشد چشمگیر  نیاز به رویکردهای غیر متعارف و خلاقانه ای همچون طوفان فکری، جلسات تفکر عمیق و حلقه های بازخورد واقع بینانه و همچنین تعامل کافی بین بخش های مختلف شرکت دارد.

چگونه به آن دست یابیم: روش Pomodoro را در موقعیت های بالا به این شکل تمرین کنید: کار کردن بر روی یک کار بحرانی  را با فواصل ۲۵ دقیقه ای شروع کنید، سپس وقفه کوتاه را بین هر بخش ایجاد کرده و مجدداً کار را ادامه دهید تا زمانی که کار تکمیل شود. مجموع کل مدت زمان کار را ثبت کنید. تیم شما می تواند برآورد کاری خود را بهبود داده و وقفه های زمانی را کاهش دهد در حالی که  زمان حصول نتیجه را پیوسته در تطابق با جداول زمانی برای رسیدن به اهداف خود بهبود دهد.

  1. مقاومت در برابر فشار

من متوجه شده ام که بنیانگذاران پروژه های استارآپ موفق  اغلب با تعیین سطح فوریت و ضرورت حل مشکل و همچنین میزان و نوع اثری که بحران ها بر روی کسب و کارشان می گذارد، زمان بروز  واکنش را تعیین می کنند و سپس با  تعیین سطحی متناسب از منابع و توانمندی هایشان  واکنش مناسب را نشان می دهند.

آنها احساسات خود را نادیده نمی گیرند ، اما در کیفیت و سرعت تصمیم گیری ها و اقداماتشان پیشرفت می کنند. آنها همچنین به آسانی می پذیرند و اذعان می کنند که به تنهایی همه راه حل ها را ندارند و نمی توانند همه کارها را به تنهایی انجام دهند.

چگونه به آن دست یابیم: تمرین کنید که در طول لحظات استرس زا، از میز کار خود دور شوید، چشم های تان را بسته و چندین نفس عمیق بکشید . این اقدامات را قبل از صحبت کردن دیگران یا ارسال ایمیلی از روی عصبانیت انجام دهید.  با همکارانتان همفکری  کنید تا سیستم مستندات شرکت و پاسخ را بر اساس ترجیحات و فوریت ها و نیز بر اساس اثری که بر مشتریان دارد اولویت بندی کنید.  تمرین های شبیه سازی شده را اجرا کنید تا همه نظم و انضباط را برای حل مشکلات بحرانی بدون ایجاد فشار بر خود و خسارت برای سازمان بهبود دهند.

  1. پیش بینی بازار

فراموش نکنید علاوه بر بینش و چشم انداز  برای پیشرفت به پیش بینی آینده هم نیاز دارید.  پروژه استارت آپ هوش مصنوعی (Xineoh) نمونه ای از همچین شرکتی است که به طور دقیق با پیش بینی بازار به آن دست یافته است. این گزارش حاوی یک پلت فرم برای پیش بینی روند خرید مصرف کننده است.  برای به دست آوردن مزیت رقابتی نیازی به پیش بینی دقیق ۱۰۰درصد بازار  ندارید، کافیست پیش بینی شما فقط از رقبایتان بهتر باشد.

چگونه به آن دست یابیم: پیش بینی بازار را با شناخت عوامل خاص  در پاسخ مصرف کننده  و چگونگی آن پیش بینی کنید.

با استفاده از تکنیک های پیشرفته مانند تقسیم بندی پیش بینی شده و کمپین های بازاریابی فعال شدن فروش، می توانید در زمانی که احتمال خرید کردن مشتری زیاد است و  مشتریان به طور مطلوب پاسخگوی پرسش هایتان هستند، با کاربران ارتباط برقرار کنید. همچنین، تمرکز بر روی خودکار سازی پیام هایی که برای مشتریان  بر اساس تاریخ خرید ارسال می شود و پیامی که در زمان مقتضی به مشتریان با مناسب ترین و جذاب ترین پیشنهادات ممکن ارسال گردد می تواند نتایج خوبی در بر داشته باشد.

  1. رهبری اخلاقی

زمانی که زکیعه میرز (Zakiyyah Myers) و روحان گیلکا (Rohan Gilkes) در پایگاه  Airbnb  با هاست هایی با جانبداری نژاد پرستانه مواجه شدند رفتاری از خود نشان دادند که از آن به عنوان رهبری اخلاقی می توان یاد کرد. آنها سیستم عامل وب خود را طراحی و سیستم رزرو, با جلوگیری از تبعیض نژادی  انجام دادند.   تلاش هایی مانند این، مستلزم اهدافی هماهنگ با چشم انداز شرکت، سیاست های روشن، کنترل فرایندهای موثر و انطباق با استانداردهای کیفیت بالا است.

چگونه به آن دست یابیم: با استفاده از نظام اخلاقیات مخصوص خودتان؛ برای هدایت شرکت، به تدوین اصولی که بهترین نماینده برای شرکت شما هستند، بپردازید.

در حال حاضر با همکاران و کارکنان خود همکاری کنید تا آنها نیز در تدوین بیانیه ماموریت شرکت، شرح شغل، ارزیابی کارکنان و همه ارتباطات داخلی و خارجی مناسب در راستای نظام اخلاقی شرکت با شما همکاری کنند.

  1. سرعت فوق العاده ی ایده پردازی

بر اساس گزارش Financial Post، بنیانگذار  پروژه استارآپ Onswipe گفت: “اگر شما فقط یک چیز را در یک استارت آپ می توانید تامین کنید، سرعت را برای این کار انتخاب کنید.”   تلاش هایی مانند این نیازمند نقشه راه تهاجمی و برخورداری از توانایی سرعت پیش بینی نیازهای بازار، تولید مفاهیم و تعیین سطح کیفیت و تناسب محصول برای یک بازار هدف است. فازهای جمع آوری و طراحی مورد نظر کمتر از شش ماه طول می کشد – و شرکت ها اغلب در نیمی از این مدت، محصولات کم مصرف و نسخه های بتا را راه اندازی می کنند.

چگونه به آن دست یابیم: در یک دوره اسکرام (توسعه نرم‌افزار) مانند Certified Scrum Master برای آموزش محلی و  تحویل محصول ثبت نام کنید.

به این ترتیب به زودی مواردی از جمله ایجاد یه پکیج مناسب از محصول با ویژگی های اولویت بندی شده ، برنامه دو هفته ای حداکثر سرعت تولید محصول را فرا خواهید گرفت. همچنین آموزش می بییند چگونه جلسات ملاقات روزانه ۱۵ دقیقه ای را مدیریت کنید،  در نهایت یاد خواهید گرفت انجام و ثبت فرآیند تست خودکار و و تکرار این گردش کاری در چرخه های متناوت به چه صورت خواهد بود.

  1. انتقال و گسترش قدرت

شرکت هایی مانند Apptimize با چرخه های ایده پردازی سریع تر می توانند محصولات را سریعتر تجاری سازی کرده و به بازار های مورد نظر ببرند، زیرا تیم ها در مورد حل و فصل مسائل مربوط به تولید و فروش محصول خود سریع تر عمل می کنند.

برای قرار گرفتن در سطح رقابتی ، پلت فرم خود را می توانید با استفاده از هاست ابری، در شبکه های تعریف شده با نرم افزار با اتوماسیون هوشمند برای تحویل سریع تولیدات راه اندازی کنید.

شما می توانید با راه اندازی شبکه توسعه جهانی و به روزرسانی های امنیتی از یک کنسول اصلی، پلتفرم نظارت و برنامه های کاربردی در زمان واقعی، پیشرفت و استقرار مستمر خود را دنبال کنید.

چگونه به آن دست یابیم: دموهایی از ارائه دهندگان خدمات مانند سرویس های وب آمازون و نیز سکوی ابری گوگل را برای ارزیابی سرعت استقرار برنامه ها در ابر درخواست کنید.

هنگامی که ارائه دهندگان مناسب ابر را برای خودتان انتخاب می کنید، تمام وظایف کاری را که می تواند به صورت خودکار برای ایجاد یک مدل ارائه خدمات بهتر به کاربران نهایی انجام دهد را شناسایی کنید.

پس شما واقعا به یک شنل قرمز مانند سوپرمن برای صرفه جویی در وقت و انرژی برای موفقیت نیاز ندارید. شما و همکارانتان کافیست با توسعه این شش مهارت پیشرفته، خود را توانمند سازید. در طول زمان، شما  ارتقاء صلاحیت ها ، بهبود توانمندی و شبیه سازی موفقیت هایتان را در  آینده ارزیابی خواهید کرد.

 

 

 

 

 

 

منبع: forbes
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی