راه اندازی یک کسب و کار پروژه های استارت آپ برای هر کسی حتماً بسیار دلهره آور است، به ویژه برای کارآفرینانی که برای اولین بار آن را انجام می دهند و یا هیچ گونه تجربه ای از قرار گرفتن در معرض خطرات دنیای استارت آپ ها ندارند.  بر اساس مقاله ای که توسط مدرسه کسب و کار هاروارد، منتشر شده است، کارآفرینانی که پیش از این تجربه هایی در زمینه راه اندازی پروژه های استارت آپ داشته اند، موفق به کسب دستاورد های چشمگیری در کسب و کار بعدی خود شده اند. در این مقاله همچنین مشخص شده است که حدود ۲۰ درصد از کارآفرینانی که پیش از این شکست خورده اند، در تلاش بعدی خود موفق شدند. اگرچه که این اعداد صد درصد دقیق نیستند – اما به طور کلی ، درک و اجتناب از خطرات چیزی است که کارآفرین را یا شکست می دهد یا به سوی موفقیت سوق می دهد.

—پیگیری تحقیقات بازار به طور مداوم

اگر به تنهایی شروع به کار می کنید، باید ثابت کنید که تقاضا برای محصول یا سرویس خدماتی  شما در بازار وجود دارد، به این ترتیب راهی برای ایستادن در میان رقبا در بازار پیدا می کنید. انجام تحقیقات بازار مهم است، و بهترین مکان برای شروع رقابت با رقبا است. لیستی از تمام رقبای مستقیم و غیر مستقیم خود تهیه کنید همچنین ممکن است به یک سری جستجوهای پیشرفته در گوگل هم نیاز پیدا تهیه کنید. سپس عمیق تر کاوش کنید تا در مورد هر کدام از آن ها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. آن ها دقیقاً چه کار می کنند؟ چه چیزی در مورد کسب و کارشان ممکن است بهبود یابد؟ آن ها چقدر مسئولیت پذیر هستند؟ آن ها مشتریان خود را از کجا تامین می کنند؟ تکنیک ها و روش هایی که با آن کار می کنند چیست؟

این تحقیق باید به طور پیوسته ادامه یابد، زیرا شرکت ها و تاکتیک های آنها به طور مداوم تکامل یافته و تغییر می کند و به روز می شود. مهم این است که در مسیر حرکت  به سوی اهداف و آنچه که در رقابت های شما اثر گذار است، باقی بمانید، بنابراین می توانید از موفقیت و شکست خود نیز یاد بگیرید.

— تأیید اجتماعی

وب سایت های ارتباط جمعی یک پل جهانی قدرتمند بین محصول و مخاطبین خود فراهم می کنند. خودتان و برند خود را به طور پیوسته در این موقعیت قرار دهید، پیام مثبت خود را در جهان بین مخاطبانتان گسترش دهید، بعدها متوجه خواهید شد که رشد ارگانیک اغلب همزمان با ایجاد پایه و اساس صحیح در بین  پیروان وفادار، رخ می دهد. سعی کنید مخاطبین هدف خود را جلب کنید و شروع به تعامل و اثرگذاری بر آنها کنید. اینفلوئنسر ها یا همان افراد تاثیر گذار در شبکه های ارتباط جمعی  که شما لازم دارید  لزوماً هنرپیشه ها و یا هنرمندان شناخته شده نیستند – آن ها  می توانند شخصیت محبوب در رسانه های اجتماعی باشند، یکی از کلیدهای شناخته شدن این است که به دنبال اینفلوئنسرهایی باشید که مخاطبین آن ها با نظر دادن، لایک کردن، و به اشتراک گذاری و غیره درگیر  موضوع می شوند.

لیزا کیستمنن، موسس یک نام تجاری برتر در زمینه تولید کفش است، می گوید: “یک راهبرد فوق العاده فراگیر و اثربخش اجتماعی برای ما کار با خرده فروشان شناخته شده برای ثبات پذیرش مثبت بین مشتریان است. با نشان دادن پایگاه های مناسب خرید برای مشتری های موجود و مکان های فروشگاه هایی که خط تولید ما را دنبال و به بازار ارائه می کنند به کاربران و خریداران بالقوه ، اساسا به آنها می گویم که محصول ما به اندازه کافی برای بوتیک های موفق و بلندمرتبه خوب است که تمایل دارند آن را در فروشگاه خود قرار دهند – بنابراین باید برای آنها هم مناسب باشد ” او در ادامه می گوید “درست مانند تایید شدن توسط صاحبان مشهور صنایع مد یا کارشناسان صنعت شناخته شده که کفشهای ما را تامین می کند، و به ایجاد قدرت و اثبات ارزش ما کمک می کند؛ همراه با امکانات بالقوه ی مجله ها، رتبه بندی و بررسی های آنلاین، این هم افزایی از موارد کوچکی است که باعث ایجاد ادراک کلی برند و اثبات اجتماعی می شود. “

—نرخ تبدیل خود را با استفاده از تفکر خارج از چارچوب گسترش و افزایش دهید

وقتی نوبت به افزایش نرخ تبدیل(منظور از نرخ تبدیل این است که وقتی کاربری از وب‌سایت شما بازدید می‌کند، همان اقدامی را انجام دهد که شما از او می‌خواهید.) می رسد، واضح است که باید از ابزارهایی مانند Google Analytics برای تعیین جریان رفتار مشتریان بالقوه استفاده کرد. همچنین برای تعیین اینکه کدام صفحات وب به بهینه سازی بیشتر در زمینه محتوا یا طراحی نیاز دارند از خدمات سایر منابع تحلیلی بهره برد.

با این حال، راه های دیگری برای افزایش نرخ تبدیل وجود دارد که ثابت می کنند از دیدگاه روانشناسی بسیار موثر هستند. برای مثال، تکرارهای مختلفی در بخش فراخوانی در دکمه تماس را امتحان کنید. در برخی موارد، یک جمله معتبر مانند “آخرین و جدیدترین مد سال را به من نشان بده” ممکن است کارساز باشد، در حالی که در موارد دیگر، چیزی مثل “بله، من می خواهم  تغییر کنم “موثرتر از یک عبارت ساده مانند،” بیایید شروع کنیم” باشد.

پست های وبلاگ یکی دیگر از حوزه هایی هستند که شما می توانید از آن استفاده کنید تا خودتان را به عنوان یک رهبر صاحب فکر و اعتبار در بازار معرفی کنید. ایجاد محتوایی که جذاب و جالب است، بدون اینکه بیش از حد تبلیغاتی باشد، با اطمینان از اینکه خوانندگان آن را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند، ایده مناسبی است.

— ایجاد وفاداری مشتری

در حالی که تمرکز بر روی سودآوری همیشه مهم است، نباید تنها نقطه ی فوکوس کسب وکار شما باشد. تضمین یک تجربه مثبت از مشتری فقط به عنوان عضوی که یک نقش مهم را در این عرصه بازی می کند بسیار مهم است. بر روی محصول و مشتریان خود تمرکز کنید، می بینید که موفقیت به دنبال آن خواهد آمد.

باقی ماندن در دنیای کسب وکار امروزی نه تنها شامل ارائه یک محصول ارزشمند است، بلکه ارائه یک تجربه عالی و نیز پشتیبانی مشتری نیز در این میان بسیار حائز اهمیت است. افراد ممکن است نام محصول و یا شرکت شما را فراموش کنند، اما تعداد کمی آن ممکن است که برندی که در آن ها احساس خوشایندی ایجاد می کند را به سادگی فراموش کنند ، به خصوص در بین شرکت های بزرگ و بی تفاوت فعلی که امروز در بازار رقابت شرکت می کنند.

برخی از رایج ترین روش ها برای ایجاد وفاداری مشتری شامل ارائه مزایا برای مشتریان وفادار است، همچنین ارائه انگیزه هایی برای مشتریان موجود برای بازگشت به سوی شما، قابل اعتماد بودن سرویس شما برای آنها، و ایجاد شفافیت برای زمانی که کارها آنطور که برنامه ریزی شده اند، ارائه نمی شود.

— ارزش های خود را تعریف کنید

برند های موفق یک فلسفه اصلی دارند که  با آن به حیات خود ادامه می دهند این فلسفه بستگی به آن دارد که کدام ویژگی یا هدف برای آنها از سایر موضوعات مهم تر است. ارزش های اصلی شرکت خود را مشخص کنید و به آن ها پایبند باشید. تمام تصمیمات مهم کسب و کار خود را در کنار این ارزش ها ارزیابی کنید، این روش اطمینان حاصل خواهد کرد که همه جنبه های کسب و کار درست هستند، و شرکت شما را در این صنعت متمایز می کنند.

به عنوان مثال،  ارزشهای هسته ای  Hometalk انجمن موسس تفکر DIY) Do It Yourself) به معنی انجام کارها درون خانه با توانایی فردی، و ابتکارات دیجیتال در مورد افراد الهام بخش و خوش ذوق موجب موفقیت بیشتر DIY شد، به این ترتیب افرادی که انجام کار یا  ساخت محصولی را خودشان در خانه انجام می دهند  احساس می کنند توانایی ایجاد خانه ای را دارند که خودشان می خواهند داشته باشند. این ایده به Hometalk کمک کرد که در چند سال اخیر یک جامعه از بیش از ۱۳ میلیون عضو ایجاد کند که هر یک از آنها یک دیگر را تشویق می کند تا بیشتر به انجام امور خلاقه درون خانه بپردازند.

— استفاده از اتوماسیون برای مدیریت زمان بهتر

مدیریت زمان در هر زمینه ای بسیار مهم است. زمانی که یک کسب وکار را آغاز می کنید، ممکن است با میزان کاری که در آن صرف می کنید، احساس خستگی و فرسودگی بیش از حد بکنید، بنابراین تعیین اهداف و زمان بندی مناسب برای هر هدف بسیار مهم است. همانطور که نشان تجاری خود را معرفی می کنید، متوجه خواهید شد که وظایفی وجود دارند که شما با نظم و ترتیب به طور مداوم تکرار می کنید. این جایی است که اتوماسیون به صحنه می آید. این کارها را در صورت امکان به یک دستیار واگذار کنید، یا در صورت امکان، شیوه انجام آن ها را خودکار کنید.

راه اندازی یک سیستم که برای شما کار می کند، به جای راه دیگر. شما باید از وقت و توانمندی مغزی خود در وظایفی که معنی دارتر و تاثیر گذار هستند استفاده کنید. از وظایف خسته کننده خلاص شوید، اما اطمینان حاصل کنید که با کارایی بالا مدیریت می شوند. به عنوان مثال، شما می توانید از اتوماسیون برای ارسال مشتریان جدید راهنمای جامع از طریق ایمیل پس از خرید محصولات خاص یا خدمات استفاده کنید. نه تنها راهنمای همه سوالات خود را پاسخ می دهد، بلکه زمان را برای اعضای تیم خود که به سوالات خدمات مشتری کمک می کنند، آزاد می کند.

اغلب شروع کار دشوار است، اما ایجاد یک برند ماندگار ممکن است چالش برانگیزتر باشد. همیشه یک شرکت جدید و تازه تاسیس  به دنبال شروع فعالیت های خود با “اختلالگرانن یا مزاحمان در صنعت”  سر و کار خواهند داشت. به همین دلیل است که مهم است که به دنبال نقاط ضعف در کسب و کار خود بگردید و آن ها را اصلاح کنید. خودتان را به جای رقبای خود بگذارید و ببینید که چه فرصت هایی برای اخلال در کسب وکار شما وجود دارد. این زمینه به طور مداوم در حال تغییر است و بنابراین باید چشم انداز شما را تغییر دهد تا شما بتوانید در سطح مناسب رقابت بمانید.

یک شرکت موفق بر روی مشتری تمرکز می کند، محصول یا خدمات خود را بخش مهمی از زندگی مردم می سازد و مدیریت زمان و پول را به طور موثر مدیریت می کند. این سه ویژگی عمده کارآفرینان برتر و رمز موفقیت سرمایه گذاری آن ها است.

 

 

 

 

 

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی