هنوز همه بطور کامل فناوری صوتی را نپذیرفته‌اند اما همچنانکه قیمت دستگاه های با قابلیت فناوری صوتی به صرفه‌تر می شود، میزان پذیرش این دستگاه ها هم افزایش می یابد. برخی از متخصصان تخمین می زنند که تا سال ۲۰۲۰ نیمی از تمام جستجوها بر پایه صوت خواهد بود. به عنوان یک بازاریاب ممکن است با شنیدن این موضوع گوش های تان تیز شود. فناوری صوتی نه تنها در حال رشد است بلکه نحوه تعامل مشتریان با برندها را نیز شخصی‌سازی می کند.

فناوری صوتی روشی راحت تر و انسانی تر برای تعامل با فناوری ماست. این موضوع باعث می شود برندها حقیقی تر به نظر برسند، همچنان که مورد توجه مشتریان مان قرار می گیریم و در گوش شان فرو می رویم.

سال ۲۰۲۰ نزدیک است، اما هنوز بسیاری از برندها فناوری صوتی به کار نگرفته اند، عمدتا بخاطر اینکه نمی دانند چگونه باید خودشان را برای فناوری صوتی تغییر دهند. تغییرات بسیاری در شرف وقوع است اما گمان می کنم که فناوری صوتی تعاملات مشتری-برند را به چهار شیوه اساسی تغییر خواهد داد.

محتوای سازگار با صوت (Voice-Friendly)

آیا زمانیکه محتوایتان را با صدای بلند می خوانید، به نظر خوب می رسد؟ ممکن است وقتی متن‌تان را در مقابل دوربین می خوانید عالی به نظر برسد، اما اگر می خواهید سازگار با صوت باشید، باید شیوه و قالب نگارشتان را تغییر دهید. برای مثال ممکن است شما برای از هم جدا کردن بخش ها و ایده‌ها در محتوایتان از تیتر استفاده کنید. مشکل اینجاست که این قالب ها اکثر اوقات به محتوای صوتی ترجمه نمی شوند. محتوای سازگار با صوت به زیر و بمی و افکت های بیشتری نیاز دارد تا به گوش شنوندگان منطقی به نظر برسد. برای اینکه سازگار با صوت باشید، باید حواستان به  تن صدایتان هم باشد. تقلید نحوه خواندن افراد حرفه‌ای ِتلویزیون نیز، زمانی که متن را با صدای بلند می خوانید، ممکن است خسته‌کننده و نامناسب به نظر برسد. این موضوع تا حد زیادی به نحوه خواندن متن توسط دستیار صوتی تان نیز مرتبط است.

سوال، سوال، سوال و باز هم سوال

بسیاری از افراد از جستجوی صوتی برای پاسخ دادن به سوالات استفاده می کنند. به همین دلیل است که تعاملات صوتی در مقایسه با تعاملات متنی محاوره‌ای تر و طولانی تر هستند. این موضوع تاثیر شگرفی بر کلیدواژه‌هایی دارد که برندها در سئوی (SEO) سازمانی و در اقدامات پرداخت بر اساس کلیک (PPC) ـشان بکار میبرند. مشکل ِجستجوی صوتی این است که کاربران پاسخهای سریع می خواهند. آنها صفحات جستجوی گوگل را برای یافتن موضوع مورد نیازشان بالا و پایین نمی کنند. به همین دلیل، دستیارهای صوتی معمولا از کادر “Featured Snippet” در گوگل یا قسمت پرسش و پاسخ های متداول (FAQ) در وبسایت تان اطلاعات به دست می‌آورند.

این مسئله موضوعی تعیین‌کننده برای سئوی سازمانیست، زیرا بر همه‌چیز از زمان کل بازدید از سایت تا تعداد بازدیدها تاثیر می گذارد.

تبلیغات

در حال حاضر روش مشخصی برای تبلیغ برای کاربران فناوری صوتی وجود ندارد. حتی اگر برندها می توانستند در دستگاههای با قابلیت صوت تبلیغ کنند، باز هم ۶۲ درصد از کل کاربران فناوری صوتی، تبلیغات را نمی پسندیدند. واضح است که همچنان که جلو می رویم، فناوری صوتی به‌ گونه‌ای کسب درآمد می کند اما راهی برای موفقیت محتواهای بیش از حد تبلیغاتی وجود ندارد. به جای اینکه تنها از برندتان صحبت کنید، بر ارائه ارزش واقعی همراه با تبلیغات صوتی تمرکز کنید.

مدیریت اعتبار

زمانی که رسانه‌های اجتماعی مانند طوفان جهان را در بر گرفتند، برندها برای شناخت این پلت فرمهای جدید تقلا می کردند و در عین حال سعی می کردند اعتبارشان را نیز حفظ کنند. در مورد فناوری صوتی نیز، برندها مجبور خواهند شد همین کار را انجام دهند. تعاملات صوتی، در جایی که باید اعتبار برندتان را مدیریت کنید، راه جدیدی به رویتان باز می کند. بعلاوه مشتریان از هر جایی هم که با شما ارتباط برقرار کنند، شما باید با برندسازیتان همسو باشید. هویت مکتوب شما باید با هویت صوتی شما هماهنگ باشد تا باعث القای ثبات در ذهن مشتریان شود.

شروع کار با فناوری صوتی

خبر خوب این است که فناوری صوتی سرشار از فرصت های گوناگون است. در حال حاضر تنها پذیرندگان آغازین در دنیای فناوری صوتی حضور دارند.

بازاریابان اکنون باید به سمت ساخت یک برند سازگار با فناوری صوتی بروند. مشکل جستجوی صوتی این است که کاربران تنها یک جواب برای سوال هایشان می گیرند. اگر محتوای شما در کادر Featured Snippet ِگوگل یا در پایگاههای اطلاعاتی‌ای که دستیارهای صوتی اطلاعات را از آنجا به دست می‌آورند نباشد، به احتمال زیاد کسی محتوای شما را نخواهند دید.

بهترین راه برای تعامل با کاربران فناوری صوتی ساخت اپلیکیشن هایی مختص ِدستگاه ها و دستیارهای با قابلیت صوتی است. هرچند این تنها یک روی پازل است. کلید اصلی، گنجاندن فناوری صوتی در بخشی از برندتان است. یعنی ارائه تجربه فناوری صوتی در وبسایت تان، اپلیکیشن های برند و غیره. بسیاری از برندها گمان می کنند برای محتوای صوتی به توسعه تخصصی نیاز دارند. خبر خوب این است که برای خلق تجربه فناوری صوتی، لازم نیست که توسعه‌دهنده حرفه ای باشید.

هم‌اکنون نسخه آزمایشی نرم‌افزارهای صوتی ِکمپانی هایی مثل شرکت Adobe موجود است که به شما اجازه می دهند تا فرمان صوتی (Voice Trigger) و تکرار سخنان (Speech Playback) خودتان را بدون هیچ دانشی در زمینه زبان‌نویسی ایجاد کنید. طراحان شما می توانند در این نرم‌افزار یک تجربه صوتی ایجاد کنند، که کارایی این نرم‌افزار را پیش از ورود به بازار می سنجد. با در اختیار داشتن این همه تکنولوژی، جای هیچ بهانه‌ای برایمان باقی نمی ماند. زمان توسعه فناوری صوتی دیروز بود؛ بهترین فرصت مجدد برای انجام آن امروز است.

فناوری صوتی بشدت محبوب است اما برندها اغلب اوقات نمی دانند که چه گام هایی باید بردارند تا راهبرد فناوری صوتی را به واقعیت تبدیل کنند. فناوری صوتی تبعات تاثیرگذاری برای کسب و کارتان دارد؛ زمان آن است که استراتژی خود را پیاده سازی کنید تا بیشترین بازدهی سرمایه (ROI) را در ازای اقدامات بازاریابیتان بدست آورید.

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم شهرام شیری