مسلماً امروزه محل کار در حال تبدیل به یک محیط غیررسمی است- حتی زمانی که گلدمن ساچز، در ماه مارس “کد پوشاک بسیار انعطاف پذیر” را اعلام کرد.

لباس راحت علاوه بر اینکه به کارمندان احساس راحتی و انعطاف‌پذیری بسیاری می‌دهد، می‌تواند اتاق را نیز برای شرایط مختلف آماده کند. به همین دلیل در سال ۲۰۱۹، درک دقیق از مفهوم لباس کسب و کار  بسیار مهم است.

براساس نظر استفانی نازنیتسکی- مدیر اجرایی OfficeTeam، بخشی از گروه رابرت هاف، امروزه واقعاً قانون سخت و سریعی درباره نحوه لباس کسب و کار وجود ندارد، اما شما اگر فاکتورهای مخصوص به آن را بدانید، می‌توانید به راحتی آن‌را تشخیص دهید.

اول، به صنعت توجه کنید. به صورت سنتی، “شرکت‌های تکنولوژی و موسسات خلاق به خاطر داشتن جو غیررسمی و عدم اجبار به پوشش رسمی محل کار، معروف هستند”. اما اگر بیشتر صنایع سبک پوشش خود را تغییر دهند، تشخیص این مسئله آسان‌تر به نظر می‌رسد.

رشته‌هایی مانند رشته‌های مالی و حقوقی هنوز تمایل به بستن دکمه دارند (متمایل به پوشش رسمی هستند). به خاطر طبیعت محافظه کار این رشته‌ها و در مواجهه با مشتری، افراد متخصص لباس چسبان، پیراهن دکمه دار و ژاکت یا کت ورزشی نمی‌پوشند. برخی افراد هنوز برای ملاقات‌های مهم یا دادرسی ست کت و شلوار می‌پوشند، حتی اگر از نظر الگوی پوشش شرکت مطبوع آن‌ها، این پوشش ضروری نباشد.

باتوجه به کدها و استانداردهای اصلی، آن‌چه که توسط کارفرمای خاص تعیین می‌شود، اهمیت دارد.

دوم، نقش و تجربه مهم است. اگر شما استخدام آینده، کارمند تازه وارد و یا مدیر متخصص یک شرکت باشید، پوشش غیررسمی شما معنای متفاوتی دارد.

به طور منطقی، هرچه تجربه شما کمتر باشد، لباس شما باید رسمی تر باشد. نازنیتسکی معتقد است که نامزدهای شغلی در مورد پوشش رسمی شرکت دچار اشتباه می‌شوند و بیشتر برای مصاحبه‌های شغلی از همکاران آینده خود تقلید می‌کنند. اگر درباره سبک پوشش یک شرکت مطمئن نیستید، ساختمان لابی آنرا ببینید، با یک فرد بازنشسته که می‌تواند شما را راهنمایی کند صحبت کنید، و یا تصاویر منتشر شده از گروه‌های اجتماعی متعلق به شرکت را جستجو کنید.

اگر تازه در شرکتی استخدام شدید، بهتر است در زمان آغاز کار، محافظه کار بمانید. (به نظر می‌رسد یک پیراهن سفید با ژاکت یا یک شلوار جین با بلوز برای شما مناسب است؛ لباس دوتکه کمی افراطی به نظر می‌رسد). “توجه کنید که همکاران مخصوصاً مدیران و هیئت رئیسه چه لباسی می‌پوشند، آن‌گاه بهترین مدل مناسب را برای خود انتخاب کنید. دراین مورد یک ضرب المثل قدیمی صدق می‌کند: لباس برای شغلی هست که شما می‌خواهید نه شغلی که دارید”.

براساس نظر مدیران حرفه‌ای و باتجربه، امروزه لباس کسب و کار متفاوت از گذشته است. بنابراین نازنیتسکی به کارمندان پیشنهاد می‌کند که از طریق ترکیب چند لباس جدید با کلاسیک‌های مورد علاقه‌شان، یک ترکیب جدید و حرفه‌ای بسازند. صرف نظر از سن و سال، بهتر است لباس با وظایف روزانه شما منطبق باشد.

عوامل دیگری مانند موقعیت و فصل نیز ممکن است در نوع لباس کسب و کار تاثیر بگذارد. مثلاً طبیعت محافظه کار و کم رویی در سواحل شرقی رایج است، درحالیکه در سواحل غربی مانند “سیلیکون ولی” سنت‌های عجیب را جشن می‌گیرند.

به طور کلی، به گفته کارشناس HR، شما می توانید با لباس‌های خاکی یا یک دامن و ژاکت، پولیور، بلوز یا پیراهن دکمه دار، در محل کار ظاهر شوید. اما از هرچیز ناخوشایند، بیش از حد تنگ، بیش ازحد کوتاه، حریر و یا هر چیز توهین آمیزی مانند تی‌شرت‌های سیاسی و دکمه‌ها باید اجتناب کنید.

از لحاظ سبک پوشش، دانیل شیهان- طراح لباس و ستاره مشهور با بیش از ۲۰ سال تجربه طراحی لباس‌های رسمی و غیررسمی کسب و کار- لباس‌های ساده را پیشنهاد می‌کند. بر روی جزئیات اصلی و ضروری مانند پارچه یا جین و افزایش تناسب بین آنها تمرکز کنید، سپس آنرا با یک تکه نهایی تکمیل کنید (بهترین انتخاب‌ها معمولاً انواع ژاکت‌ها و بالاپوش‌ها هستند). تجربه استفاده از اکسسوری‌ها نیز جالب است، مانند کراوات و پاپیون برای مردها، و جلیقه مناسب برای زنان. بعلاوه مراقب باشید که بیش از حد غیررسمی نشده و از پوشش رسمی دور نمانید. مثلاً “از پوشیدن کفش تنیس خودداری کنید.”

 در نهایت، به عنوان یک قانون طلایی، کتاب راهنمای کارمند را به خوبی مطالعه کنید. نازنیتسکی می‌گوید، “اگر به لباسی شک دارید، اصلاً آن را نپوشید.”

 

 

 

 

 

 

 

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم شهرام شیری