این سوال مانند این است که از کسی بپرسند برای دسر چه چیزی میل دارند که خب قطعا برای هر شخص با شخص دیگر متفاوت است. مثلا شما ممکن است یک دسر شکلاتی شیرین بخواهید و دوست شما یک پای لیمویی بخواهد. رویداد شما نیز می تواند مانند هر آنچه که شما برای دسر می خواهید متنوع باشد. ولی هر آنچه را که شما دنبالش هستید باید نتیجه ای ارزشمند به دنبال داشته باشد. مزایای زیادی برای رویداد بازاریابی ذکر شده که یا بر اساس تحقیقات و یا براساس تجربیات بازاریان مطرح می شوند. از جمله مهم ترین آن ها:

۱- فروش

۲- رشد سوق دهی به سمت محصول و رشد اطلاعات و داده های شما

۳- افزایش آگاهی نسبت به برند

۴- وابستگی به نام تجاری

۵- ثبات و افزایش ارتباطات

۶- اندیشه ی رهبری و باور پذیری

بعد از یادگیری پایه های رویداد بازاریابی بیایید با اولین منفعت یعنی فروش بحث را آغاز کنیم. خیلی ها این مورد را از همه مهم تر می دانند از آنجایی که افزایش ROI هدف غایی هر استراتژی رویداد بازاریابی می باشد.

۱- فروش و رویداد بازاریابی

هدف اصلی اختصاص داده شده به بازاریابی به فروش و ارائه ی یک سرویس و یا محصول مربوط می شود و اینکه یک رویداد به محقق شدن آن کمک کند منطقی به نظر می رسد. چه بازار کمپانی شما B2B و یا B2C باشد؛ وجود شما به عنوان یک انسان در آن جا این شانس را به شما می دهد که تا روابط انسانی تان را در آن جا تقویت و تثبیت کنید. که این امر به طور قطع میزان مکالمات را افزایش داده که نتیجه ی آن افزایش تعداد فروش می باشد. خصوصا اینکه مشتریان می توانند سوالات خود را در همان زمان و به طور دقیق از شما بپرسند. خصوصا با توجه به اینکه شما رویداد تان را با خبره ترین و با دانش ترین کارمندان برگزار می کنید، می توانید این اطمینان را حاصل کنید که بیشترین قرارداد ها برای شما به دست می آید. با اندازه گیری میزان فروش تان طی رویداد به راحتی می توانید میزان ROI خود را اندازه بگیرید.

۲- افزایش بانک اطلاعاتی و پرورش رهبر

در حالی که شاید همه ی انتظارات و دورنما های شما به سرعت تبدیل به رویداد نشوند و محقق نگردند، شما این شانس را دارید که آن ها را در بانک اطلاعاتی خود ذخیره کنید و بیافزایید. آن ها می توانند تبدیل به رهبری شوند که شما آنها را برای فرایند های فروش تربیت می کنید. این امر خصوصا برای بازاریاب های بازار B2B صدق می کند. طبق مطالعه ای بر اساس نمایش دهنده ها و مجموعه ی بازاریان  ربگزار کننده ی رویداد و CMO مشخص کرد که ۶۴ درصد از بازاریان از رویداد بازاریابی برای تحقق اهداف و رویاهای فروش بازاریابی استفاده می کنند و ۶۳ درصد نیز به دنبال منابعی از رهبران هستند. در این جا راه های زیادی است که به واسطه ی آن ها می توانید ایمیل ادرس یک نفر را به دست آورید. شما می توانید یا در نقش اسپانسر وارد شوید یا شخصی که از غرفه دیدن می کند و یا اینکه در رقابتی که خودتان برگزار کرده اید در طی رویداد وارد شوید. اگر که شما میزبان رویداد هستید، می توانید ایمیل ادرس افراد را در هنگام نام نویسی آن ها به  دست بیاورید.

شما می توانید از این ایمیل آدرس ها برای برقراری ارتباطات در اینده استفاده کنید که می تواند منجر به فروش محصولات شود چه کمپانی شما از نوع B2B  و یا B2C باشد. مطمئن شوید که شما همه ی قوانین را هنگام جمع اوری اطلاعات افراد رعایت می کنید. مقررات می توانند شامل رضایت مراجعان قبل از افزودن آن ها به لیست ایمیل هایتان شود. تعداد طرفدارانی که طی رویداد جذب می کنید یکی از اهداف مهم رویداد است که با توجه به تعداد مخاطبین تان می توانید آن ها را بررسی کنید و بدانید که ارتباطات بیستر برابر با فروش بیشتر می باشد.

 

۳- افزایش آگاهی نسبت به برند در طی رویداد

رویداد یکی از بهترین زمینه ها برای جذب مشتری و ایجاد چشم انداز برای آن ها می باشد که شما را بررسی کنند و بشناسند. با میزبانی یک فعالیت ( چه بر اساس دانش و آگاهی باشد چه فقط برای تفریح ) شما به افراد این فرصت را می دهید که با برند شما اشنا شوند و با آن ارتباط بر قرار کنند. برای مثال برای کمپانی های B2C برای فروش محصولات خنک نوشیدنی شما شاید اسپانسر یک فستیوال تابستانه شوید و انواع مختلف آبمیوه را به صورت نمونه به افراد ارائه دهید. مشتریان با برند شما آشنا شده و می فهمند که چه مقدار به محصول شما علاقه دارند. حتی در غیر فروش غذا نیز کمپانی بیمه هومانا اسپانسر یک فستیوال غذایی در شیکاگو شد که یکی از بزرگترین فستیوال ها در کشور بود. آن ها شانس ملاقات با سلبریتی های محلی را فراهم کردند و همچنین گزینه های کم کالری را برای کسانی که تمایلی به خورن هات داگ و پیتزای سنگین را نداشتند. کمپانی از طریق این رویداد حضار را ترغیب کرد که با برند شان آشنا شوند. شاید در حالت عادی هیچ کس به سمت غرفه ی بیمه نرود اما با وجود این گزینه ها و ملاقات با سلبریتی ها به صورت غیر مستقیم برند خود را به مشتریان و بازدید کننده ها معرفی کردند.

همچنین با کمک این همایش ها میتوان فهمید که چگونه یک رویداد می تواند پوشش ویدئویی را به خود  جذب کند. برای مثال این شرکت همانا در فستیوال شیکاگو با پیشنهاد غذای سالم به مراجعه کنندگان توجه برنامه های ویدئویی شیکاگو را به خود جلب کرد و در نتیجه برنده ی جایزه ی Golden Spork در طی جشنواره برای پیشنهاد غذای سالم شد.

کمپانی های B2B نیز ممکن است میزان آگاهی نسبت به برندشان را برگزاری کنفرانس هایی با سخنرانان تاثیر گذار افزایش دهد. این افراد تاثیر گذار چیزهای موثری در ارتباط با برند شما می گویند.

رویداد ها همچنین با انتشار از طریق پروفایل شبکه های اجتماعی بازدید کنندگان می توانند میزان آگاهی نسبت به برند را بالا ببرند. برای مثال فرض کنید که از یک نفر از مراجعان  تقاضا کنید که رویداد را در صفحه ی اجتماعی شخصی اش در توییتر نشر دهد. به این ترتیب از طریق پروفایل این فرد برند شما به معرض تماشای چندین نفر می رسد و همچنین میزان مراجعان نیز افزایش یافته و حتی با توییت کردن مجدد ویدئوی رویداد شما توسط دیگران از صفحه ی شخصی فرد اول به طور طبیعی شما برند تان را منتشر کردید و توجه سایرین را به آن جلب کردید. هرگز فر اموش نکنید که از شبکه های اجتماعی و جذب افراد به خوبی برای گسترش رویداد تان استفاده کنید و مدام آن را زیر نظر داشته باشید. اینکه چند بار از برند و رویداد شما در فضای مجازی بازدید شده است و اینکه حتما رویداد شما دارای هشتگ می باشد یا خیر و در اینصورت چند بار مورد استفاده قرار گرفته است جز موارد مهمی است که باید مدام به آن ها توجه کنید و بررسی نمایید. هر آنچه را که می توانید انجام دهید و تاثیر گذار است را بررسی کنید و سپس انجام دهید.

 

۴- ساختن نام تجاری معروف

اگر که شما میزبانی یک رویداد را بر عهده دارید که به تجربیات مراجعه کنندگان نفوذ می کند و باعث می شود آن را به خوبی به خاطر بسپارند، تجربه ای را برای آن ها خلق کنید که برندتان را به بهترین شکل ممکن به یاد بیاورند. در سال ۲۰۱۷ من یک کنفرانس بازاریابی را میزبانی کردم که شامل پروفسور های بازاریابی بود و هم انیستیتو محتوای بازاریابی را شامل می شد و من از زهر دوی آن ها لذت بردم چرا که مثال های بی نظیری رد و بدل شد و همچنین خاطره ای دوست داشتنی نیز علاوه بر کسب تجربه برایم رقم خورد. خاطره ها از طریق مطالعه ی یک eBook و یا دیدن یک webinar رقم نمی خورند. من به هر دو برند علاقه مند شدم و اشتیاق پیدا کردم و خواهان ارتباط داشتن و بقای رویداد های هیجان انگیز شان بودم. این همایش همچنین موجب افزایش اعتماد من به هر دو کمپانی چه از لحاظ دانش ارزشمندشان و چه سخنرانان با کیفیت شان شد و همچنین مرا نسبت به ارتباطات موثری که آن ها برقرار کردند امیدوار و معتقد ساخت. وابستگی نام تجاری همچنین در مواقعی که اسپانسر رویداد از طرف یک خیریه می باشد بسیار افزایش می یابد. مردم می توانند بعدا به دلیل اهمیت نام برند با آن ارتباط برقرار کنند. ممکن است شما به مساله ی فقر در محله های اطراف خود اهمیت دهید، یا اینکه ۶۶۳ میلیون نفر در سر تا سر جهان نیازمند نوشیدن آب سالم هستند، آرامش و سلامت ذهنی، بیماری های آلزایمر و یا هر دلیل با ارزش دیگری.

وقتی که یک کمپانی به مسائلی اهمیت دهد که برای شما مهم است در دنیای رقابتی حال حاضر بین شرکت ها و تولید و داشتن محصولات مشترک و قیمت های مشترک داشتن یک موضوع مرتبط با مشکلات برای بشریت مهم می باشد.

نام تجاری بیشتر شبیه یک نماد وفاداری می باشد برای تعیین مشتریان ثابت برند که به آن اعتماد دارند. در حالی که تعیین نام تجاری مرتبط با رویداد که بتواند تاثیر گذار نیز باشد بسیار سخت است اما مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته است که منافع زیاد آن را بررسی کرده است. و بر این اساس بیشترین مشتریان وفادار به یک برند آن هایی بودند که با نام تجاری مرتبط شدند و بر این اساس بیشترین میزان احساس و علاقه را به برند نشان داده اند. فروش محصولات تان چه در حین انجام رویداد چه بعد از آن بسیار اسان تر است وقتی که شما علاقه و اعتماد را نسبت به برند تان جلب کنید.

 

۵- تثبیت کردن و افزایش ارتباطات

اینکه بدانیم بیشترین اساس داشتن یک رویداد موفق بر اساس ارتباطات رو در رو می باشد این را منطقی می کند که رویداد ها مکانی برای ایجاد ارتباطات می باشند. یک نویسنده و بازاریاب می گوید که مشتریان محصولات و سرویس ها را نمی خرند بلکه آن ها خریدار ارتباطات و داستان ها هستند. رویداد ها مکانی هستند که در ان جا ارتباطات تان را برقرار کنید، داستان هایتان را تعریف کنید و خاطره و معجزه خلق کنید. این روابط خصوصا در بازارهای B2B بسیار برای موفقیت بازار و فروش کمک کننده است و می تواند به تیم فروش کمک کند. ایجاد ارتباطات بین اشخاص بسیار مفید و جالب می شود و می تواند به جذب مشتریان کمک کند. داشتن مشتریان خوشحال به معنی این است که مشتریان دوباره بازمی گردند و بر این اساس با حفظ ارتباطات و گسترش آن با دیگر مشتریان موفقیت بازار شما تامین می شود و ارتباطات تان نیز گسترش می یابد.

۶- خلق رهبر و ایجاد باور پذیری در طی رویداد       

با میزبانی یک رویداد علمی و پر محتوا نشان می دهید نه تنها شما می دانید چه کاری انجام می دهید، بلکه شما بسیار فراتر از آن آگاهی دارید و حتی می توانید آموزش دهید. هر زمان که شما برگزاری یک کلاس را پیشنهاد می دهید و یا هر کار پیش رونده ای برای پیشرفت، شما نشان می دهید که چیزی برای آموختن به دیگران دارید. و به این ترتیب مکان شما تبدیل به یک مکان رهبر و پیش رونده می شود. در برخی از رویداد ها شما از سخنرانانی بهره می برید که در شرکت تان نیستند در این حالت نیز شما در حال ابراز تفکر رهبری تان هستید. فرد سخنران تاثیر زیادی داشته که بیان کننده ی اخبار مربوط به صنعت و گرایش دهنده به آن هستند. همچنین بیان های شما نیز می تواند بیان کننده ی قدرت رهبری شما باشد و به دیگران نشان دهد شما از هر آنچه می گذرد آگاه هستید و می خواهید آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. کار با سخنرانان حرفه ای و تاثیر گذار می تواند تاثیر مثبت زیادی را بر روی شما و برند تان بگذارد. در کل و بعد از این همه تجارت شما باید آنقدر هوشمند باشد که بتواند این سخنران را جذب کند و به کار گیرد.

به طور کلی…

منافع حاصل از برگزاری رویداد دور از دسترس هستند. این امر به شما این اجازه را می دهد که بتوانید به واسطه ی آن میزان آگاهی نسب به برندتان را افزایش دهید و فروش تان را بیشتر کنید و امکان برقراری ارتباطات بیشتر و کارامد با مشتریان را برای شرکت فراهم می کند. به علاوه شما می توانید با کمک شبکه های اجتماعی تبلیغات گسترده را در ارتباط با برندتان داشته باشید. دانستن مزایای داشتن رویداد بازاریابی می تواند به شما این امکان را بدهد که بتوانید هدف تان را تعیین کنید و بدانید که علاقه مند به میزبانی کدام مدل از رویداد هستید.

 

 

 

منبع: learn.g2crowd
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم رویا رجایی