یک  نویسنده ی با تجربه و برنامه ریز محتوا بر اساس تجربیات متفاوتش در زمینه ی ارتباط مشتری ها و تجربیات آژانس ها در نواحی مختلف سرویس دهی گروهی بازاریابی نوشته است: که او در واقع در یادگیری و دستیابی به نیچ های بازاری و صنعتی هر ناحیه و تولیدات موثر محتوا از جانب مشتری بسیار به روز می باشد. او در گروه ویدرت نقش مهمی در دانلود نسخه های مقاله های قابل دانلود و مفید که حاوی آفرهایی برای مشتری ها بود داشت.

به گفته ی Victorino  به اعتقاد من در ۲۰۱۳ و در آغاز ۲۰۱۴ بازاریابی به فرم کامل تری از خود دست یافت. برای داشتن یک کمپین موفق در بازاریابی باید تنها به یک استراتژی تکیه کنیم اما لازم به ذکر است که همچنین نیاز است تا با بهره گیری چند روش مختلف و ترکیب آن ها با هم به روشی دست یافت که بتواند به ما در شکل دهی یک کمپین موفق بازاریابی آنلاین و آفلاین کمک کند.

این یک نظر بسیار صحیح و قابل قبول از جانب Victorino می باشد. من نیز با این نظر که امروزه برای داشتن یک کمپین موفق بازاریابی به ترکیب چند استراتژی برای داشتن یک استراتژی ثابت هم در زمینه ی آنلاین و هم آفلاین نیاز است. در حالی که این روز ها بازاریابی آنلاین و دیجیتال در حال رشد است و در بسیاری از زمینه ها نیز موفق و کارا می باشد اما باید این را هم در نظر گرفت که بازاریابی فیزیکی و جذاب هنوز هم طرفدار دارد و در حال بازگشت می باشد و نقش مهمی را در بازار یابی دارد و کمپانی ها باید این را درک کنند که بازاریابی آنلاین تنها بخشی از پروسه ی تجارت آن ها ست.

یکی از سوالات مطرح شده توسط شخصی که به تازگی یک استارت آپ را راه اندازی کرده که در آن به معرفی وبسایت هایی می پردازد و به گفته ی او این فرآیند کاملا رایگان می باشد و هیچ گونه پولی پرداخت نمی شود. با این وجود هیچ بازدید کننده ای ندارد علیرغم رایگان بودن این استارت آپ. او از ما درخواست راهنمایی کرده و می خواهد بداند که چگونه می تواند تبلیغات را انجام دهد با توجه به این که توانایی پرداخت هزینه های زیاد را برای تبلیغات ندارد.

بر اساس تحقیقات و یافته های اخیر اینترنت نقش بسیار پررنگی را در بازاریابی دارد و درخواست افزایش ورود مشتری ها و افزایش فروش و معرفی فروش از جمله مواردی هستند که از طریق اینترنت قابل انجام می باشند. و از این رو ایمیل یکی از اصلی ترین فاکتور ها در بازاریابی و تبلیغات است البته به همراه فاکتور های موثر دیگر که همگی با هم می توانند در فرایند بازاریابی اینترنتی بسیار کارامد باشند. موفقیت یک بازاریابی آنلاین به استراتژی که یک شرکت دارد بر می گردد. و موفقیت یک استراتژی از طرق مختلف قابل اندازه گیری و بررسی می باشد مثل میزان بازدید آنلاین از یک محصول و یا یک سرویس و همچنین میزان پشتیبانی و حمایت مشتریان از آن محصول.

یکی از سریعترین راه ها برای تبلیغات با پرداخت مقدار اندکی پول امکان پذیر است که یکی از این روش ها ارسال یک اس ام اس می باشد.

ما بسیار کنجکاو بودیم در ارتباط با اینکه تاجرهای حرفه ای در رابطه با روش های بازاریابی چگونه فکر می کنند در نتیجه طی تحقیقی که صورت داده شد لیستی از ۱۰ روش برتر در بازاریابی حرفه ای در روش B2B ارائه و مطرح شد.

Growth haching

پدیده ی بازاریابی ارتباط تنگاتنگ بین جمعیت های تشکیل شده ی استارت آپ و بازاریابی می باشد که با ایجاد خلاقیت و فکر آنالیزوری و جنبه های اجتماعی برای فروش محصولات و ارائه و تبلیغ آن ها تلاش می کند. رشد هکرها و نفوذ آن ها در شبکه های مجازی، بازاریابی ویروسی و دیگر روش های بی ارزش در مدیاهای سنتی به عنوان یک مورد متمرکز می باشد اما هرگز نمی تواند جایگزین بازاریابی شود. اما هر فاکتوری که می تواند باعث رشد هکرها شود باید به دلیل اثر قابل مشاهده برروی رشد صعودی آن به دقت بررسی شود.

رشد هکر ها به دلایل زیر قابل اهمیت هستند:

  • هر تصمیمی از طریق رشد به اطلاع می رسد.
  • محصولات و سرویس ها به جای اینکه ابزاری برای رشد و فروش محصولات باشند برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند.
  • درواقع در واقعیت growth hacking 10 درصد بیشتر از بازاریابی سنتی به سود منجر می شود.
Referral program

  Referral program یک چتر حمایتی است برای شرکت ها است که از این طریق سبب بشوند که مردم در ارتباط با سرویس ها و خدماتشان به بقیه ی مشتریان بگویند. انجام دادن ویژه ی برنامه های وابسته مثل referral program و partner program ابزاری برای پیشنهاد سرویس ها و محصولات از طریق مشتریان موجود به دیگر مشتریان می باشد. Referral program گاهی نیز به صورت هم معنی با referral marketing شناخته می شود. این برنامه نیز مفید است چرا که:

  • منجر به پیشنهاد از طرف مشتریان راضی از محصول و سرویس به دیگر مشتریان می شود.
  • به طور واقعی مشتریان ثابت و واقعی را بر اساس نماد وفاداری شناسایی می کند و آن ها را حمایت و تقویت می کند.
  • به صورت دائمی به وسیله ی مشتریان محبوب می شود. در واقع میزان ارزش مدت بقا برای مشتریان با این برنامه ۱۶ درصد بیش تر از حالت قبل یعنی بدون ارجاع بوده است.
Earned media and PR

این روش یا مدیا ی رایگان یک نوع تبلیغات می باشد که در خلال پرداخت پول در میان دیگر تبلیغات ارائه می شود. این مدل می تواند طیف وسیعی از فرم های شبکه های اجتماعی، تلویزیون و رادیو، روزنامه و مقالات و … باشد. ولی چیزی که وجود دارد. این مدل نمی تواند مانند تبلیغات سنتی خریداری و کسب شود و فقط یک فرم اورجینال دارد. فواید آن به دلایل زیر است:

  • معمولا کانال های رایگان تبلیغاتی هستند.
  • چون به صورت ناخواسته بالا می آیند دارای مشاهدات قابل قبولی هستند.
  • محتویات حقیقی علمی و آگاهی را بالا می برد.
  • در واقع بیش از بیست و پنج تا چهل درصد از رشد تبلیغات در این نسل از تبلیغات به دست می آید.
Networking events

طبق آخرین شواهد تجمع همه ی کمپانی ها در یک شبکه ی مشترک برای ارائه و معرفی خدمات و محصولاتشان بسیار موثر و جوابگو بوده است. در واقع این شانسی برای شرکت ها است که در این شبکه ی واحد الگوهای رقابتی را با دیگران بر اساس تقاضای مشتریان بررسی کنند و همچنین روند بازار را بر اساس میزان تمایلات خانواده ها و مشتریان به محصولات ارائه شده از کمپانی های مختلف در نظر بگیرند. این مدل به دلایل زیر مفید می باشد:

  • امکان مقابله ی رو در رو از طریق تشویق به گسترش ساختمان های مقابل هم شرکت ها را تقویت می کند.
  • به همه ی تجارت ها در هر سایز و موقعیتی اجازه ی دسترسی به اطلاعات و حضار مشترک را می دهد.
  • یک هدف مشخص برای هدایت نسل ها به سمت الگوهای تجارتی را تغریف و تعیین می کند.
  • در واقع در این مدل میزان ارزش فروش ۳۸ درصد بیشتر از زمانی است که کمپانی ها به صورت تک هستند.
Search engine marketing

موتور جست و جو گر بازاریابی یا به اصطلاح SEM که کمپانی ها از آن برای رشد و افزایش ترافیک آنلاین خود از طریق پرداخت برای تبلیغات آنلاین استفاده می کنند. یکی از متداول ترین و پرطرفدارترین روش های SEM، روش پرداخت با یک کلیک یا PPC می باشد. خصوصا وقتی که یک کمپانی یا اسپانسر آن در این پروسه وارد می شوند و با وارد کردن بخشی از نام آن شرکت و یا محصولات و خدمات آن ها در موتور جست و جو گر تبلیغات ارائه می شود. و هر بار که یک ویزیتور بالا می آید کمپانی سهم موتور جست و جو گر را با زدن یک کلیک پرداخت می کند. فواید ان به دلایل زیر است:

  • اول اینکه یک روش مناسب و سزیع برای دسترسی انلاین می باشد.
  • روشی بسیار کم هزینه و در عین حال موثر برای بازبینی بالا می باشد.
  • و به راحتی با بازار های چند بخشی و تعداد بیشتر بازدید کننده سازگار و آپدیت می شود.
Retargeting

اغلب بازدید کننده های وبسایت ها برای بار اول که به سایت شما مراجعه می کنند جذب نمی شوند متقاعد نمی شوند. این نرم افزار شرایطی را فراهم می کند که شما بتوانید بازدید کننده از سایت را قبل از اینکه سایت را ترک کند شناسایی کنید. همچنین این ابزار به صورت مرتب محصول شما را در مقابل حضار نمایش می دهد تا آن ها با محصول شما بیشتر آشنا شوند. فواید این ابزار از حیث زیر می باشد:

  • تقویت کننده ی خرید های اینترنتی می باشد در واقع با تشویق بازدید کننده های اینترنتی از سایت. به طور کلی با کاربرد این ابزار رشدی در حدود بیش از ۵۵ درصد توسط شرکت هایی که از آن استفاده کرده اند به دست آمده است.
Social media marketing

این ابزار از طریق شبکه های اجتماعی با بازدید کننده هایی در ارتباط است که محصول شما را جذاب دیده و می خواهند آن را از طریق شبکه های اجتماعی شان تبلیغ کنند. که نتیجه ی آن افزایش بازدید و ترافیک می باشد. در نتیجه محصول از طریق شبکه های مختلف اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و لینکدن و همچنین موتور های جست و جو نظیر گوگل و یاهو قابل پخش و مشاهده می باشد. در واقع بیش از ۷۰ درصد از بازاریابی از یکی از این چهار شبکه ی اجتماعی بزرگ شامل توییتر، فیس بوک، لینکدین و یوتیوب برای تبلیغات و پخش محتوا استفاده می کنند.

Search engine optimization

این برنامه یا به اصطلاح SEO، یک فرایند برای افزایش آگاهی و ترافیک نسبت به یک وبسایت خاص با اطمینان از اینکه این وبسایت در بالای لیست بهترین جست و جو ها قرار می گیرد می باشد. برای مثال در لیست جست و جو هایی در موتورهای جست و جو نظیر گوگل، Bing و یاهو. در حالی که ایمیل، شبکه های اجتماعی، بنرها و دیگر ابزار بازاریابی منجر به بازدید از وبسایت می شوند، اما این ابزار SEO که در آن از موتور های جست و جو استفاده می شوند بسیار با اهمیت تر می باشند و اولین راه ها برای کسانی است که در ابتدای جست و جویشان در اینترنت هستند. این روش به سرعت منجر به افزایش بیننده های شما می شود و کسانی را که به دنبال محصول شما هستند و به آن علاقه مند شده است را هدایت می کند. این ابزار نیز به دلایلی مثل روشی آسان برای سرچ توسط مشتریان و همچنین در دسترس بودن آسان آن حتی بر روی گوشی موبایل بسیار مفید می باشد. همچنین از دیگر مزایای آن ارزان بودن این ابزار می باشد. ۵۷ درصد از بازاریاب ها معتقدند که این ابزار بیشترین تاثیر را در بازاریابی نسبت به دیگر روش ها دارد.

Content marketing

این روش بر اموزش از طریق فروش برای تاثیر بر رفتار خرید دارد. این ابزار استراتژیک بازاریابی بر ایجاد تمرکز و توزیع اطلاعات مربوطه در ارتباط با محصول ارائه شده دارد. و از این طریق مشتریان را جذب می کند. از هر ۱۰ نفر خریدار آنلاین معتقدند که محتوای انلاین تقریبا بیشترین اثر را بر روی تصمیم شان برای خرید دارد.

Inbound marketing

در بین تمامی ۹ استراتژی لیست شده در اینجا و در بین تمامی روش های سنتی بازاریابی، این روش بیشترین محتوای ارزشمند را برای مشتریان در وبسایت کمپانی ها فراهم کرده و بیشترین جذب مشتری را دارد. در واقع این ابزار با ایجاد محتواهای معنی دار بیشترین جذب مشتری را برای شرکت ها دارد. به دلیل اینکه پیام های آن کاملا مربوط می باشد و در زمان درست در مکان درست قرار گرفته است، این ابزار ویزیتورها را بدون اینکه آن ها را اذیت کند و گیج کند به تبلیغات دعوت می کند. که در آن از تبلیغات سنتی نیز بهره گرفته شده است. این ابزار به دلایل زیر مفید است:

  • برای هر بیزینسی در هر سایز و مدلی کار می کند.
  • دانش قابل قبولی را برای چشم اندازهای پیش رو ایجاد می کند.
  • می تواند به راحتی مدیریت شود و با ارتباط با مشتریان مرتبط شود.
  • بیش از ۸۰ درصد خریداران و تاجران مایلند که از طریق این ابزار به معرفی محصولاتشان بپردازند و یا به دنبال اطلاعات مورد نیازشان بگردند.

 

 

منبع: weidert
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم رویا رجایی