عنوان کتاب: بازاریابی با هک رشد

نویسنده: رایان هالیدی

احتمالاً کسب‌وکارهایی را دیده‌اید که بدون کم‌ترین تبلیغات یا صرف هیچ هزینه‌ای برای تبلیغات به یک‌باره سر زبان‌ها می‌افتند یا در اصطلاح همه‌گیر و ویروسی می‌شوند. چنین کاری در نگاه اول نوعی جادو یا شانس به نظر می‌رسد، ولی واقعیت امر چیز دیگری است. این کسب‌وکارها خواسته یا ناخواسته از اصولی پیروی می‌کنند که در دنیای جدید بازاریابی به «هک رشد» معروف‌اند؛ یعنی به‌جای صرف هزینه‌ی هنگفت برای جلب مشتری، با استفاده از این اصول، پایگاه مشتریان خودشان را گسترش می‌دهند. در واقع، برای جذب کسانی بازاریابی می‌کنند که احتمال تبدیل شدن‌شان به مشتری خیلی بیشتر از غریبه‌ی پرمشغله‌ای است که بنر آگهی آن کسب‌وکار را در فضای مجازی دیده است. نسل جدیدی از برندهایی نظیر فیسبوک، توئیتر، دراپ‌باکس و …، حتی ذره‌ای از بودجه‌شان را هم صرف بازاریابی سنتی نکرده‌اند؛ هیچ گونه تبلیغ روزنامه و تلویزیونی، هیچ بیلبوردی! در عوض آنها به استراتژی بازاریابی جدیدی – هک رشد – تکیه کرده تا بتوانند با وجود بودجه اندکشان (در ابتدای کار)، به افراد بسیار زیادی دسترسی پیدا کنند.
به بیان دیگر، می‌توان گفت که بازاریابی به شیوه‌ی سنتی دیگر جواب‌گو نیست و سرعت تغییرات در بازار و فناوری به‌گونه‌ای است که روش‌های سنتی دیگر نیاز شرکت‌ها و صنایع را برطرف نمی‌کنند. از طرفی، شرکت‌های نوپا نیز بودجه‌ی هنگفتی برای تبلیغ محصول یا خدمات‌شان ندارند و باید به دنبال راهی باشند تا با کم‌ترین هزینه یا بدون هیچ هزینه‌ای، پیام‌شان را به گوش مخاطبان خود برسانند.
رایان هالیدی، نویسنده‌ی این کتاب، که از بازاریابان سنتی بوده و خیلی اتفاقی به «هکر رشد» تبدیل می‌شود، طی چهار گام و به همراه مثال‌های متعدد، به ما یاد می‌دهد که چطور چنین کاری را انجام دهیم.
در گام اول، یاد می‌گیریم که چطور پیش از هر کاری، محصول‌مان باید با نیاز بازار تناسب داشته باشد تا بتوان این اصول را اجرا کرد. به بیان دیگر، بدترین تصمیم در بازاریابی این است که محصولی را تولید کنیم که هیچ‌کسی به آن نیاز ندارد. در گام بعدی یاد می‌گیریم که چطور اصول هک رشد را برای محصول یا خدمات خودمان به کار ببندیم. در این مرحله، برای عرضه‌ی محصول حتماً نباید کمپین بزرگی به راه بیندازیم، بلکه باید توجه مخاطب محوری‌مان را جلب کند که با روش‌های آن آشنا خواهیم شد. در گام سوم، پی می‌بریم برای اینکه مشتریان محصول یا خدمات‌مان را به دیگران معرفی کنند و پیام بازاریابی‌مان همه‌گیر یا ویروسی شود، چه کارهایی باید انجام دهیم و محصول یا خدمات‌مان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. گام چهارم که شاید مهم‌ترین گام باشد به روش‌هایی برای حفظ مشتریان و افزایش آن‌ها می‌پردازد.
در نهایت، نویسنده یکی از تجربیات خودش در به‌کارگیری از این اصول را بیان می‌کند آن هم در زمانی که امکان استفاده از هیچ‌کدام از مجاری سنتی تبلیغاتی وجود نداشته است. امید است که با مطالعه‌ی این کتاب، ضمن آشنایی با اصول هک رشد، بتوانید از آن‌ها برای پیشرفت شرکت و کسب‌وکارتان بهره ببرید.

فهرست مطالب

پیشگفتار مترجم
مقدمه‌ای بر هک رشد
هک رشد چیست؟
گام اول: با تناسب محصول با بازار شروع کنید
گام دوم: کشف هک رشدتان
گام سوم: تبدیل ۱ به ۲ و ۲ به ۴: ویروسی شدن
گام چهارم: حلقه را ببندید: حفظ مشتریان و بهینه‌سازی
داستان من: استفاده‌ی عملی از مطالب گفته شده
پاداش ویژه
گام‌های بعدی هکر رشد شدن

 

 

 

 

گردآوری شده در مجله بیستک