عنوان کتاب: زندگی شادمانه

نویسنده: دکتر الیس

در کتاب زندگی شادمانه بیان می شود که موانع اصلی زندگی شادمانه، همانا تصورات نامعقول و افکار مخرب هستند. باورهای نامعقول موجب بروز هیجانات منفی نامناسبی مانند: کم‌رویی افراطی، احساس گناه، تحمل کم، ناکامی، احساس بی‌عرضه بودن، کمال گرایی افراطی، عصبانیت، آزردگی شدید از همسر و موارد مشابه می‌شوند. از دیدگاه وی برای دست‌یابی به زندگی شادمانه باید نخست با استفاده از فنون درمان عقلانی هیجانی (RET) که در کتاب شرح داده شده است باورهای نامعقول خود را کشف وسپس با کنار گذاشتن آن‌ها به شیوه همان درمان، شرط اصلی زندگی شادمانه را به دست آورد.

چرا دنبال شادی هستید؟ چون برای شما خوب است! اگر امیال، اهداف و ارزش‌هایتان را تا حدودی خودتان برآورده نکنید، چه کسی این کار را برای شما بکند؟ اگر دیگران را به خودتان ترجیح می‌دهید و خودتان را در پای آنها قربانی می‌کنید تا به هدف‌های‌شان برسند، احتمالاً فرض کرده‌اید که آنها نیز برای شما چنین کاری خواهند کرد. ولی شرط می‌بندیم که معمولاً چنین کاری نمی‌کنند! البته بسیاری از مردم این حقیقت را قبول ندارند و می‌گویند این غیراخلاقی است. ولی عملاً غیراخلاقی آن است که شما خودتان را در ردیف آخر قرار بدهید و دنبال رضایت خودتان نباشید. برنامه‌ریزی برای شادمانه زیستن کار بزرگ و چالش‌انگیزی است که شما را در برابر برخی از قوی‌ترین نیروهای جهان قرار می‌دهد. ولتر در همین رابطه به شکل حکیمانه‌ای گفته است، این دنیا بهترین دنیای ممکن نیست. دنیا پر از چاله چوله است. در درمان عقلانی ـ هیجانی یاد می‌گیریم که این چاله چوله داشتن دنیا هولناک و افتضاح نیست بلکه غالبا رنج و زحمتی با شکوه است. و تلاش کردن برای رسیدن به شادی به این معنا است که زحمت زندگی دشوار را به جان بخرید و عزم‌تان را جزم کنید تا دشواری آن را برای خودتان کمتر و آن را مهیج و لذتبخش کنید. البته عنان جهان در دست شما نیست. ولی اگر فلسفه اصلی شما این باشد که عنان زندگی‌تان در دست شما است و علی‌رغم تمام مشکلات پیش روی خود، می‌توانید شاد باشید، فرصت بی‌نظیری به دست خواهید آورد تا حتی در این دنیای مزخرف هم روحیه خود را از دست ندهید و از زندگی لذت ببرید. در ضمن می‌توانید در اصلاح و بهبود همین دنیا سهم چشمگیری داشته باشید.

گردآوری شده در مجله بیستک