عنوان کتاب: موفقسازها ؛ پدیدهها چگونه محبوب میشوند
نویسنده: درک تامسون
کتاب موفقسازها یا پدیدهها چگونه محبوب میشوند نوشته درک تامپسن اثری درباره موفقها است. معدود کارها و ایدههایی که با صاحبانشان در بین فرهنگ عامه و رسانهها به محبوبیت فوقالعاده و موفقیت تجاری قابل توجهی دست یافتهاند.
کتاب موفقسازها بر این نظریه استوار شده است که «اگرچه به نظر میرسد آهنگها، برنامههای تلویزیونی، فیلمهای پرهزینه، شوخیهای اینترنتی و برنامههای درجه یک به یکباره به موفقیت میرسند، ولی حتی این آشفته بازار فرهنگی هم تحت سلطۀ قوانین مشخصی است.»
درک تامپسن قصد دارد به این بحث روانشناسانه بپردازد که چه میشود که بعضی مردم از بعضی چیزها خوششان میآید و نقش رسانهها، شبکههای اجتماعی، بازهای فرهنگی و اقتصادی که ایدهها را گسترش میدهند در این میان چقدر است.
کتاب موفقسازها اساسا دو پرسش مهم را مطرح میکند:
۱. راز آفرینش محصولاتی که مردم دوست دارند، در موسیقی، سینما، تلویزیون، کتاب، بازی، برنامههای گوشی و دیگر بخشهای قلمروی گستردۀ فرهنگ چیست؟
۲. چرا در این بازار بعضی محصولات شکست میخورند درحالیکه ایدههای مشابه آنها جواب میدهند و به محبوبیتی فوقالعاده میرسند؟
نویسنده در پاسخ به این سوالات به دو موضوع مهم میپردازد، رابطه محبوبیت با ذهن آدمی» و «محبوبیت و بازار» و میکوشد داستان پیچیده راز محبوبیت برخی محصولات را با زبانی ساده برای مخاطب بیان کند.
مطالعه کتاب موفقسازها را به تمامی آنها که در حرفه بازاریابی فعالیت میکنند و البته متخصصان علوم ارتباطات و رسانه توصیه میکنیم.
فهرست مطالب
مقدمه: آهنگی که دنیا را فتح کرد
بخش ۱: محبوبیت و ذهن
۱: قدرت در معرض دید بودن، شهرت و آشنا پنداری در هنر، موسیقی و سیاست
۲: قانون مایا؛ لحظههای «کشف» در تلویزیون، فنآوری و طراحی
۳: موسیقی صدا: قدرت تکرار؛ در آهنگ و سخنرانی
۴: ذهن اسطورهساز/ بخش اول؛ نیروی داستان مجموع هزاران افسانه
۵: ذهن اسطورهساز / بخش دوم؛ جنبه تاریک کارهای موفق، چرا داستانها سلاح هستند
۶: تولد مد، «دوستش دارم، چون محبوب است.» «ازش متنفرم، چون محبوب است.»
بخش ۲: محبوبیت و بازار
۷: راکاند رول و اصل تصادف، جیرجیرک، آشوب و بزرگترین موفقیت تاریخ راکاند رول
۸: افسانۀ ویروس (وایرال) شدن، پنجاه طیفگری و حقیقتی درباره این که چرا بعضی از آثار موفق خیلی بزرگ میشوند
۹: مخاطبِ مخاطب من، دستهها، جرگهها و فرقهها
۱۰: مردم چه میخواهند. / بخش اول: اقتصاد آیندهنگری بازاری متکی بر اصل عمدتاً اشتباه کردن
۱۱: مردم چه میخواهند. / بخش دوم؛ تاریخچۀ پیکسلها و جوهر آنچه مردم از اخبار میخواهند (… که معمولاً خود اخبار نیست)
۱۲: آینده آثار موفق؛ امپراتوری و دولت شهر، غافلگیریهای آشنا، شبکهها و پخش جادویی غبار
گردآوری شده در مجله بیستک