عنوان کتاب: نابخردی های پیش بینی پذیر

نویسنده: دن آریلی

کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر (نیروهای پنهانی که به تصمیم های ما شکل می دهند) از پروفسور دن آریلی در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. این کتاب اولین و معروف ترین کتاب بین چهار کتابی است که تاکنون از پروفسور آریلی منتشر شده است. دن آریلی ۴۸ ساله در مقدمه ی کتاب بستری بودن در بیمارستان برای مدت طولانی را دلیل اصلی علاقه ی خود به علوم شناختی بیان کرده و دلیل تمرکز تحقیقاتش بر روی نابخردی را توضیح می دهد. او هدف خود را از نوشتن این کتاب اینطور عنوان می کند: “هدف من آن است که با پایان رساندن این کتاب، به شما کمک کنم تا درباره ی شیوه ای که خودتان و اطرافیانتان رفتار می کنید بازنگری اساسی نمایید. او در این کتاب با بیان مثال ها و آزمایش های ملموس ما را با مسائل جانبى که بر روى رفتار و تصمیم گیرى هاى ما اثر می گذارد آشنا می کند و چگونگى استفاده از همان مسائل جانبى براى جهت دادن به انتخابات دیگران را به ما مى آموزد.

* چرا سردرد ما پس از خوردن آسپیرین یک سنتی باقی می‌ماند ولی بعد از خوردن آسپیرین ۵۰ سنتی از بین می‌رود؟
* چرا وقتی معده‌مان دیگر جا ندارد، باز هم سراغ بوفه‌ی مجانی می‌رویم؟
* چرا بابت یک فنجان قهوه ۱۵/۴ دلار می‌دهیم درحالی‌که تا همین چند سال پیش بابت آن کم‌تر از یک دلار می‌پرداختیم؟
وقتی زمان تصمیم‌گیری در زندگی‌مان می‌رسد، فکر می‌کنیم کنترل اوضاع در دست‌مان است. فکر می‌کنیم انتخاب‌هایی هوشمندانه و خردمندانه انجام می‌دهیم. ولی آیا به راستی چنین است؟
دن آریلی، اقتصاددان رفتاری با یک سری آزمایش‌های روشنگرانه و اغلب شگفت‌انگیز بر این تصور عمومی که ما اصولاً به شیوه‌های خردمندانه عمل می‌کنیم، خط بطلان می‍‌کشد. آریلی با در هم آمیختن تجربه‌ی روزمره و پژوهش‌های تحول‌برانگیز، نشان می‌دهد که چگونه توقعات، عواطف، هنجارهای اجتماعی، و دیگر نیروهای نامریی و گویی نامنطقی، توانایی تعقل ما را به بیراهه میکشاند.
آریلی پی برده که نه تنها ما همه روزه اشتباهات ساده‌ی تعجب‌آوری انجام می‌دهیم، بلکه دوباره همان نوع اشتباهات را تکرار می‌کنیم. ما دائماً اضافه می‌پردازیم، دست‌کم می‌گیریم و پشت‌گوش می‌اندازیم. ما قادر نیستیم که اثرات ژرف عواطف‌مان را برآنچه که می‌خواهیم درک کنیم و برای آنچه که داریم ارزش اضافی قایل می‌شویم. اما این رفتارهای گمراه‌کننده نه تصادفی‌اند نه بی‌مفهوم. آن‌ها اسلوب‌مندند و قابل پیش‌بینی- و ما را به‌طور پیش‌بینی‌پذیری نابخرد می‌سازند.
از نوشیدن قهوه تا کم‌کردن وزن، از خریدن ماشین تا برگزیدن شریک زندگی، آریلی چگونگی در هم شکستن این الگوهای اسلوب‌مند اندیشه را برای گرفتن تصمیم‌های بهتر تشریح می‌کند. نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر شیوه‌ی بر هم‌کنش ما با جهان دگرگون خواهد ساخت- یک تصمیم کوچک در هر زمان.

بعد از خواندن این کتاب روی تصمیم گیری های خود بیشتر و بهتر دقت خواهیم کرد و بسیاری از نقاط تاریک برای شما روشن خواهد شد که تا دیروز نسبت به آن هیچ توجهی نداشته نداریم.

این کتاب می تواند برای همه مدیران و کارآفرینان و مخصوصاً دانشجویان بسیار بسیار مفید و کاربردی باشد چه کسانی که دارای کسب و کاری هستند یا یک استارتاپ را کلید می خواهند بزنند و چه زنان خانه دار و یا حتی بازنشستگان و کارگران و کارمندان و… و خلاصه همه ی کسانی که در زندگی روزمره خرید می کنند و یا تصمیم به خرید داشته و یا ۲۴ ساعته مثل نویسنده این مقاله در حال مذاکره و تصمیم گیری هستند.

فهرست مطالب

  • فصل اول : حقیقت نسیبت
  • فصل دوم : مغالطه ی عرضه و تقاضا
  • فصل سوم : بهای مبلغ صفر
  • فصل چهارم : هزینه ی هنجار های اجتماعی
  • فصل پنجم : تاثیر برانگیختگی
  • فصل ششم : مسئله ی پشت گوش اندازی و خویشتن داری
  • فصل هفتم : بهای سنگین مالکیت
  • فصل هشتم : بازگذاردن درها
  • فصل نهم: اثر توقع ها
  •  فصل دهم: قدرت قیمت
  • فصل یازدهم : بافت منش ما ، بخش یکم
  • فصل دوازدهم : بافت منش ما، بخش دوم
  • فصل سیزدهم: ماءالشعیر و ناهار رایگان

 

 

 

 

 

گردآوری شده در مجله بیستک