عنوان کتاب: نوپای ناب
نویسنده: اریک ریز
کتاب نوپای ناب، نخستین بار در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسید. اغلب کسب و کارهای نوپا با شکست مواجه می شوند در حالی که می توان جلوی بسیاری از این شکست ها را گرفت. مقدمهای به قلم دکتر فیضبخش، استاد کارآفرینی دانشکدهی مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در آغاز کتاب آمده است. کتاب نوپای ناب، روش نوینی را مطرح می کند که در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته و چگونگی ساختار شرکت ها و عرضه ی محصولات را در جهت مثبت تغییر داده است. اریک ریز، یک کسب و کار نوپا را این گونه تعریف می کند: تشکیلاتی اختصاص یافته به خلق چیزی جدید در شرایطی کاملاً نامطمئن و تردیدآمیز. این تعریف هم در مورد کارِ فقط یک نفر در گاراژی خصوصی صدق می کند و هم در مورد گروهی از متخصصین در شرکتی بزرگ و چندطبقه. نقطه ی اشتراک این افراد، مأموریتی برای از بین بردن هوای مه آلود شک و تردید، و کشف بهترین راه برای رسیدن به تجارتی پایدار و موفق است. کتاب نوپای ناب به جای تلف کردن زمان با خلق نقشه ها و طرح های تجاری پیچیده و گسترده، به کارآفرینان فعال چه در شرکت های کوچک و چه در شرکت های بزرگ، راهی را پیشنهاد می کند که از طریق آن می توانند نگاهی مداوم به مسیر حرکتشان به سوی هدف داشته باشند و قبل از این که خیلی دیر شود، خود را با شرایط در حال تغییر وفق دهند.
ویترین کتابفروشیها در سراسر جهان پر از کتابهایی در زمینه کارآفرینی است. اما عمدهی آنها نصیحت نامه هایی هستند که صرفاً میگویند کارآفرینی خوب است و کارآفرین خوب است و هر کس کارآفرین نیست بد است و اگر هم بد نیست، کارآفرین بهتر است. کتابهایی هم که نصیحت نامه نیستند، عموماً میکس و مونتاژ کتابهای مدیریتی دیگر هستند. یکی از علت های مطرح شدن گسترده کتاب نوپای ناب را میتوان ناشی از فقر کتابهای کاربردی در حوزه کارآفرینی در سراسر جهان دانست. زمانیکه نرخ موفقیت کسبوکارهای نوپا بهبود یافت، این کتاب میتواند بیش از هر کتاب مدیریتی که در این سالها نوشته شده است در ترقی رشد اقتصاد جهانی نقش ایفا کند.» کتاب حاضر که پرفروشترین کتاب سال ۲۰۱۳ آمازون در حوزهی کارآفرینی بوده و جزو لیست پرفروشترینهای نیویورک تایمز قرار دارد، در سه بخش با عنوانهای «چشمانداز»، «هدایت» و «شتاب» و سیزده فصل تدوین شده است.