عنوان کتاب: کتاب آنچه با پول نمی توان خرید
نویسنده: مایکل سندل
کتاب «آنچه با پول نمیتوان خرید: مرزهای اخلاقی بازار» نوشتهی استاد فلسفهی سیاسی دانشگاه هاروارد «مایکل سندل» است. سندل با بیانی ساده و روان بهدنبال پاسخ به این سوال است که چه چیزهایی را میتوان با پول خرید و چه چیزهایی را نمیتوان؟! در پاسخ به این سوال بهطور عمیق از وضعیت بازار جهانی امروز و تاثیر و جایگاه ارزشهای اجتماعی صحبت میکند. «بازار و اخلاق»، «نوبت شکنی»، «مشوقها»، « بازار چگونه اخلاق را به حاشیه میراند»، «بازار در زندگی و مرگ» و«حقوق نامگذاری»عناوین شش فصل این کتاب هستند. در بخشی از کتاب میخوانید:« لازم است در نقشی که بازار باید در جامعه بازی کند تجدید نظر کنیم. به یک بحث عمومی در این باره نیاز است که چطور میتوان بازار را در جایگاه خودش نگه داشت. برای این بحث باید به مرزهای اخلاقی بازار بیندیشیم. باید از خودمان بپرسیم آیا چیزهایی هست که نشود با پول خرید. دستاندازی بازار و تفکر بازاری به جنبههایی از زندگی که از قدیم هنجارهای غیربازاری بر آنها حاکم بودهاند، یکی از مهمترین تحولات زمان ما است. به افزایش مدارس و بیمارستانها و زندانهای انتفاعی، واگذاری جنگها به پیمانکاران نظامی خصوصی، بازاریابی تهاجمی شرکتهای دارویی در کشورهای ثروتمند، فروش امتیاز نامگذاری پارکها و مکانهای عمومی و… فکر کنید. ما در روزگاری به سر میبریم که تقریباً هر چیزی خرید و فروش میشود. در سه دهه گذشته، بازارها ــ و ارزشهای بازاری بهطور بیسابقهای بر زندگی ما حاکم شدهاند. ما با انتخاب خودمان به این نقطه نرسیدهایم. تقریباً بر سر ما آوار شده است. با پایان جنگ سرد، بازار و اندیشه بازاری اعتبار بیسابقهای پیدا کرد، که کاملاً طبیعی بود. معلوم شده بود که هیچ ساز و کار دیگری برای ساماندهی تولید و توزیع کالا به اندازه تولید ثروت و رفاه کارآمد نیست. با این حال، حتی بعد که کشورهای بیشتری به استفاده از ساز و کار بازار در مدیریت اقتصادشان روی آوردند، اتفاق دیگری در حال وقوع بود. ارزشهای بازاری نقش بیشتری در زندگی اجتماعی پیدا میکرد. اقتصاد یک امپراتوری میشد.
گردآوری شده در مجله بیستک