عنوان کتاب: کشش؛ راهنمایی ضروری برای همه استارتاپها
نویسنده: گابریل وینبرگ، جاستین مارس
در میکروکتاب کشش (Traction) به بررسی شاخصههای مهم برای بررسی و تحلیل کانالهای ایجاد کشش برای مشتریان میپردازیم و در ادامه به معرفی ۱۹ کانال اساسی جذب آنها با مثالهای متعدد میپردازیم.
برای تعیین هدف در ایجاد کشش مورد نظر خود، مسیر قطعی خود را تعیین نموده و نقاط عطفی را که در این مسیر شما را به هدف میرساند را بر اساس اولویتبندی مشخص کنید. به یاد داشته باشید، ایجاد کشش باید نیمی از وقت شما را بگیرد، پس در این جا چگونگی دستیابی به اهداف صحیح کشش را بررسی میکنیم:
برای ایجاد کشش یک هدف معنادار و خاص تعیین کنید؛ به عنوان مثال جذب ۱۰۰۰ مشتری یا ۱۰۰ کاربر جدید در هر روز یا ۱ درصد سهم بازار مد نظر. یک هدف چالش بر انگیز نیز مشخص کنید که رسیدن به آن، چشمانداز استارتآپ شما را تغییر میدهد.
مسیر قطعی خود را برای دستیابی به هدف یا نقطه عطف مورد نظر در راه رسیدن به هدف اصلی را شناسایی کنید. نقاط عطف خود را اولویتبندی نمایید. ترتیب و توالی این اولویتها، مسیر قطعی شما را تعیین میکند.
تمامی کارهایی که انجام میدهید را با آن مسیر قطعی ارزیابی کنید؛ آیا شما را در آن مسیر به جلو میراند یا عقب؟ به همه کارکنان خود آن مسیر را آموزش دهید و از آنها بخواهید به خوبی بر روی آن کار کنند.
از مربیانی استفاده کنید تا به شما آموزش دهند چطور به نحو موثرتری در مسیر خود قدم بردارید.
نسبت به تعصبات و تمایلات خود آگاه باشید؛ شما به طور طبیعی، یک کانال را نسبت به سایرین ترجیح میدهید. برای غلبه بر این تعصبات، میتوانید کمک مربیان خود را فهرست کرده و از رویکردی استفاده کنید که مبتنی بر دادههایتان باشد. از این اطلاعات برای تعیین کانال مناسب و کار بر روی آن بهره ببرید.
فهرست مطالب
میکروکتاب چیست؟
درباره کتاب
درباره نویسندگان
فصل اول: چگونه به ایجاد کشش بیندیشیم؟
برای ایجاد کشش، هدفگذاری کنید
همیشه نیمی از زمانتان را به راهکارهای ایجاد کشش در کسب و کارتان اختصاص دهید
برای کسب نشانههای کشش بیشتر آماده باشید
منتظر اشباع شدن کانال کشش باشید، به زودی فرا میرسد
همیشه برای ایجاد کشش، هدفی داشته باشید تا کارها بر اساس آن هدف پیشرفت کنند
فصل دوم: هدف کشش
فصل سوم: ۵ کانال اولیه
کانال ۱: بازاریابی ویروسی
کانال ۲: روابط عمومی
کانال ۳: روابط عمومی غیرمتعارف
کانال ۴: بازاریابی از طریق موتور جستجو
کانال ۵: تبلیغات نمایشی/ اجتماعی
فصل چهارم: ۵ کانال ثانویه
کانال ۶: تبلیغات آفلاین
کانال ۷: بهینهسازی جستوجو
کانال ۸: بازاریابی محتوا
کانال ۹: بازاریابی ایمیلی
کانال ۱۰: مهندسی به عنوان بازاریابی
فصل پنجم: ۵ کانال میانی
کانال ۱۱: وبلاگهای هدفمند
کانال ۱۲: توسعه کسب و کار
کانال ۱۳: فروش
کانال ۱۴: برنامههای وابسته
کانال ۱۶: پلتفرمهای موجود
فصل ششم: ۴ کانال پایانی
کانال ۱۶: نمایشگاه تجاری
کانال ۱۷: رویدادهای آفلاین
کانال ۱۸: تعاملات گفتاری
کانال ۱۹: ایجاد انجمن