عنوان کتاب: گاو بنفش
نویسنده: ست گادین
کتاب گاو بنفش درباره روشهای موفقیت در بازاریابی است. ست گادین درباره نگارش این کتاب میگوید: «ھدف من در کتاب گاو بنفش این است که این مسئله را آشکار کنم که افـزایش تمایـل بـه انجـام کارھـای شـگفت انگیـز، باعـث ایمنی بیشتر میشود نه خطرات بیشتر. روشھای قدیمی جز شکـست نتیجـه ای ندارنـد، خلـق روشهای چـشم گیـر کـه ارزش صحبت دارند ضروری است. ست گادین سخن گوی ملی افتخاری و نویسندهی چهار کتاب پرفروش جهانی است. گادین در نویسندگی و ویراستاری مجلهی «فست کمپانی» همکاری دارد. وی مشاور تغییر و تحول است و همچنین چند شرکت موفق را راه اندازی کرده و اداره می کند. در دنیایی که از اجناس، خدمات مشابه و اشخاصی که در پی کسب درآمد بیشتر هستند اشباع شده، باید بهدنبال کشف تازه ای بود تا با نوآوری چشمان بازار را خیره کرد و جلب توجه نمود. راه رسیدن به تجارتی بیرقیب و پرسود، متفاوت بودن است همچون یک گاو بنفش. ست گادین با نگاهی کارشناسانه به بررسی علل ضعف و پیشرفت شرکتهای تجاری بزرگ جهان پرداخته و برای صاحبان صنعت و مشاغل افق جدیدی را آشکار میسازد.
بخشهایی از کتاب
- نمیتوانید مردم را به شنیدن و توجهکردن مجبور کنید؛ اما میتوانید بفهمید چه کسانی به شنیدن حرفهایتان علاقهمندند. حتی اگر افراد به پیشنهادهایتان مبنی بر کمی ارزانتر یا آسانتربودن گوش بدهند، بازهم این چیزی جز اتلافوقت نیست. مخاطبانی در فضای بازار کار مؤثرند که نیازی برای رفعکردن دارند. آنها زمانی برای شنیدن داستانتان آمادگی دارند که کاملا متمایز و خاص باشید؛ درغیر اینصورت، نادیده گرفته میشوید.
- اگر متمایز هستید، این طبیعی است که بعضی افراد شما را دوست نداشته باشند. این بخشی از تعریف متمایزبودن است. انتقاد بهسوی کسانی حملهور میشود که برجسته و بارز هستند.
- در مقام مشتری، گرفتارتر از آن هستیم که به تبلیغات اطرافمان مدام توجه کنیم؛ اما این روشن است که ناچاریم راه مناسبی برای رفع مشکل خود پیدا کنیم.
- اگر محصول نهایی متمایز بهنظر نمیرسد؛ یعنی مردم شیفتهی آن نمیشوند. پس، وقت آن رسیده متوجه شوید بازی عوض شده است. بهجای سرمایهگذاری روی محصول بیارزش و فاقد خلاقیت، روی ایجاد محصولی جدید سرمایهگذاری کنید.
- شرکتهایی سود میبرند که پول را صرف نوآوری میکنند؛ بهگونهایکه به ایجاد گاو بعدی منجر میشود. درمقابل، شرکتهایی که قانون گاو را فراموش میکنند، از این سود بهرهای نمیبرند.
- آدرس ایمیل ۲۰درصد از مشتریانتان را دارید که به کارهایتان علاقهمندند؟ اگر ندارید، حتما شروع به جمعآوری کنید. حالا به این فکر کنید چه چیزی میتوانید به این مشتریان راضی ارائه دهید که برای آنها فوقالعاده جذاب و ویژه باشد؟
گردآوری شده در مجله بیستک