عنوان کتاب: مربی تریلیون دلاری؛ دستورالعملهای رهبری بیل کمپل از سیلیکون ولی
نویسنده: اریک اشمیت، آلن ایگل، جاناتان روزنبرگ
اریک اشمیت، جاناتان روزنبرگ و آلن ایگل در “کتاب مربی تریلیون دلاری” ؛ دستورالعملهای رهبری بیل کمپل از سیلیکون ولی که از پرفروشترینهای نیویورک تایمز و آمازون محسوب میشود، اصول مربی اسطورهای، بیل کمپل را بر اساس مصاحبه با افرادی که او را از نزدیک میشناختند و به او عشق میورزیدند، گردآوری کرده و به رشته تحریر آوردهاند.
درسهای الهامبخش و عملی برای موفقیت در کسبوکار در کتاب “مربی تریلیون دلاری” توصیه شده است. این کتاب توسط تیم سه نفرهای از اعضای قدیمی شرکت گوگل نوشته شده که بر اعتبار آن میافزاید. بیل کمپل، مربی موفقی است که کار کوچینگ و مربیگری را فراتر از یک آموزش معمولی و انتقال تجربهی صرف برای شرکتهای بزرگی مثل گوگل و اپل انجام داده است.
برخی از دستورالعملهای کتاب مربی تریلیون دلاری:
- اولویت اصلی هر مدیر، حال خوب و موفقیت افرادش است.
- برای ایجاد همدلی و روابط بهتر میان اعضای تیم، جلسات تیمی خود را با موضوعات شخصیتر و غیرکاری آغاز کنید.
- ساختار مشخصی را برای جلسات رودررو و تکنفره داشته باشید و برای آمادهسازی آن زمان بگذارید. زیرا آنها بهترین روش برای کمک به رشد و توسعهی افراد هستند.
- مسئولیت مدیر این است که فرایند تصمیمگیری را اداره کند تا مطمئن شود که تمامی دیدگاهها شنیده و لحاظ میشوند و در صورت لزوم، وارد گود شده و خودش تصمیم را بگیرد.
- اگر مجبورید که افراد را تعدیل کنید، با آنها رفتار خوبی داشته باشید و از دستاوردهایشان تقدیر نمایید.
- تنها افراد هدایتپذیر را هدایت کنید.
- با تمام توجه و بدون حواسپرتی به افراد گوش کنید – از پیش به پاسخی که میخواهید به آنها بدهید، فکر نکنید – و سوال بپرسید تا بتوانید اصل مشکل را متوجه شوید.
- دائماً صادق و صریح باشید، بازخوردهای منفی خود را با دلسوزی همراه کنید، بازخوردها را در زودترین زمان ممکن ارائه نمایید و اگر بازخوردتان منفی است، آن را بهصورت خصوصی ارائه دهید.
- افراد را باور کنید، حتی فراتر از باوری که خودشان به تواناییهایشان دارند، و آنها را وادار کنید که شجاعتر باشند.
- وقتی با یک فرصت یا مشکل مواجه شدید، اولین گام باید اطمینان از انتخاب تیم صحیح برای کار روی آن مسئله باشد.
- از ویژگیهای اصلی که باید به دنبالشان باشید: قابلیت یادگیری سریع، تمایل به سختکوشی، صداقت، ثبات، همدردی و نگرشی که تیم را در اولویت قرار میدهد.
- روابط میان همکاران اهمیت دارد و نباید سرسری گرفته شود
- بزرگترین مسئله یا همان «فیل در اتاق» را شناسایی کنید، آن را در کانون توجهات خودتان قرار دهید و اول از همه سراغ همان بروید.
- تمامی مسائل منفی را بهصورت علنی مطرح کنید، اما روی آنها درجا نزنید. کار را به سریعترین شکل ممکن پیش ببرید.
- گوش کنید، ببینید و خلأهای ارتباطی و شناختی میان افراد را پر کنید.
- وقتی افرادتان را بشناسید و برایشان اهمیت قائل شوید، هدایت تیمها بسیار لذتبخشتر خواهد بود و همکاری تیمی موثرتری خواهید داشت.
- اجتماعهایی را در داخل و بیرون محیط کارتان بسازید. وقتی افراد با یکدیگر ارتباط داشته باشند، قدرت جمعی بیشتری حاصل خواهد شد
- زمان، ارتباطات و سایر منابع تحت اختیارتان را با سخاوتمندی در اختیار دیگران قرار دهید.
فهرست مطالب
پیشگفتار آدام گرانت
فصل ۱) وردست و مدیرعامل
فصل ۲) عنوانت تو را مدیر میکند. افرادت تو را رهبر میکنند.
فصل ۳) ایجاد یک بستهی اعتماد
فصل ۴) اول تیم
فصل ۵) قدرت عشق
فصل ۶) معیار