به عنوان سریع ترین دموگرافی در حال رشد در جهان، ( توقع می رود که تا سال ۲۰۵۰ تعداد افراد مسن جهان به بیش از ۲٫۱ بیلیون نفر برسد )، به گفته ی Pabla ” افراد  مسن هم تکنولوژی را می خواهند و هم به آن ها نیاز دارند به طوری که به صورت اختصاصی برای آن ها ساخته شود.

او اشتباه نمی کند، حداقل در ارتباط با دموگرافی سنی و این که به چه شکل توقع دارد که جهان تغییر کند. بر اساس کمیته ی ملی، ” جمعیت مسن تر آماده گی تبدیل شدن به یکی از بزرگ ترین تحولات اجتماعی قرن بیست و یکم را دارد، با پیامد ها و اثراتی برای تقریبا همه ی بخش های جامعه، که شامل بازارهای مالی و بازار کار، درخواست برای کالاها و خدمات، مانند مسکن، حمل و نقل و حمایت های اجتماعی، و به همان نسبت برای ساختار های خانوادگی و ارتباطات بین نسلی می باشد.

در زیر پنج دلیل و راه کاری که به عقیده ی Pabla تکنولوژی تغییر خواهد کرد و طی آن زندگی افراد مسن تر و شاید هر شخص دیگری را در سال ۲۰۱۹ تغییر دهد ارائه شده است:

۱- تثبیت و اتحاد بازار فروشندگان مراقبت از مسن ها

به گفته ی Pabla، این یک واقعیت است که صنعت فن آوری در خدمت رسانی و درگیر شدن با بازار افراد مسن تر عقب افتاده است. این عقب افتادگی و دور ماندن، به طور موقت، باعث به راه افتادن چندین بخش فروشندگان فروش محصولات به صورت  نقطه ای و چندین برنامه ی کاربردی ویژه و تک که برای بازار زندگی افراد مسن و پیرها می باشد شده است. اما این دستیابی بار ناعادلانه و غیر منطقی را بر دوش مجریان مسئول زندگی افراد مسن گذاشته است که نقش پشتیبانی سیستم و یکپارچه سازی ان برای حمایت از متخصصان را ایفا کنند، زمانی که همگی برای ایجاد راه حل های سازمان یافته جمع می شوند، یک مانع بزرگ برای مراقبت از سالمندان که همان هزینه های آن می باشد، این کمیته ها کمک هزینه های زندگی آن ها را فراهم می کنند.

به گفته ی Pabla، تصور کنید مدیران شرکت ها با یک تیم بسیار کوچک به علاوه ی چهل فروشنده با همدیگر همکاری می کنند تا تغییرات دیجیتالی جامعه شان را کنترل کنند و به دست بگیرند و یا یک فرد مسن با ده برنامه یا بیشتر همراه با چندین دستگاه هوشمند مختلف برای مدیریت جنبه های مختلف زندگی اش سرو کله میزند. این فرایند نه تنها یک فرایند هزینه بر و گران قیمت است، بلکه از طرفی بسیار فرایند زمان بر و آشفته  ای نیز می باشد. به جای این موضوع اگر از سیستم عامل های سازمانی استفاده شود که با تثبیت فروشندگان در آن مرتبط است، در سال ۲۰۱۹ شرکت های اجرایی نیاز به سرو کله زدن با فروشندگان کمتری دارند، و میزان ارزش آن ها نیز بیشتر و بیشتر می شود، که در نتیجه ی آن با سرعت چشمگیر فراگیر شدن تکنولوژی در همه ی فضاها رو به رو خواهیم شد. ارزش گذاری در جامعه متوقف نمی شود، زیرا این روش های سازمانی یکپارچه ی جدید به طور چشم گیری کاربردی تر هستند و ارزش های به دست آمده برای سالمندان و افراد مسن تر را بهبود می بخشد. در سال ۲۰۱۹ ما شاهد شروع یک تثبیت کلی در این بازار خواهیم بود، جایی که بازیکنان آن با بیش از ۳۶۰ درجه سرویس مختلف در اطراف ساکنان آن شروع به جذب طرفدار و علاقه مند خواهند کرد.

یک سیستم عامل سازمانی چندین سرویس چند منظوره را از یک یا بیش از یک فروشنده را به صورت یک راه حل جامع ترکیب می کند که یک تجربه ی کاربری ویژه و استوار را  برای هر سرویس فراهم می آورد. این امر مشتریان را قادر می سازد تا فقط با یک فروشنده رو در رو شوند، بسیاری از سیستم های قدیمی را حذف و خارج کنند، و در نهایت نیز نیاز به سرو کله زدن با فروشندگان مختلف و چند منظوره را از بین می برد.

به گفته ی Pabla، ” این امر مهم است که به این نکته اشاره کنیم که در حالی که برنامه های متعددی وجود دارد (یا محصولات مختلف) که ظاهرا هر روز بیرون می آیند، تعداد بسیار کمی از آن ها به طور ویژه برای افراد مسن طراحی شده است “. هر کدام از این برنامه ها به نوبه ی خود کامل هستند و می توانند به طور جداگانه مورد استفاده قرار بگیرند. اما به هر حال آن ها می توانند با ترکیب شدن با یکدیگر یک تجربه ی کاربری بهتر را برای افراد ایجاد کنند. در نتیجه برای دستیابی به این هدف گسترده و راه حل ترکیبی، یک پلت فرم طراحی شده ی خوب نقش اساسی و مهم را ایفا می کند. Pabla چندین پیشنهاد و مثال مختلف از راه حل ها را ارائه داد که معمولا بسیار متفاوت از هم می باشند، اما این قابلیت و گنجایش را دارند که با قرار گرفتن در کنار هم برای کمک به جامعه ی زندگی افراد مسن تر عمل کنند.

a. تقویم اجتماعی

هر جامعه ای به صورت روزانه، ماهانه و سالانه یک تقویم اجتماعی را در ارتباط با مسائل مختلف در سراسر نواحی مختلف از جمله سلامتی، سفر و سرگرمی را منتشر می کند. امروزه جوامع مختلف از ابزارهای مختلف برای ایجاد و تولید پرینت و انتشار این تقویم ها استفاده می کنند که شامل طراحی ابزارها، پردازش گر های کلمه، تولید اسلاید ها و یا دیگر سرویس های آنلاین می گردد. برای ایجاد چیزهایی با چالش بیشتر، به دلیل محدودیت ماهیت و سنی بسیاری از ابزارها در فضای کنونی، جوامع اغلب مجبور به وارد کردن مجدد داده ها در برنامه های مختلف می شوند تا اطلاعات را برای پرینت، استفاده در وب سایت ها، علامت های دیجیتالی و یا حتی برنامه و پورتال های ساکنین به دست آورند.

b. مدیریت ناهار خوری

مدیران به طور متوسط بین یک تا ده رستوران و کافه ی مختلف را در سطح جامعه ی خود مدیریت می کنند. نگه داری و حفظ منو، غذای روزانه ی مخصوص، رزرواسیون و به روز بودن بر اساس زمان و تاریخ از جمله چالش های رو به رو می باشد. مانند بسیاری از جدول های زمان بندی جامع، ما شاهد استفاده از ابزار و قالب های گوناگون برای حل کردن و مدیریت بخش های مختلف کار می باشیم. با این حال بسیاری از جوامع مجبور به انجام بسیاری از کارهای مجدد به دلیل محدودیت ابزار می باشند.

c. علامت های دیجیتالی

در جوامع افراد مسن تر ، هتل ها دارای تلویزیون های چند منظوره  برای انتشار مطالبی با محتویات مختلف هستند ( اطلاعیه ها، رویدادها، تقویم ها و ویژه های روزانه ). علامت های دیجیتال جوامع را قادر می سازد که محتوای خود را  به طور همزمان در چند صفحه منتشر و مدیریت کند.

۲- تغییر و تحولات دیجیتالی در مراقبت از سالمندان آغاز می شود

در حال حاضر نزدیک به ۵۰ میلیون نفر سالمند در آمریکا وجود دارد. و همچنین نزدیک به یک بیلیون نفر در سراسر جهان. این تعداد فرد مسن تا چند دهه ی آینده در حال افزایش فزاینده ای می باشد. در عین حال، کمبود رو به رشد کارگران ماهر برای کمک به این افزایش تقاضا برای مراقبت از سالمندان نیز وجود دارد. به گفته ی Pabla، این کمبود رو به رشد یکی از بزرگ ترین چالش های بالقوه ی جهانی است که با آن مواجه خواهیم بود. برای رسیدگی به این شکاف موجود بین کارگران ماهر در سال ۲۰۱۹ و فراتر از آن، شرکت های اجرایی به دنبال یافتن تکنولوژی هایی برای پر کردن این شکاف ها هستند. واضح است که این فن آوری جایگزین شغل نیست، بلکه یک راه حل تکنولوژیکی است که یکسری افراد مراقب با مقیاس های موثر را تامین خواهد کرد. این امر منجر خواهد شد تا بازار کار از یک حالت دستی و ساده به یک بازار کار تکنولوژیکی تغییر کند که در عین حال هم تماس بالایی دارد و هم سطح تکنولوژی بالایی دارد. کسانی که در این تغییر و تحولات دیجیتال قرار دارند پیشرفت های زیادی را در جهت افزایش رضایت شغلی ایجاد خواهند کرد و میزان حجم معاملات را کاهش می دهد و جوامع زندگی افراد مسن قادر خواهد شد که داده های مختلف را آرشیو کنند در ارتباط با آن ها تحقیق کنند و آن ها را بازیابی کنند تا بتوانند به طور مناسبی زمان و انرژی را سیو کند و در ان ها صرفه جویی کنند. در نتیجه هدف نهایی جایگزین کردن نیروی کار نیست، بلکه این است که با کمک تکنولوژی یکسری مراقبان و کارمندان را ارائه دهند که به صورت توانمندی قادر به ارائه ی بیش از پیش خدمت به مردم می باشند. گزارش های موجود حاکی از کمبود مراقبت در سطوح جهانی می باشد و ما معتقدیم که این فن آوری در حال رشد، در حال تبدیل شدن به یک بخش کلیدی از راه حل است.

۳- تکنولوژی جدید مدل های کسب و کار توانمند ساخته است

مدل های کسب و کار در جوامع افراد مسن برای دهه ها تحولاتی را داشته است اما هرگز انقلابی در آن وجود نداشته است. در حالی که ساختار ساختمان ها، امکانات رفاهی، خدمات و غیره همگی مطابق نیازهای ساکنان نسل بعدی تکامل یافته اند، اما مدل های کسب و کار رکود داشته است و تغییری نداشته است. اما همه چیز رو به تغییر است و با وجود تکنولوژی های جدید در سال ۲۰۱۹ در حال سرعت بخشیدن به توانمندی کسب و کار می باشد. دو برنامه ی مختلف در حال صحبت در ارتباط با این تغییرات هستند که شامل  CCRC without Walls و @home می باشند.

جوامع اغلب دارای ظرفیت اضافی و بیش از حد است و یا اقتصادی در مقیاس های سرتاسری در خدماتی مانند سلامتی، آشپزی، مراقبت و رویدادها و برنامه نویسی است. در عین حال شاید برخی از افراد مسن بخواهند زمان بیشتری را در خانه هایشان بمانند و زندگی کنند، از این رو راه حل هوشمند فن آوری مانند خانه های هوشمند، برنامه های سلامتی هوشمند و زندگی هوشمند، توانایی جوامع برای هدایت خطوط جدید درآمد و گسترش تاثیرات ان ها را با ارائه ی این نوع از خدمات باز خواهد کرد. از این رو جوامع در می یابند که تکنولوژی می تواند یک راه حل کلیدی و کمک کننده باشد.

۴- پایان دادن عمیق تر به صدای تجربه ی اولین کاربر

در حالی که بسیاری از مطالعات معتقدند که تکنولوژی در حال پیش رفتن برای منطبق شدن و سازگاری با فضای زندگی افراد مسن تر می باشد، هنوز هم بسیاری از افراد سالمند در حال سر و کله زدن با سختی های مواجه با تکنولوژی هایی ست که به اعتقاد آن ها برای نسل جدید تر و جوان تر و مطابق خواست و مصرف این گروه طراحی شده است. اما به اعتقاد Pabla، ” Voice ” یک راه حل اساسی می باشد. در سال ۲۰۱۹ گسترش Voice و افزایش محبوبیت بین افراد مسن تر می گردد و می تواند منجر به ایجاد یک تجربه ی عمیق تر، طبیعی تر و آسان تر برای رو در رویی با تکنولوژی می شود. Voice در طی ۲۵ سال مسیر طولانی را طی کرده است و تبدیل به یک مساله ی شخصی و انفرادی شده است و می تواند به افراد مسن کمک کند تا بر برخی از اختلالات خود شان غلبه کنند. چرا که برخی از سالمندان ممکن است مشکلاتی مانند خشکی پوست و یا اختلالات بینایی داشته باشند که آن ها در لمس ناتوان می سازد. به علاوه تکنولوژی صدا به آموزش کمتری نیاز دارد و یک ارتباط طبیعی تر را فراهم می کند و یک ارتباط مکالمه ای حقیقی را فراهم می آورد. ترکیب شدن تکنولوژی صدا با خانه های هوشمند، برنامه های سلامتی هوشمند و ماشین های یادگیری و سایر محتواهای مرتبط یک تجربه ی کاربری فوق العاده و قوی را فراهم خواهد کرد. این گروهی که موفق به ارائه ی این تکنولوژی صدا در سال ۲۰۱۹ شده اند، کسانی هستند که قادر به تمرکز بر مدیریت سازمانی، استقرار سازمانی و تجزیه و تحلیل داده های سازمانی خواهند شد.

۵- معرفی داده ها و ماشین یادگیری برای تجزیه و تحلیل های پیش بینی شده

با وجود تکنولوژی خانه های هوشمند مانند نور و ترموستات، که ریشه ی عمیق تری را در خانه های افراد مسن و جوامع سالمندان دارند، قدم بعدی در ارتباط با این افراد ارائه ی مراقبت های سلامتی می باشد. در طول چند سال آینده این امر به صورت یک روش پیش بینی دستی با کمک داده های به دست آمده از منابع مختلف صورت خواهد گرفت، و با گذشت مدت زمانی این آمار و داده ها به صورت الگوریتمیک در خواهد آمد. به عنوان مثال با کمک الگوهای خواب و خوراک و نوسانات آمار های حیاتی می تواند منجر به پیش بینی هر آن چه در آینده اتفاق خواهد افتاد و جلوگیری از آن ها خواهد شد. خصوصا جوامع زندگی سالمندان و بیمه گذاران احتمالا بیشترین علاقه را به این داده ها نشان می دهند تا با کمک این اطلاعات بتوانند روش های مراقبتی و سلامتی را پیش بینی کنند و از بروز اتفاقات جلوگیری کنند و به این ترتیب افراد مسن زندگی مفید تری و غنی تری را داشته باشند. در حالی که این گونه از تکنولوژی ها، شامل اینترنت  اشیا و یا LOT در حدود دو دهه حضور داشته اند، به گفته ی Pabla، سال ۲۰۱۹ بیشترین استفاده از تکنولوژی را شاهد خواهد بود. در سال ۲۰۱۹ پلت فرم های سازمانی با ترکیب و ادغام تکنولوژی های صدا، ماشین یادگیری و محتواهای متنی یک راه حل جامع و کامل را فراهم می آورد که باعث شود فرای سن و اختلالات مربوط به سن و سال هر شخص یک تجربه ی فردی بهتر را در ارتباط با استفاده از تکنولوژی ایجاد کند.

اما به گفته ی Pabla سوالی که اکنون مطرح می شود این است که افراد چگونه می خواهند هزینه های آن را بپردازند؟ فاکتورهای کلیدی زیادی وجود دارد که در طول زمان این ابزار را مقرون به صرفه خواهد کرد. یکی این که دستگاه های هوشمند هر ساله از قیمت شان کاسته می شود و سال به سال قیمتش کم می شود. تفاوت بین یک ساعت با یک ساعت هوشمند و یک ترموستات با یک ترموستات هوشمند فقط در حد یک اسم شده است. در عین حال، دستگاه های هوشمند مانند ترموستات، نور و غیره می تواند در هزینه ها و انرژی به صورت قابل توجهی صرفه جویی کند و مدیریت این فاکتورها را انجام داد. تحولات دیجیتال در صنایع دیگر همواره منجر به صرفه جویی می شود. سیستم مسئول و دسترسی بهتر به داده ها باعث صرفه جویی گسترده خواهد شد. از این رو می توان گفت که این ابزار های هوشمند و تغییرات تکنولوژی می تواند برای افراد مقرون به صرفه باشد.

 

 

 

 

 

منبع: forbes
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم رویا رجایی