بوت استرپ (بوت‌استرپ مجموعه‌ای برای ساخت ظاهری وب سایت‌ها و برنامه‌های وب است.) اغلب برای یک آژانس بازاریابی دیجیتال جدید ضروری است. بدون داشتن یک سابقه طولانی موفق، بانک ها ممکن است به شما تسهیلات مالی مناسبی را ارائه نکنند و تا چندین دهه از آغاز فعالیت های آژانس سرمایه داران ریسک پذیر موافقت نکنند تا سرمایه های میلیون دلاری را در زمینه مورد نظر شما  هزینه کنند.

حتی بدتر از آن، رقابت از شدت بسیار بالایی در این زمینه برخوردار است. بر اساس آمار، حدود ۱۴،۰۰۰ آژانس تبلیغاتی در ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ وجود داشته است.

حقیقت مهم  و تامل برانگیز در این زمینه این است که بسیاری از آژانس ها در این عرصه شکست می خورند – و اغلب نتایج مورد نظر را دریافت نمی کنند، اما به یاد داشته باشید چه شما برنده باشید و چه بازنده، هیچ یک از این ها تنها به دلیل مهارت و یا عدم مهارت هایتان نیست. این موضوع خیلی اوقات به این بستگی دارد که  چقدر طول می کشد تا با مهارت هایی که دارید در راستای اهداف تان با بهره از بوت استرپ ها به نتایج دلخواه برسید و در واقع در این میان سرعت و چگونگی حرکت نقش مهمی دارد.

من بسیاری از این نکات را می دانم و حالا این جا هستم تا برای کمک به شما در غلبه بر این موانع، چهار درس  مهم را بر اساس تجربیات خود در زمینه کار کردن با بوت استرپ آژانس در اختیار شما قرار دهم.

درس ۱: مشتریان درست را دریافت کنید

اهمیت این موضوع نسبتا واضح به نظر می رسد، درست است؟ اما من زود متوجه شدم که مشتریان بد می توانند شما را از جایگاه خود پایین بیاورند. آنها می توانند اصطکاک زیادی  ایجاد کنند، آنها می توانند تیم کاری شما را دچار اختلال و مشکل کنند و اغلب پول شما را در زمان مقتضی نمی دهند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که هر مشتری جدیدی که به شما معرفی می کند، برای آژانس شما مناسب باشد.

این امر نیز ممکن است همانند بوت استرپ چندان واضح به نظر نرسد؛ بسیاری از مردم تصور می کنند که بوت استرپ فقط مربوط به مسائلی است که تکیه بر درآمد شخصی و حقوق صاحب سهام دارد. اما از دید من و برای من، بوت استرپ به معنی به دست آوردن بهترین موقعیت نسبت به وضعیت فعلی ما می باشد.

این یک درس مهم و حیاتی برای یادگیری بود. هنگامی که شروع به فعالیت در این عرصه می کنید، این که هر مشتری را با اطمینان از این که در فرآیند خرید او جریان نقدی مورد نظرتان وجود دارد، بپذیرید، وسوسه انگیز است. اما برای من این روش یک راهکار اقتصادی دروغین است. در طول سالهایی که کار کرده ام تعداد زیادی مشتری بد داشته ام و می توانم به شما بگویم که همه کارهای به این شکل سبب می شود که کسب و کار خود را پایین بکشید.

یادگیری نسبت به  علائمی که یک مشتری بد در اوایل می تواند نشان دهد می تواند شما را از این قبیل مسائل نجات دهد. یکی از علائمی که برای مراقبت شما  از آن وجود دارد، دامنه امن تحرک اقتصادی شما است، و یا تحت تاثیر قرار دادن بیشتر از آنچه مشتری پرداخت کرده است. من با مشتریانی که با بودجه مشکلی ندارند، مخالفتی ندارم، بهتر است تا زمانی که می توانیم در مورد آن چه با نرخ مورد توافق انجام می شود همراه باشیم. من متوجه شده ام که برخی مشتریان هستند که سعی می کنند از این موضوع استفاده کنند، و به روش های دیگر بی احترامی می کنند. یکی دیگر از نشانه های هشدار دهنده بزرگ برای بازاریابی دیجیتال، مشتریانی هستند که نمی دانند که چه می خواهند. سخت است که به یک مشتری برای دستیابی به نتایج مورد نظرش کمک کرد، هنگامی که آنها نمی دانند دقیقاً به دنبال چه چیزی هستند.

درس ۲: با پول نقد خود هوشمندانه کار کنید

هر کسب و کار باید نسبت به بخش نقدی سرمایه خود کاملاً آگاه باشد. اما یکی از مشکلات احتمالی شما با یک آژانس بازاریابی دیجیتال این است که شما باید کارمندان یا اعضای تیمی داشته باشید که بدانند دفاتر فن آوری عالی در سراسر جهان چگونه کار می کنند – و آنها اغلب در انتظار چیزی شبیه به این هستند.

اما مزایای مورد نظر شما صرفاً با این شرکت ایجاد نمی شود. با استفاده از فن آوری های مختلف و بازی های مختلف مالی، اکتفا نکنید. به عنوان مثال، به طور کامل قبل از ورود به عرصه عمل به خوبی فکر کنید و تمامی جوانب را بسنجید. جریان نقدی شما هنگامی که شما آن را در بوت استرپ صرف می کنید و بخش زیادی از برنامه ریزی مربوط به نقدینگی خود را در امور اداری می پردازید بسیار مهم است.

درس ۳: اعضایی را برای تیم استخدام کنید که می توانند تخصص های مختلف را در بر بگیرند

گسترش آژانس بازاریابی دیجیتال به این معنی است که مطمئن شوید کارمندان شما مناسب هستند. اما این نیز می تواند پرهزینه باشد. شما نیاز به افرادی دارید که می دانند چه کاری انجام می دهند، اما افراد دارای تجربه چند ساله  گران قیمت بوده و می توانند سریعا به استخدام رقبای شما درآیند.

هنگامی که شروع به راه اندازی و گسترش آژانس خود کردم، یکی از مواردی که ما انجام دادیم، افرادی بودند که می توانستند تخصص های مختلف را در بر بگیرند، اما هنوز با هم کار می کردند (و ما اغلب آنها را به عنوان پیمانکار به جای کارمندان تمام وقت به استخدام سازمان درآوردیم). مبنای بهینه سازی موتورهای جستجو با نزدیکترین محتوا ارتباط برقرار می کند، منشاء محتوا با نزدیک شدن تیم پشتیبانی و غیره کار می کند.

ممکن است به نظر برسد که طراحان گاهی اوقات در همکاری با آن تیم مشغول به کار هستند، اما دانش آنها در انجام این کار ارزشمند است. محدوده دانش و توانایی اعضای این تیم نزدیک به کار یکدیگر هستند به این معنی که شما می توانید یک تیم را بسازید در حالی که با هم همکاری خوبی داشته باشند و بدانند چگونه کار آنها با کار دیگران مرتبط است.

درس ۴: زمان سرمایه گذاری در آموزش

در اوایل زندگی کاری ام، زمان زیادی را صرف ایجاد آموزش و به کار گیری موارد شغلی کرده بودم و این یکی از بهترین کارهایی است که برای شرکت انجام داده ام.

هنگامی که شما شروع به کار می کنید، سخت است که همه چیز را خودتان انجام دهید. بنیانگذاران این کار را انجام می دهند، آن ها کار های مشتری را انجام می دهند، منابع انسانی را اداره می کنند و برای پرسنل و مشتریان اصلی هموراه در دسترس هستند. در ابتدا آموزش و ساخت مواد اولیه به من کمک کرد که از این چرخه خارج شوم. با استفاده از مجموعه اولیه مطالب ، من توانستم اولین اعضای تیمم را با توجه به رویکردی که می خواستم این سازمان را اداره کنم، تربیت کنم. هنگامی که آن ها آموزش دیده بودند، توانستند دسته بعدی را آموزش دهند، تا جایی که این روش به من اجازه داد تا از این حیطه خودم را بیرون بیاورم و زمان پر بازده خود را برای پروژه های دیگر آزاد کنم.

بعضی از مواد مختلف که من به عنوان بخشی از این فرایند ایجاد کردم شامل چک لیست زیر است:

این ها تمامی مواردی نیست که من ایجاد کردم، اما فکر می کنم ایده اصلی را از برنامه های من دریافت کرده اند. در پایان روز، هدف خود را برای مستندسازی آموزش و فرایند های مورد نظر  خود در اختیار قرار دهید تا اعضای تیم شما مجبور نباشند همان سؤالات را دوباره و دوباره بپرسند. همه آن چه لازم است باید برای آن ها ثبت شده باشد.

چرا بوت استرپ؟

بوت استرپ کار آسانی  نیست، اما آزادی و کنترل آن می تواند بی نظیر باشد. همچنین شما را به سرعت به آنچه که به عنوان مزایای رقابتی خود مد نظر دارید می رساند، و به شما امکانی می دهد تا بتوانید آن ها را به درآمد تبدیل کنید. بنگاه هایی که خودشان را متفاوت نمی کنند، اغلب به سرعت از بین می روند – مهم نیست که چه مقدار از پول آنها صرف تولید می شود.

قوی و مستحکم باقی بمانید تا بتوانید رشد کنید و بزرگ شوید. در نهایت، از نتیجه  این که راه موفقیت خود را  خودتان ساختید خوشحال خواهید شد.

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی