شرکت تحقیقی و مشاور پیشرو و رهبر گروه Gartner چندین مطالعه ی سالانه را طراحی و برنامه ریزی کرد و در نظر داشت تا طی تلاش های فراوان یک دیدگاه مناسب جهانی را برای رهبران صنعت فراهم کند. من اخیرا با برخی از تحلیل گران و مشاوران برجسته ی گارتنر برای بررسی مسائل داغ مربوط به بازاریابی مبتنی بر تحقیق و گفت و گو با کمک پیشگامان بازار کار گفت و گو کردم و برای این بررسی ها از آن ها تقاضا کردم. به عنوان یک پاداش نیز ما برخی از CMOs را نیز داشتیم که برای ما یکسری از دیدگاه ها و نظرات خود را ارائه دادند و به ما کمک کردند. در زیر لیست هفت مساله ی اولیه ی اصلی را آورده ایم که توسط این افراد گرد آوری و مطرح شده اند.

 

۱- چرا سفرهای دیجیتال مشتریان هرگز به پایان نمی رسد

Brent Adamson مشاور اصلی اجرایی گارتنر

شاید امروزه یکی از مهم ترین و بزرگتر ین مسائل مربوط به بازار B2B سفرهای طولانی مشتریان در فضای دیجیتال و استفاده ی زیاد و گشتن بیش از اندازه ی آن ها در کانال های مجازی خرید می باشد حتی گاهی طولانی تر بعد از درگیر شدن شان با خرید های تکراری که جذب کننده ی مشتریان می باشد. این مساله خصوصا در بین جوانان گروه نسل x و حتی کودکان پر شر و شور بسیار فراگیر می باشد.در نتیجه صاحبان منابع باید کاملا اطمینان حاصل کنند که با پشتیبانی همزمان اطلاعات و بررسی آن ها در کانال های شخصی و دیجیتال در هر مرحله از خرید برای مشتریان یک یکپارچگی را برای سازمان دهی اطلاعات ایجاد کنند و خرید آن ها را صرف نظر از نوع کانال تضمین کنند.

۲- با GDPR میزان فشار برای دستیابی به حق CX

Tom Libretto, CMO, Pegasystems

با کمک اثر GDRP سهم در دسترس بازاریاب ها هیچ وقت در حدی نبوده است که بتوانند حق اشتغال مشتریان را در اختیار بگیرند. مطالعات نشان می دهد که اغلب مشتریان اروپایی حقوق جدید خود را برای مشاهده، محدود سازی یا پاک کردن اطلاعات شخصی خود به این منظور که کمپانی ها آن ها را در اختیار نداشته باشند، به کار خواهند گرفت خصوصا زمانی که از سرویس ها و یا کالاهای نامربوط بهره می برند و خرید می کنند که ممکن است نخواهند اطلاعاتشان در اختیار کمپانی مورد نظر قرار بگیرد. تیم های بازار یابی می توانند با این امر مبارزه کنند تا با به کار گیری هوش مصنوعی بیش ترین و ممکن ترین عملکرد را با هر مشتری داشته باشند. این غیر شفاف بودن در امر خرید حال حاضر که منجر به کاهش اطلاعات لازم می شود می تواند منجر به از دست رفتن بازاریابی گردد که به واسطه ی GDPR ایجاد می شود و باعث کاهش جذب مشتری در بازار می شود.

۳- در دنیای ماشینی اطلاعات مشتریان همچنان انسان هستند

Jaime Punishill, CMO, Lionbridge

همانطور که بازاریابان به دنبال دستیابی به پیشرفت های پیشرفته در هوش مصنوعی و اتوماسیون خود هستند، پیش برد اطلاعات و داده ها بر اساس تفکرات و تجربه ها بسیار پیش پا افتاده و معمولی می شوند. اما بازار یاب های دانا و زرنگ می دانند که مشتریان آن ها همچنان انسان هستند و نه قطعه و ابزار، طرح یا الگو و بخشی از آخرین فعالیت هایشان. هر چه بیشتر ما از اطالاعات مان و تکنولوژی برای برقراری ارتباط و جذب مشتریان مان استفاده می کنیم نیاز ما برای فهمیدن و ترکیب کردن محتوا ها برای حالت ذهن و ف مشتریان بیشتر می شود.

۴- در نوآوری های بازاریابی و خودروسازی، شخصیت سازی کلید است

Ralph Santana, CMO, Harman

همه چیز در ارتباط با شخصیت سازی می باشد. تقاطع طراحی فیزیکی، دیجیتال و شناختی همراه با قدرت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بازاریابان را قادر می سازد تا تجربیات انتزاعی، انعطاف پذیر و همه جانبه ای را ایجاد نمایند که احساسات مشتریان را درگیر کنند. یکی از مهم ترین مکان ها که ماشین می باشد با اشترک تحرک و پویایی و رانندگی خودکار و صدا و با رانندگی هوشمند صوتی یک رابط پر طرفدار و سرگرم کننده برای مشتریان می باشد.

۵- اطلاعات بیشتر = بینش بیشتر مشتریان = تجربه های مفید و کاربردی بیشتر

ShonodeepModak, CMO, N.A., Schneider Electric

به عنوان یک تجارت، دیجیتالی کردن عمل ها، سرعت، حجم و تنوع اطلاعات می تواند یک شانس بزرگ تر برای بازاریابان را فراهم کند. ما می توانیم ببینیم که این اطلاعات می تواند برای هدایت کردن تجارت کمک کننده باشد و بتواند منجر به ایجاد یک تجربه ی سودمند و مفید برای مشتریان شود. برای مثال ؛ تیم تجربی اختصاصی مشتریان ما به طور تنگاتنگی با تیم برند ما کار کردند تا کمپین شخصی سازی را تشکیل دهند در حالی که تیم بازار یابی عمودی ما تجربه های زیادی را در مکان هایی که مستقیما با مشتریان در ارتباط است را ایجاد کردند.

۶- بازار یابی شخصی یک استراتژی نیست بلکه یک مجوز است

Melodye Mueller, CMO, CloudHeath Technologies

اصل GDRP سرتیتر های جهان را تصرف کرده است. اصل داستان خود GDRP نیست اما اینکه چگونه به عنوان یک نیروی عملکردی برای تجارت و بازار عمل می کند تا با چگونگی بازنگری عملکردش، دسترسی به حریم خصوصی را بررسی کند. بازاریابان نیاز دارند که عملکردشان را بررسی کنند و این اطمینان را حاصل کنند که حقوق مشتریان را رعایت کرده اند. در نتیجه می توان گفت که بازار یابی شخصی یک استراتژی نیست بلکه یک مجوز است.

۷- باز کردن جعبه ی سیاه

Andrew Frank, Analyst, Gartner for marketers

یکی از بزرگ ترین پازل هایی که امروزه بازاریابان با آن رو به رو هستند افزایش صفحه های دیجیتال مانند فیس بوک، آمازون، گوگل و اپل می باشد که واسطه ی تجربیات دیجیتال بیشتر و بیشتر هر روزه هستند. که به بازاریان این امکان را می دهد که راه های قدرتمند جدید را برای ارتباط با مشتریان ایجاد کنند؛ اما کار های داخلی آن ها مبهم است. بازاریابان نیاز دارند بفهمند که چگونه این پلت فرم های دیجیتالی تجربیات و انتظارات مشتریان را شکل می دهند.

 

 

 

منبع: forbes
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم رویا رجایی