اکوسیستم جهانی تجارت ، سال بسیار خوبی را به لحاظ  سلامت بازارهای تجاری با میزان تورم قابل قبول در مقایسه با چند سال گذشته گزارش داده است. پورتال آنلاین Statista ضمن پیش بینی نرخ تورم دو درصدی در سال جاری پیش بینی کرده این نرخ بین ۲٪ تا ۳٪ در طی ۵ سال آینده تغییر کند. با این حال به نظر نمی رسد ، سال ۲۰۲۰ چندان اطمینان بخش باشد. ولی چگونه چنین چیزی ممکن است؟ جنگ تجاری با چین در حال نابودی صنعت تولید است. انحراف میزان سهام ها هنوز به صورت دقیق پیش بینی نشده است. انتخابات ریاست جمهوری سال در ۲۰۲۰ ممکن است منجر به شگفتی های غیرقابل پیش بینی مشابه کمبریج آنالیتیکا در سال ۲۰۱۶ شود. و سرمایه گذاران سیلیکون­ولی پس از شکست مفتضحانه  WeWork با احتیاط بیشتری در حال رشد هستند.

پنج مانع مهم تجاری برای سال 2020

من به عنوان صاحب سه شرکت دیجیتالی و یک مشاور تجاری در بنگاه های کوچک و متوسط ​​، صحنه اقتصاد و سیاست بین المللی را با دقت بسیار زیاد رصد می کنم. آژانس من با شرکت های بسیاری از آمریکای شمالی تا کشورهای اروپایی  و نیز استرالیا همکاری می کند و قصد دارد تهدیدات محلی یا ملی را با استراتژی پیشگیرانه و برنامه های احتمالی برای حفظ امور تجاری کاهش دهد. بنابراین ، توصیه می شود بنگاه های تجاری برای اینکه بتوانند امسال با وجود تمامی موانع باقی بمانند و رشد کنند با دقت به “پنج مانع مهم تجاری برای سال ۲۰۲۰ ” توجه کنند؟

برنامه ریزی مالی دقیق

هنگامی که شما تغییرات احتمالی را در صحنه سیاست با توجه به قوانین جدید مانند قانون حفظ حریم شخصی مصرف کننده کالیفرنیا (CCPA) و یا مقررات جدید پیرامون محافظت از داده ها و حقوق دیجیتالی مد نظر قرار می دهید،  به نتیجه می رسید که سرمایه گذاران و شرکت هایی که بودجه های گسترده ای خرج می کنند ، احتمالاً امسال ریسک بیشتری خواهند داشت. به امید جلوگیری از رکود اقتصادی بزرگ مانند آنچه در سال ۲۰۰۸ رخ داد، توصیه می کنم که هم دولت ها و هم شرکت های بزرگ باید با  دقتی فراتر از عادات همیشگی در خصوص هزینه های خود، امسال با احتیاط  بیشتر در امور مالی خود برنامه ریزی کنند. مصوبات بودجه ممکن است طولانی شود و احتمال تحمل هزینه های اضافی درمورد استانداردها یا خط مشی های جدید ممکن است مدیران مالی را نسبت به آزمایش یا گسترش به بازارهای جدید محتاط تر کند.

استخدام افراد با استعداد

در حال حاضر، نرخ بیکاری در ایالات متحده از سال ۱۹۶۹ تا کنون در پایین ترین حد خود است. ولی حتی با در نظر داشتن خوشبینانه ترین پیش بینی، باز هم بازار رقابتی تجارت قادر به ادامه استخدام با همین نرخ نیست. با توجه به پایدار بودن بازار اقتصادی ، مشاغل نوظهور ، فرصت های شغلی نوظهور ، تغییر فرصت های کار از راه دور و تغییر روند نسل های هزاره  و نسل Z ، انتظار دارم که حقوق نیروی کار در حال افزایش باشد و نرخ اجاره متوسط ​​ممکن است در سال ۲۰۲۰ کاهش یابد. کسب و کارها باید با منابع موجود خود خلاقانه تر برخورد کنند. با استفاده از رویکرد پیشین احتمالاً آن ها دیگر قادر به پرداخت هزینه ها و یا یافتن برنامه های ابتکاری و مدل های تجاری مناسب برای خود نیستند. پیش بینی می کنم که دوره های آموزشی مالی و پلتفرم های آنلاین مانند Udemy یا edX بسیاری از کاربران جدید را مجذوب خود کند ، زیرا دانشجویان و کارگران کم درآمد می خواهند توانمندی های خود را برای فرصت های شغلی تازه ارائه شده در بازار افزایش دهند. پویایی استخدام برای جذب نیروی کار با استعداد و واجد شرایط تغییر خواهد کرد ، و این باید در پیش بینی های رشد کسب و کار برای سال آینده مد نظر قرار داده شود.

هدایت صحیح در عرصه دیجیتال

اکوسیستم دیجیتال در بخش های مختلف بیش از پیش رشد خواهد کرد. براساس مشاهدات من در فضای استارتاپ ها ، به روزرسانی های اخیر Google BERT و سرمایه گذاری در پروژه های جدید تحقیق و توسعه ، هوش مصنوعی در قالب یادگیری ماشین یا پردازش زبان طبیعی در راه حل های نرم افزاری جدید گنجانیده شده و به عنوان اساس و مبنا برای محصولات مدرن با حجم گسترده ای از داده ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بات مکالمه در حال حاضر در حال تبدیل شدن به یک وسیله استاندارد برای ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان است و این امر تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت. هزینه های تبلیغات دوباره در چند مرحله افزایش می یابد. با توجه به افزایش روزافزون شرکت ها ، پیش بینی می کنم فرآیندهای سنتی فروش و بازاریابی به تلاش بیشتر، فرصت های خلاقانه جدید و ترکیب تکنیک های دیجیتالی در حوزه های جدید تجارت نیاز دارند. فیس بوک از حدود ۷ میلیون تبلیغ کننده در پلتفرم خود با حدود ۲.۵ میلیارد کاربر فعال ماهانه خبر می دهد. تعداد محدود مکان های تبلیغاتی و همپوشانی رقابت ها در بین تبلیغ کنندگان به این روند کمک می کند. مشاغل مجبورند سرمایه گذاری بیشتری را در زمینه شایستگی های داخلی و منابع خارجی که به فعالیت های مختلف انتزاعی کمک می کند ، بپردازند.

در این دنیای پر سر و صدا، صدای ویژه خود را بسازید

روزانه میلیون ها پست وبلاگ منتشر می شود. در یک اکوسیستم شلوغ دیجیتال و شبکه های اجتماعی پر سروصدا ، ایجاد اقتدار و وجهه ی مناسب و قابل اعتماد فقط با یک برند قدرتمند قابل دستیابی است. نتایج تحقیقات تجاری در حال حاضر عامل مهمی برای رتبه بندی گوگل به شمار می آید. یافتن وسیله و رسانه مناسب برای معرفی و رسیدن به هدف مورد نظر ، از جمله فعالیت های پژوهشی مفید و البته ضروری خواهد بود که بازاریابان در سال ۲۰۲۰ با آن دست و پنجه نرم می کنند. برخی مشاغل بزرگ دیجیتال احتمالاً به یک استراتژی جهانی omnichannel متوسل می شوند که شامل چندین رسانه دیجیتال (مانند تبلیغات اجتماعی ) و کمپین های هدفمند در برگزاری رویدادها ی مختلف ، و برنامه های تبلیغاتی در تلویزیون یا رادیو است. به دست آوردن سهم بازار بیشتر و  ماندگار شدن در ذهن مشتری نیاز به تلاش زیادی دارد.

توجه به حریم خصوصی

رسیدگی به داده های شخصی و خط مشی های تبلیغاتی در جهان پیچیده بین المللی آنلاین ، چالش هایی را برای صاحبان مشاغل و مدیران به وجود خواهد آورد. آیین نامه حفاظت از داده های عمومی اتحادیه اروپا (GDPR) ، که در ماه مه سال ۲۰۱۸ معرفی شد ، پس از یک سری تغییرات، مجدداً تکرار شده است. مهمتر از همه ، دستورالعمل های GDPR در مورد کاربران اتحادیه اروپا که در حال مشاهده هر وب سایت یا برنامه ای (از جمله خارج از اتحادیه اروپا) هستند قابل اجرا است و حتی اروپاییانی را که در حال حاضر در ایالات متحده زندگی می کنند ، نگران می کند. آنچه موجب پیچیده تر شدن این موضوع  شده، این است که CCPA از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ رسماً قابل اجرا است. بخش عمده ای از مشاغل کوچک به دلیل هزینه های سنگین انطباق با مقررات ، هنوز هم تمامی دستورالعمل های مربوط به حریم خصوصی را اجرا نمی کنند. CCPA لزوماً یک برنامه افزودنی GDPR (یا کاملاً سازگار با آن) نیست. تضاد و باگ های مشخصی وجود دارد که برای ادامه سازگاری با هر دو ، نیاز به بررسی و اصلاح ویژه دارد. از نظر قانونی ، اروپایی های مقیم کالیفرنیا ممکن است همزمان مشمول اجرای هر دو قانون باشند ، که به طور بالقوه منجر به  پیچیدگی مسائل مربوط به حریم خصوصی داده ها در ایالات متحده و اتحادیه اروپا می شود.

سال ۲۰۲۰ از لحاظ مالی تنشی قابل توجه را بر دنیای تجارت وارد می کند و انتخابات ایالات متحده احتمالاً در وضع موجود شرکت ها دخالت خواهد کرد. لذا تهیه یک برنامه مالی قابل اعتماد برای تمامی طول سال امری دشوار خواهد بود ، بنابراین توصیه می کنم شرکت های کوچکتر از منابع اضافی در ساخت برند خود و همچنین برای فروش بیشتر و رسیدن به اهداف خود و کسب قدرت بیشتر استفاده کنند و فرصت های ارتقاء را برای کارمندان خود در نظر بگیرند. اکوسیستم تجاری رو به رشدی که در حال حاضر وجود دارد ممکن است به مشاغل کوچکتر که نمی توانند با کارآفرینان باهوش تر رقابت کنند ، پایان دهد. این موضوع می تواند فرصت هایی را برای  ترکیب و ادغام شرکتی ، سرلوحه کار کارآفرینان در سازمان های تازه تأسیس قرار داده و زمینه های دیگر رشد و توسعه را ایجاد کند.

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی