این شبکه اجتماعی قدرتمند هدست­ های جدید خود از برند Oculus را به نمایش می­ گذارد و  کاهش قیمت اولیه را دائمی می­ کند. در واقع هدف از این کار، جذب یک میلیارد نفر برای امتحان این فناوری است.

مارک زاکربرگ تصمیم دارد شما و ۹۹۹۹۹۹۹۹۹ نفر دیگر را به طرفداران واقعیت مجازی تبدیل کند.

به عنوان بخشی از آخرین تلاش فیس بوک در تبدیل واقعیت مجازی به قسمتی از زندگی هر روزه ما، کارشناس ارشد شرکت در حال پرده ­برداری از بزررگترین سلاح خود می ­باشد که معتقد است می­ تواند بر مشتریان پیروز شود.

بزرگترین شبکه اجتماعی جهان، که پس از خرید Oculus اولیه خود به قیمت بیش از ۲ میلیارد دلار توسط زاکربرگ به واقعیت مجازی پیوست، قیمت هدست­ های Rift خود را، در کنفرانس توسعه واقعیت مجازی روز چهارشنبه، به اندازه ۱۰۰ دلار کاهش داد و به ۳۹۹ دلار رساند. این شرکت علاوه بر این اعلام داشت که Oculus Go، یک هدست  واقعیت مجازی قابل حمل، فاقد سیم، قابل اتصال به کامپیوتر و سنسورهایی که برای شارژ Rift مورد نیازند و به ارزش تنها ۱۹۹ دلار می ­باشد که در سال آینده قابل عرضه خواهد بود.

در واقع فیس بوک معتقد است که Oculus Go و نزول قیمت Rift مشخص خواهد کرد که این شرکت برای اشخاصی که قصد پذیرش و استفاده از فناوری VR را دارند، برترین انتخاب است.

این موضوع بسیار مهم است، از آنجایی که به عقیده برنامه نویسان و تحلیل­گران، هدست­ های واقعیت مجازی برای جذب توده­ های خریداران بسیار گران هستند؛ که به نظر می ­رسد تاکنون کاملا حقیقت داشته است. ارقام فروش دستگاه Oculus در سال اول در بازار بسیار پایین بوده است، حدود ۲۵۰۰۰۰واحد. با این وجود، پس از دو بار کاهش قیمت آن، تقاضای کالا صعود کرده است.

زاکربرگ هیچ گونه اطلاعات فروشی در مورد Rift ارائه نداد، اما راجع به پتانسیل فناوری نوظهور بر تغییر چگونگی زندگی و کار ما شاعرانه سخن گفت؛ از روشی که ما با یکدیگر تعامل داریم گرفته تا به شیوه­ای که فیلم می بینیم و بازی می کنیم.

زاکربرگ در یک ارائه ۱۵ دقیقه ­ای در اولین روز کنفرانس توسعه Oculus connect در San Jose کالیفرنیا این گونه می­ گوید: “ما بر این باور هستیم که آینده می­ تواند خیلی بهتر باشد. این به معنای فرار از واقعیت نیست، بلکه راجع به بهتر ساختن آن است”.

زمانی که شما یک هدست واقعیت مجازی می ­پوشید، یک صفحه نمایش به فاصله خیلی نزدیک به صورت شما قرار می­ گیرد، به گونه ­ای که شما را فریب داده و می ­پذیرید که در یک دنیای کامپیوتری هستید. برای مثال، ممکن است احساس کنید که در فضا در حال پرواز هستید، و یا می­ توانید پیش از عمل جراحی به یک مدل از قلب خود نگاه کنید، زاکربرگ می­ گوید. “ما در مورد آینده بسیار هیجان زده هستیم و متعهد شده ­ایم که این را به یک واقعیت تبدیل کنیم”.

هچنین تعدادی از رقبای او نیز در همین صدد هستتند. طی سه سال، از زمانی که فیس بوک Oculus را خرید، سونی شروع به فروش PlayStation VR به قیمت ۴۰۰ دلار کرد، HTC نیز Vive  را به ارزش ۵۹۹ دلار ارائه داد و گوگل Daydream View را به قیمت ۹۹ دلار معرفی کرد. در همین حال، مایکروسافت به منظور ساخت هدست­ هایی به قیمت کمتر از ۳۰۰ دلار به ازای هر واحد که با نرم افزارهای ویندوز محبوبش کار می­کنند، در حال همکاری با سازندگان دستگاه­ هایی همچون Lenovo، Dell، Acer و Samsung است.

نیت میچل، یکی از بنیانگذاران Oculus و معاون رئیس شرکت محصولات، در یک مصاحبه گفته است. “من فکر می­کنم تقاضا همان جاست، در قیمت مناسب و با محتوای صحیح”.

هدف اصلی

فیس بوک یک شبکه بسیار گسترده با بیش از دو میلیارد کاربر است که حداقل یک بار در ماه از آن استفاده می کنند. با این حال، اگرچه زاکربرگ یک میلیارد مصرف کننده واقعیت مجازی می خواهد، او دقیقا نمی­ گوید که چه زمانی را برای رسیدن به هدفش در ارتقا روش استفاده از کامپیوتر، تخمین می ­زند.

برایان بلو، یک تحلیل­گر در شرکت تحقیقاتی گارتنر گفته است: “این یک چالش است”.

پس در حقیقت این روند چقدر ممکن است طول بکشد؟ شاید ۵ تا ۱۰ سال، بلو گفته است. پیش بینی ­های او برای هدست ­های واقعیت مجازی تا سال ۲۰۲۱ عملی خواهند شد و نیز توده یک میلیاردی از مصرف کننده در این دوره زمانی قرار نخواهد گرفت.

و دلیل عمده ­ای که مشتریان واقعیت مجازی خریداری نمی­ کنند چیست؟ قیمت. حتی هنوز هم یک Rift 400 دلاری نیاز به یک PC 500 دلاری برای تامین قدرتش دارد. حال Oculus Go 200 دلاری ممکن است به نرخی که مردم عادت دارند برای تلفن­ های یارانه­ای پرداخت کنند نزدیک ­تر باشد.

همچنین مسئله­ ی دیگری نیز وجود دارد که شما پس از خرید واقعیت مجازی با آن تعداد دنده چه کنید. علاوه بر آن، اپلیکیشنی بسیار جذاب یا تجربه­ ای مشابه بازی تنیس و گلف در Wii Sport که کمک شایانی به موفقیت بازی ویدئویی Nintendo’s Wii در سال ۲۰۰۶ کرد وجود ندارد تا مردم را به سمت این دستگاه ­ها بکشاند. یا چیزی مشابه کمکی که ایمیل، یوتیوب و وب­ گردی در جلب توجه مصرف کنندگان به اولین گوشی iPhone در سال ۲۰۰۷ کردند.

زاکربرگ برخی از نگرانی­ ها را در سخنرانی خود تایید کرده و بیان داشت: “هنوز چالش­ هایی برای بررسی وجود دارد”. او همچنین گفت حجم دستگاه ­ها باید کمتر شود. “این خوب نیست. ما در حال کار کردن بر این مسئله هستیم”.

ما می­خواهیم مردم را از این فکر که این دیوانگی است که یک دستگاه VR داشته باشی به این دیوانگی است که نداشته باشی ببریم“.

Rift درای عرض تقریبا کمتر از ۷ اینچ و ارتفاع ۴ اینچ می ­باشد، که کمی کوچکتر از یک تابه نان پزی می ­شود. همچنین، وزنش حدود یک پوند است، البته بدون در نظر گرفتن کابل ۱۳ فوتی که مسئول اتصال دستگاه به یک کامپیوتر پیشرفته جهت شارژ است.

حتی با وجود همه کارهایی که برای متقاعد کردن ما برای خرید واقعیت مجازی وجود دارد، فیس بوک همچنان بر قول خود پافشاری می ­کند. دو سال پیش، زاکربرگ راجع به اینکه نمی­ تواند صبر کند تا در حالی که هدست واقعیت مجازی بر چهره بسته، یک نمایش مجدد از اولین گام­های دخترش را تماشا کند، سخن گفت.

او در روز چهارشنبه دیدگاه خوش­بینانه­ اش در مورد واقعیت مجازی را بیان کرد. “ما این توانایی را داریم تا دنیایی ایجاد کنیم که تعداد کمتری از ما محدود به انجام کارهایی شویم که تنها کنارمان هستند”. “توانایی حضورمان در هر مکانی می­ تواند موقعیت­ های زیادی برایمان در هر جایی فراهم بیاورد”.

یقینا با بیشتر از ۳۵ میلیارد دلار نقد، فیس بوک می­ تواند ایجاد آن موقعیت­ ها را تقبل کند، البته با کاهش بیشتر قیمت­ ها.

 

منبع: CNET
ترجمه شده توسط: مریم فقیه عبدالهی