چندین بررسی خلاقانه از طریق نظرسنجی در میان حدود ۲۰۰ بازاریاب ، نماینده و صاحبان برند انجام شده است. اگر سازمان ها تمایلی به توجه عمیق و مداوم به نقاطی که در آن آسیب پذیرترند  نداشته باشند،  و اقدامات چالش برانگیز اما ضروری را برای رفع آن ها انجام دهند این معضل هرگز برطرف نخواهد شد.

گستره ی وسیع با افراد بسیار زیاد

یک بینش اساسی که از این نظرسنجی حاصل شد این بود که هنگام همکاری درمورد “محتوای خلاق” ، تعداد افراد درگیر در فرایند، بیشتر از تعداد افراد مورد نیاز بوده است . حتی ۷۴ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که با بیش از پنج  بخش برای توسعه “دارایی های خلاق” همکاری می کنند – در حالی که ۳۲ درصد گفتند که علاوه بر این  با آژانس های خارجی نیز همکاری دارند.

همچنین داشتن تعداد زیادی از افراد درگیر در روند بررسی های خلاقانه به وضوح باعث ایجاد مشکلاتی نیز می شود ، در این مورد هم ۷۹ درصد گفته اند که اختلال در مورد مهلت اتمام فرآیند، از جمله عوامل مهم مشکل ساز  بوده است. نه تنها افراد بیش از حد زیادی در این فرایندها وجود دارند بلکه طبق آمار ۸۴ درصد از پاسخ دهندگان ، از گستره ی وسیع و بی مرز بررسی های خلاقانه نیز ابراز نارضایتی می کنند.

مرحله نه چندان آسان: از خود بپرسید: آیا روند بررسی واقعاً به تعداد زیادی از افراد و تکرار های  مختلف احتیاج دارد؟ “نگاه خوب و دقیق” نسبت به این پرسش به احتمال زیاد منجر به حصول پاسخ “خیر” خواهد شد. فقط افرادی که با آنچه پروژه شما در حال انجام است آشنا هستند و همچنین افرادی که مهارت و خلاقیت لازم را برای انجام این کار دارند مورد نیاز هستند. محدود کردن بازخورد به ذینفعان مهم و درجه یک، یقیناً می تواند به افزایش سرعت حرکت کارها کمک کند – و احتمالاً می تواند به کاهش تعداد تکرار های بررسی خلاق نیز کمک کند.

وقت ، پول و منابع کافی نیست

تعداد فزاینده رسانه هایی که به محتوای خلاقانه نیاز دارند و لزوم پیگیری و حتی پیشی گرفتن از رقبا در آن رسانه ها احتمالاً از جمله دلایلی است که ۸۸ درصد از پاسخ دهندگان می گویند در سال گذشته تقاضا برای دارایی های خلاق حداقل تا حدودی افزایش یافته است  اما چگونه می توان آن ها را حفظ کرد ، ۸۲ درصد نیز گفتند که منابع کمتری نسبت به منابع لازم برای پاسخگویی به چنین مطالباتی دارند.

پاسخ این پرسش این است که این تلاش ها عموماً ادامه نمی یابند ، همچنین ۸۴ درصد می گویند که حداقل مقدار بودجه را اجرا می کنند و ۹۳ درصد هم می گویند که گاهی اوقات زمان اختصاص داده شده را برای بررسی خلاقانه و تولید انجام می دهند.

مرحله نه چندان آسان: پاسخ بدیهی که در اینجا وجود دارد ، تأمین زمان ، پول و منابع برای انجام کار است. اگر واقع بینانه تر بگوییم ، ممکن است زمان آن باشد که دوباره ارزیابی کنیم که در مورد تخصیص منابع چطور باید تصمیم گرفته می شود. آیا آن ها پروژه های دیگری را که همزمان کار می شوند ، در نظر می گیرند؟ با توجه به اینکه بیشتر پاسخ دهندگان از منابع کافی برای ادامه تقاضا برخوردار نیستند ، لذا بهینه سازی امری مهم است. آیا استعداد و مهارت های موجود به بهترین وجه ممکن برای هر پروژه اختصاص می یابد؟ به عنوان مثال ، شخصی در مقایسه با ایجاد غرفه همایش ، می تواند برای یک پروژه ویدیویی مناسب تر باشد؟ همچنین ابزارهای عالی در خارج وجود دارد که می تواند به شما در بهینه سازی وقت ، پول و از همه مهمتر منابع دیگر تیم کمک کند – البته تا زمانی که از آن ها به درستی استفاده شود.

استفاده نکردن از ابزارها و پردازش درست

وقتی صحبت از تولید خلاق دارایی و فرآیندهای بازنگری می شود ، قطعاً بسیاری امور باید تغییر کند. ۸۰ درصد از پاسخ دهندگان به طرز حیرت انگیزی می گویند که آن ها حداقل از روند فعلی شرکت های خود ناراضی هستند. و ابزارهایی که برای آن فرآیندها استفاده می شود ، باعث نارضایتی شده و ۷۸ درصد آن را “استفاده گیج کننده یا ناکارآمد از ابزارهای همکاری” به عنوان یک مشکل متوسط  بیان نموده اند ​​همچنین ۸۳٪ گفته اند که استفاده سازمان آن ها از چنین ابزارهایی همکاری و ارتباط را پیچیده تر می کند.

مرحله نه چندان آسان:  نگاه دقیق و مداوم دیگری نیز ممکن است مورد نیاز باشد تا تیم شما برای دستیابی به موفقیت تلاش کند ، همچنین اینکه چگونه ابزارها یا فرآیندهای فعلی شما در واقع می تواند مانع آن ها شود نیز باید مد نظر قرار گیرد. آیا آن ها به ابزارهای زیادی احتیاج دارند یا برعکس، این کار باعث می شود که اختلال و پیچیدگی بیشتری برای تعامل  بین آن ها ایجاد شود؟ استفاده از ابزارهایی با قابلیت های هم پوشانی و در عین حال تا حدودی جداگانه ، می تواند باعث اختلال و ناکارآمدی شود. آیا راهی وجود دارد که بتوانید با یک ابزار همکاری خلاق همه چیز را محقق کنید؟

در مورد فرایندها ، وجود  چند نفر واقعاً ضروری است؟ برای مثال ، آیا فقط هر چیزی که لازم است و به روشی که در حال حاضر وجود دارد ، مستند می شود، یا اینکه سیستم مستندات شما فقط دنبال  کاغذهای بی مصرف است که هیچ کس  به آن نگاه نمی کند؟

شاید یکی از افشاگری های نگران کننده که نتیجه این نظرسنجی است این باشد که در حالی که همکاری خلاقانه باید اکیداً  حول محور”خلاق بودن” باشد ، ۸۱ درصد گفته اند که روندهای دست و پا گیر و خلاقانه باعث می شود کیفیت کار خلاقانه آن ها آسیب ببیند زیرا سایر ملاحظات را به ناچار از اولویت خارج می کند. اولویت بندی اهداف مورد نیاز برای افزایش بهره وری نباید دشمن خلاقیت باشد. این گزارش نیاز به فرآیندهای ساده ، ابزارها ، منابع ، تعداد افراد درگیر و تعداد تکرارهای خلاق را بیان می کند – ما باید اطمینان داشته باشیم که این اتفاق رخ می دهد و اصل “خلاقیت” را در همکاری خلاقانه حفظ می کنیم.

 

منبع: digiday
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی