کار آفرینی و راه اندازی و شروع یک کسب و کار فرایند آسانی نیست و از زمان شروع، یک کارآفرین با مشکلات متعددی رو به رو خواهد شد. در این دوره فرد باید با طوفان های متعددی مواجه شود، مانند زمانی که تغییراتی در رهبری و مدیریت ایجاد می شود، زمانی که مسائل مالی و بودجه بندی مطرح می شود یا حتی در دوره هایی که شرکت با رکود اقتصادی مواجه می شود.

بازاریابی اینترنتی زیرکانه

تمام این شرایط و مواردی مشابه این موقعیت ها، اوضاع بسیار پیچیده ای را رقم می زنند و هر چه میزان آمادگی کم تر باشد و کسب و کار نوپا تر باشد، این پیچیدگی بیش تر نیز می شود و مدیریت صحیح این شرایط موضوعی است که اهمیت بالایی پیدا می کند.

اما با این حال وجود تمام این مسائل، این واقعیت ها را تغییر نمی دهد که یک کسب و کار به بارگذاری مطالب، نمایش برنامه ها و تبلیغات خود، فروش محصولات و مواردی از این دست نیاز دارد و نمی توان این کار ها را متاثر از شرایط متوقف کرد. اما چگونه می توان در زمان های آشفته، تمامی این رویکرد ها را بدون وقفه و کم کاری انجام داد؟

این جا است که انجام تلاش ها و عملکرد های هوشمندانه در امر بازاریابی اینترنتی لین، یک ترفند ناب در نظر گرفته می شود و این ترفند، نیازمند یک تفکر ناب و منحصر به فرد است. تفکر ناب و زیرکانه نیز به صورت کلی در اتخاذ تصمیم گیری های هوشمندانه تر خلاصه می شود، آن هم در مناطق و موقعیت هایی که زمان، انرژی و از همه مهم تر پول در آن جا صرف می شود.

در حوزه بازاریابی، لین مارکتینگ رویکردی بی حاشیه و بدون تکیه به زواید محسوب می شود که به جای تمرکز روی جزئیات هر بخش، به کلیات توجه شود و مسائل به صورت کلی در نظر گرفته شوند. نتیجه آن کم تر صحبت کردن و به جای آن بیش تر عمل کردن می شود.

منفعت و مزیت استفاده از این رویکرد، دستیابی به بازدهی و کارامدی بیش تر است که همه این ها به لطف عملکرد های روان تر و افزایش انعطاف پذیری در آن ها است. علاوه بر این ها، به لطف بهبود روحیه کارمندان، افزایش کیفیت محصولات را نیز شاهد خواهیم بود که به همراه آن رضایت مشتریان را نیز به دست می آوریم.

در این جا نکاتی در خصوص نحوه بازاریابی اینترنتی لین را به شما ارائه می دهیم که توسط برخی از کارشناسان و متخصصان فعال در زمینه لین مارکتینگ ارائه شده است. این موارد به شما کمک خواهند کرد تا در زمان های بهم ریخته و نامساعد، به پیشبرد و موفقیت کسب و کار خود کمک کنید.

۱. پیام های خود را اصلاح کنید

از بازاریابی اینترنتی گرفته تا بحث فروش، تلاش هایی برای تبلیغات و مواردی از این دست، بحث پیام رسانی اهمیت بسیار بالایی دارد. پیام رسانی شما و پیام هایی که از آن ها جهت استراتژی های بازاریابی تان استفاده می کنید، باید دائما به روز رسانی شوند تا تازه و مرتبط باشند.

در این خصوص ماتیو جانگ، بنیان گذار موسسه آموزش آنلاین  بازاریابی می گوید: شاید یکی از ساده ترین و در عین حال غالبا نادیده گرفته شدن ترین نکته ای که در امر بازاریابی وجود دارد، تاثیر پیام شما در بازاریابی اینترنتی شما باشد. در واقع نکته اساسی اهمیت بازاریابی پیام است.

در این خصوص توصیه ای که وجود دارد بیان می کند که تنها با تکیه بر تغییر پیام تجاری می توان میزان بازدهی کسب و کار را دو برابر کرد، آن هم بدون این که نیازی به صرف هزینه های بالاتر برای امر بازاریابی باشد. در نتیجه اصلاح پیام می تواند اولین نکته بازاریابی اینترنتی زیرکانه محسوب شود.

در واقع پیامی که از جانب شما به مشتریان تان داده می شود، بخش اصلی از شغل و تجارت شما است که می تواند با تمامی بخش های کسب و کار شما در ارتباط باشد و آن ها را لمس کند. در نتیجه از تاثیر پیام تبلیغاتی خود برای بهبود استراتژی تان غافل نشوید.

۲. تاکتیک اتلاف صفر را در استراتژی های بازاریابی خود اعمال کنید

اصطلاح اتلاف یا زباله صفر (Zero Waste) مفهومی نیست که تنها متوجه صرفه جویی در محیط زیست یا دفن زباله شود. این امر مفهومی است که می توان از آن در زمینه بازاریابی اینترنتی سریع نیز بهره برد. و استفاده از این استراتژی در روند بازاریابی، دومین نکته  لین مارکتینگ است که می توان از پیروی کرد.

معنی این مفهوم در امر بازاریابی به این معنی است که از وظایف و کار های وقت گیر و بی نتیجه در امر بازاریابی ممانعت کنیم. در واقع این مفهوم بر این امر تاکید می کند که بازاریابان و صاحبان مشاغل نباید روی کار ها و فعالیت هایی در امر بازاریابی متمرکز شوند و وقت و هزینه خود را هدر دهند که مشتریان اصلا به آن توجه نیز نمی کنند.

این رویه، یعنی تمرکز کردن روی کار های وقت گیر و بی نتیجه یک مشکل معمول در زندگی روتین تجاری است. در نتیجه باید بیش تر وقت و تمرکز روی کار هایی بر اساس عقل و منطق متمرکز شوند، خصوصا در زمانی که در مراحل اولیه کار هستیم.

در واقع مشتریان هیچ وقت نمی بینند که شما چه مدت زمانی را صرف جلسه های داخلی کرده اید، تنها چیزی که آن ها می بینند، نتیجه ای است که به دست می آید. در نتیجه صرف وقت برای جلسه های غیر ضروری که به جای آن می توانست صرف دستیابی به نتایج مورد نظر شود، چیزی جر اتلاف وقت نیست.

در نتیجه از برگزاری جلسه های زمان بر غیر ضروری، آن هم زمانی که در موقعیتی آشفته بهم ریخته به سر می برید خودداری کنید. این جلسه ها را تنها در زمانی که واقعا ضرورت دارند، برگزار کنید، آن هم با حداقل تعداد نفرات و در کوتاه ترین زمان ممکن.

اهمیت دادن به این موضوع یکی از نکات اساسی در امر بازاریابی اینترنتی سریع محسوب می شود و امری است که فراتر از عرصه بازاریابی باید در نظر گرفته شود. طبق بررسی صورت گرفته از تعدادی مدیران اجرایی برخی کسب و کار ها، آن ها اذعان داشتند که برگزاری جلسه های غیر ضروری و زمان بر باعث شده تا در بسیاری از موارد آن ها نتوانند به کار های مهم تر خود رسیدگی کنند.

بسیاری از آن ها نیز ادعا داشتند که اکثر این جلسه ها ناکارامد و بی فایده هستند و هیچ نتیجه مثبتی ندارند. علاوه بر این آن ها گفتند که این جلسه های غیر ضروری در بسیاری از موارد منجر به هدر رفتن امکان تفکر درست شده و همچنین فرصت های طلایی برای گردآوری و همراه کردن تیم را از ما می گیرند.

۳. به منظور حمایت از برند تان، در مصرف هزینه ها مدیریت داشته باشید

یکی دیگر از مواردی که می توان در امر بازاریابی به آن توجه داشت، مسائل مالی و هزینه های مربوطه است. در تجارت الکترونیک، نگهداری و حفظ  کارامد سرمایه اهمیت بسیار زیادی دارد تا بتوان در طول زمان آن را مقیاس بندی کرد.

همان گونه که بار ها و بار ها شاهد آن بوده ایم، هرگز ایده خوبی نیست که به منظور جبران ضرر ها و هزینه هایی که هدر رفته است، قیمت ها را افزایش دهید. خصوصا در شرایطی که بازار تا این اندازه فضایی رقابتی را تجربه می کند.

در نتیجه نکته ای که لین مارکتینگ روی آن تاکید می کند، مدیریت صحیح منابع مالی و برنامه ریزی درست جهت تخصیص بودجه برای اهداف مختلف است. از این رو باید برای معامله هایی با کارامدی بیش تر تلاش کنید که در عین حال که نتایج بهتری را برای شما و مشتریان تان دارد، هزینه های کم تری را نیز به همراه داشته باشد.

در این خصوص تمایل بیش تری که وجود دارد، تمرکز روی تاثیرات، بازدهی و ارزش بلند مدت مشتریان است. در نتیجه بهتر است در خصوص چشم اندازی که پیش روی شما است و ماموریتی که به عنوان یک تجارت بر عهده شما قرار گرفته است، صادق بمانید تا در نهایت بتوانید از هزینه های مربوطه محافظت کرده و به طریقی صحیح آن را برای رسیدن به هدف تان مدیریت کنید.

اما این امر چه ارتباطی با موضوع بازاریابی اینترنتی دارد؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است به شرایط اقتصادی اخیر که در اثر پاندمی جهانی در کل دنیا حاکم شده بود فکر کنید. با گسترش سریع اخبار مربوط به این پاندمی، خرده فروشان در سراسر دنیا شروع به افزایش قیمت کالا های اساسی کردند.

اما این امر نتیجه ای متقابل نیز داشت. افراد شروع به جست و جو در خصوص مناطقی شدند که قیمت هایی پایین تر و مقرون به صرفه تر را پیشنهاد می دادند. در واقع آن ها به دنبال قیمت هایی معقولانه تر برای کالاهایی که به آن ها نیاز داشتند بودند.

همین امر نشان می دهد که چطور کسب و کار ها می توانند با مدیریت هزینه ها و افزایش ندادن بی جهت قیمت ها برای برند خود اعتبار جذب کرده و حمایت و رضایت مشتریان را به دست بیاورند.

۴. به داده هایی فراتر از داده های مربوط به فروش نگاه بیاندازید

به طور عمومی بیش تر صاحبان مشاغل بر این باورند که از نزدیک داده ها و اعداد و ارقامی که مربوط به خط فروش شان می شود را دنبال کنند و آن را زیر نظر بگیرند. اما نکته ای که در خصوص بازاریابی اینترنتی سریع اهمیت می یابد، این است که باید فراتر از داده های مربوط به فروش و بازده و مواردی از این دست را ببینند.

برای عملکرد بهتر، آن ها باید توجه بیش تری به ابعاد متنوع تر همچون فرایند های عملکردی شان خصوصا در زمینه تلاش های مرتبط با امر بازاریابی داشته باشند. نباید از داده های بازاریابی که به مبحث ROI و نرخ تبدیل مربوط می شوند، غافل بمانند.

در واقع باید دقت کنید که چه مواردی را باید مد نظر قرار داده و توجه و تمرکز به چه داده هایی می تواند بیش ترین کمک را به شما کند. این امر خصوصا در ارتباط با فرایند هایی اهمیت می یابد که از عملکرد های فروش و سوددهی و مواردی این چنینی پشتیبانی می کند.

۵. همیشه کار های گروهی نتایجی فوق العاده را به همراه دارد

تلاش های زیرکانه و سریع در امر بازاریابی یا به طور کلی استراتژی لین مارکتینگ چیزی نیست که یک فرد به تنهایی بتواند آن را پیش گرفته و پیاده کند. این روند حاصل یک تلاش گروهی است که با پشتیبانی هایی از بالا شروع می شود.

در نتیجه اگر شما مدیر عامل یا رییس یک کسب و کار هستید، این امر به عهده شما است تا در خصوص بازاریابی اینترنتی لین و رویکرد های آن به مجریان بازاریابی تان و مدیران پروژه های تان توضیح داده و در این زمینه توصیه هایی را به آن ها ارائه دهید.

زمانی که بحث استراتژی های لین مارکتینگ مطرح می شود، مدیریت تیمی باید کاملا همراه و دقیق بوده و از قدم های ابتدایی در جریان کار ها باشد. زمانی که مدیریت خود را متعهد به نظارت و بررسی دقیق پروژه ها آن هم از همان ابتدا کند، بازده بسیار بیش تری در کار ها حاصل می شود.

علاوه بر این، این روند موجب می شود که اعضای تیم بتوانند پروژه های بسیار بیش تری را در دست گرفته و به اتمام برسانند. سرعت عملکرد آن ها بیش تر می شود و به سرعت درس هایی که در این مسیر آموخته اند را پیاده می کنند.

لین مارکتینگ و تفکر ناب موجب تشویق نوآوری، رشد و وفاداری می شود و این موارد تمام چیزی است که می تواند موجب صرفه جویی در زمان و هزینه ها شود. در نتیجه اگر که شرکت شما با شرایط آشفته ای مواجه شده است و طوفان های درونی را پشت سر می گذارد، بازاریابی اینترنتی لین رویکردی است که موجب پیشروی شما در این شرایط خواهد شد.

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  رویا رجایی