در یک رویداد شبکه‌سازی، تفاوت بین از سر گذراندن ساعتی ناخوشایند که به رد و بدل‌کردن کارت ویزیت می گذرد و ساعتی متحول‌کننده از لحاظ کاری که منجر به ایجاد ارتباطات واقعی می شود در واقع بسیار ناچیز است. سلینا سو می گوید: “این موضوع به استفاده از سخنان صحیح بستگی دارد.”


سلینا سو یک روزنامه‌نگار و متخصص بازاریابی و مالک یک کسب و کار چندصد میلیون دلاریست. او کسب و کار موفق خودش را به سبکی قدیمی ساخته است: از طریق ارتباطات. طی هفت سالی که از آغاز به کارش می گذرد، بیش از صد مراسم کاری ِکوچک و بزرگ را میزبانی و در آنها شرکت کرده است تا ارتباطات هدفمندی شکل داده و پرورش دهد. بیش از دویست نفر از صاحبان کسب و کار به عنوان صاحبان شرکتهای وابسته با وی شریک شده‌اند تا برای کسب شهرت، Impacting Millions، برنامه آموزشی آنلاین سلینا را تبلیغ کنند، که منجر به کسب میلیون ها دلار برای شرکتش شده است.
سلینا معتقد است شبکه‌سازی موفق از داشتن ذهنیت صحیح آغاز می شود. در ادامه او چیزهایی را با شما در میان گذاشته است که پیش از آنکه در یک مراسم شبکه‌سازی به کسی نزدیک شوید باید به خاطر داشته باشید:

۱- به جای اینکه فکر کنید : “این آدم خیلی کله‌گنده‌ست” و ” چرا اونا میخوان با من حرف بزنن؟”

به خودتان یادآوری کنید: “این فرد فوق‌العاده‌ست و منم بی صبرانه منتظرم تا چیزی رو که میخوام بیارم سر میز بهشون نشون بدم!”
راحت است که از کسی که تحسینش می کنید بترسید. شما معمولا آنها را در عرش تصور می کنید که اینکار ارتباط برقرار کردن با آنها را برایتان بسیار سخت می کند. ممکن است در مقابل آن فرد احساس نگرانی نیز بکنید، زیرا دستاوردهای او بسیار تاثیرگذارتر از دستاوردهای شماست، یا همین حرفها را به خودتان بزنید. واقعیت این است که هرفردی استعدادهای خاص خودش را دارد. مقایسه‌کردن خودتان با بقیه، بااینکه می تواند انگیزه‌بخش باشد، اما راه مناسبی برای دیدن استعدادها و دستاوردهایتان به همان صورتی که هستند و فهمیدن اینکه شما هم چیزی دارید که می تواند به زندگی فرد مورد تحسین تان کمک کند نیست. شما تنها با آنها فرق دارید، پس از صحبت کردن در مورد خودتان خجالت نکشید.

۲- به جای پرسیدن: “حالتون چطوره؟”

بگویید: “امسال هیج هدف کاری‌ای واسه خودتون در نظر گرفتین؟” یا ” الان رو چه پروژه‌های بزرگی دارین کار می کنین؟”
آغاز کردن یک مکالمه با پرسیدن این سوال که برای گذران زندگی چه می کنید بسیار تکراری و کلیشه‌ای شده است. تقریبا همه همین کار را می کنند و این کار اغلبِ اوقات ممکن است به گفتگویی سطحی و سرسری منجر شود. بعلاوه، ممکن است برای برخی صحبت‌کردن درباره کارشان، ناخوشایند یا خجالت‌آور باشد. پس به جای کوتاه کردن گفتگو، تمرکز را به سمت چیزی ببرید که آتش گفتگو را روشن کند (به سراغ علاقه و اهداف افراد بروید). به احتمال زیاد در این صورت مطالب بیشتری برای صحبت خواهید داشت.

۳- به جای صحبت در مورد آب و هوا…

بگویید: “خب، چی شد که تصمیم گرفتین امشب بیاین به مراسم؟”
صحبت در مورد مسائل روزمره و پیش‌ پاافتاده به ارتباطات عمیق ختم نمی شوند؛ اینگونه گفتگوها اغلب راهی برای فرار از سکوت های ناخوشایندند. تا جایی که می توانید از اینگونه گفتگوها خودداری کنید و اگر نمی دانید که چگونه باید سر گفتگو را باز کنید، از افراد در مورد دلیل آمدنشان به مراسم سوال کنید. این کار به احتمال زیاد به مطرح‌شدن علایق مشترک، اهداف فردی یا اهداف مشابه ختم می شود که بسیار جالب تر است. بعلاوه شما با اینکار شانستان برای دستِ پر رفتن از مراسم و با چند فرد بانفوذ حرفه‌ای و قدرتمند را بالا برده‌اید.

۴- به جای گفتن: ” اگه جایی کمک لازم داشتین حتما بهم بگین “

بگویید: ” اگه یه نقد دوستانه تو سایت آمازون واسه کتابتون لازم داشتین، به من بگین ” یا ” یه فرد فوق‌العاده رو میشناسم که میتونه در رابطه با سئو (SEO) کمکتون کنه. “
به ندرت پیش می‌آید که مردم پیشنهادات مبهم شما برای همکاری را بپذیرند اما یافتن راهی برای گنجاندن پیشنهادات واضح و مشخص در برنامه کاری شلوغشان، بسیار آسانتر است. وقتی می خواهید به کسی پیشنهاد کمک بدهید، تا جایی که می توانید خواسته‌تان را واضح و روشن بیان کنید. اگر شما به چالشی خاص که آنها مشغول دست و پنجه نرم کردن با آن هستند اشاره کنید، به احتمال زیاد به شما جواب مثبت خواهند داد. و به یاد داشته باشید که لزومی ندارد که آن شخص حتما شما باشید. ممکن است شما در کار توسعه کسب و کار نباشید، اما دوست به شدت بااستعدادی داشته باشید که بتوانید وی را برای کار به آنها معرفی کنید. داشتن نقش یک استعدادیاب که می تواند افراد فوق‌العاده‌ای را با هم آشنا کند نیز از شما کسی می سازد که افراد تمایل دارند با او آشنا شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم شهرام شیری