پاندمی جهانی COVID – ۱۹ تقریبا اغلب سفر ها را در سراسر دنیا به حالت تعلیق در آورده است. آخرین باری که چنین حالتی را تجربه کرده ایم و من آن را به خاطر می آورم، حملات یازده سپتامبر آمریکا بود که تقریبا تمامی پرواز های جهانی را زمین گیر کرده بود.

تقویت سفر کردن

اگرچه تاثیرات نامطلوب اقتصادی وارد شده ناشی از این پاندمی جهانی روی صنعت حمل و نقل و مسافرتی بسیار قابل توجه خواهد بود، اما با این حال رویکرد دیگری نیز وجود دارد و می توان به آن توجه کرد. به ندرت در تاریخ کسب و کار ها و تجارت جهانی فرصتی مشابه این موقعیت وجود داشته است که همه چیز دچار وقفه ای شود که به واسطه ی آن تمامی کسب و کار ها بتوانند از این فرصت استفاده کنند و برای استراتژی های آینده ی خود برنامه ریزی کنند و ببینند که در آینده باید چه رویکردی را در پیش بگیرند. در همین خصوص نیز من و همکارانم در Trivago، تمامی وقت  و منابع خود را صرف تحقیق و بررسی روی این موضوع کرده ایم که صنعت مسافرتی در آینده و در گذار از این پاندمی چه شکل و شمایلی خواهد یافت و چطور می توان تغییرات مورد نیاز برای مسافران را برآورده کرد تا به این طریق آن ها را برای سفر کردن تشویق کنیم و توانایی سفر کردن آن ها را افزایش دهیم.

صنعت گردشگری مجبور خواهد شد تا چالش های بسیار متعددی را دنبال کند، که این چالش ها هم در زمینه لجستیکی و هم از بعد روانشناسی خواهد بود تا از این طریق بتواند باز هم مردم جهان را در خصوص مسافرت کردن تشویق کرده و هیجان سفر را دوباره در آن ها ایجاد کند. در این شرایط، بسته به میزان شیوع بیماری و به دلیل ترس از عفونت و بیمار شدن، میزان اضطراب مسافران بیش تر نیز خواهد شد. علاوه بر این، آن ها در ارتباط با گزینه هایی همچون لغو و کنسل کردن سفر و باز پس گیری هزینه ها  به انعطاف پذیری بیش تری نیاز خواهند داشت.

از بعد دیگر قضیه،  من تقاضای بازپرداخت برای سفر را نیز درک می کنم. افراد می خواهند خانه های خود را ترک کنند و با این حال از تمامی جنبه های مسافرت شان اطمینان لازم را داشته باشند. بنابراین چگونه تکنولوژی می تواند به برانگیختن هیجان و اشتیاق مردم برای سفر کردن در ابعاد مختلف کمک کند و در عین حال امکاناتی را برای افزایش ایمنی و انعطاف پذیری نیز پیشنهاد دهد؟ در این خصوص من استفاده و کاربرد چهار تکنولوژی زیر را در ماه های پیش رو بسیار حیاتی و لازم می بینم.

۱. پیشنهاد دادن مناطق و مقصد های جدیدی که می توانند موجب برانگیخته شدن علاقه مردم شود

تکنولوژی هایی که در این خصوص کار می کنند و می توانند به مردم برای جست و جو و رزرو مناطق محلی مناسب سفر کمک کنند، دو نیاز اساسی مصرف کنندگان را برطرف می سازند: اول از همه تمایل و علاقه ی آن ها به سفر کردن به مناطقی که در نزدیکی محل سکونت شان قرار دارد تا به این طریق بتوانند میزان ریسک های احتمالی را کنترل کنند و دومین نیاز و شاید از همه مهم تر نیز نیاز آن ها به کاهش هزینه های سفر و سفر کردنی ارزان تر با توجه به موقعیت اقتصادی موجود را برطرف می سازد.

به احتمال زیاد برای بیش تر افراد و مسافران مدت زمان بیش تری طول می کشد که باز هم بتوانند با خیال راحت به فرودگاه های شلوغ و مناطق پر رفت و آمد توریستی بازگردند. طبق بررسی و تحقیقی که در ماه آوریل توسط IATA صورت گرفت، چهل درصد از مسافران پرواز ها حداقل شش ماه منتظر می مانند تا مجددا پرواز ها به حالت عادی برگشته و از آن ها استفاده کنند.

اما بر عکس این حالت، بر اساس بررسی های من و چیزی که شاهد آن بوده ام، آن ها بیش تر از هر زمانی به دنبال مسیر ها و مقصد های کم ترافیک و کم جمعیت بوده اند تا بتوانند در کم ترین زمان ممکن و راحت ترین حالت ممکن با استفاده از ماشین، اتوبوس یا قطار به آن مکان ها برسند. این بحران فرصتی را برای پلتفرم های متاسرچ فراهم آورده است تا با تکیه بر هوش مصنوعی بتوانند چنین سفر هایی به مناطق و مقصد های غیر معمول را سازمان دهی کنند. برای مثال، یک زوج ساکن در ساکرامانتا ممکن است تصمیم بگیرند به بخش های بکری در کالیفرنیا سفر کنند و از کارگاه های کوچک شراب سازی در آن جا بازدید کنند. برای این سفر آن ها به برنامه ای این چنینی نیاز دارند تا بهترین مسیر های رانندگی را به آن ها نشان دهد و همچنین مکان های مناسب برای اسکان در کوه های پهناور Sierra Nevada را برای آن ها بیابد.

۲. افزایش دادن میزان انعطاف پذیری و کمک کردن به مشتریان برای فهمیدن تمامی گزینه های موجود

در حال حاضر بیش تر از هر زمان دیگری برای شرکت های تکنولوژی مسافرتی این موضوع اهمیت دارد که بتوانند زمینه هایی را فراهم کنند و برنامه هایی را برای مشتریان شان ارائه دهند که میزان انعطاف پذیری و آرامش خاطر آن ها را در زمان رزرو کردن افزایش دهد. خصوصا از آن جایی که بیش تر مسافران برای سفر های کنسل شده ی خود در سال ۲۰۲۰ با مشکلات متعددی برای باز پس گیری هزینه های رزرو خود بعد از کنسل شدن سفر های شان مواجه بودند. برای مثال در این خصوص در ارتباط با هزاران مسافری فکر کنید که از تعویق بازی های المپیک تابستانه ی توکیو تحت تاثیر قرار گرفته اند.

با افزایش میزان شفافیت در پلتفرم های رزرواسیون در خصوص قوانین و سیاست های کنسل شدن سفر، فرایند های باز پس گیری هزینه ها و گزینه های بیمه ی مسافرتی، این اطمینان خاطر و آرامش خیال افزایش خواهد یافت. شفاف سازی و توضیح کامل در خصوص این که چگونه مشکلات سفر آن ها در طول این پاندمی جهانی و محدودیت های رفت و آمدی حل خواهد شد، بسیار ضروری و حائز اهمیت خواهد بود. علاوه بر این مسافران می خواهند تا به سرعت با مقایسه ی هزینه های مربوط به اسکان و رزرو مکان ها از شرایط پرداخت نیز مطلع شوند. برای مثال این که یک پیش پرداخت داده می شود یا این که باید به صورت کامل در زمان رزرو تسویه و پرداخت کامل صورت بگیرد، یا این که آیا مسافران می توانند بدون پیش پرداخت به راحتی در زمان حضور در هتل هزینه ها را به صورت کامل پرداخت کنند یا خیر؟

۳. کمک کردن به مسافران تا از این طریق راحتی روحی و روانی خود را در اولویت قرار دهند

ایمنی و راحتی روح و روان افراد در گذار از این پاندمی با توجه به این که از چه کسی و در چه شرایطی در این خصوص سوال می کنید، معانی متفاوتی خواهد داشت. برای نمونه ممکن است برخی از افراد راحتی و امنیت خیال خود را بعد از گیر افتادن در فضای بسته ی خانه شان در یک مکان باز و آزاد ببینند، در حالی که دیگر افراد ممکن است به دنبال مکان ها و فضا هایی ساکت تر و منزوی تر باشند.

در حال حاضر که فاصله گذاری اجتماعی در بسیاری از موقعیت ها و مکان های عمومی به یک رفتار طبیعی و معمول تبدیل شده است، چشم انداز و مفهوم این رویکرد در هتل های بسیار بزرگ زنجیره ای چگونه خواهد شد؟ اخیرا، هتل های زنجیره ای هیلتون اعلام کرده است که بعد از بازگشایی کامل و بازگشت کسب و کار ها، با Lysol و کلینیک Mayo برای همکاری جهت برنامه های تمیز کردن و تامین بهداشت هتل و تجهیزات آن همکاری می کند. بسیاری از مسافران به دنبال این هستند که ببینند هتل های بزرگ زنجیره ای از اصول بسیار حرفه ای و بهداشتی برای تامین بهداشت مسافران شان بهره می برند و از قوانین سخت گیرانه برای تمیزکاری استفاده می کنند تا از این طریق خیال مشتریان شان را راحت کنند. از همین رو نیز شاهد آن خواهیم بود که هتل های بزرگ زنجیره ای بیش تری وارد این زنجیره می شوند تا با ارائه ی یک سری اصول و قوانین پیروی کننده از نکات بهداشتی و ضدعفونی محل، در راستای تامین آسایش روانی و روحی مسافران پیش بروند و بر تامین امنیت بیش تر و بهداشت دائمی هتل های شان تاکید داشته باشند.

در مقابل شاید برخی دیگر از مسافران ترجیح دهند تا با اجاره کردن برخی مکان های جایگزین هتل ها، از میزان ریسک های احتمالی بکاهند. با وجودی که شاید مسافران و مشتریان این مکان ها دقیق از این که چه کسی قبل از آن ها در این آپارتمان ساکن بوده است، اطلاع نداشته باشند، اما با این حال حداقل می توانند اغلب موارد مربوط به فضا و محیط اطراف شان را کنترل کنند، خصوصا موارد بهداشتی و ضد عفونی محلی که می خواهند در آن جا بمانند. برای نمونه در این خصوص Air bnb اخیرا پروتکلی بهداشتی را برنامه ریزی کرده است و آن را بین تمامی ساکنین و مسافران به اشتراک گذاشته است.

در هر صورت تکنولوژی های رزرواسیون می توانند با گسترش راه های موجود به سمت آن چه که به عنوان برترین اولویت های مسافرتی مشتریان در نظر گرفته می شود، از ترجیحات ایجاد شده برای سفر بعد از این پاندمی حمایت کند. پلتفرم های دیجیتالی می توانند به کاربران کمک کنند تا از میان امکانات اقامتی متفاوت، استاندارد های مربوط به تمیزکاری و اصول بهداشتی و همچنین امنیت و حریم خصوصی مکان های اقامتی را بیش تر و بهتر درک کنند. این پلتفرم ها می توانند از طریق روش های متفاوتی مانند فیلتر های جست و جو، تبلیغات هدفمند یا حتی پرسش نامه هایی بهترین مکان ها و مقصد های مسافرتی را بر اساس نگرانی های متفاوت افراد تعیین کنند.

۴. ابزار ها و داده های جدیدی که می توانند از سفر مسافران پشتیبانی کنند

دانش و آگاهی یک قدرت است و دانش و آگاهی کلید اصلی برای افرادی خواهد بود که بلافاصله بعد از بازگشایی ها به دنبال رزرو سفر های خود هستند. این دانش و آگاهی هم از این حیث حائز اهمیت است که افراد بدانند تعداد موارد مثبت و بالای ویروس در مناطق مختلف چقدر است و هم این که بتوانند به این سوال های لجستیکی نیز پاسخ دهند: کدام مکان ها باز هستند؟ کدام مناطق ایمن هستند؟ چه مکان ها و چیز هایی در دسترس هستند؟

این سوال ها به شدت پیچیده و قابل تغییر هستند. در واقع این سوال ها و پاسخ آن ها به سرعت در حال تغییر اند و باید برای مشتریانی که به دنبال مناطق امن هستند دائما به روزرسانی شوند و به راحتی در دسترس باشند.

در این موقعیت یک فرصت بی نظیر برای پلتفرم های رزرواسیون ایجاد شده است تا از مشتریان در راستای یافتن اطلاعات روز و قابل اتکا حمایت کنند و با توجه به شرایط حاکم با در نظر گرفتن این که چه مکان هایی باز هستند، بهترین و جذاب ترین مکان ها را برای مسافرت به آن ها پیشنهاد دهد.

این راهنمایی ها می تواند در قالب یک نقشه ی کامل در اختیار مسافران قرار بگیرد تا بر این اساس به راحتی بتوانند ببینند که نرخ عفونت در مناطق مختلف به چه شکل است و اطلاعاتی را در این خصوص به دست آورند، قوانین سلامتی و بهداشت مناطق مختلف شامل چه مواردی است و در نهایت نیز ببینند که در دسترس ترین و ایمن ترین راه رسیدن به شهر مد نظر آن ها از چه طریقی است، آیا از طریق هواپیما می توانند راحت تر به آن جا بروند یا با استفاده از قطار و دیگر شکل های حمل و نقلی راحت تر می توانند به مقصد خود بروند.

درست است که این راه حل ها یک شبه جواب نخواهند داد، اما بالاخره محدودیت های رفت و آمدی و مسافرت نیز برداشته خواهد شد و باز هم میل و اشتیاق به مسافرت کردن ایجاد خواهد شد. تکنولوژی و تکنولوژیست ها قطعا تمام پاسخ ها را نخواهند داشت، اما آن ها می توانند برای بازگشت مجدد این صنعت و قدرت گرفتن دوباره ی آن کمکی کرده باشند.

 

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  رویا رجایی