فرسودگی شغلی به‌ندرت یک پدیده فردی است. محدود کردن و جلوگیری از آن نیازمند مدیریت است. شما می‌توانید با استفاده از توصیه‌های زیر به رشد و موفقیت تیم خود کمک کنید.

 مراقب نشانه‌های هشدار باشید

– نشانه‌های فرسودگی شغلی در برخی از افراد واضح است اما در برخی دیگر محسوس نیست. با دقت مراقب خستگی، عدم تمرکز، افسردگی، رفتارهای خصمانه و اظهارات ناامیدانه در اعضا تیم خود باشید.

به‌طور مرتب اعضا تیم را در جهت تنظیم سطح انرژی عاطفی، شناختی و جسمی مورد ارزیابی قرار دهید.

 

 محدودیت‌هایی برای بار کاری افراد قائل شوید

– با اعضا تیم خود در مورد ظرفیت جمعی آن‌ها گفتگو کنید و مطمئن شوید که مسئولیت‌ها و مهلت‌های انجام کار، فراتر از ظرفیت آن‌ها نیست.

– از اعضا تیم خود در مقابل فشارهای بیرونی، مثل تقاضاهای غیرمنطقی یا نامشخص مشتریان و مدیران حفاظت کنید.

 

 بر لزوم تجدید قوای افراد، تاکید کنید

– این موضوع را ترویج کنید که عملکرد بهینه به استراحت و تجدید قوای افراد بستگی دارد. افراد را تشویق کنید که محدودیت‌های معقولی در ساعات کاری خود داشته باشند.

– خودتان با داشتن میزان ساعات کاری منطقی، الگویی برای دیگران باشید.

– مطمئن شوید که اعضا تیم شما از همه مرخصی‌های خود استفاده می‌کنند.

 

 کنترل افراد بر کار خود را افزایش دهید

– انتظارات را روشن کنید و اجازه دهید که مکان، زمان و چگونگی انجام کار، انعطاف‌پذیر باشد.

– منابع و مفروضاتی که اعضا تیم برای انجام کار نیاز دارند را برایشان مهیا کنید.

– برای اعضا تیم محیطی ایجاد کنید که وظایف مهم خود را بدون وقفه و مزاحمت به انجام برسانند.

 

  کار اعضا را مورد تقدیر و توجه قرار دهید

– مرتبا‌ موفقیت‌ها و پیروزی‌های افراد را پررنگ کنید حتی اگر کوچک باشند.

– افرادی که به دیگران کمک می‌کنند را مورد شناسایی و تقدیر قرار دهید.

– تاثیر مثبت کار اعضا تیم بر روی دیگران را به آن‌ها یادآوری کنید.

 

بر یادگیری تاکید کنید

– به‌طور منظم از اعضا تیم بپرسید که در جهت توسعه خود چه اهدافی دارند و برای رسیدن به این اهداف به چه منابعی نیاز دارند.

– آن‌چه در حال یادگیری آن هستید و چگونگی یادگیری آن را به اشتراک بگذارید.

 

 حمایت اعضا تیم از یکدیگر را تسهیل کنید.

– مرتبا در مورد پیشرفت اهداف تیم، صحبت کنید.

– در جلسات تیم، از اعضا بپرسید که در چه مواردی به کمک نیاز دارند و آیا می‌توانند در این موارد به هم کمک کنند یا نه.

– به افراد اجازه دهید که به‌راحتی درخواست‌هایشان را مطرح کنند و از آن‌ها هم حمایت کنید.

 

 یک اجتماع خوب بسازید

– بی‌نزاکتی را در تیم خود تحمل نکنید. به افراد الگویی از رفتارهای محترمانه و دلسوزانه نسبت به دیگران را ارائه دهید.

افراد را تشویق کنید که آن‌چه در زندگی و در خارج از محیط کاری برایشان اتفاق می‌افتد را با هم در میان بگذارند.

 

 

منبع: HARVARD BUSINESS REVIEW
ترجمه شده توسط: دکتر شهلا برجعلی لو
تهیه شده در خانه موفقیت | TFETIMES