چه چیزی تعیین کننده و مشخصه ی ارزش یک کارشناس می باشد و یا به زبانی دیگر یک کارشناس بودن چه ارزشی دارد؟ در عصری که در آن اطلاعات مورد نیاز کاملا رایگان است و به راحتی می توان به آن ها دسترسی پیدا کرد (بدون حتی تایپ کردن چیزی)، همه ی این ها از لحاظ منطقی کاهش ارزش کارشناسان را نشان می دهد. اگر که این اطلاعات مورد نیاز رایگان و در دسترس می باشند، چگونه یک ” کارشناس ” با ارزش باقی می ماند و ادامه می یابد؟

و هنوز، در این لحظه ی به خصوص در تاریخ، می توانیم بگوییم که شاهد افزایش کلی علاقه و تمایل به “کارشناسان” هستیم. این موضوع سبب می شود که در یابیم زمان آن رسیده تا تعریفی که از کلمه ی “کارشناس” داریم را تغییر دهیم و تعریف درستی را برای آن ارائه دهیم.

در این جا دلیل اهمیت این موضوع را بیان می کنیم: در عصر دسترسی نامحدود به اطلاعات، این موضوع از همیشه با اهمیت تر و حیاتی تر است که دریابیم که داشتن تخصص و کارشناس بودن انعکاس دهنده ی موقعیت شما در جامعه تان می باشد، نه منعکس کننده ی موقعیت تحصیلاتی و آکادمیک شما. اگر ما این باور را داشته باشیم که تحصیلات تکمیلی منجر به کسب تخصص در ما می شود و ما را به سمت متخصص شدن سوق می دهد، در نتیجه این امر می تواند منجر به فراموش شدن این مساله توسط ما شود که دانش و تحصیل ما باید در ابتدا در خدمت جامعه ی ما باشد – و در نهایت نیز باعث خواهد شد که به طرز ناخوشایندی از نپذیرفته شدن و رد شدن تخصصمان سورپرایز و متعجب شویم.

در نتیجه بیایید به سه فاکتور اساسی و مورد نیاز برای کسب تخصص و کارشناس شدن نگاهی بیاندازیم و آن ها را بررسی کنیم:

متخصصان فیلتر هایی برای افراد هستند.

به عنوان یک متخصص و کارشناس در جلب توجه و حواس پرتی، من به سادگی برای اطلاعاتی که به صورت رایگان برای مشتریان در دسترس نیستند، هزینه ای پرداخت نمی کنم. آن هم خصوصا که بیش تر آن ها وجود ندارند. به جای آن، من هزینه ای را برای شناسایی و انتخاب اطلاعاتی که واقعا مشتریان به آن نیاز دارند تا به کمک آن ها مشکلات شان را شناسایی کنند و آن ها را حل کنند، متقبل می شوم و روی این زمینه تمرکز می کنم. در نتیجه من اطلاعاتی را که بیش ترین فایده و کاربرد را دارند بر اساس نیاز مشتریان خود فیلتر و دسته بندی می کنم و آن ها را در اختیار مشتریانم قرار می دهم.

کارشناسان (معمولا غالب اوقات ) نیازی به یادداشت ها و نت برداری ندارند.

بیایید واضح و بی پرده حرف بزنیم، تجمع و گرد آوری علم و دانش بسیار مفید می باشد. توانایی و قابلیت برقراری ارتباط و داشتن مکالمه با مشتریان در خصوص یک عنوان به خصوص و ویژه، بدون این که بخواهید در خصوص ان به منابع گوگل رجوع کرده و در آن جست و جو کنید، هنوز هم یکی از مشخصه ها و قابلیت های ضروری و مورد نیاز در خصوص ساختن یک ارتباط و توانایی منحصر به فرد در جامعه می باشد. من یک سری از تعاملات عالی و مفیدی را در خصوص خرید تلویزیون با یکی از کارمندان ویژه در Nebraska Furniture Mart داشتم. هم اکنون در صورتی کسی از من در خصوص این که به تلویزیون نیاز دارد مراجعه کند و از من چیزی بپرسد، من کارمند را به خاطر می آورم – تا آن جایی که می توانم در این خصوص بگویم، او هر چیزی که لازم بود را در خصوص تلویزیون ها می داند، و او یک قدرت عالی در برقراری ارتباط برای پر کردن هر شکافی بین نیاز شما و محصول مورد نظر را دارد و می تواند به خوبی پاسخ گوی شما باشد. چیزی که در نهایت من را به فاکتور نهایی می رساند:

همه “ما” همیشه کارشناس و متخصص هستیم.

هیچ چیزی به صورت یک تعریف ثابت و تصدیق شده ی جهانی تحت عنوان کارشناس و متخصص وجود ندارد ( شاید به جز Kanye West به عنوان کارشناس فروتنی و افتادگی) همه ما می توانیم خودمان را در عناوین و موضوعات متفاوت تحت عنوان متخصص و کارشناس بدانیم و تخصص مان را در مسائل مختلف دریابیم، آن هم با اتصال به افرادی که با ارزش ها و جوامع انتخابی ما هماهنگی لازم را دارند.

حقیقت امر این است که شما هرگز نخواهید توانست دانشی فراتر از چیز هایی که در گوگل وجود دارد را در خود جمع کنید و داشته باشید. شما هرگز ایده هایی بهتر و فراتر از چیز هایی که به عنوان برترین موضوعات بارها در توییتر توییت شده اند، نخواهید داشت. و درنهایت باید گفت که یک کارشناس با تعاملی که با جامعه ی خود دارد تعریف می شود، نه به وسیله ی وسعت دانشی که دارد. اکثر مصرف کنندگان با افرادی همراه می شوند که احساس کنند با آن ها همراه هستند و بیش تر آن ها را در سطوح شخصی درک می کنند. بعد از همه ی این ها، کلمه ی مصرف کننده یک کلمه ی فانتزی برای افراد می باشد. زمانی که ما در یک جامعه فعالیت داریم و با دیگران در تعامل هستیم، ما در تلاش برای رسیدن به مرتبه ای هستیم که به عنوان یک متخصص در خدمت اجتماع مان باشیم.

Showit را به عنوان یک مثال از این دیدگاه و چشم انداز در نظر بگیرید. Showit یک شرکت نرم افزار آنلاین است که به افراد خلاق این امکان را می دهد تا با تاکید و تکیه بر عکاسان وبسایت های شان را بسازند. بر اساس بررسی و مصاحبه ای که من با Tom Watson مدیر عامل Showit داشتم، او در این باره توضیح داد که چگونه شرکت او در تلاش است تا نه تنها یک پلت فرم را برای خلاقیت بسازند، بلکه به ایجاد بخشی برای داشتن تعاملات فعال و اجتماعی نیز پایبند و متعهد می باشند. طبق گفته ی Watson هدفی که شرکت او دنبال می کند فقط اهداف تبلیغاتی مبتنی بر خلاقیت نمی باشد، بلکه متعهد شدن به ساختن جامعه ای خلاق می باشد که به کمک آن با میزبانی رویداد ها و برنامه هایی امکان همراهی با افراد خلاق و کمک کردن به بروز خلاقیت ان ها در سطوح شخصی را دنبال و ایجاد کنند. این امر به شرکت Showit کمک می کند که به خلاقیت و توانایی های دست یابد و به عنوان متخصصان در نظر گرفته شده و دیده شوند – با تلاش های ساده ای که برای دستیابی به یک اجتماع خلاق و بخشی از این جامعه بودن انجام می دهد.

در ارتباط با افرادی که شما می خواهید به آن ها در صندوق و هیئت مدیره ی مدرسه تان رای دهید فکر کنید. شما متوجه خواهید شد، که افراد کاندیدا تنها در ارتباط با مدارک و باور های شان سخن نمی گویند. آن ها همچنین در تلاش هستند تا با افرادی که می خواهند به آن ها خدمتی ارائه دهند نیز ارتباط برقرار کنند، آن هم به واسطه ی برگزاری و همراهی در رویدادهای اجتماعی و ارتباط داشتن با مسائل آن ها. این امر به آن ها کمک می کند تا تصویر شان را به عنوان متخصصینی که در جامعه ای که برای رسیدن به آن تلاش می کنند، متمرکز بسازند. در نتیجه برای ان ها تنها داشتن  تجربه های تحصیلات تکمیلی و علم آموزی کافی نمی باشد. آن ها همچنین به تجربیات کافی برای داشتن جامعه ای که به دنبال آن هستند و می خواهند به آن خدمت کنند نیز نیاز دارند.

زمانی که ما این موضوع را می فهمیم، درمی یابیم که تنها داشتن علم و دانش کافی نمی باشد، بلکه همچنین باید نقشی که به عنوان متخصص در جامعه مان را داریم نیز به نحو احسنت انجام دهیم. در حالی که اینترنت می تواند اطلاعات مورد نیاز ما را فراهم آورد و ارائه دهد، به هیچ عنوان نمی تواند در سطوح شخصی با مشتریان و مصرف کنندگانش ارتباط اجتماعی و شخصی را ایجاد کند.

فهمیدن و درک کردن این مساله، می تواند به ما برای یافتن کد های لازم جهت بهبود جامعه مان و این که یک متخصص مفید و کمک کننده به جامعه مان باشیم کمک می کند و بسیار مفید می باشد.

 

 

 

 

 

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم رویا رجایی