مهم نیست که محصول بعدی شما چقدر عالی باشد، اگر کسی نداند که وجود دارد، حتی به یک مشتری واحد هم فروخته نمی شود.

محصول را ویروسی کرد

البته هرچه بتوانید محصول خود را افراد بیشتری در بازار عرضه کنید، شانس شما برای افزایش چشمگیر فروش بیشتر می شود. به همین دلیل است که ساختن یک محصول ویروسی به یک هدف محبوب برای بازاریابان تبدیل شده است.

هنگامی که این اتفاق می افتد ، مشتریان بالقوه از سراسر جهان محصول شما را با مشتریان حتی بالقوه تری به اشتراک می گذارند ، و میزان دسترسی شما را به حداکثر می رسانند – و مهم تر اینکه این کار را بصورت رایگان انجام می دهند.

بدیهی است ، این بسیار باورنکردنی خواهد بود ، به خصوص اگر بتوانید محصولات خود را دوباره و دوباره ویروسی کنید. خوشبختانه ، لازم نیست آنطور که اغلب به نظر می رسد یک کار دلهره آور باشد. در عوض ، فقط کافی است این ۵ مرحله را به کار بگیرید تا بتوانید بازاریابی ویروسی (به روش تبلیغ یا بازاریابی‌ای گفته می‌شود که معمولاً به صورت مجازی از طریق شبکه اجتماعی موجود یا ایمیل در اینترنت ارائه می‌گردد و به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود.) را برای محصول بعدی خود اعمال کنید.

۱- ارزش عملی محصول خود را روشن کنید.

محصولاتی که ویروسی می شوند غالباً توسط کمپین های بازاریابی سرگرم کننده ، جذاب و پر مخاطب انجام می شوند. با این حال ، یک تصور غلط در خارج وجود دارد که ایجاد یک فیلم ویدیویی سرگرم کننده یا رسانه های اجتماعی ، آنچه را که لازم است دارد. اینطور نیست، من دریافتم که محصولاتی که بیشترین توجه را از بازاریابی ویروسی دریافت می کنند ، دارای ارزش عملی هستند و کمپین های بازاریابی آنها آن را اثبات می کند.

به نظر من ، یکی از بهترین کمپین های بازاریابی آنلاین کانالی در  یوتیوب به نام  ” “Will It Blend?” با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت است ، این کانال به طور مرتب فیلم هایی از مخلوط کن های آشپزخانه Blendtec را نشان می داد که همه چیز را از نشانگرهای لیزری گرفته تا آیفون ها جدا می کرد و صدها میلیون بازدید از آن به دست می آورد. در حالی که بیشتر مورد توجه افرادی قرار گرفته اند که به سادگی می خواهند این فیلم های دیوانه وار را ببینند ، این کمپین بازاریابی بسیار موفقیت آمیز بوده است زیرا نشان می دهد که مخلوط کن های این برند چقدر قدرتمند هستند.

۲- اطمینان حاصل کنید که محصول شما از هم متمایز است

راه مهم دیگر آماده شدن برای ایجاد موقعیت ویروسی محصول تان در بین سایر رقبا این است که اطمینان حاصل کنید که پس از حضور در بازار ، از جمعیت تفکیک  خواهد شد. چیزی که  شاید در نهایت سادگی به عنوان طرح ظاهری برای محصول خود انتخاب کرده اید می تواند در میزان استفاده مشتریان در دنیای واقعی تفاوت ایجاد نموده و باعث شود مردم به آن توجه کنند.

اپل همیشه نسبت به این موضوع بسیار دقیق بوده است. از لوگوی نمادهای موجود در لپ تاپ های خود گرفته تا طراحی AirPods – غلاف های سفید در مقابل هدفون های مشکی استاندارد این صنعت ظاهر شدند. کاملاً مشخص است وقتی شخصی در این زمینه از یکی از محصولات خود لذت می برد. این نوع “اثبات اجتماعی” به دیگران نیز در تبدیل شدن به کاربران اپل کمک می کند. بنابراین ، برای مواجهه با دنیای واقعی نیز باید آماده شوید. مردم باید کمپین بازاریابی ویروسی شما را ببینند و به محبوبیت محصول شما در  بین مردم نیز توجه کنند.

۳- زیر رسانه های اجتماعی خود را ایجاد کنید.

هنگامی که محققان به پدیده محصولاتی که ویروسی می شوند نگاه کردند ، دریافتند که “در عصر رسانه های اجتماعی ، کلمه الکترونیکی تبلیغ دهان به دهان (eWOM) به یک منبع قدرتمند تأثیرگذاری اجتماعی و ویروسی ، به نام” جام مقدس بازاریابی دیجیتال “تبدیل شده است.”

به طور خلاصه ، محصول شما بدون رسانه های اجتماعی ویروسی نمی شود. بنابراین ، اگر قبلاً رسانه اجتماعی نداشته اید ، از ساخت آن شروع کنید. اگر یکی از این موارد را دارید ، مدتی وقت بگذارید تا حتی بیشتر به تعداد دنبال کنندگان خود اضافه کنید. در حقیقت ، شما حتی می توانید با تبلیغ محصول جدید خود ، این کار را انجام دهید.

به عنوان مثال ، می توانید به دنبال کنندگان خود بگویید ، “هرکسی که ما را تا ۳۱ سپتامبر دنبال کند ، می تواند محصول جدید ما را با ۱۰٪ تخفیف خریداری کند.” به این ترتیب همچنان که  به انتشار این پیام ادامه می دهید، تا تاریخ راه اندازی با افزایش سفارشات اولیه روبرو خواهید شد و محصول شما بیشتر و بیشتر در معرض  دید افراد واقع می شود.

۴- افراد را به عضویت و اشتراک در صفحات و کانال های خود تشویق کنید.

ساختن یک ارتش از دنبال کنندگان رسانه های اجتماعی به طرز شگفت انگیزی فرصت های رشد را برای شما فراهم می کند و موجب راه اندازی بهتر محصول و خدمت می شود ، اما در اینجا  تنها هدف این نیست. هدف این است که رونمایی و ارائه محصول شما ویروسی شود تا بتوانید تا حد ممکن سهم بازار را بدست آورید. این کار را با بسیج کردن آن ارتش انجام دهید تا اطلاعات در مورد محصول خود را به طور گسترده و فزاینده به اشتراک بگذارند. یکی از راه های انجام این کار با استفاده از آن پیام قبلی و تنظیم آن است:  به این ترتیب که هرکسی که پست رسانه های اجتماعی شما را درباره محصول آینده به اشتراک بگذارد ، ۱۰٪ تخفیف دریافت می کند. اکنون ، شما در حال خریدهای احتمالی بیشتر هستید و همزمان اطلاعاتی را درباره محصول جدید خود پخش می کنید.

شما همچنین می توانید از هدایای قدیمی برای رسیدن به چیزی مشابه استفاده کنید. به عنوان مثال ، می توانید پیوندی را به یک ویدیوی یوتیوب  بزنید و محصول شما که هنوز وارد بازار  نشده  را تبلیغ و معرفی نماید . از طرف دیگر به طرفداران خود اطلاع دهید که هرکسی که از حساب کاربری و یا کانال ارتباطی تان را دنبال کند و آن توییت را بازتوییت کند ، در لیستی قرار خواهد گرفت که این شانس را خواهد داشت تا محصول را به صورت رایگان دریافت کند.

۵- به مردم چیزی بیشتر از یک محصول برای اشتراک گذاری ارائه دهید.

راه بسیار مهم دیگر برای ایجاد انگیزه برای اشتراک گذاری ، ایجاد یک پست رسانه اجتماعی است که بیشتر بخش های محصول شما را نشان می دهد. اکثر مردم نمی خواهند تبلیغی را برای یک محصول به اشتراک بگذارند فقط به این دلیل که واقعاً آن را دوست دارند (مگر اینکه شما آنها را بر اساس آخرین یافته ها و سلایق تشویق کنید).  اطمینان از برجسته کردن ارزش عملی محصول هنوز حیاتی است ، اما دلیل دیگری را نیز برای آنها بیان کنید. پست را با فشار دادن کلید لایک به شکل قلب یا  تصویری از خنده جذاب و جالب توجه کنید.

برای اثبات اینکه این تاکتیک چقدر قدرتمند است ، شرکت Dollar Shave Club را در نظر بگیرید. افراد احتمالاً اولین تبلیغ را به اشتراک نمی گذارند ، زیرا در مورد تیغ های ۱ دلاری هیجان زده خواهند شد. تعداد زیادی از زنان آن را به اشتراک گذاشتند که خود هرگز مشتری دائم آن نمی شدند. این تبلیغ ویروسی شد زیرا توسط میلیون ها نفر به اشتراک گذاشته شد  چرا که فکر می کردند این پدیده صرفاً خنده دار است و می خواستند از این طریق  دوستان خود را به خنده بیندازند.  به دنبال آن دلیل مهم و اثرگذار باشید که مردم به آن یک دلیل محصول شما را ویروسی می کنند.

چیز دیگری جز ویروسی شدن نباید برایتان چندان مهم باشد

با ادامه رقابت در بین شرکت ها به طور آنلاین این رقابت حساس تر می شود ، داشتن محصولات ویروسی هرگز اهمیت بیشتری نسبت به سایر محصولات داشته است. به نظر من ، این بهترین راه ممکن برای کنار گذاشتن رقبا و درگیر کردن مشتریان جدید است. حتی بهتر ، ویروسی شدن فقط یک بار می تواند اثرات ترکیبی داشته باشد. همه این مشتریان جدید می توانند تبدیل به مشتری های ادامه دار شوند و به گسترش تبلیغات شما در مورد سایر محصولات ارائه شده شما کمک کنند. بنابراین ، با برخورداری از آن و قرار دادنش در سطح اولویت های اولیه ، این فرصت را جدی بگیرید. از پنج قدم بالا استفاده کنید تا محصول بعدی شما ویروسی شود و موقعیت بهتری برای مشاهده  و رشد در  بازار را از آن خود کند.

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی