یكی از دوستانم یك بار به من گفت ، “تقریباً هر چیزی كه در زندگی ام مجبور شده ام از آن رها شوم ، آثار بدی بر روی من گذاشته است.” حرف او این بود که رهایی از چیزهایی که نمی توانست کنترل کند برای او بسیار دشوار بود. من مطمئن هستم که بسیاری از شما می توانید با او همزاد پنداری کنید و همین تجربه را در زندگی خود داشته اید.

رها کنیم

بیشتر ما نمی خواهیم چیزهایی را که دوست داریم ، کنار بگذاریم. بنابراین به آن وابسته می شویم تا زمانی که آن ها به زور از بین بروند ، و حتی پس از آن ، ما همچنان از نظر ذهنی و عاطفی به این وابستگی ادامه می دهیم. آنچه ممکن است متوجه نباشیم این است که نگه داشتن این موارد در ذهن می تواند آثار مخرب بسیاری بر زندگی ما داشته باشد.

نگه داشتن چیزهایی که نمی توانیم آن ها را کنترل کنیم می تواند استرس و ناراضی زیادی برای ما ایجاد کند. همچنین باعث می شود که ما خود را در گذشته گیر بیندازیم و این مانع از رشد و زندگی آزادانه ما می  شود. اگر می خواهیم شاد و آزاد باشیم ، باید یاد بگیریم که رها کنیم.

در این مقاله ، ما بررسی خواهیم کرد که رها کردن به شکل درست و واقعی چه معنایی دارد ، چرا اینقدر سخت است ، و با رها کردن چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید ، زندگی شما چگونه بهبود می یابد. سپس ، من نکاتی را با شما به اشتراک خواهم گذاشت که به شما کمک می کنند یاد بگیرید که با سهولت بیشتری رها کنید ، بنابراین می توانید یک زندگی شادتر و پرتحرک تر را تجربه کنید.

 فهرست مطالب

  • — منظور از رها کردن واقعاً چیست؟
  • — چرا رها کردن کار خیلی سختی است؟
  • — توهم کنترل
  • — مزایای یادگیری اصول رها کردن
  • — ۵ نکته برای یادگیری نحوه رها کردن
  • — نتایج نهایی
  • — اطلاعات بیشتر درباره رها کردن

منظور از رها کردن واقعاً چیست؟

غالباً می شنویم که وقتی به نظر می رسد مشکلاتی برای ما ایجاد می شود ، باید چیزهایی را کنترل کنیم که در واقع نمی توانیم آن ها را  کنترل کنیم. اما ، واقعاً رها کردن چیست؟ برای فهم بهتر این موضوع ، باید درک کنیم که چرا در وهله اول به چیزهای مختلف دلبسته می شویم.

دلبستگی عبارت است از تثبیت ذهنی و عاطفی بر چیزی که فکر می کنیم نیاز داریم یا می خواهیم. ما به چیزهایی مانند افراد ، افکار یا دارایی های مادی وابسته می شویم. دلیل اینکه به آن ها دلبسته می شویم این است که می ترسیم آن ها را از دست دهیم و در نتیجه ، ناراضی خواهیم بود ، یا حتی فکر می کنیم در صورت از دست دادن آن ها زنده نخواهیم ماند.

بسیاری از ما لذت حسی یا رضایت عاطفی را با خوشبختی اشتباه می گیریم. آن ها یکسان نیستند. خوشبختی واقعی ناشی از آزادی از رنج است ، نه لذت حسی. با این حال جامعه  به ما می آموزد که اگر به چیزهایی که به ما لذت می بخشد دست پیدا کنیم ، خوشحال خواهیم شد. مشکل این رویکرد برای یافتن خوشبختی این است که احساسات ما به طور طبیعی موقتی هستند. دلیل این که  تازگی یک ماشین جدید بعد از مدتی برای ما از بین می رود ، این است که رضایت ما کم می شود. تا زمانی که یاد نگیریم چگونه از رنج خود رهایی پیدا کنیم ، همچنان به چیزهایی وابسته خواهیم شد که تنها لذت حسی یا رضایت عاطفی را برای ما به ارمغان می آورد.

بنابراین ، رها کردن به معنای رهایی ما در این موارد است. البته این بدان معنا نیست که ما آن ها را از دست خواهیم داد. این بدان معنی است که ما به اندازه کافی ایمان داریم که چیزهایی را که برای زنده ماندن در این جهان لازم است ، داریم ، و باید برای داشتن آن ها خوشحال باشیم.

چرا رها کردن کار خیلی سختی است؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا رها کردن بسیار سخت است. یكی از دلایلش این است كه ما عاشق نگه داشتن هستیم. ما این حس را در ادبیات ، موسیقی ، هنر و فیلم هایمان رمانتیک تلقی می کنیم. چیزهای عاشقانه ی زیادی در مورد نگه داشتن کسی که دوستش داریم وجود دارد. ما می خواهیم عشق آن شخص را برای همیشه احساس کنیم.

ترس ، رهایی را دشوار می کند. ما از آنچه برایمان اتفاق می افتد می ترسیم به ویژه اگر چیزی را که برای بقا یا شادی خود به آن وابسته ایم ، از دست بدهیم. بنابراین ، تصمیم می گیریم آن را به هر شکل ممکن نگه داریم. نگه داشتن نیز نوعی عادت است. رفتارهای ما چنان عمیق در ما ریشه دارد که ما فقط به چیزهایی نگاه می کنیم که نمی توانیم متوجه آن شویم و برایمان نا آشنا هستتند، در حالیکه می ترسیم به خودمان نگاه کنیم زیرا ممکن است آنچه را که در وجود خودمان می بینیم دوست نداشته باشیم.

دلیل دیگر این که رها کردن اینقدر سخت به نظر می رسد این است كه هویت شخصی ما با چیزهایی كه در ارتباط هستیم گره خورده. خانواده ، خانه ، ماشین و سایر دارایی های خود تصویری از اینکه ما که هستیم به ما می دهد ، بنابراین همواره سعی داریم تصویری موفق از آنچه داریم و آنچه هستیم بسازیم. هویت شخصی ما نیز با دیدگاه های شخصی خصوصاً دیدگاه های سیاسی همراه است. ما از زندگی با احساسات خود لذت می بریم. مطمئناً احساسات مثبت را دوست داریم. اما حتی احساسات منفی می توانند توجه ما را به خود جلب کنند که همین امر باعث خوشحالی ما می شود. این احساسات همچنین می تواند بخشی از هویت ما باشد.

توهم کنترل

درهم پیوستن ما به امور ، توهم کنترل است. ما اغلب معتقدیم که اگر همه موارد و شرایط مادی را به درستی بدست آوریم ، خوشحال خواهیم شد. بنابراین ، سعی می کنیم مردم و شرایط را دستکاری کنیم تا آن ها را به شکلی که می خواهیم تبدیل کنیم. مشکل این طرز تفکر این است که همه چیز ناپایدار است. هیچ چیز به همین صورت باقی نمی ماند. ما به موارد خاصی که دوست داریم وابسته می شویم و انتظار داریم که آن ها به همین شکل باقی بمانند. این همیشه به ناامیدی منجر می شود. در واقعیت ، تنها چیزی که ما بر آن کنترل داریم خودمان هستیم. اما ما طوری عمل می کنیم که انگار بر دیگران هم کنترل داریم.

مزایای یادگیری اصول رها کردن

بنابراین ، چرا باید یاد بگیریم که رها کنیم؟ دلایل مختلفی وجود دارد. از جمله آن ها آزادی ، روابط بهتر و رشد مداوم شخصی است.

 آزادی

رها کردن منجر به آزادی می شود. وقتی یاد می گیریم که رها کنیم ، می توانیم از منابع درد و رنج خود که مانع ما می شوند ، نیز رها شویم.

ما اغلب به چیزهایی که دیگر به ما خدمت نمی کنند ، مانند روابط ناسالم ، وابسته هستیم. شاید در یک زمان ما از یک رابطه سود می بردیم ، اما اغلب وقتی افراد رشد می کنند ، از هم جدا می شوند.

 روابط بهتر

یک رابطه سالم رابطه ای است که در آن هر دو شریک زندگی آزادی داشته و آن  را در اختیار فرد مقابل هم قرار می دهند. کسانی که بیش از حد به شریک عاطفی خود وابسته هستند ، اجازه نمی دهند که او آزاد باشد.  این وابستگی بیش از حد فرد مقابل را اذیت می کند این افراد دائماً سعی می کنند شریک عاطفی خود را در قالب ایده آل خود قرار دهند. وقتی شریک عاطفی خود را رها می کنیم ، به این معنی نیست که آن ها ما را ترک خواهند کرد. ما فقط به آن ها اجازه می دهیم که همان کسی باشند که می خواهند باشند. سپس این وظیفه ماست که آن ها را دوست داشته باشیم به خاطر همه آن چه  که واقعاً هستند. وقتی یاد می گیرید که رها کنید ، افراد سالم تری در زندگی خود جذب خواهید کرد. به این دلیل است که افراد سالم نمی خواهند در اطراف شخصی باشند که آن ها را محدود می کند.

رشد مداوم شخصی

اگر به چیزی بیش از حد لزوم درگیر شویم ، نمی توانیم به جلو حرکت کنیم. ما نمی توانیم از نظر عاطفی رشد کنیم اگر دائما درگیر چیزهای بیهوده ای باشیم که فکر می کنیم  خوشبختی ما را به همراه دارد. اگر بیش از حد به چیزهای اطراف خود توجه داشته باشید ، در گذشته همچنان گیر خواهید کرد ، زیرا اوضاع همیشه در حال تغییر است. همانطور که یاد می گیرید رها کنید ، عزت نفس و اعتماد به نفس شما رشد می کند. وقتی متوجه شدید که با از دست دادن چیزهایی که فکر می کنید مورد نیاز شما هستند ، می توانید به زندگیتان ادامه دهید ، می توانید مواردی را که برای شما سالم تر است دنبال کنید.

۵ نکته برای یادگیری نحوه رها کردن

یادگیری رها کردن آنقدرها که فکر می کنید دشوار نیست. اما این کار کمی شهامت و پشتکار می خواهد. در اینجا چند نکته برای کمک به شما آورده شده است.

  1. سرزنش دیگران را متوقف کنید

ما غالباً دیگران را به خاطر بدبختی های خود سرزنش می کنیم. در چنین مواردی ، احساس می کنیم قربانی بی عدالتی دیگران هستیم. حتی در برخی مواقع ممکن است چنین باشد، اما باز هم ما نمی توانیم زمان خود را هدر بدهیم و منتظر بمانیم تا افراد دیگر ضرری را که به ما وارد کردند ، ترمیم کنند. ممکن است آن ها تمایلی به جبران کردن نداشته باشند یا حتی نتوانند. این مسئولیت بر عهده خود ما است. منتظر نمانید تا دیگران شما را حمایت کنند. منتظر نباشید قبل از شروع تلاش از سوی شما ، آن ها وارد عمل شوند.

  1. تصمیمی جدی برای رها کردن بگیرید

من یک بار شنیدم که کسی می گوید وقتی که تصمیم خود را قطعی کرد ، ترک سیگار برای او آسان تر شد. غالباً می گوییم می خواهیم چیزی را در زندگی خود تغییر دهیم ، اما یک تلاش نیمه تمام انجام می دهیم. اگر واقعاً می خواهید در زندگی خود تغییری ایجاد کنید ، باید در مورد آن جدی تصمیم بگیرید و این با تصمیم گیری برای انجام آن شروع می شود.

اگر تصمیم خود را به صورت کتبی بگیرید ، به جدیت شما بیشتر کمک می کند. همچین جمله ای بنویسید ، “من تصمیم گرفتم __________ را رها کنم. من می دانم که ادامه دادن این امر مانع از رشد و خوشبختی من می شود. ” می توانید در قالب لیستی  مزایایی که دریافت خواهید کرد را ذکر کنید ، همچنین اشاره کنید چگونه می خواهید برای فصل جدید زندگی خود منتظر بمانید.

هنگامی که بیانیه تصمیم خود را نوشتید ، آن را چاپ کنید و در جایی قرار دهید که هر روز بتوانید آن را ببینید. همچنین ، آن را به طور مرتب در یک دفتر کپی کنید ، مثلا یک بار در روز آن را بنویسید تا زمانی که مطمئن باشید به سوی آن  برگشت نخواهید کرد. این امر آن را در ذهن ناخودآگاه شما جذب می کند ، و رفتار جدید به صورت طبیعی ظاهر می شود.

  1. این اعتماد را تقویت کنید که حال خوبی خواهید داشت

یکی از دلایلی که ما به بسیاری چیزها وابسته هستیم این است که فکر می کنیم برای زنده ماندن به آن ها احتیاج داریم. به یاد داشته باشید ، رها کردن آزادسازی به معنی تثبیت ذهنی و عاطفی ما در مورد آن چیز است. این یک رها شدن جسمی نیست. بعضی اوقات ، ما به چیزهایی ادامه می دهیم که از نظر جسمی از بین رفته اند. رها کردن نمی خواهد شما را بکشد. در حقیقت ، شما قادر خواهید بود بدون این دلبستگی عاطفی زندگی کنید. و اعتماد داشته باشید که خوب خواهید بود. اگر مجبور شدید ، به یک دوست تکیه دهید. همه تجربه های شما بی نظیر نیست. احتمال این هست که بسیاری از افراد دیگر نیز همین تجربه را پشت سر گذاشته اند و آن ها زنده مانده اند. شما مجبور نیستید خودتان یک مسیر دشوار را به تنهایی را طی کنید. با خود تکرار کنید: تو تنها نیستی.

  1. درس را بیاموزید و حرکت کنید

زندگی مجموعه ای از تجربیات است که هدف آن آموزش دروس مهم است. هنگامی که ما از رها کردن چیزی امتناع می ورزیم ، به این دلیل است که ما از تجربه کردن  زندگی در تلاش برای یادگیری خودداری می کنیم. در نتیجه احساس شکست می کنیم. وقتی در رها کردن چیزی مشکل دارید ، از خود بپرسید “من از این تجربه چه می توانم یاد بگیرم؟” ممکن است جواب بلافاصله برای شما روشن نشود. اما وقتی اینطور شد ، می توانید آن را رها کنید و به زندگی خود ادامه دهید.

  1. مدیتیشن کنید

مراقبه می تواند تقریباً هر موقعیتی را تبدیل به موقعیت بهتری کند. در این حالت ، می تواند به ما در آرامش عواطف خود کمک کند ، وضوح بیشتری ایجاد کند ، و به ما قدرت درونی دهد تا با این کار کنار بیاییم. این امر می تواند به ما کمک کند در شرایطی که زندگی از کنترل ما خارج می شود آرام و مثبت بمانیم. وقتی مدیتیشن می کنیم ، از ذهنمان می خواهیم اجازه دهد تا از همه تحریکات حسی در زندگی خود فاصله بگیریم. تحریک بیش از حد حسی منجر به یک ذهن آشفته می شود که خود منجر به احساسات بیش از حد می شود. بنابراین ، با آرام کردن افکار خود از طریق مراقبه ، اغتشاش ذهنی را کاهش می دهیم و اجازه نمی دهیم که احساسات دردناک ما را تحریک کنند.

وقتی ذهن خود را آرام می کنیم ، همه چیز به طور طبیعی روشن تر می شود. هرچه تعداد افکار غیر ضروری کمتر در ذهن ما باشد ، پردازش افکار هدفمند تر ساده تر می شود. مثل تفاوت این دو حالت است که در جاده ای بدون ترافیک حرکت کنید یا در یک مسیر پر ترافیک گیر بیفتید. وقتی ذهن ما آرام است ، به دست آوردن وضوح در مورد موضوعات مهم برای ما بسیار ساده تر است. هرچه احساسات خود را آرام کنیم و تمرکز بیشتری کسب کنیم ، قدرت درونی بزرگی را پرورش می دهیم. این ما را قادر می سازد تا عقل ، عزت نفس و اعتماد به نفس به دست آوریم. و این قدرت درونی به ما کمک می کند تا از امور ناسالم در زندگی خود رها شویم.

بنابراین ، مراقبه را امتحان کنید. لازم نیست این کار را بطور کامل یا برای مدت طولانی انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید اینست که چند دقیقه بعد از نفس کشیدن با تمرکز، در محیطی  بی سر و صدا و در سکوت بنشینید. این به ذهن شما استراحت می بخشد و به شما اجازه می دهد تا افکار شما به طور طبیعی مرتب شوند.

در اینجا یک راهنمای ساده برای مبتدیان وجود دارد: مراقبه برای مبتدیان: چگونه به طور عمیق و سریع مراقبه کنیم.

نتایج نهایی

من بنا بر تجربه شخصی خود دریافته ام که رها کردن می تواند واقعاً سخت و حتی ترسناک باشد. اما ، در بیش از پنجاه  سال سن که در این جهان زندگی کرده ام ، بارها مجبور شده ام چیزهای زیادی را که فکر می کردم برای زنده ماندن لازم دارم ، رها کنم ، اما هنوز زنده ام. در واقع . من بسیار خوشحالم زیرا آموخته ام که رها کنم ، با گذشت زمان و تجربه انجام این عمل راحت تر می شود. وقتی دریابید که موقعیت ها و مسائل زیادی دور و برتان هست که باید از آن ها رهایی یابید ، می توانید قبل از اینکه چیزی به شما آسیب برساند ، دست به کار شوید. با گذشت زمان ، شما قادر خواهید بود فراتر از این ، حرکت کنید و بلافاصله به چیزهای مختلف وابسته نشوید. وقتی این اتفاق بیفتد ، معنای واقعی آزادی را خواهید دانست.

 

منبع: Lifehack
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی