این نرخ رشد با توجه به شرایط اخذ ویزا و کمک به افزایش قدرت اقتصادی و گردشگری در هفتمین سال افزایش خود به بالاترین میزان رسید . در حالی که این حجم از توریست به معنای هجوم فرصت های بزرگ کسب و کار برای هتل ها، رستوران ها و سایر افراد در بخش های گردشگری  است، همچنین فرصتی برای خلاقیت های نوآورانه و فناوری اطلاعات است تا همه چیز را دچار تغییر کند.

موانع موجود برای سفر های ورودی

بسیاری از مسافرانی که به ژاپن می آیند، بومیان از شرق آسیا هستند که در عصر دیجیتال به دنیا آمده اند و از گوشی های هوشمند برای تقریبا همه چیز استفاده می کنند. در حالی که تعداد نقاط مجانی Wi-Fi در شهرهای بزرگ مانند توکیو در ده سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است، هنوز هم می تواند در مناطق روستایی، به ویژه در خارج از هتل ها و سایر امکانات توریستی به عنوان چالشی برای امکانات آنلاین مورد توجه قرار گیرد. این یک نقطه ضعف است که راه اندازی سامانه  WAmazing متمرکز در توکیو و امکانات مبتنی بر آن ، می تواند به عنوان راه حلی در جهت مرتفع کردن آن تلقی گردد. این شرکت سیم کارت های رایگان را بین مسافران توزیع کرده است. همچنین این اجازه را می دهد تا مسافران به استفاده از گوشی های هوشمند خود برای برنامه ریزی فعالیت های روزمره خود در طول سفر ادامه دهند، همچنین می توانید از یکی از برنامه های WAmazing برای رزرو بیش از ۱۰۰۰۰ محل اقامت استفاده کنید. کاربران همچنین می توانند رزرو بلیط اسکی و اجاره، و همچنین پوشش بیمه و راه آهن را رزرو از طریف اپلیکیشن های مرتبط با آن انجام دهند. WAmazing دارای دستگاه های توزیع سیم کارت در ۲۰ فرودگاه بین المللی در ژاپن است که تقریبا ۹۰ درصد از بازدید کنندگان خارجی را پوشش می دهد. این مجموعه تا کنون بیش از ۲۱۰،۰۰۰ سیم کارت را توزیع کرده است.

فومیکو کاتو مدیر عامل شرکت WAmazing می گوید:” در ژاپن میزان نفوذ گوشی های هوشمند حدود ۷۰ درصد است، اما ۱۰۰٪ در برخی از نقاط آسیا است. “برای این مسافران، برنامه ریزی سفر بدون گوشی هوشمند غیر ممکن است.”

فومیکو کاتو در سال ۲۰۱۶ WAmazing را تاسیس کرد و در سال ۲۰۱۶ یک پیش نمایش از آن  به معنای “ژاپنی” و “شگفت انگیز” را به نمایش گذاشت. پس از فارغ التحصیلی، وی در ۱۸ سالگی در بخش بازاریابی دیجیتال در شرکت Recruit Holdings  که یکی از غول های منابع انسانی  است کار می کرد و تمرکز خود را بر کسب و کار مربوط به بازار گردشگری داخلی قرار داد، که ارزش آن حدود ۲۰ تریلیون ین (۱۸۰ میلیارد دلار) است. او متوجه تغییری در پکیج تورهای  گردشگری به مسافران فردی و  همچنین افزایش وب سایت ها و خدمات ارائه شده توسط شرکت های اینترنتی شد. در همین حال، جمعیت ژاپن در حال کاهش بود در حالی که بازدید کنندگان خارجی شروع به افزایش کردند. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، تعداد بازدیدکنندگان از ژاپن بیش از سه برابر شده است.

در این زمینه، کاتو تصمیم به ایجاد امکانی  با نام WAmazing به منظور استفاده از مهارت های بازاریابی خود برای اتصال مسافران خارج از کشور با برخی از بهترین جاذبه های گردشگری  ژاپن گرفت. ابتکار سیم کارت یکی از راه های ایجاد نام تجاری در بین تاجران صنعت بود، این برنامه همچنین می تواند روند رزرو را برای همه مسافرانی به ویژه آنها که در ادارات ژاپنی و زمان استفاده از تسهیلات شهری به زبان های خارجی را صحبت می کنند، فراهم کند. WAmazing به طور عمده هدفش بازدید کنندگان از تایوان و هنگ کنگ است. این هزینه ۱۰٪ تا ۱۵٪ از رزرو هتل و سایر فعالیت ها (از جمله فعالیت های تفریحی ) می باشد. این موضوع نیز حاشیه سود قابل توجهی در فروش بیمه دارا می باشد.

در این زمینه استارت آپ هایی نیز  به سرعت در طول دو سال و نیم گذشته افزایش یافته است. این فعالیت ها  مبلغی را در حدود ۸۰۰ میلیون ین (۷٫۲ میلیون دلار) به صندوق جمع آوری  اضافه کرده است و در حدود ۱٫۱ میلیارد ین (۹٫۸ میلیون دلار) با هدف انجام دور سوم با همکاری سرمایه گذاران خارج از کشور در اختیار دیگر صندوق ها قرار داده است. WAmazing در حال حاضر دارای حدود ۷۰ کارمند از جمله ۳۰ کارمند تمام وقت و همچنین دفاتری در تایوان و چین است. از اکتبر ۲۰۱۸ بازدیدکنندگان را از سرزمین اصلی هدف قرار داده است و یک برنامه را در پلت فرم WeChat راه اندازی کرده است. همچنین در تلاش است تا کسب و کار خود را با تولید مشتریان در استرالیا و کشورهای عضو انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) نیز گسترش دهد. همچنین اخیرا برنامه خود را در ایالات متحده راه اندازی کرده است.

کاتو در راستای کمک به مسافران در ژاپن، قصد دارد در صنعت نیز  تغییراتی ایجاد کند. او ایده های خلاقانه ای مانند تاکسی های نقدی در مناطق روستایی و کافه تریا در شهرهای متروکه، جایی که سرآشپزهای سیار در بناهای محلی روککان می توانند غذاهای متنوعی را برای گردشگران ارائه دهند، را در نظر می گیرد. این نوع ابتکار عمل می تواند در طول دوره های طولانی افزایش اشتغال را نیز به همراه داشته باشد و ممکن است برای مهمانان خارجی که در هر ساعت شبانه روز ممکن است با ریوکان که نوعی  مسافرخانه ژاپنی و مکانی مسکونی اجاره‌ای است که ساختار ژاپنی دارد و معمولاً برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می‌شود، ایده آل باشد. ریوکان‌ها عموماً در مناطق سیاحتی یا اطراف چشمه‌های آبگرم ساخته می‌شوند.

کاتو می گوید: “ما می خواهیم یک سرویس یکپارچه برای گردشگران ورودی، فعالیت ها، اقامت و خرید، از جمله تخفیف های بدون مجوز، فراهم کنیم. ما همچنین شاهد پتانسیلی بسیار بزرگ در چین هستیم، چرا که چینی ها به طور فزاینده ای علاقه مند به لذت بردن از سفر های خارج از کشور هستند. “ضمن همکاری با اپراتورهای تسهیلاتی، در حالی که حفظ آنها برای بازار داخلی مهم است ما می توانیم خدماتی را برای خارجی ها نیز ، اضافه کنیم.”

کارگاهی برای رویاهای بزرگ

WAmazing تنها روش تکنولوژی تغییر الگوهای گردشگری در ژاپن نیست. یکی دیگر از پروژه های راه اندازی شده، به این صورت است که نوآوری های خانگی را برای بازدیدکنندگان  به نمایش می گذارد. https://akiba.dmm-make.com یک مرکز پشتیبانی برای راه اندازی های سخت افزاری است که در منطقه آکیهابارا در توکیو واقع شده است، این مرکز برای طرفداران و مشتریان الکترونیک و محصولات فرهنگ پاپ مانند مانگا، انیمه، بازی های ویدئویی، مجسمه ها و دیگر کالاها ایجاد شده است. DMM.make AKIBA که توسط شرکت تجارت الکترونیک DMM.com در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شده است، جایی است که کارآفرینان، متخصصان و علاقمندان می توانند رویاهای خود را تحقق بخشند. این وبسایت یک محیط جذاب برای تعداد زیادی از بازدید کنندگان خارج از کشور و خارجی است که از طریق آن می توانند استارت اپ خود را به سایرین معرفی کنند.

DMM.make AKIBA شامل دو مرکز است: یک فضای همکاری به عنوان مبنا، که در طبقه های قدیمی پایه گذاری  شده از ایالات متحده باقی مانده و ناحیه دیگر  استودیوی AKIBA  نام دارد، و یک فضای کارخانه ای مشترک است. این بخش مجهز به ۵ میلیون دلار ماشین آلات است، از جمله دستگاه هایی مانند ماشین آلات CNC، چاپگرهای سه بعدی، و تجهیزات تست زیست محیطی، و همچنین تجهیزات نجاری، نقاشی و دوخت. اعضا می توانند در این استودیو درس های خود را برای کسب مجوزهای لازم  برای ماشین های مختلف بگیرند.

DMM.make AKIBA تقریبا ۱۷،۸۰۰ کاربر از بیش از ۴۰۰ شرکت از جمله بیش از ۱۰۰ استارت آپ دارد. یکی دیگر از نمونه های این موسسه های غیر انتفاعی موسوم به Mission ARM Japan است استارت آپی  که در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شده و در حال توسعه  دستبندهای مصنوعی رباتیک چاپ شده به صورت سه بعدی است.

این استارت آپ ابتدا در DMM.make AKIBA مستقر شد و مبلغ ۲۰۰۰۰۰ دلار از چالش بهترین استارت آپ های گوگل دریافت کرد و نسخه ای از پروتزهای رباتیک خود را برای کمک به افراد بدون دست وارد بازار کرد. یکی دیگر از سازندگان بسیار خلاق در زمینه ساخت سخت افزار که در DMM کار می کند،  GROOVE X، نام دارد که اخیرا یک ربات خانگی همراه با نام LOVOT را عرضه کرد. به غیر از فناوری های رباتیک، شرکت ها و استارت اپ ها در  این مرکز در زمینه مراقبت های بهداشتی، اینترنت و سایر راه حل های فناوری فعال هستند.

یوکو کامیمورا، مدیر انحصاری و مدیر انجمن در DMM AKIBA می گوید: “ما یک پلت فرم برای اطلاعات، منابع انسانی و ابزار هستیم. وقتی کارآفرینان ابزارها و منابعی که نیاز دارند را به دست می آورند، موانع را کاهش داده و می توانند ایده های خود را به بازار برسانند.”

در حالیکه موسسه  DMM.make AKIBA  در حال حاضر شاهد تولد بسیاری از شرکت ها و نمونه های اولیه صنعتی است همزمان شبکه های داخلی و بین المللی خود را نیز گسترش می دهد. حامیان این موسسه شرکت های موفقی از جمله تولیدکنندگانی همچون Sharp، Autodesk، Pasona، و غیره هستند. آزمایشگاه این مجموعه همچنین بر روی همکاری با تولید کنندگان ژاپنی برای دریافت مصالح تولیدی، و همچنین با کارخانجات بیکار در مناطق طبقه بندی شده ی ژاپن که برای کارآفرینان در دسترس هستند، کار می کند. در سال ۲۰۱۶، DMM.com با سفارت فرانسه در ژاپن به منظور ترویج استارت آپی در ژاپن و فرانسه تحت فن آوری نوآور فرانسه مشارکت داشته است. در عین حال، DMM.make AKIBA اخیرا به امکان همکاری با یک شتاب دهنده فرانسوی به نام Usine IO دست پیدا کرده است و از این طریق برای شرکت های ژاپنی در نمایشگاه فناوری Viva Technology در پاریس راهی تازه باز کرده است تا برنامه های  نوآورانه جدید و برنامه شتاب دهنده را با هم یاد بگیرند.

تعداد خارجی هایی که در ژاپن زندگی می کنند و یا به ژاپن سفر می کنند و از DMM دیدن می کنند تا از نوآوری های ژاپنی ها یاد بگیرند، به طور فزاینده ای در حال رشد است. میزان بازدید شخصی گردشگران، دیپلماتها و صاحبان کسب و کار هر ماه کاهش می یابند و DMM همزمان تسهیلات تورهای هفتگی را افزایش  می دهد. کارآفرینان خارجی نیز از سرویس ثبت نام آدرس های کسب و کار شرکت استفاده می کنند. یک نمونه Studio PLAYFOOL، یک استارت آپ مستقر در لندن است که به خلق محصولات و تجربیات بازیگوشانه اختصاص دارد. این شرکت که توسط ساکی مارویاما  از ژاپن و دانیل کاپن از بریتانیا تاسیس شده است، در حال حاضر ، سیستم بلوک هایی که می توانند با استفاده از طناب های پیچیده ای به کار برده شوند مانند چراغ های الکتریکی، به دست آورند.  این محصول با هدف کودکان ۳ ساله و بالاتر، طراحی شده و هنوز در حال توسعه است اما این دو امیدوارند که آن را در آینده نزدیک راه اندازی کنند.

کاپن، که در بخش طراحی کالج نوین در کالج سلطنتی هنر مطالعاتی انجام داده، می گوید: ما DMM را انتخاب کردیم زیرا یک سیستم بورس تحصیلی است. “ما تازه فارغ التحصیل شده ایم و پول زیادی نداریم. ما می توانیم از تمام ماشین ها در این فضا استفاده کنیم و کارکنان DMM ما را هدایت می کنند. توصیه های تکنسین ها فوق العاده مفید است. “

همانطور که ژاپن همچنان به بازدیدکنندگان و کسب و کارهای خارجی بیشتر و بیشتر بها می دهد، DMM.make AKIBA آماده دستیابی به رویاهای خود است.

ریتو مییمما، تولید کننده بازاریابی جهانی در DMM از AKIBA می گوید: ”  ما مانند یک ایستگاه کار کرده ایم و شرکت های ژاپنی را در مسیر موفقیت قرار داده ایم. ما می خواهیم به شرکت های داخلی و خارجی کمک کنیم و خود را محدود به شرکت های نوپا و راه اندازی ها  نکنیم “

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد WAmazing، به وب سایت شرکت https://corp.wamazing.com مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد DMM.make AKIBA، به https://akiba.dmm-make.com/form/overview مراجعه کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Studio PLAYFOOL به وب سایت آن مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نوآوری ها و فن آوری های دولت ژاپن، به https://www.japan.go.jp/technology مراجعه کنید.

 

 

 

 

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی