در دهه ی ۱۹۹۰ میلادی، ایالات متحده آمریکا تنها دارای یک مدعی انحصار تولید بود که نگرانش باشد: کمپانی «مایکروسافت».

حالا این کشور دارای حداقل سه کمپانی ثبت شده انحصار تولید از جمله «الفبت»، سایت « آمازون» و«فیسبوک» است.

در ماه فوریه، دو مجله ی مهم  به پردازش قدرت این غول های تکنولوژی پرداخته اند. اگر کمی وقت داشته باشید، هر دو مقاله ارزش نشستن و خواندن را دارند. هفته ی گذشته مجله « وایِرد » نگاهی به تحقیق و نفحص « فیسبوک» در زمینه دخالت روسیه در انتخابات پیشین ریاست جمهوری آمریکا انداخته و در عین حال خصومت رو به رشدی را که به نظر می رسد بعدتر از نقاط مختلف متوجه کمپانی شده است را تحت نظر قرار داده است.

در روز سه شنبه مجله « نیویورک تایمز» مقاله ای با عنوان « موردی بر علیه گوگل» منتشر کرد. در این مقاله به یادآوری زمانی پرداخته شده است که چگونه «گوگل» موتور کوچک جستجوگر رقیب را از کار انداخت و چطور اتحادیه اروپا مقررات باطلی را با هدف جریمه ۲٫۷ میلیارد دلاری « گوگل» وارد زمین کرد. (اما گوگل باز هم می درخشد.)

متقاعد کننده ترین بخش، تصویر مبارزه افراد واجد شرایط با کمپانی « مایکروسافت» است. اگر چه تلاش آن ها برای جریمه کردن مایکروسافت از هر راه معناداری با شکست مواجه شد اما موشکافی رسانه که با دیده بانی ضد ترویج/ آنتی تراست همراه شده بود، بر روی رفتار و عملکرد « مایکروسافت» تاثیر بسیار زیادی گذاشت؛ آن هم به این دلیل ساده که پرسنل شرکت از این شرایط عصبانی شده بودند.

نویسنده ی این مقاله می نویسد: « مایکروسافت بسیار قدرتمند و گوگل آن قدر جوان بود که می توانست هر لحظه از بین برود، بعضی از کارمندان داخلی دو شرکت به این موضوع اقرار می کنند.»  نویسنده نقل قولی از وکیل پیشین « مایکروسافت»، « جین باروس» می آورد: « فرهنگ جدیدی از انطباق و سازش به وجود آمده بود و ما نمی خواستیم برای خودمان مشکل درست کنیم؛ بنابراین هیچ کاری نکردیم و هیچ اتفاقی نیفتاد.» در ادامه مقاله به پرسش و بررسی افسانه ای با این مضمون می پردازد که در آن زمان «گوگل» به تنهایی «مایکروسافت» را مغلوب خود کرد و می افزاید:” دادخواهی های ضد ترویج/ آنتی تراست دولت بر علیه مایکروسافت یکی از دلایلی بود که باعث می شد «گوگل» هر از چند گاهی امتیاز انحصار بودن« مایکروسافت» را از آن خود کند.”

اما امروز «گوگل» علی رغم جریمه ی تاریخی ای که با آن مواجه شد؛ ترسیده به نظر نمی رسد. من شک دارم که کمپانی متوجه آن شده باشد که حداقل در آمریکا دشمن شماره ۱ نیست. با اینکه وضع کنندگان مقررات احتمالا قانونی ترین مورد دروغین که مدعی آن اتحادیه اروپا بود را بر علیه « گوگل» اجرا کرده اند و در حال افزایش خصومت علیه غول های نکنولوژی و رهبران میلیاردر آن ها هستند اما امروز بر روی این موتور جستجوگر تمرکز نکرده اند. آن موشکافی پیشین این روزها به دلایل ناتوانی برای مقابله با خشونت های ضد ترویج بیش تر متوجه « فیسبوک» شده است.

سیاستمداران و افراد دیگر « فیسبوک» را برای محتوای دروغین و کمبود سطح گسترده ای از صحت و اعتبار مورد انتقادهای پیوسته تند و تیز خود قرار می دهند. اما گفتن این نکته حائز اهمیت است که کمپانی « فیسبوک» قطب دوم از شرکت رو به رشد تبلیغات دیجیتالی « گوگل» در آمریکاست. اگر به گفته ی کتاب «تاجران توجه» نوشته ی « نیم وو»، « فیسبوک» یک اقتصاد آنلاین جدید است؛ دیگرانی نیز بر گذر زمان ما تسلط دارند. اگر آمار « فیسبوک» درباره ی زندگی ماست، دیگرانی نیز بیش تر از این شرکت، آن را در اختیار دارند.

و اما تا اینجا حتی کلمه ای از کمپانی « آمازون» به میان نیاورده ایم. شهرهای مختلف در برابر این شرکت سر تعظیم فرود می آورند تا بتوانند دومین دفتر مرکزی «آمازون» را در خود تاسیس کنند. کمپانی « آمازون» قادر به انجام هیچ خطایی در جلوی چشمان مصرف کنندگان نیست. اما اگر شما با بانکدارها و تجار صحبت کنید آن ها می گویند که « آمازون» تنها چیزیست که بیش ترین ترس را درونشان به وجود می آورد. شرکتی که در حال حاضر کنترل بیش از ۳/۲ بازار کتاب های الکترونیکی آمریکا در دستانش است. کمپانی « آمازون» به تنهایی دارای پشتیبانی سرمایه گذاری برای وارد کردن صنایع جدید، به صفر کشاندن بودجه ها و مغلوب نمودن رقبا در جستجوی مقیاس بیش تر است. این موضوعی هیجان انگیز برای مغازه دارها و در عین حال بسیار وحشتناک برای سوپر مارکت های کوچک و افرادی که در تجارت دارو هستند؛ است.

بنابراین اگر شما یک سیاستمدار هستید و می خواهید نگرانی عمومی را از بین ببرید، و یا یک فرد واجد شرایطی هستید که در تلاش است بازی های آنلاین راه اندازی کند، چه کار می کنید؟ به پشتیبانی « فیسبوک»، مورد تمسخر قرار گرفته ترین در گروه تاخیری ها، می پردازید؟ یا به پشتیبانی « آمازون»، کمپانی ای که رشدش آن قدر سرسام آورد بوده که مسئول ۲۷ درصد از دستاوردهای بازار سرمایه گذاری « اِس اند پی ۵۰۰» آمریکا در سال گذشته بوده است؟ و یا از « گوگل» حمایت خواهید کرد؟ شرکتی که این موضوع را برای شما آسان تر کرده است که تشخیص دهید که بهترین باریتو(ظرف غذای مخصوص مکزیکی) را از کجا تهیه کنید، حتی اگر این اطلاعات را بدون اجازه از رقیبش «یلپ» برداشته باشد؟! و یا مقداری سر و صدا می کنید و بدون انجام دادن کاری همه چیز را تمام می کنید؟

 

 

منبع: Bloomberg
نوشته اریک نیوکامر
ترجمه شده در گروه  TFE|TIMES به قلم میترا کریمی راد