اگر یک عکاس آزاد هستید، یا دارنده‌ی یک فروشگاه سخت افزاری، و یا  هر نوع دیگری از کسب و کارهای کوچک را انجام می‌دهید، داشتن یک وب سایت خوب برای موفقیت شرکت شما ضروری خواهد بود.

من بعنوان وب مستری که در ساخت یا بازاریابی بیش از ۱۰۰ وب سایت کسب و کارهای کوچک فعالیت داشته‌ام، می‌دانم برای ایجاد چنین وب سایت فوق‌العاده و جذابی چه باید کرد. اگر به دنبال این هستید که وب سایت استارت‌آپ جدیدی را ساخته، یا سایت کنونی خودتان را اثربخش‌تر کنید، در اینجا ۱۰ گام برای شروع و کمک به اینکه وب سایت کسب و کار کوچک شما بتواند در بازار آنلاین بصورت مؤثرتری رقابت کند، ارائه شده است.

۱-  نام مناسبی برای دامنه‌ی خود انتخاب کنید.

نام دامنه ی شما، بعنوان آدرس وب سایت شما نیز شناخته شده، و اغلب نقطه ی ورود به سایت تان است. اینکه این نام بتواند تأثیر مناسبی از جهت مقاصد کاربردی، و بهینه سازی در موتورهای جستجو (SEO) داشته باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در اینجا چند نکته برای انتخاب نام دامنه ی بهینه ارائه شده است:

  • هجی کردن آن آسان باشد. از عبارات عامیانه، خودساخته، یا مبهم استفاده نکنید.
  • تا حد ممکن کوتاه باشد. هرچه کوتاه‌تر باشد، به یادسپاری و تایپ درست آن آسان‌تر خواهد بود.
  • از پسوندهای مناسب استفاده کنید. سعی کنید همیشه از .com در مقابل .net، .co و غیره استفاده نمایید، مگر اینکه بکار بردن سایر پسوندها همانند .gov، .edu یا .org جهت کار شما مناسب‌تر باشد.
  • از بکاربردن اعداد و خط فاصله خودداری کنید. به یادسپاری این موارد نسبت به دامنه‌هایی که تنها از کلمات در آنها استفاده شده دشوارتر است، و ممکن است در هنگام خواندن نام دامنه اشتباه پیش بیاید.
  • برای اینکه امکان گسترش کار در آینده را داشته باشید، از نام های کلی‌تری استفاده کنید. بعنوان مثال Amazon.com نام کلی‌تر و گسترده‌تری است تا BooksOnline.com و به آمازون امکان می‌دهد تا تقریباً هر کالای مصرفی را در کنار کتاب به فروش برساند، چرا هدف اولیه‌ی این سایت نیز همین بوده است.
  • مطمئن شوید که این نام در خاطر می‌‌ماند. با توجه به وجود وب سایت‌های فراوان در اینترنت، اینکه نام وب سایت شما جذاب بوده و در آینده در ذهن مردم باقی بماند بسیار مهم خواهد بود.
  • در مورد نام دامنه بیشتر بررسی کنید. به کمک گوگل سرچ کنید که آیا آدرس‌های مشابهی وجود دارد یا نه. این کار را در UPSTO.gov هم انجام دهید تا مطمئن شوید در نام دامنه‌ی شما هیچ علامت تجاری ثبت شده‌ ی وجود ندارد.
  • بررسی کنید که قیمت ارائه شده مناسب باشد. با توجه به اینکه اغلب نام‌های مناسب پیش از این مورد استفاده قرار گرفته است، مشخص کنید که آیا می‌توانید آدرس وب سایت مورد علاقه خود را با قیمتی معقول خریداری کنید، و یا نیاز به این است که آن را از صاحب فعلی آن بخرید.
  • از اسامی نامفهوم اجتناب کنید. نامی را انتخاب کنید که معنی مناسبی داشته باشد، از این رو کاربران به درستی متوجه کسب و کار شما می شوند. یاهو و گوگل نام‌های جذابی هستند اما برای برندها بسیار گران بوده و کسب و کار کوچک شما قادر به پرداخت چنین بودجه‌هایی نیست.
  • یک URL با قابلیت سرچ مناسب ایجاد کنید. در صورت لزوم، سعی کنید این آدرس شامل کلیدواژه‌ها و مکان جغرافیایی باشد؛ بعنوان مثال: www.LasVegasElectrician.com.

۲- وب سایت خود را از یک هاست ایمن و مقرون به صرفه با پشتیبانی فنی خوب خریداری کنید.

هاست (یا میزبان وبسایت) شرکتی است که فناوری و خدماتی را برای یک وب سایت فراهم می‌کند تا در اینترنت قابل مشاهده باشد. شما با نام دامنه‌ی خود به میزبان وب سایت متصل می‌شوید. بدین ترتیب وقتی کاربران از آدرس وب سایت شما بازدید می‌کنند، اطلاعات این بازدید در اختیار هاست خواهد بود.

خدمات میزبانی می‌تواند هزینه‌ای ۲ تا ۱۰۰ دلار در ماه داشته باشد، بسته به نوع فناوری و پشتیبانی که انتخاب می‌کنید. اگر یک طرح سالانه را خریداری کنید، نسبت به طرح ماهانه امکان تخفیف خواهید داشت.

در اینجا برخی از راهکارها جهت انتخاب یک هاست وب سایت مناسب آورده شده است:

  • اگرچه می‌توانید از یک «سرور مشترک» با فقط ۲ دلار در ماه استفاده کنید، اما من معمولاً این کار را توصیه نمی‌کنم. هاست مشترک بدین معناست که شما سرور و منابع آن را با سایر مشتریان به اشتراک می‌گذارید، که این مسئله می‌تواند عملکرد وب سایت شما را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین اگر یکی از وب سایت‌های دیگر بر روی سرور مشترک هک شود، امکان تحت تأثیر قرار گرفتن وب سایت شما نیز وجود دارد.
  •  میزبانی با «سرور اختصاصی» گرانقیمت‌ترین گزینه است که می‌تواند بین ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار در ماه هزینه داشته باشد – اما در عین حال منجر به عملکرد بهینه وب سایت شما خواهد شد. داشتن سرور اختصاصی بدین معناست که سیستم فیزیکی سرور کاملاً به وب سایت شما اختصاص خواهد یافت؛ از این رو تمامی منابع به شما تعلق داشته و تا زمانی که فناوری مورد استفاده بهینه باشد، نسبت به هاست مشترک از ایمنی بالاتری برخوردارند. با این‌حال هزینه‌ی اینگونه طرح‌ها بالاتر از آن است که کسب و کار کوچک شما اشتیاقی به پرداخت آن داشته باشد. درست است که داشتن یک وب سایت با عملکرد بسیار قوی اهمیت زیادی دارد، اما این مسئله عمدتاً در مراحل اولیه‌ی یک کسب و کار کوچک چندان مورد نیاز نیست.
  • راه‌حل بینابینی که من معمولاً توصیه می‌کنم به این شکل است: «یک سرور اختصاصی مجازی» (VPS) که بهترین گزینه‌ها را از دو راه حل مذکور به شما ارائه می‌کند. هزینه‌ی این راهکار هم بین ۲۰ تا ۵۰ دلار در ماه خواهد بود که برای کسب و کار شما مناسب است. VPS سیستمی است که طوری پارتیشن‌بندی شده تا بتواند بعنوان سیستم‌های چندگانه فعالیت کند، از این رو هزینه آن مشابه سرور مشترک، و قابلیت امنیتی و عملکردی آن همانند سرور اختصاصی است.
  • اطمینان حاصل کنید که شرکت هاست شما دارای سیستم پشتیبانی تلفنی و یا چت است، که در صورت بروز مشکل امکان حل سریع آن را خواهد داشت. پشتیبانی از طریق ایمیل معمولاً خیلی زمان بر بوده و وقتی نیاز به رفع سریع یک مشکل است، بسیار نامناسب خواهد بود. پشتیبانی تلفنی بهترین حالت ممکن، اما چت هم خوب است.
  • نیاز است که از رابط‌های سرور با کاربری ساده همانند cPanel استفاده نمایید. اینکه مجبور شوید از دستورات ترمینال جهت مشاهده‌ی محتوای سرور و اعمال تغییرات استفاده کنید چندان مناسب نیست، مگر اینکه یک مدیر حرفه‌ای سرور استخدام کنید تا به شما در این راه کمک کند.
  • نوع امنیت بکار گرفته شده در سرور را مد نظر قرار دهید. شما باید بتوانید به سرور خود از طریق پروتکل انتقال ایمن فایل (SFTP) دسترسی داشته باشید. ضمناً امکان گرفتن بک‌آپ از محتوای سرور بصورت روزانه بایستی وجود داشته، و امکان نصب مجوزهای SSL نیز فقط با یک یا دو کلیک میسر باشد. مطمئن شوید که شرکت میزبان شما دارای پروتکل ایمنی مشخصی است که نحوه‌ی حفاظت از سرورها در آن به روشنی بیان شده و از سوی شما قابل بررسی است.

برخی از شرکت‌های میزبان وب سایت محبوب عبارتند از:

  • GoDaddy
  • DreamHost
  • Bluehost
  • InMotion
  • SiteGround

۳-  تا حد ممکن توصیف روشنی از کسب و کار خود ارائه کنید.

اینکه دقیقاً به همگان بفهمانید چه کسی هستید و می‌خواهید چه کار کنید بسیار مهم است، تا هنگامی که از وبسایت کسب و کار کوچک شما بازدید می‌کنند سردرگم نشوند. مطمئن شوید بنر بزرگ صفحه‌ی اصلی (که به آن «تصویر قهرمان» هم گفته می‌شود) و بنرهای زیرمجموعه‌ی آن نمایی روشن از خدمات ارائه شده از سوی شما باشند، همچنین یک متن اولیه در بالای صفحه وجود داشته باشد که شما و کارتان را معرفی کند.

علاوه بر این اطمینان حاصل کنید که در منوهای اصلی و فرعی سایت، لینک «درباره‌ی ما» وجود داشته باشد تا دیگران بتوانند با کلیک کردن روی آن اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کار شما بدست آورند.

۴- از بهترین سیستم مدیریت محتوای ممکن استفاده کنید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) برنامه یا اپلیکیشنی است که در جهت ساخت و مدیریت محتوای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک CMS مناسب می‌تواند به شما جهت حفظ سایت‌تان کمک کند، و شما نیازی به داشتن دانش فنی بالا جهت بکارگیری آن نخواهید داشت. شما بایستی CMS ای را انتخاب کنید که برای نیازهای ویژه‌تان طراحی شده باشد؛ سیستم‌های مختلفی به دلایل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، همانند کاربرپسند بودن، امکان بسط و توسعه، و بودجه. برخی از سیستم‌ها که نزد کاربران محبوب‌تر هستند، و شرحی از نقاط قوت و ضعف آنها در ادامه آورده شده است:

ورد پرس (WordPress): ورد پرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است. این سیستم دارای انجمن پشتیبانی فعال و گسترده، و بسیاری پلاگین‌های (افزونه‌های) کاربردی جهت گسترش عملکرد سایت شماست (و اگر شما نمی‌توانید پلاگین دلخواه خود را پیدا کنید، به سادگی می‌توانید از یک فرد مسلط به ورد پرس درخواست کنید که این کار را برایتان انجام دهد!). ورد پرس رایگان بوده و نصب آن نسبتاً ساده است. اکثر متخصصان وب سایت نسبت به کار آن با آشنا هستند و یافتن یک فرد یا سازمان که بتواند بر روی وب سایت شما کار کند دشوار نخواهد بود. معمولاً توصیه می‌کنم که کسب و کارهای کوچک از ورد پرس برای ساخت وب سایت خود استفاده کنند، چرا که بسیار منعطف و قابل گسترش است.

لازم به ذکر است که بزرگترین ضعف ورد پرس امنیت آن است؛ به دلیل محبوبیت آن، هکرها بیشتر آن را هدف قرار می‌دهند. برای اینکه سایت ورد پرس شما هک نشود، بایستی بصورت منظم موارد ایمنی آن رعایت شود. همچنین ایمن نگاه داشتن تمامی پلاگین‌ها دشوار است، از این رو امنیت سایت به کمک بهترین شیوه‌های ممکن، بایستی به یک تعهد مستمر از سوی شما مبدل شود (بررسی اینکه پلاگین‌های شما طی چند ماه گذشته آپدیت شده‌اند یا خیر، اطمینان از اینکه این پلاگین‌ها از سایت رسمی ورد پرس اخذ شده است، حذف سریع پلاگین‌های بلااستفاده و غیره).

دروپال (Drupal): دروپال دیگر CMS محبوب است. مزایای آن همانند ورد پرس است، شامل قابلیت انعطاف، سادگی استفاده، و انجمن پشتیبانی گسترده. این CMS به میزان قابل توجهی ایمن‌تر از ورد پرس است (نسبت به فعالیت‌های مخرب)؛ با این حال گزینه‌های زیادی برای پلاگین‌ها و تم‌ها در آن وجود ندارد، که بسط‌پذیری آن را کمتر می‌کند. برای سال‌های طولانی وبسایت کاخ سفید (Whitehouse.gov) با دروپال اجرا می‌شد، اما اخیراً به ورد پرس سوییچ کرده و هنوز از آن استفاده می‌کند.

جوملا! (Joomla!): یکی دیگر از محبوب‌ترین CMS ها جوملا است. از مزایای آن نسبت به ورد پرس می‌توان به SEO بهتر، ایمنی، و قابلیت چندزبانی بیشتر اشاره کرد؛ با این حال، با توجه به در اختیار داشتن پلاگین‌های بیشتر، ورد پرس نسبت به آن از قابلیت بیشتری برخوردار است.

اسکویر اسپیس (SquareSpace): این CMS خدماتی را بصورت ماهانه یا سالانه به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید یک وب سایت یا وبلاگ را به سادگی هرچه بیشتر ایجاد کنید. این خدمات شامل طراحی وب سایت، توسعه، پشتیبانی نرم‌افزاری، معیارها، نام دامنه بصورت سالانه، ایمنی SSL، پشتیبانی هر روزه و ۲۴ ساعته، و پهنای باند و ذخیره‌سازی نامحدود در یک پکیج می‌باشد. این CMS بویژه جهت افراد خلاق مناسب است و به شما قالب‌های طراحی فوق‌العاده‌ای ارائه می‌کند. اگر بودجه‌ی محدودی داشته، نیازمند سایتی ساده و زیبا هستید اما نمی‌توانید هزینه یک طراحی وب سایت را بدهید، اینجا خدمات فوق‌العاد‌ه‌ای به شما ارائه می‌شود.

یادگرفتن کار با اسکویر اسپیس بسیار ساده‌تر از ورپرس، دروپال و جوملا ست، اما در عین حال گزینه‌های بسط و گسترش آنها را در اختیار ندارد. در هر صورت اگر دانش فنی اندک و ناکافی دارید و به دنبال یک راه حل سریع و آسان برای ساخت وب سایت هستید، این گزینه برای شما عالی خواهد بود.

ویکس: ویکس بسیار شبیه به اسکویر اسپیس است، اما کاربرپسند تر. در این CMS خدمات بصورت اشتراک ماهانه و سالانه، و ویژگی‌های مشابه دیگر ارائه می‌شود. شما به راحتی می‌توانید المان‌های مختلف را در هر جایی از صفحه که می‌خواهید قرار دهید؛ در مقایسه، اسکویر اسپیس بسیار ساختار یافته تر است. یادگیری ویکس حتی از اسکویر اسپیس هم ساده‌تر است، بنابراین اگر می‌خواهید به سرعت یک وب سایت بسازید، این گزینه می‌تواند برای شما بهترین باشد.

ویکس نسبت به اسکویر اسپیس قالب‌های بیشتری ارائه می‌کند، اما بعد از انتخاب یک قالب یا دیگر نباید آن را تغییر دهید، و یا مجبور به بازسازی کلی سایت خود خواهید شد. با اسکویر اسپیس شما امکان تغییر قالب خود در هر زمان، بدون نیاز به بازسازی کل سایت را خواهید داشت.

۵-  پلتفرم تجارت الکترونیک مناسبی را انتخاب کنید.

اگر برنامه‌ریزی شما برای فروش کالا یا خدمات از طریق وب سایت است، نیاز به فناوری مناسب خواهید داشت (حتی اگر در حال حاضر چیزی را نمی‌فروشید، ممکن است در آینده بخواهید این کار را انجام دهید، چرا که تجارت الکترونیک بصورت بالقوه سود شما را افزایش خواهد داد). همچنین اگر بخواهید که کاربران بصورت آنلاین با شما مبادلات مالی داشته باشند، نیاز دارید که پلتفرم مناسبی را برای مدل کسب و کار خود انتخاب کنید.

برخی از پلتفرم‌های مناسب جهت کسب و کارهای کوچک از این قرارند:

  • ووکامرس (WooCommerce): ووکامرس محبوب‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیک در جهان است – این پلتفرم می‌تواند وبسایت ورد پرس شما را به یک فروشگاه آنلاین مبدل کند. همانند ورد پرس، در اینجا هم پلاگین‌های فراوانی وجود دارد. ضمناً امکان اتصال آن به وردپرس وجود دارد که این مسئله آن را بسیار منعطف می‌سازد. تم‌های رایگان و پولی پیش‌ساخته و فراوانی در ووکامرس وجود دارد (بعنوان یک قاعده، بهتر است از تم‌های معتبرتر استفاده کنید تا امنیت و پشتیبانی بالاتری داشته باشید). اگر از لحاظ فنی قوی نیستید، به احتمال زیاد به یک متخصص ورد پرس در جهت کمک به تنظیم و استفاده از آن احتیاج خواهید داشت. ووکامرس همچنین قابلیت‌های فراوانی را که کسب و کار کوچک شما ممکن است بدان نیاز داشته باشد، به شما ارائه می‌کند.
  • شاپی‌فای (Shopify): شاپی‌فای یک پلتفرم تجارت الکترونیکی مبتنی بر رایانش ابری است که به شما امکان ایجاد و سفارشی‌سازی فروشگاه آنلاین، و همچنین مدیریت محصولات، موجودی، پرداخت‌ها و حمل و نقل را می‌دهد. این پلتفرم همانند ووکامرس قابلیت اتصال به ورد پرس را ندارد – بلکه پلتفرمی مستقل است که در سرور شاپی‌فای میزبانی می‌شود – بنابراین اگر شما یک وبسایت اصلی و مستقل دارید، سایت تجارت الکترونیک شما از لحاظ فنی نسبت به آن مجزا خواهد بود. شما می‌توانید از وبسایت ساخته شده در ورد پرس، دروپال، ویکس و غیره به حساب کاربری شاپی‌فای خود لینک شوید، مگر اینکه وبسایت‌تان دارای پلاگین اتصال به شاپی‌فای باشد. امکاناتی همانند محصولات نامحدود، پهنای باند نامحدود، تجزیه و تحلیل تقلب ها، کدهای تخفیف، گزارشات و غیره از جمله قابلیت‌های شاپی‌فای هستند. مزیت اصلی این پلتفرم در آن است که شما برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین نیازی به یک متخصص ندارید و همه چیز از پیش تنظیم شده است. اما عیب اصلی این پلتفرم هم در آن است که کنترل و انعطاف‌پذیری زیادی در فروشگاه آنلاین، همانند آنچه ووکامرس عرضه می‌کند، وجود ندارد.
  • شاپی‌فای پلاس (Shopify Plus): این پلتفرم همان شاپی‌فای است اما با قابلیت بیشتری از شخصی‌سازی، اکانت‌های بیشتر، و گزینه‌های تجارت الکترونیک بین‌المللی. همچنین سطح بالاتری از پشتیبانی نسبت به آن وجود دارد. با این حال، هزینه‌ی اشتراک آن بالاتر بوده، و همچنان از قابلیت انعطاف و شخصی‌سازی همانند ووکامرس برخوردار نیست.
  • بیزنس اسکویر اسپیس (Business Squarespace): اسکویر اسپیس دارای افزونه-ای برای تجارت الکترونیک است، بنابراین اگر شما از اسکویر اسپیس برای ساخت سایت خود استفاده کرده و نیازهای ساده ای برای تجارت الکترونیک دارید، می¬توانید این مسیر را انتخاب کنید. اسکویر اسپیس برای هر مبادله مبلغی را دریافت می¬کند، اما اگر سیستم مبادلاتی را به یک فروشگاه آنلاین ساده ارتقا دهید، می توانید از پرداخت این مبلغ معاف شوید. این پلتفرم شامل یک دامنه¬ی مجانی، امنیت SSL، بازیابی سبدهای خرید رها شده، تخفیف، ارسال در زمان واقعی و غیره می باشد. با این حال، کاربرپسند بودن آن همانند شاپی فای نبوده و همانند شاپی فای، قابلیت انعطاف بالای ووکامرس را هم ندارد.
  • ویکس: ویکس در واقع یک افزونه ی شاپی فای دارد که بسیار کاربرپسند است. شما بایستی اکانت ویکس خود را ارتقا بخشیده و همچنین مشترک شاپی¬فای شوید تا بتوانید از این افزونه استفاده کنید.
  • گو ددی آنلاین استور: این پلتفرم جهت تجارت الکترونیک نسبتاً جدید و مستقل بوده و راه¬اندازی و استفاده از آن هم ساده است. جهت بکاراندازی این پلتفرم دانش فنی اندکی مورد نیاز است. قالب های موجود بسیار ساده و تا حدودی قابل تنظیم هستند. امکاناتی همچون ابزارهای بازاریابی و SEO، ادغام با رسانه های اجتماعی، قابلیت رزرو، امنیت SSL، بارگذاری سریع صفحات و غیره در این پلتفرم وجود دارد.

۶- یک رابط کاربری جالب، در خاطر ماندنی و جذاب انتخاب کنید.

اطمینان حاصل کنید که رابط کاربری وبسایت شما احساس مثبتی را برای کاربران بوجود می آورد. این کار با پیاده سازی پیشنهادات زیر ممکن می شود:

  • از گرافیک زیبا و فونت هایی استفاده کنید که به سادگی قابل خواندن باشند.
  • اطمینان حاصل کنید که گرافیک مورد استفاده فشرده بوده و برای بارگذاری سریع بهینه سازی شده باشد. اگر وب سایت شما کند باشد، موتورهای جستجویی همچون گوگل، شما را جریمه کرده و این مسئله رتبه بندی شما را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • وبسایت رقبای کاری خود را بررسی کنید تا ببینید آنها چگونه وبسایت¬های خود را طراحی و بهینه سازی کرده اند؛ از اجزا و مؤلفه هایی که برای وبسایت کسب و کار کوچک تان کارآمد هستند استفاده کنید.
  • نسبت به اینکه مخاطبان هدفتان از سایت شما چه می خواهند تحقیق کرده و بدست آوردن این اهداف را برای آنها ساده کنید.
  • در طول طراحی وب سایت خود، همواره به برند خود توجه داشته باشید.
  • یک سیستم بصری کارآمد طراحی کنید که به کاربران امکان دسترسی سریع به صفحات مورد نیازشان را بدهد.
  • اطلاعات تماس را در جایی که به سادگی قابل دسترسی باشد منتشر نمایید.
  • کلیدهای واضح و کاربردی را در سایت قرار دهید (بعنوان مثال کلید «خرید فوری»).
  • برای وبسایت های کسب و کارهای کوچک صفحات استانداردی وجود دارد، همچون:

o          خانه

o          درباره ی ما

o          محصولات / خدمات (همراه با توصیف و تصاویر جذاب بصری)

o          نقشه سایت (برای دسترسی جستجوگرها)

o          تیم مدیریتی

o          تماس با ما

o          شرایط استفاده (یک قرارداد آنلاین درباره نحوه¬ی استفاده¬ی کاربران از وبسایت)

o          سیاست های حفظ حریم خصوصی

o          صفحات اضافی مرتبط با کسب و کار کوچک شما

۷- وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.

SEO مجموعه ای است از شیوه هایی که شما در وب سایت خود اعمال می کنید تا مطمئن شوید موتورهای جستجو آن را در سیستم رتبه بندی خود لحاظ می کنید. با این رتبه بندی شما به راحتی خواهید توانست وبسایت خود را به کاربران موتورهای جستجو ارائه دهید. وقتی وبسایت شما در موتورهای جستجو قابل مشاهده می شود، بایستی با سایر وبسایت هایی که محتوای مشابهی دارند رقابت کند. هرچه طراحی وبسایت شما و محتوای آن بهتر باشد، نمایش آن در صفحات نتایج موتور جستجو بهتر و در رده¬های بالاتری خواهد بود.

SEO عمدتاً شامل موارد زیر است:

  • جستجو و اجرای کلیدواژه
  • کد بهینه ی وبسایت
  • سرعت بارگذاری سریع
  • ایمنی و داشتن گواهی SSL؛ SSL فناوری امنیت استانداردی است که از امنیت داده¬ی انتقالی بین سرورهای وب و مرورگرها، و حفظ حریم خصوصی در این راه اطمینان حاصل می¬کند.
  • داشتن یک وبسایت قابل استفاده آسان در تلفن های همراه
  • وجود بک لینک هایی با کیفیت بالا (لینک شده به وبسایت هایی با محتوای مرتبط) که کاربران را به سایت شما راهنمایی می کند.
  • ورودی زیاد و مثبت از ابزارهای جستجوی آنلاین (گوگل، یلپ، فیس بوک و غیره)
  • استفاده از لینک های داخلی در سراسر سایت که بازدیدکنندگان را داخل سایت حفظ کند.
  • استفاده از رسانه های اجتماعی جهت پیوند با وبسایت (لینکدین، توییتر، فیس بوک، پینترسک و غیره)

SEO فرآیندی بسیار مهم است که می تواند به نمایش وبسایت شما در صفحه¬ی نخست صفحات نتایج موتورهای جستجو (و بنابراین حجم زیادی از ترافیک رایگان را به وبسایت تان بیاورد) و یا صفحه ی ۳۰۰ اُم آن (و بنابراین هیچ بازدیدکنندگان برای تان نداشته باشد) بیانجامد.

۸- محتوای باکیفیتی را بصورت منظم ایجاد و منتشر کنید.

هم کیفیت محتوا و هم تازگی و طراوت آن برای موتورهای جستجو اهمیت دارند، بنابراین مهم است که طرحی را برای انتشار مقالات کیفی و یا پست های وبلاگی در سایت خود و نیز سایت های دیگری که به سایت شما لینک می شوند در نظر بگیرید. اگر می خواهید در نتایج موتورهای جستجو رده ی بالایی را کسب کرده و افراد را به بازگشت مجدد و چندین باره به وبسایت خود تشویق کنید، می بایست تا حد ممکن آنرا با محتوایی جدید و مرتبط و بصورت منظم به روزرسانی کنید.

علاوه بر محتوا و مقالات همیشگی و ایستا، یک ایده ی جذاب برای انتشار در وبسایت، نظرخواهی از کاربران است. از مشتریان خود بخواهید نظرات خود را نسبت به کسب و کار شما بیان کنند، و سپس آن را در وبسایت خود منتشر کنید، بدین ترتیب همیشه محتوایی با کیفیت و تازه در سایت خود خواهید داشت که می¬تواند منجر به جذاب¬تر شدن کسب و کار کوچک شما شود.

مطمئن شوید که محتوای مورد استفاده از تناسب خوبی با برند شما برخوردار باشد و دیگران از خواندن آن لذت ببرند.

۹- ابزارهای وب مستر را نصب کنید.

امکان تحلیل ترافیک و عملکرد سایت خود را با نصب ابزارهایی همچون Google Analytics و Google Search Console (ترجیحاً از طریق Google Tag Manager) و همچنین ابزارهای وب مستر Bing تقویت کنید. این ابزارها می توانند برای ردیابی این اطلاعات مورد استفاده قرار گیرند:

  • بازدیدکنندگان وبسایت شما، بصورت روزانه، هفتگی و ماهانه
  • تعداد مشاهدات هریک از صفحات وبسایت
  • «نرخ خروج» – درصدی از کاربران که به وبسایت شما وارد شده و تنها پس از مشاهده ی یک صفحه از آن خارج می شوند (الگوریتم های گوگل رتبه ی بالایی را به سایت هایی می دهند که نرخ خروج آنها پایین باشد، با این فرض که اگر کاربران زمان بیشتری را در یک سایت بگذرانند به این معنی است که آن را ارزشمند یافته اند).
  • میانگین زمان صرف شده در سایت توسط کاربران
  • خطای کُندی سایت (وقتی که موتورهای جستجو متوجه کُندی محتوای سایت شما می-شوند)
  • لینک های ناقص موجود در سایت
  • کلیدواژه هایی که کاربران را به سایت شما هدایت می¬کند.
  • بک لینک های سایت شما
  • زمان دانلود صفحات وب
  • سایر اطلاعاتی که می تواند به شما در جهت ارتقای SEO کمک کند.

۱۰- یک طرح مناسب جهت نگهداری از وب سایت را پیاده¬سازی کنید.

صرفاً نبایستی به ساخت یک وبسایت تمرکز داشت و بعد آن را رها کرد. به منظور داشتن یک وبسایت موفق که در موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته و همچنین هک نشود، شما بایستی نسبت به حفاظت و نگهداری مداوم آن اطمینان  حاصل کنید.

در اینجا چند نکته برای طرح نگهداری از یک وبسایت کسب و کار کوچک ارائه شده است:

  • حداقل یک بار در ماه داده های ابزار وب مستر را بررسی کنید تا هرگونه خطای موجود را در لحظه به شما گزارش دهد.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطبان و امکان کمک بیشتر به آنها از داده های مربوط به ترافیک سایت استفاده کنید.
  • به منظور بهینه سازی و رفع خطاهای ایجاد شده، از داده های مربوط به عملکرد استفاده نمایید.
  • اجرای اسکن های امنیتی به شما امکان پاک کردن وبسایت از نرم¬افزارهای مخرب و جلوگیری از هک شدن را می دهد.
  • با استفاده از روشی به نام «سنجش تقسیم» می توانید از اینکه ایجاد تغییرات خاصی در سایت می¬تواند به بهبود عملکرد شما کمک کند مطمئن شوید. بعنوان مثال اگر یک محصول را به فروش می¬رسانید، می¬وانید دو نسخه از صفحه¬ی اصلی ویژه¬ای با تصاویر و اصطلاحات مختلف داشته باشید. سنجش تقسیم به شما امکان می¬دهد دریابید که کدام نسخه نرخ تبدیل بالاتری دارد.
  • توصیه های انجام شده درباره ی SEO (بخش ۷) و همچنین انتشار محتوای کیفی (بخش ۸) را بصورت مستمر دنبال کنید.
  • از شیوه های به روز و اثربخش برای بازاریابی آنلاین کسب و کار خود استفاده کنید.
  • به کاربران وبسایت اجازه دهید تا بازخوردهای خود را نسبت به سایت¬تان ارائه کنند.
  • بصورت مداوم وبسایت های رقیب را بررسی کنید تا ببینید آنها چه فعالیت هایی را انجام می دهند و اینکه آیا این فعالیت ها برای شما هم مفید است یا خیر.
  • مطمئن شوید که بک آپ گیری از وبسایت شما دستکم یک بار در روز و حداقل برای ۱۰ روز گذشته انجام می شود.

نتیجه گیری

پس از خواندن این مقاله شما متوجه می شوید که ساخت یک وبسایت فوق العاده برای کسب و کار کوچک تان به همان اندازه که ابتدا تصور می کردید ساده نیست. با این حال، اگر گام های بیان شده در این مقاله را دنبال کنید، آنگاه فرصتی عالی برای موفقیت کسب و کار کوچک شما در بازار آنلاین بوجود خواهد آمد.

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم شهرام شیری