بازار یابی امری بسیار حیاتی و مهم برای هر نوع کسب و کاری می باشد، و فرآیندی است که ارزش سرمایه گذاری را دارد. یک بازار یابی خوب و مناسب می تواند سودمند باشد و تولید سرمایه نماید و می تواند منجر به افزایش فروش گردد، و به دنبال آن باعث فراهم آوردن و حفظ مشتریانی وفادار نیز می گردد. به هر حال، اگر که شما یک کسب و کار بسیار کوچک با بودجه ای بسیار محدود دارید، شما مجبور خواهید شد تا اولویت ها و بخش های اساسی و بسیار مهم کمپین تان را شناسایی نمایید و آن ها را بر اساس میزان اهمیت شان دسته بندی و اولویت بندی کنید.

به منظور این که به شما برای اولویت بندی کردن موارد ضروری و حائز اهمیت تان کمک کنیم، ما از انجمن ارتباطی Forbes تقاضا کردیم تا شاخص های بسیار ضروری و مهم ترین موارد را هر کمپین بازاریابی باید بداند و آن ها را داشته باشد را با ما به اشتراک بگذارند. این شورا در واقع یک انجمن است که از مدیران موفق دعوت می کند تا در خصوص برقراری روابط عمومی موفق، استراتژی های رسانه ها، آژانس های اخلاقی و تبلیغاتی با یکدیگر بحث و تبادل نظر داشته باشند و همکاری نمایند.

در این مقاله مواردی که آن ها در این باره ارائه داده و گفتند را به اشتراک می گذاریم.

۱۵ شاخص ضروری برای کمپین های بازاریابی

۱ – مخاطب شناسی

اغلب اوقات، ما فکر می کنیم که ما برای انجام بازاریابی مورد نیاز کسب و کارمان به میزان بالایی از بودجه و هزینه ها نیاز داریم تا بتوانیم تمامی کارهای مورد نیاز برای راه اندازی یک کمپین موفق را انجام دهیم. اما واقعیتی که در این زمینه وجود دارد این است که تمام چیزی که ما به آن نیاز داریم داشتن اشخاص هدف حقیقی و درست می باشد، از آن جایی که ما نمی توانیم تمام آن چیزی باشیم که مشتریان می خواهند و نمی توانیم برآورده کننده ی خواسته ها و نیاز های همه ی گروه ها و مشتریان مختلف باشیم. به محض این که ما مخاطبان حقیقی و واقعی خود را دریابیم و آن ها را شناسایی نماییم، تمامی برنامه های بازاریابی که مد نظر ما بوده و هدف ما بوده است تاثیرات چندین برابری خود را به جای می گذارد و جواب می دهد. چالشی که در این جا وجود دارد پاسخ دادن به این سوال می باشد که مخاطب حقیقی ما چه کسانی می باشند، و چه داستانی و چه مکانی را باید برای مراحل بعدی برگزاری کمپین مان باید در نظر داشته باشیم. ( https://twitter.com/divmanickam  ).

۲ – شخصی سازی بر اساس سفر مشتری

بودجه ای که در اختیار دارید هر چه می خواهد باشد، هدف گذاری کمپین های بازاریابی که تشکیل می دهید باید تامین رضایت و بر آورده سازی نیاز های خریداران در مراحل خرید آن ها باشد تا بتوانند برنده ی این بازی باشند و معامله را ببرند. در خصوص همه ی محتوا های درست و حقیقی و کانال های درست برای هر مرحله خوب فکر کنید و آن ها را برای زمان بندی های درست شخصی سازی نمایید. تیم های کوچک شاید نیاز داشته باشند تا بر روی حساب های کاربری محدود تری متمرکز شوند، در حالی که مقیاس ها و ابعاد مختلف بازار یابی می توانند بر روی هوش مصنوعی ( AI ) سرمایه گذاری کنند تا به این وسیله به چشم انداز ها و دیدگاه های مد نظرشان دست پیدا کرده آن هم زمانی که در حال بررسی ها و تحقیقات شناخته نشده ای می باشند. ( https://twitter.com/LataneConant ).

۳ – ایمیل های مرتبط با کمپین ها

در پایان یک روز کاری یک کمپین، بازار یابان همگی یک شغل دارند، آن هم فروش می باشد ( و یا این که در فضای بازار های B2B باید به دنبال تولید سرمایه و مسیر هدایتی و کاری درست باشند ). به طور معمول، بازار یاب ها بر روی دیگر مشخصه ها و بخش های یک کمپین بازار یابی و تبلیغاتی تمرکز می کنند – مانند شبکه های اجتماعی، وب سایت ها، محتوا ها – اما آن ها این نکته را فراموش می کنند که اکثر مخاطبان به دنبال ایمیل ها هستند و آن ها را دنبال می کنند. زمانی که از این مشخصه به درستی استفاده شود، به دنبال آن می توانید شاهد این امر باشید که با متمرکز شدن بر روی ایمیل ها بازده و خروجی که شاهد آن هستید باعث افزایش میزان بازدید از وب سایت ها، رویداد ها و همایش ها و همچنین افزایش میزان نام نویسی در رویداد ها و به دست آوردن امکان برقراری ارتباط با مخاطبان و بحث و مکالمه با آن ها می شود. ( https://www.linkedin.com/in/megan-murray ).

۴ – سئو

بر روی تولید محتوا و سئو تمرکز کنید. امروزه، بیش تر جست و جو ها و بررسی ها در گوگل صورت می گیرد. شما قطع به یقین نمی توانید قدرت و تاثیر به سزایی که ارائه و نمایش تبلیغات و محتوا های شما در صفحه ی اول گوگل خواهد داشت و اهمیتی که استفاده  از کلید واژه ها مهمی که برای موضوعات شما دارد را دست کم بگیرید. شاید این کار در وهله ی اول سخت باشد، اما به محض این که شما تیم خود را برای تمرکز کردن بر روی سئو تشکیل بدهید و تیمی را برای این کار اختصاص دهید، آگاهی و شناسایی از برند تان بالا خواهد رفت. ( https://www.jobdiva.com/ ).

۵ –  بازخورد کارکنان

زمانی که شما از لحاظ میزان بودجه در مضیقه هستید و کمبود بودجه دارید، کارکنان شما می توانند نقش بسیار اساسی و مهمی را در اولویت بندی کردن نوع اطلاعاتی که کمپین شما باید شامل آن ها شود داشته باشند و شما را از مهم ترین اطلاعات با خبر بسازند. برای مثال، فروش هایی که صورت می گیرد می تواند به شما این دیدگاه و امکان را بدهد که بفهمید مشتریان و مخاطبان شما اکثر مواقع چه سوالات و درخواست هایی را دنبال می کنند. بخش سرویس مشتریان نیز می دانند که مشتریان با دانستن و در اختیار داشتن چه اطلاعاتی می توانند خوشحال باشند و چه داده هایی برای راضی بودن مشتریان مورد نیاز می باشد. و همه ی کارکنان نیز می توانند در پیش برد و رشد محتوا های شما همراه شوند و همکاری داشته باشند، و به این ترتیب صدای شرکت تان را بدون هزینه های بالاتر و بیش تر بالا برده و تقویت کنند تا به گوش مخاطبان تان برسد. (https://twitter.com/HollyChessman ).

۶ – برندسازی و پیام رسانی مداوم

شاید این مساله زیاد عقلانی به نظر نیاید و زیاد با تفکرات موجود سازگاری نداشته باشد، اما بسیاری از رهبرانی که از میزان هزینه ها و بودجه ها آگاه هستند می خواهند بخش توسعه ی برند و پیام رسانی را ندید گرفته و از قلم بیاندازند و تنها به دنبال انتشار و پخش یک کمپین باشند و به آن بسنده کنند. بله، شاید داشتن و به کار گیری یک فرد متخصص برای ارائه و برجسته سازی برند تان و انجام برندسازی هزینه بر باشد و به پول زیادی نیاز داشته باشد، اما به منظور دستیابی به تداوم و ثبات در هر کمپینی، همه ی سهام داران باید در خصوص این که شما چه کسی هستید، چه کاری انجام می دهید و هدف شما چیست در یک سطح باشند و شرایط مشابهی را داشته باشند و این امکان برای همه به صورت یکسان فراهم آورده شود. این امر با ارائه ی تعریفی مشخص و واضح و مستند سازی این کار که همان پیام رسانی می باشد محقق می گردد. ( https://twitter.com/centricsit ).

۱۵ شاخص ضروری برای کمپین های بازاریابی

۷ – استراتژی بازار یابی شبکه های اجتماعی

در عصر ارتباطات دیجیتال امروز، حضور آنلاین داشتن بسیار کلیدی و مهم می باشد، هم برای دست یابی به رشد و پیشرفت، هم برای آگاهی و شاناسایی برند و قدرت مند سازی و تقویت آن. اگر افراد نتوانند شما و یا برند تان را به صورت آنلاین پیدا کنند، در نتیجه شما اغلب اوقات برای بیش تر افراد وجود ندارید. بسته به میزان بودجه ای که دارید، شما می توانید کمپین های چند کاناله ای را ایجاد نمایید. اگر چه میزان بودجه ای که در دست دارید بسیار محدود و حداقلی می باشد، تنها یک پلت فرم را شناسایی کرده و بیابید و در آن جا کمپین تان را ایجاد کنید و اطمینان حاصل نمایید که برند شما در این پلت فرم به صورت مداوم و قدرت مند حضور آنلاین داشته باشد.( https://twitter.com/ParnaSarkar ).

۸ – Google Ad Words

با داشتن بودجه ای بسیار محدود برای بازاریابی، شما تنها یک سوال برای پاسخ دادن دارید: ” با بهره گرفتن و استفاده کردن از کدام تاکتیک می توانم بیش ترین فشار را وارد آورده و صدایی رساتر داشته باشم تا قدم های بلند تری بردارم و و تاثیر و نتیجه ای سریع و بلافاصله بگیرم ؟  برای هر فرد آنلاینی، Google Ad Words و Shopping Ads باید یک تاکتیک پایه و اساسی باشد که از آن استفاده کرده و بهره ببرد، چرا که باعث ایجاد حجم بالایی از ترافیک کاربری در سایت شما می شود و تنها هزینه ای که برای شما در بر دارد یک کلیک کردن ساده می باشد “.( https://twitter.com/allstylz ).

۹ – محتوای تاثیر گذار و مفید و کاربردی

ایجاد کردن محتوا های کاربردی و موثر یکی از کلیدی ترین مسیر ها برای بهینه سازی مفید بودجه می باشد. حتی اگر که شما برای تبلیغات و ارائه ی برند تان بودجه ی تبلیغاتی نیز در اختیار داشته باشید، اگر محتوایی که ارائه می دهید ارزش مند و مفید نباشد، این بودجه بی خود است و به هدر خواهد رفت. بودجه ی اختصاص یافته به محتوای تان می تواند شامل هزینه ی عکاسان، طراحان گرافیکی، کپی ها، عکس ها، و ویدئو ها و انیمیشن ها و غیره باشد. این ها مواردی هستند که می توانند داستان های قدرت مندی را در خصوص برند شما ارائه دهند. ( https://twitter.com/JLabTerra ).

۱۰ – محتوای ویدیویی تولید شده توسط کاربر

در نظر داشته باشید که اگر شما در اکثر کمپین های تبلیغاتی که اجرا می کنید از ویدئو ها بهره نبرید و آن ها را ارائه ندهید، به سرعت کهنه و تکراری شده و خسته کننده می شوید. داشتن ویدئو برای هر نوع کمپینی را باید به صورت امری اجباری و جز نیاز های اساسی قرار داد و اطمینان حاصل کنید که از آن ها استفاده می کنند و جز اجزای اساسی شان قرار می دهند. یکی دیگر از راه های انجام بازار یابی عالی و فوق العاده بدون داشتن بودجه ای بالا این است که میان مردم افرادی را ایجاد کنید که نقش قهرمانی و رقابتی را ایفا کنند و سپس آن ها را از طریق کانال های تان پرورش داده و ارتقا دهید و تبلیغ کنید. مردم می خواهند شنیده شوند. ( http://www.cloudcherry.com/ ).

۱۱ – ارزیابی کمپین

یکی از موارد الزامی و اصلی در هر کمپین بازاریابی، فارغ از این که میزان و محدودیت بودجه ای چقدر است، ارزیابی و سنجش کمپین می باشد. چه شما در حال تبلیغ کردن محتوایی با پشتیبانی اسپانسر بر روی LinkedIn باشید، چه در حال ارسال پیام های شخصی و یا ایمیل های بازار یابی و یا تبلیغاتی در رادیو، تلویزیون و روزنامه و یا بخش های دیجیتالی، شما باید میزان پاسخ گویی، کلیک های صورت گرفته، فروش ها، ترافیک وب ها و تاثیرات و بازخورد های حاصل شده را بسنجید و ارزیابی نمایید – هر دو بخش و موارد مثبت و منفی، تمامی ابعاد را – و بر همین اساس نیز کمپین های خود و تاکتیک های تان را سازگار سازید و تعریف نمایید. ( https://twitter.com/LivingUnited ).

۱۲ – طراحی مناسب و خوب و رعایت کپی رایت

یک نسخه ی بد ( یا نسخه ای که کلمات زیادی را در بر داشته باشد ) منجر به تاثیر گذاری منفی و عدم رساندن درست پیام تان خواهد شد. یک طراحی تبلیغاتی بسیار ضعیف می تواند یک واکنش ذره ای و محدود را برای شما در پی داشته باشد. و این امر بسیار مهم است که این دو را با هم همراه سازید. تمرکز کردن بر روی انجام دادن بهترین کاری که شما می توانید در ارائه ی یک تبلیغ خوب انجام دهید بسیار بهتر از این است که همزمان پنج تبلیغ را در دست بگیرید و انجام دهید که سرشار از عکس های نامرتبط و ضعیف می باشد. پس بهتر است بر روی کیفیت و طراحی یک تبلیغ متمرکز شده و آن را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید تا تاثیر مثبت خود را در بر داشته باشد. ( https://twitter.com/svrocks ).

۱۳ – بازاریابی Influencer ها

در حالی که شاید این نوع از بازاریابی که در فضا های مجازی رواج دارد هنوز در بسیاری از رسانه های سنتی وجود ندارد و افراد در رسانه های سنتی به آن ها دسترسی ندارند، اما این مسیر یکی از تاثیر گذار ترین راه ها برای بازار یابی و تبلیغ با بیش ترین میزان بازدید و فروش ( ROI ) می باشد. بنابراین، اگر که شما بودجه ای بسیار محدود دارید باید به شما بگویم که من همیشه میزان بسیار محدودی در حد چند صد دلار را در این مسیر سرمایه گذاری کرده و شاهد افزایش فروش محصول و ایجاد برندسازی و آگاهی برند خود کرده ام. و می توانم بگویم که این مسیر بازار یابی در شبکه های اجتماعی به سرعت نتیجه ی دلخواه را در بر داشته است و منجر به فروش محصولات گردیده است.( https://www.linkedin.com/in/rschwarz )

۱۴ – داده ها و اتوماسیون سازی

با یک بودجه ی بسیار کوچک و اندک برای بازاریابی، باید کمپین تان را طوری دسته بندی و اولویت بندی کنید که کاملا مرتبط و مفهوم باشد. امروزه، دیگر می توان گفت هیچ کمبود داده ای وجود ندارد: رفتار، CRM، متون و محتوا ها و وفادارای و مواردی از این دست. از این اطلاعات بهره برده و آن ها را به کار ببرید و اتوماسیون سازی کنید تا از این طریق پیام تان را در زمان درست و از طریق کانال های حقیقی و درست برای افراد و شخص درست شخصی سازی نمایید و بفرستید. چیزی که شما شاهد آن خواهید بود افزایش میزان حضور و همراهی و مشارکت خواهد بود، و به دنبال آن نیز ساده شدن کمپین ها و کاهش هزینه ها را شاهد خواهید شد. ( http://www.jivox.com/ ).

۱۵ – تصاویر با کیفیت

یکی از مواردی که به هیچ عنوان نباید شما در حفظ کیفیت یک کمپین بازار یابی با کیفیت و مناسب ندید بگیرید و از آن غافل شوید استفاده و بهره گیری از تصاویر و افکت های تصویری می باشد. در واقع باید گفت که این تصاویر اولین چیز هایی هستند که توجه افراد را به سمت کمپین و خلاقیت های آن می کشاند و آن ها را مشتاق تر می کند تا در خصوص آن بیش تر بدانند و یاد بگیرند. به منظور این که شما با همین بودجه ی محدود خود نیز بتوانید کارتان را پیش ببرید و تبلیغ کنید، می توانید شاهد آن باشید که چگونه استفاده از محتوایی با تصاویری جذاب می تواند مشتریان را جذب نماید و سپس آن ها این تصاویر و محتوا ها را با هم دیگر به اشتراک می گذارند و به راحتی و بدون صرف هزینه های بالا برای پوستر ها و تصاویر گران قیمت از موجودی کالا ها تبلیغ و بازار یابی تان را انجام دهید.( https://twitter.com/mblumer ).

منبع: Forbes
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم رویا رجایی