آیا تلاش برای تامین ملزومات کار و زندگی شخصی شما را دچار اضطراب می کند؟ براساس بررسی های اخیر ، متخصصان هر هفته ۶۲٪ از ساعت های بیداری خود را به کار اختصاص می دهند. چگونه می توانید روز بی پایان کاری خود را از اثر گذاشتن بر بقیه ابعاد زندگی خود متوقف کنید؟

تعادل مناسب بین کار و زندگی

تعادل زندگی و کار ممکن است مانند یک آرزو به نظر برسد ، به ویژه برای متخصصان جوان که می خواهند همه توان و انرژی خود را به کار گیرند. این ممکن است  به جای اینکه ، به لحاظ شغلی و زندگی شخصی در فرد احساس رضایت به وجود آورد، حتی احساس خستگی ممتد ایجاد کند.

در حالی که هیچ رویکردی که تضمین کننده رسیدن به تمامی خواسته های فرد باشد وجود ندارد ، در اینجا ۹ روش ممکن برای جلوگیری از آسیب دیدن زندگی شخصی شما به وسیله کار بیان شده است:

۱- آنچه مهم است را در اولویت قرار دهید

دریابید که چه وقایع ، کارها یا تجربیاتی برای شما مهم است و سپس آن ها را در اولویت قرار دهید. به عنوان مثال ، اگر می خواهید برنامه ای را برای تولد یک دوست زودتر از موعد بگذارید اما در عین حال مجبور هستید کار خود را برای رئیس تان تمام کنید ، مدتی را برای کار بعد از مهمانی برنامه ریزی کنید و مطمئن شوید که این کار را انجام داده اید. تعیین اولویت های فردی به شما کمک می کند به جای احساس غرق شدن ، سطح صحیحی از انتظارات را برای خود تعیین کنید.

۲- از دید تونلی خودداری کنید

اگرچه سرمایه گذاری در کار بسیار عالی است ، ولی تنها هویت خود را وابسته به کارتان نکنید. باور کنید که شما هویت پیچیده تری دارید و باید از آن مراقبت کنید. تمرکز فقط روی یک جنبه از زندگی شما را به فرسودگی و استرس سوق می دهد. یاد بگیرید تا برای بقیه جنبه های وجودی خودتان در زندگی کاری خود فضایی روشن و مناسب ایجاد کنید.

۳- وعده نهار را به هیج عنوان حذف نکنید.

آیا شما از آن دسته افراد هستید که می توانید نهار را در ساعت مشخص بخورید ، یا اغلب این کار را فراموش می کنید ، زیرا معتقدید کارهای بسیار زیادی بر سرتان ریخته و زمان کافی برای نهار خوردن ندارید؟ این طرز فکر به شما کمک نمی کند. زندگی شخصی شما فقط محدود به زمان های خارج از دفتر نیست. حذف وعده نهار یا عادت های ناسالم خوردن می تواند سطح قند خون شما را مختل کند و در واقع بازدهی شما را کاهش دهد. برای تامین انرژی بدن خود با میزان مناسب از مواد مغذی، وقت کافی بگذارید.

۴- یاد بگیرید که به کارهای اضافی نه بگویید.

اگر قبلاً از کاری غافلگیر شده اید و  مدیرتان همواره به دنبال شما است تا وظیفه دیگری را به شما ارائه دهد ، بدانید که اشکالی ندارد که به او نه بگویید. اگر در این زمینه بلاتکلیف هستید و به زمانی برای فکرکردن نیاز دارید ، به آن ها بگویید که احتمال در دسترس بودن خود را بررسی کرده و به آن ها اطلاع خواهید داد که آیا می توانید آن کار را انجام دهید یا خیر. اگر در موقعیتی قرار دارید که نمی توانید از آن امتناع کنید ، با رئیس خود همکاری کنید تا ببینید چگونه می توانید لیست کارهای قبلی خود را دوباره در اولویت قرار دهید تا کار انجام شود.

۵- به دوستان و همکاران خود رجوع کنید.

آیا مجموعه ای از تکالیف و امور کاری تلنبار  شده دارید ، و نمی توانید راهی برای مدیریت آن ها پیدا کنید؟ به همکاران یا هم تیمی های خود دسترسی پیدا کنید و ببینید که آیا آن ها می توانند با به اشتراک گذاشتن توان خود برای مدیریت کردن این وظایف به شما کمک کنند. اگر یک مدیر هستید ، سعی کنید برخی از کارها را به هم تیمی یا همکاران خود واگذار کنید. بدانید که در صورت احساس ناراحتی از کار ، مشکلی برای کمک به شما نیست.

۶- اجازه ندهید که تکنولوژی افسار زندگی شما را به دست بگیرد.

فرض می کنیم شما به استفاده از تلفن هوشمند خود اعتیاد دارید! اما تحقیقات بارها نشان داده اند که استفاده بیش از حد تکنولوژی بر سلامت جسمی و روحی ما تأثیر می گذارد. اشکال ندارد اگر نتوانید به طور کامل این عادت را قطع کنید. اما ، سعی کنید هنگام استفاده از فناوری عادت های بهتری ایجاد کنید. به عنوان مثال ، ایمیل ها را در ساعت های شبانه چک نکنید ، قبل از اینکه به رختخواب بروید ، اینترنت را خاموش کنید یا وقتی که برای صرف یک شام خانوادگی بیرون می روید ، تلفن خود را خاموش کنید. دستگاه های موبایل خود را با افراد اطراف خود جایگزین کنید تا بتوانید روابط معنی دار تری برقرار کنید.

۷- به تعطیلات بروید (و از کار خود دور شوید)!

تحقیقات نشان می دهد که داشتن تعطیلات  استرس را کاهش می دهد و هنگام بازگشت به محل کار و خانه ، ما را شادتر می کند. این مطالعه همچنین نشان داد افرادی که تعطیلات بیشتری را  برای خود در نظر گرفته اند ، در مقایسه با افرادی که این کار را نکرده اند ، بیشتر از دسته اول پاداش و مزایا می گیرند. هرچه سریع تر کار خود را متوقف کنید و به تعطیلات بروید!

۸- یک سرگرمی خارج از حیطه کاری داشته باشید.

اگر به دلایل مالی یا دلایل دیگر زمان مناسب برای تعطیلات را ندارید ، هر روز مدتی را به  استراحت کردن اختصاص دهید. بعد از روز کاری خود از  اضافه کاری خودداری کنید. خارج از حیطه شغلی تان سعی کنید یک سرگرمی داشته باشید ، همچنین همواره سعی کنید چیز جدیدی یاد بگیرید یا مرتباً به ورزشگاه بروید. تحقیقات نشان می دهد افرادی که درگیر اوقات فراغت جدی هستند می توانند شما را به رهبر بهتری تبدیل کنند. اشتیاق به انجام کار هایی خارج از خانه به شما کمک می کند تا ذهنتان از استرس های کاری رها شود و از میزان اضطرابتان کاسته شود.

۹- کمک بخواهید.

اگر کار شما را به طور کامل تخلیه می کند و تمامی توان و انرژی تان را می گیرد، در جستجوی کمک از همکاران یا متخصصان بودن مشکلی نیست. برخی از روزهای سخت در محل کار باید به زندگی شخصی شما پرداخته شود و زمان آن صرف امور شخصی تان گردد ، شما هنوز هم می توانید خود را از عقب ماندن در امور شخصی و غرق شدن در کار نجات دهید. با مدیر خود ارتباط  موثر برقرار کرده و با او در مورد احساس خود صحبت کنید. اگر نسبت به یکی از پروژه های آتی احساس نگرانی می کنید ، آن را با یک همکار یا دوست قابل اعتماد مطرح کنید. – شاید متوجه شوید که این ترس کاملاً غیر منطقی است. اجازه ندهید که سلامت روانی شما بدتر شود. اگر دائماً در مورد کار استرس دارید ، می توانید شیوه های خودیاری مانند مدیتیشن ذهن ، ورزش یا یوگا را نیز امتحان کنید.

منبع: HBR
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی